سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

چارلی واریک - Charley Varrick


چارلی واریک - Charley Varrick
سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : یونیورسال
کارگردان : دان‌سیگل
فیلمنامه‌نویس : هوارد رادمن و دان راریسنر، برمبنای رمانی نوشته جان ریس.
فیلمبردار : مایکل باتلر
آهنگساز(موسیقی متن) : لالو شیفرین
هنرپیشگان : والتر ماتا، جو دان بیکر، فلیشا فار، اندی رابینسن، جان ورنن، شری نورث، نورمن فل، وودرو پارفری، جاکلین اسکات و بنسن فانگ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه.


نقشه «چارلی واریک» (ماتا) برای سرقت بانکی کوچک در نیو مکزیکو طبق انتظار پیش نمی‌رود. اتوموبیلِ فرار او را که دزدی است، تشخیص می‌دهند. یک نگهبان بانک، یک پلیس و یکی از اعضای گروه او کشته می‌شوند و همسر «چارلی»، «نیدین» (اسکات)، که رانندگی می‌کند، زخمی کاری می‌خورد و همراه اتوموبیل منفجر می‌شود. سپس «چارلی» و تنها همکارش، «هارمن سالی‌ون» (رابینسن)، در خانه سیاری که «چارلی» از آنجا کسب و کار سم‌پاشی مزارع را اداره می‌کند، پول‌ها را می‌شمارند و می‌بینند خیلی بیشتر از دو هزار دلاری است که اخبار اعلام می‌کند. آنان هفتصد و چهل و پنج هزار دلار سرقت کرده‌اند و «چارلی» نتیجه می‌گیرد که این باید پول‌ مافیا باشد که کسی قرار بوده بیاید و آن را ببرد. «چارلی» به «هارمن» می‌گوید که مافیا هرگز چنین رودستی را فراموش نخوهد کرد. «هارمنِ» جوان و ماجراجو بی‌اعتنا به این مسائل از «چارلی»، که از خلبانی هم بلد است، می‌خواهد تا با هواپیما به مکزیک بروند، «چارلی» با اکراه می‌پذیرد. مافیا که معتقد است حتماً کسی به دزدان سرنخ داده، تبهکاری به‌نام «مالی» (بیکر) را برای تحقیق از دو مظنون، «یانگ» (پارفری)، مدیر بانک و «بویل» (ورنن)، تاجر بزرگ، می‌فرستد. مدیر بانک وحشت‌زده خودکشی می‌کند. «مالی» رد حرکات «چارلی» را می‌گیرد، «هارمن» را پیدا می‌کند و او را می‌کشد. «چارلی» به «بوئل» تلفن می‌زند و قرار می‌گذارد تا پول‌ها را در محلی تحویل دهد. «بویل» و «مالی» سرقرار می‌آیند. «چارلی» که پول‌ها را در هواپیما قائم کرده، می‌کوشد «مالی» را نسبت به «بویل» بدگمان کند و موفق هم می‌شود. «مالی»، «بوئل» را می‌کشد. «چارلی» طوری وانمود می‌کند که انگار هواپیمایش سقوط کرده و او داخل آن گیر افتاده است. سپس به «مالی» می‌گوید که پول داخل صندوق عقب یک اتوموبیل است. البته داخل اتوموبیل بمبی کار گذاشته شده که هم «مالی» را می‌کشد و هم جسد «هارمن» را از بین می‌برد و غیرقابل شناسائی می‌کند («چارلی» کاری کرده تا «هارمن» را به جای خود قالب کند). حالا «چارلی» با پول‌ها، خون‌سردانه دور می‌شود.
* چارلی واریک فیلم دلهره‌انگیز درجه است یکی است از کارگردانی در اوج تسلط. برگ برنده فیلم، شخصیت‌پردازی «چارلی واریک» (با بازی اغلب عالی و کنترل شده ماتا) است. بی‌تفاوت، که از لحاظ خون‌سردی و سرخوردگی ذاتی و تفریح او با آدم‌های عجیب و متنوعی که سر راهش قرار می‌گیرند، یادآور قهرمان رمان‌های ریموند چندلر / داشیل همت است. این از آن فیلم‌هائی است که در آن حتی کوچک‌ترین شخصیت‌ها، حضور زنده و جذابیی دارند: از دختر کوچولوی تاب‌سواری که تصادفاً مانع دیده شدن چهره «بویل» می‌شود تا زن عکاسی که تندتند حرف می‌زند و از «مالی» سیلی می‌خورد. یکی از لذت بخش‌ترین فیلم‌های سیگل.


همچنین مشاهده کنید