چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
چگونگی شکلگیری طرح زوج و فرد در تهران
۱۰ سال پیش در چنین روزهایی، زمانی که هنوز هم عدم اجرا یا دائمیشدن طرح ممنوعیت ورود خودروها در محدوده مرکزی تهران موسوم به <طرح ترافیک> مورد نقد و بررسی بسیاری از کارشناسان امور ترافیک تهران قرار داشت، سرتیپ سیدامانالله مرتضویان معاون وقت اداره راهنمایی و رانندگی ناجا به خبرنگاران اعلام کرد که طرح تردد خودروها براساس پلاکهای زوج و فرد، حرکت خودروهای تک سرنشین را در محدوده طرح ترافیک تهران به حداقل میرساند.
وی هدف این تصمیم را در آن روزها صرفهجویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوای تهران اعلام کرده بود و بعد از او چندتن از مسئولان حوزه راهنمایی و رانندگی و تصمیمگیران اصلی ترافیک در وزارت کشور نیز بر لزوم اجرای طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد تاکید کردند، طرحی که گفته میشد در بسیاری از شهرهای پرجمعیت و پرترافیک جهان نیز به اجرا درآمده و توفیقهایی نیز دربرداشته است.
با این حال مسئولان یادشده همواره تاکید میکردند که این طرح تنها در روزهای آلوده تهران و در مواقع اضطراری در تهران اجرا خواهد شد و ممکن است چند روز یا هفته به طول بیانجامد. اما زمانی که استاندار سابق تهران آذرماه سال ۸۴ به خبرنگاران گفت که پیشنهاد اجرای دائمی این طرح را به شورای عالی ترافیک وزارت کشور دادهایم، کسی چندان باور نداشت که قرار است این طرح برای همیشه در محدودهای به شعاع ۹۰ کیلومتر مربع از حوزه مرکزی شهر تهران به اجرا درآید، اما این اتفاق خیلی زود رخ داد و سردار طلایی که آن روزها ریاست نیروی انتظامی تهران را به عهده داشت، خبر از اجرای طرح زوج و فرد خودروها را تا پایان سال ۸۴، به شهروندان تهرانی داد.
وی آن روزها گفته بود که با اجرای این طرح از ورود روزانه ۴۰۰ هزار خودرو شخصی به محدوده اضطرار آلودگی هوای تهران جلوگیری خواهد شد.
در همان روزها سردار ساجدینیا که ریاست راهنمایی و رانندگی تهران را بر عهده داشت از توفیق احتمالی این طرح سخن به میان آورده و گفته بود: در صورت لزوم محدوده اضطرار آلودگی تهران به ۲۴۰ کیلومتر مربع افزایش خواهد یافت که براین اساس میدان جهاد، اشرفیاصفهانی، نیایش، چمران، شهیدبابایی، تهرانپارس، نیروی هوایی و اتوبان بسیج (افسریه) مرزهای این محدوده را تشکیل میدادند و بدین ترتیب بود که اجرای طرح زوج و فرد خودروها از صبح روز چهارشنبه ۶ آذرماه سال ۸۴ در محدوده زمانی ۳۰/۶ صبح تا ۳۰/۱۷ بعدازظهر به اجرا درآمد و اعلام شد که زمان اجرای آن بستگی به رفع آلودگی هوای تهران دارد و در صورت تداوم آلودگی هوا، طرح نیز ادامه خواهد داشت و رانندگان متخلفی که بدون رعایت نوبت وارد این طرح میشوند، مبلغ ۱۳ هزار تومان جریمه خواهند شد.
یک سال بعد سردار ساجدینیا از توفیقهای این طرح صحبت به میان آورد و گفت: یکی شدن محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک، در کاهش ترافیک تهران موثر خواهد بود و این دیدگاه میرفت که محدوده طرح تردد زوج و فرد خودروها را، محدوده جدید طرح ترافیک اعلام کند، کاری که تاکنون تحقق نیافته است.
یک ماه بعد از اظهارات وی در حالی که هنوز هم طرح تردد زوج و فرد خودروها به طور جسته گریخته گاهی اجرا میشد، ناگهان از احتمال دائمیشدن محدوده طرح اضطرار آلودگی هوای تهران و تمدید طرح تردد زوج و فرد خودروها صحبت به میان آمد و گفته شد این طرح از غرب به بزرگراههای چمران و نواب، از شرق به خیابانهای آیت و پیروزی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از شمال به بزرگراه رسالت (محدوده فعلی) منتهی خواهد شد.
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست