چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
مه - The Fog
سال تولید : ۱۹۸۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دبرا هیل
کارگردان : جان کارپنتر
فیلمنامهنویس : هیل و کاپنتر
فیلمبردار : دین کیوندی
آهنگساز(موسیقی متن) : کارپنتر
هنرپیشگان : ایدریین باربوف هال هالبروک، جانتلی، جیمی لی کورتیس، جان هاوسمن، تام اتکینز، نانیس لومیس، چارلز سایفرز، تای میچل و جان گوف.
نوع فیلم : رنگی، ۹۱ دقیقه.
در شهر کوچک آنتونیوبی درکالیفرنیا، افسانهای است که میگوید کشتی «الیزابت دین» در مه گرفتار و غرق شده، و از آن پس هرگاه مه باز میگردد، غرقشدگان کشتی برای انتقام جوئی از کسانی که باعث مرگ آنان شدهاند میآیند. درست یکصد سال بعد، کمیتهای به سرپرستی «کتی ویلیامز» (لی) در حال آمادهسازی مراسم سالگرد آن حادثه است که «استیوی وین» (باربو)، گوینده رادیوی محلی شهر، از هجوم مه و گرفتار شدن یک قایق ماهیگیری در آن خبر میدهد. سه خدمه قایق، که همسر «کتی» نیز در بین آنان است، کشته میشوند صبح روز بعد، پسر «استیوی» تخته پارهای پیدا میکند که نام «الیزابت دین» روی آن حک شده است. «پدر مالون» (هالبروک)، کشیش شهر، نیز در دفتر خاطرات پدربزرگش میخواند که صدسال قبل او و پنج نفر دیگر، که از پایهگذاران شهر آنتونیو بی بودند، باعث شکستن کشتی «الیزابت دین» (که حامل تعداد جذابی بوده) شدهاند. حالامه تمام شهر را فرا میگیرد و پنج نفر کشته میشوند. «پدرمالون» در مییابد که نفر ششم کسی جز خودش نیست.
* شروع مه همراه با نقل قولی از ادگار آلنپو («آیا آنچه میبینیم یا به نظر میرسیم / چیزی غیر از رویائی در رویاست؟») تأثیرگذار است و کارپنتر را مسلط نشان میدهد: صدای تیکتیک ساعت آویزان در هوا و پیرمردی که دارد برای بچهها قصه مه و کشتی غرق شده را در صد سال قبل تعریف میکند؛ گوئی به سخنان یک شاعر هراس، شاید یک خویشاوند پو، گوش سپردهایم. درصحنه بعدی که عنوانبندی میآید، لابهلای حادثههای توضیحناپذیر و تهدیدآمیز، تصویر مرتب به ساعتهائی که نیمهشب را نشان میدهند قطع میشود؛ صحنهای جادوئی و دقیق و در خور پو. اما از این پس مشکلات فیلم آغاز میشود و علت اصلی آن نیز تصمیم خطای کارپنتر در استفاده از تدوین موازی (کار تامی لی والاس و چارلز بورنستاین) است. افراط در کاربرد این تمهید، باعث میشود گاه به جای تشدید تنش، به پوچی و مسخرگی برسیم در حالی که بهنظر میرسد کیفیت خواهناخواه ترسناک چشمانداز پوشیده از مه بهخودی خود تأثیر بیشتری خلق میکند (در اینجا مه که به دل خواه میآید و میرود، به نوعی جای هیولای سنتی فیلمها را گرفته است). کارپنتر از شخصیتپردازی هم غافل میماند و خیلی زود همه آنقدر مشغول جیغزدن و فرار از برابر اشباح سرخچشم میشوند که فرصتی برای کار باقی نمیماند. با این حال تصاویر کارپنتر معمولاً دیدنیاند و استفاده مطمئن او از قطع پاناویژن قابل اشاره است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس بابک زنجانی حجاب شورای نگهبان شهید مطهری
تهران هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس علیرضا زاکانی آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار ایران خودرو دولت قیمت طلا بانک مرکزی سایپا بازار خودرو کارگران تورم
فضای مجازی تلویزیون رادیو سریال سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم تئاتر موسیقی نون خ
دانش بنیان مکزیک
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه نوار غزه روسیه چین حماس عربستان اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس تراکتور رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس
همراه اول وزیر ارتباطات دبی پهپاد تبلیغات اپل ناسا نخبگان گوگل ماه
کبد چرب میوه دیابت کاهش وزن ویتامین بیماری قلبی مسمومیت خواب قهوه طول عمر