شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
کچوییان؛ یک نظریه تازه در نسبت دین و تجدد
دكتر حسین كچوئیان عضو هیأت علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، با این مقدمه، سخنرانی خود را در یکی از نشست های گروه علمی ـ تخصصی جامعهشناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران، در قالب موضوع دین و تجدد آغاز كرد.
به گفته او، در باب ماهیت تجدد و چگونگی ظهور و بروز آن، دو دسته نظریه وجود دارد كه نخستین صورتبندی از این مسأله را فلسفه تاریخ در قرن ۱۸ ارائه میدهد كه تفسیر ”اگوست كنت“ نیز میتواند نمونهای از آنها باشد.
تفسیرهای دسته نخست به تعبیر دكتر كچوئیان، تفسیرهای معرفتشناسانه از تجدد است كه چیزی شبیه نظریه پیشرفت و ترقی قرن ۱۸ را مطرح كرده و این تحول
را به عنوان یك تحول تاریخی به تطور در عقل و اندیشه ربط میدهد و ارائه دهندگان این نظریه بر این باورند كه كل تاریخ تحت تأثیر تحولات انسان شكل میگیرد. به عبارت دیگر مطابق با این دیدگاه، كل تاریخ در جهالت و ظلمت قرار داشته و پیدایش تجدد نقطه خروج از آن است.
از نقطه نظر این تئوری، بشر در كلیت خود، عالمی است كه در جستجوی روشنایی عقل یا علم است و این تلاش ادامه دارد تا به مرحله نهایی تجدد یعنی همان خرد روشن شده، دست یابد. به بیان دیگر، در این دیدگاه، تجدد حاصل كوششی حقیقت یابانه است.
دكتر كچوئیان نوع دیگر تفسیر از تجدد را كه اخیراً غالب شده، با نمونه كاملی از آن، یعنی تفسیر فوكویی از تاریخ و تجدد معرفی كرد و گفت: در این تفسیر ظهور تجدد به هیچ وجه به عقل مربوط نمیشود بلكه میتوان گفت تفسیر فوكویی در واقع تفسیر وجود شناسانه تاریخ است. یعنی آنچه واقع شده تحول در ذهن معرفت نبوده است و ظهور تجدد به یك فعالیت بیغرض حقیقت یابانه ربطی ندارد. بنا بر نظر كچوئیان، در مجموعه این تفسیرها، تفسیری نداریم كه جایگاهی ماهوی و اساسی برای دین قائل باشد و از این منظر او تفسیر نوع سومی درباره موضوع تجدد را ارائه داد كه مسأله را در یك تحول وجود شناسانه جستجو میكند و به عبارتی كل تاریخ را در چنین چارچوبی قرار میدهد و در همان قالب هم تجدد را چنین میبیند.
به گفته وی، ”اریك وگلین“ فیلسوف آلمانی قرن بیستم، ارائه دهنده این نوع تفسیر بوده و معتقد است: تطورات تاریخی، تطورات وجود شناسانهای است. كچوئیان یادآور شد كه نگاه او در زمینه فهم تاریخ و انسان تا حد زیادی هایدگری است، با این تفسیر كه از نقطه نظر این متفكر، هایدگر اوج الحاد غرب را بیان میكند و او از این منظر به هایدگر نگاه میكند یعنی هر چیزی كه اتفاق میافتد با مضمونی شبه فوكویی بیرون از اراده انسانهاست.
در واقع تطورات مختلف تاریخی از دیدگاه وگلین، حاصل دریافتهای تجربی انسانها در مقاطع خاص تاریخی از تجلیات وجود است. كچوئیان در كتاب اخیر خود، با عنوان ”تجدد از نگاهی دیگر“ نیز بیان میكند كه ”برای وگلین سیر تاریخ در صورت كلیاش، مسیری از اجمال و بساطت به گشودگی و تفصیل وجود میباشد و این مسیر عیناً در آگاهی منعكس است، زیرا آگاهی دقیقاً از درون تجربه وجود سر برمیآورد. اگر مسأله را به اقتضای ماهیت موضوع در قالب زبانی عرفانی و یا حتی هگلی بیان كنیم، تاریخ بشری، تاریخ تجلیات مختلف وجود و ظهور این تجلیات از طریق آگاهی در عینیت نظم جامعه، فرهنگ و حیات انسانی است“.
وی در توضیح این بحث، در سخنرانی خود نیز گفت: به تعبیر هایدگری، ما در وجود و حیات و هستی شناوریم و در قلمرو و ساحت هستی بازیگریم البته با این تفاوت كه واجد چیزی به نام آگاهی هستیم و این امكان را داریم كه نسبت به بازی فهم پیدا كنیم و دركی نسبت به هستی بیابیم. دورههای تاریخی حاصل این تجلیات و دركهای ماست. یعنی هر دوره تاریخی با یك درك معنایی آغاز میشود كه معنای كانونی هر تمدن و عصری را میسازد و آدمها با دستیابی به معنای خاصی كه در تجلی شخصی ظاهر شد، به شكلدهی ساخت تاریخی و تمدن جدید میپردازند.
وی افزود: وگلین انواع مختلف تجربیات تاریخی را مطرح كرده ولی از یك منظر هستی شناسانه كه بخشی از آن به هستی انسانی و بخشی به تجلیات باطن آدم ربط مییابد، سه مرحله از گونههای مختلف معنا یا صورتهای تاریخی را معرفی كرده است؛ به تعبیر او، یك مرحله همان مرحلهای است كه با عنوان هستی اسطورهای میشناسیم و در این مرحله نوع تجربه انسان از وجود آدم اجمالی و بسط نیافته است. انسان در این مرحله بخش مادی، فیزیكی و متعالیاش از هم جدا نشده و حتی خدایان در كنار او زندگی میكنند.
كچوئیان در سخنان خود، مرحله دوم را در دیدگاه وگلین مرحله هستی متافیزیكی شمرد و ادامه داد: مهمترین مرحله، مرحله دوم و مرحلهای از ظهورات هستی است كه محصول تاریخی آن مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است. روششناسی این متفكر رجوع به نمادهایی است كه در هر دوره تاریخی ظاهر میشود. به نظر او معرف تجربه، وجود نمادها و سمبلهایی است كه در قالب اندیشههای مختلف ظاهر میشود. او دلیل اهمیت مرحله سوم را در این میداند كه مفاهیمی مثل نفس و روح و عقل در تفكرات بشر ظاهر میشود و این دوره را دوره ظهور ادیان بزرگ، امپراطوریهای بزرگ و فلاسفه بزرگ معرفی میكند.
كچوئیان افزود: تفسیری كه در این نظریه برای توضیح مسأله ارائه شده، اگزیستانسیالیستی است یعنی همه چیز در تحولات تاریخی به تجربیات وجودی انسان مربوط میشود. مشخصاً از نظر این متفكر، تجدد با ظهور فلسفهها یا جریانات اجتماعی كه ما تحت ”غنوسیه“ (Gnosticism) میشناسیم، آغاز میشود.
وی ادامه داد: به نظر وگلین، تجدد با پیامدهایی ربط پیدا میكند كه با تجربه اخیر انسان از معنای وجود مرتبط میشوند. در واقع هم از نظر فلسفی و هم جامعهشناختی، تجدد تداوم جریان غنوسیه در صورتهای متفاوت است. در واقع به عقیده وگلین، حاصل تجربه تاریخی خاص كه در این تمدنها و ادیان مختلف ظهور یافت، یك اضطراب وجودشناسانه بود. به این دلیل كه در پی این تحول، انسان فهمید هستیای برزخی و متعالی دارد و صرفاً محدود به بعد مادی و فیزیكی نیست. پیامبران نیز درك تازهای از الوهیت یافتند كه خدایان را خارج و ماوراء تجربه بشری قرار دادند و از همین جا مسأله معنا پیدا شد چرا كه این مسأله زمانی پیدا میشود كه انسان هستی گسترده و وسیعی داشته باشد (از خاك تا افلاك) و برای او این پرسش مطرح شود كه من كیستم، چیستم و كجا هستم. به نظر وگلین این تجربه اضطرابآوری برای بشر بوده و وضعی تحملناپذیر برای او به وجود آورده است. اما در عین حال، فرقههای غنوسیه را داریم كه عكسالعمل تلاش برای عدم قبول این تفسیر از عالم و هستی هستند.
كچوئیان تأكید كرد: غنوسیگری در واقع تلاش برای رهایی از این تفسیر اضطرابآور وجود است و ویژگی اصلی آن اعتقاد به این اصل است كه عالم ما ظلمانی است. البته این تفكر معتقد به وجود یك خدای واحد است ولی در یك مرحله كه به خلقت این عالم مربوط میشود. اعتقاد اصلی آن، این است كه ما دو خدا داریم خدای خیرات و خدای شرور و این جهان توسط خدای شرور پدید آمده است چرا كه اگر خدای خیر قادر بود، باید عالم بدون نقصانی میآفرید.
وی افزود: در مقابل تجربه وجودی كه عالم انسانی را عالم ظلمانی میكرد، دو نوع واكنش میتوانست وجود داشته باشد؛ یك واكنش تفسیر مسیحی غنوسیگری و دیگری واكنش صوفیانه. در این زمینه واكنش غنوسیگری براساس تفسیری بود كه به وسیله دانش متحول كردن عالم را ممكن میدانست كه البته با تخریب جهان حاصل میشد.
كچوئیان در فصل دوم كتاب تجدد از نگاهی دیگر، به تفصیل، اندیشه وگلین را در ربط میان تجدد و غنوسیه براساس نوع فلسفه تاریخ بیان میكند اما در نشست گروه جامعهشناسی دین نیز به صورت اجمالی در این باره گفت: به نظر وگلین، تمدن مسیحی قبل از تجدد نیز حاصل چالش با این فكر بود كه نتیجه آن نوعی تقویت ساختاری در تمدن مسیحی قرون وسطی بود كه بخش جسمانی عالم را به دست قیصر و بخش روحانی آن را به دست كلیسا میداد. این ثنویت راوی جایگاه برزخی انسان در بازی وجود است و همین جایگاه برزخی است كه معناسازی و تفكر را برای انسان ضروری میسازد.
دكتر كچوئیان افزود: تفكر دیگر فرقههای بدعتگرای مسیحی این بود كه در طلب برقراری سلطنت مسیحی در این دنیا تلاش كنند و این در مقابل فكر غنوسیگری مسیحی، فكر هزاره گرایانه، مطرح شد كه میگفت در رأس هزاره مسیح میآید و عالم متعالی و بهشت اخروی را در همین دنیا محقق خواهد كرد. به نظر وگلین در واقع از همین نقطه شكلگیری جدید تجدد به لحاظ اجتماعی و نظری شروع میشود یعنی بعد از مأیوسی از آمدن مسیح حوالی قرن ۱۱ و ۱۲ كه چیزی به عنوان بهشت دنیایی مطرح میشود.
كچوئیان در پایان این نشست گفت: در نظریات قبلی راه نجات عالم تخریب آن بود و دانش مورد نیاز برای این منظور دانش رمزی و سری شناخته شد ولی در تجدد، عالم ظلمانی است اما اصلاح آن از طریق تخریب آن نیست بلكه نجات و رهایی از طریق تسلط بر این عالم و مبدل كردن آن است و راه دستیابی به این امر نیز دانش است اما دانشی كه در دوران خود این عالم گذاشته شده است.
منبع : خبرگزاری آفتاب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست