چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
دولت الکترونیک راهی برای ارائه با کیفیت تر خدمات
امروزه بسیاری از کشور های در حال توسعه و در حال گذار در تلاش هستند تا با تدوین و اجرای پروژه های دولت الکترونیک خود را با واقعیات و محیط جدید منطبق ساخته و از مزایای آن بهره گیرند ، در حال حاضر کشور آمریکا در کل جهان پیشرفته ترین کشور در زمینه فناوری اطلاعات به شمار می رود ، که در قاره آسیا نیز کشور سنگاپور دارای این مقام است۱ در کشور ما نیز در تاریخ ۲۲/۴/۸۱ طی مصوبه شماره ۷۲۲/۱۳ . ط دولت جمهوری اسلامی ایران این حرکت آغاز شده که امید است با این بارقه شاهد حضور فعال کلیه دوایر دولتی بر روی اینترنت برای ارائه خدمات باشیم ، تا با امکان ایجاد تعامل و ایجاد سازمان های مجازی دولتی ضمن ایجاد سهولت و سرعت هر چه بیشتر در ارائه خدمات دولتی به مردم ، آنها بتوانند خدمت خاصی را که باید از چند نهاد دولتی انجام شود به صورت یک جا از طریق اینترنت دریافت نمایند .
در عصر اطلاعات ، ایجاد دولت الکترونیک مدت هاست که دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است ، لذا در کشور ما نیز در برخی از سازمان های دولتی و بخش خصوصی با پرداخت هزینه های سنگین و ایجاد و نگهداری و توسعه شبکه اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی و استفاده از سامانه و متخصصان فناوری اطلاعات به منظور دسترسی آسان مشتریان به اطلاعات مورد لزوم در جهت تحقق دولت الکترونیک گام هایی برداشته شده است که با ورود به سایت های مرجع ۲ آنها می توان به بخشی از خدمات فروش و اطلاعات خاص دست یافت و یا پیشنهاد انتقاد و شکایت خود را مطرح نمود و یا از طریق صندوق پست الکترونیکی با مسئولین سازمان ها ارتباط برقرار نمود ، همچنین این سازمان ها با ایجاد سایت منابع انسانی در خصوص استخدام ، ارائه اطلاعات پرسنلی ، مشاهده ساعات کار و خدمات پرسنلی امکاناتی را برای استفاده کارکنان خود فراهم می نمایند .
● تعاریفی از دولت الکترونیک
دولت الکترونیک نوعی نوآوری در خدمات عمومی با استفاده از فناوری اطلاعات است ، بدین صورت که در یک دولت الکترونیک تسهیلات لازم و خدمات دولتی به افراد نه تنها با کیفیت و به راحتی و بدون محدودیت های زمان و مکان ارائه می شود ، بلکه موجب ارتقاء رقابت پذیری ملی خواهد گردید .
دولت الکترونیک به معنای فراهم نمودن شرایطی است که دولت بتواند خدمات خود را به صورت شبانه روزی ( ۲۴ ساعته ) و در تمامی روز های هفته به شهروندان ارائه کند ، امری که در سال های اخیر در دستور کار دولت ها قرار گرفته و به وسیله آن در صدد برآمده اند تا فرایند سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را به کمک فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات اصلاح کرده و از طریق آن به شیوه کارآمد تری به ارائه اطلاعات سریع ، مستقیم و توزیع خدمات به شهروندان بپردازند ، تا ضمن حذف فرایند تمرکز زدایی ، با استفاده از توانمندی ها و مهارت های سازمان ها و کارکنان موجبات در دسترس تر بودن خدمات ، بهبود کارآیی ، افزایش کیفیت و ارتقاء سطح مشتری مداری ، پاسخگو تر بودن ، اثربخشی و انعطاف پذیری بیشتر ، تغییر و پویایی محیط فراهم گردد .
دولت الکترونیک استفاده از فناوری ، بویژه کاربرد مبتنی بر وب سایت های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان ، شرکاء تجاری ، کارکنان و سایر موسسات است .
برخی دولت الکترونیک را آغاز عصر مجازی یا موج چهارم نامیده اند ، که با استفاده از آن همه شهروندان به گونه ای یکسان می توانند از فرصت مشارکت در تصمیمات برخوردار شده و به نوعی بر وضعیت و کیفیت زندگی خود تاثیر بگذارند .
دولت الکترونیک یک دولت دیجیتال ، بدون دیوار و دارای سازمانی مجازی است که خدمات دولتی خود را به این صورت بر خط ۳ ارائه می کند و موجب مشارکت مردم در فعالیت های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی می شود .
در یک جمع بندی از تعاریف ذکر شده فوق ، به طور کلی دولت الکترونیک در برگیرنده موارد زیر است :
- ایجاد شرایط دسترسی بیشتر به اطلاعات دولتی
- بهبود مشارکت مردمی از طریق تعامل عمومی مردم با مقامات دولتی
- شفاف کردن فعالیت ها
- پاسخگویی به عملکرد ها
- ایجاد فرصت های توسعه در مناطق محروم
- کاهش فرصت های فساد
مزایای دولت الکترونیک
- بهبود ساختار ها و و فرایند های دولتی و ایجاد تحول شگرف در فرهنگ ادارات
- ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی برخط به اطلاعات و خدمات مورد نیاز کاربران و خدمات گیرندگان
- ارائه خدمات در زمان و مکان دلخواه به شهروندان
- امکان استفاده از فناوری اطلاعات برای مهندسی مجدد سازمان ها جهت کارآمد تر و پاسخگو تر ساختن آنها در برابر انتظارات مشتریان
- افزایش ساعات کاری سازمان ها به ۲۴ ساعت ، در طول تمامی روز های تعطیل و غیر تعطیل هفته
- معطل نشدن مشتریان در صف ارائه خدمات و اطلاعات
- ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتریان با کیفیت بهتر و ارزان تر ، ظرف چند دقیقه یا چند ساعت
- کارمندان دولت نیز می توانند به سادگی و به صورت کارآمد تر مانند کارکنان دنیای تجارت امور خود را انجام دهند .
- کوچک سازی سازمان ها، کاهش هزینه ها از طریق ادغام و حذف سامانه های اضافی و موازی
- حذف یا کاهش استفاده از هزاران اسناد کاغذی با دیجیتال کردن آنها
- ارتباط بخش ها و افراد به یکدیگر که شامل : الف - تعامل دولت و شهروندان ۴ ب - تعامل میان سازمان های دولتی ( دسترسی سازمان ها به اطلاعات یکدیگر ) ۵ ج - تعامل میان سازمان های دولتی و بخش خصوصی ( پرداخت مالیات ، مجوز ها ، ... ) ۶ د - تعامل میان دولت و کارمندان دولت ( اطلاعات پرسنلی کارکنان ، دریافت خدمات پرسنلی ، ... )
چهار گام را برای اطمینان یافتن از توفیق دولت الکترونیک پیشنهاد می کنند :
ـ گام نخست شناختن مشتریان ، که آنان چه کسانی هستند ؟
ـ گام دوم سوق دادن مشتریان به سمت استفاده از خدمات
اینترنت بهترین شیوه برای جذب مشتریان است که با تشکیل یک سایت مرجع برای تعاملات کلیه مشتریان صورت می پذیرد ، زیرا مشتریان کمتر دوست دارند به دفاتر و کیوسک ها جهت گرفتن خدمات مراجعه کرده و در صف بایستند ، اگر تسهیلاتی ایجاد شود که آنها در منزل خدمات خود را دریافت کنند به رضایت آنان منجر می شود و دردسر های کارکنان نیز کاهش می یابد .
ـ گام سوم شناختن نیاز های مشتریان و اینکه آنها چه می خواهند ؟ ( درخواست هایی چون : تسهیلات ، در دسترس بودن ، قابل اعتماد بودن خدمات و ارائه سریع و کم هزینه خدمات )
ـ گام چهارم ادامه دادن ارتباط مناسب با مشتریان و وفادار نمودن آنها به خود به منظور بهبود شرایط اقتصادی
در پایان باید افزود تغییر فکری و فرهنگی مورد نیاز برای دولت الکترونیک مهمتر از منابع مالی اختصاص داده شده است و بهبود کیفی بر بهبود کمی و حرکت به سمت رهبری و نوآوری به جای تقلید و پیروی از کشور های دیگر برتری دارد .
بدین طریق ، توسط دولت الکترونیک همه نوع فعالیت های تجاری و خدمات عمومی دستگاه های دولتی در محیط اینترنت به صورت بر خط در دسترس مردم بوده و خدمات مشتری محور ، یکپارچه ارائه خواهد شد ، افزون بر اینکه فرایند های تکراری و همپوشان و همچنین غیر لازم حذف و محدود خواهد شد .
یادداشت :
۱ - ایران در بین کشور های جهان رتبة ۱۱۵ را کسب کرده است .
معادل فارسی آن سایت مرجعPORTAL۲ -
معادل فارسی آن برخطON LINE۳ -
G۲C GOVERNMENT TO CITIZEN۴ -
G۲G GOVERNMENT TO GOVERNMENT۵ -
B۲G BUSINESS TO GOVERNMENT۶ -
G۲E GOVERNMENT TO EMPLOYEE۷ -
منابع :
دولت الکترونیک و حکومت داری خوب محسن فرهادی نژاد ماهنامه تدبیر شماره ۱۶۹ خرداد ۸۵
دولت الکترونیک علی حسین زاده مقاله اینترنتی خرداد ۱۳۸۴
دولت الکترونیک ، خبرگزاری سلام یکشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۸۵
تجارت الکترونیکی مهدی رفتاری نشریه هموطن سلام اسفند ۱۳۸۳
دولت الکترونیک حبیب عباس زاده مقاله اینترنتی مرداد ۱۳۸۳
گردآورنده :
بهروز سروش نیا
۱ - ایران در بین کشور های جهان رتبة ۱۱۵ را کسب کرده است .
معادل فارسی آن سایت مرجعPORTAL۲ -
معادل فارسی آن برخطON LINE۳ -
G۲C GOVERNMENT TO CITIZEN۴ -
G۲G GOVERNMENT TO GOVERNMENT۵ -
B۲G BUSINESS TO GOVERNMENT۶ -
G۲E GOVERNMENT TO EMPLOYEE۷ -
منابع :
دولت الکترونیک و حکومت داری خوب محسن فرهادی نژاد ماهنامه تدبیر شماره ۱۶۹ خرداد ۸۵
دولت الکترونیک علی حسین زاده مقاله اینترنتی خرداد ۱۳۸۴
دولت الکترونیک ، خبرگزاری سلام یکشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۸۵
تجارت الکترونیکی مهدی رفتاری نشریه هموطن سلام اسفند ۱۳۸۳
دولت الکترونیک حبیب عباس زاده مقاله اینترنتی مرداد ۱۳۸۳
گردآورنده :
بهروز سروش نیا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست