پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تولید محتوا در اینترنت ضرورتی انکار ناپذیر


تولید محتوا در اینترنت ضرورتی انکار ناپذیر
تعداد رسانه‌های جمعی و حجم اطلاعاتی که به بشر امروز ارایه می‌شود، سبب شده است تا عصر امروز عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده شود به طوری که جامعه پیشرفته امروز را نمی‌توان بدون یک «سیستم هماهنگ عمومی» تصور کرد.
نیاز عمیق و همه جانبه ما به اطلاعات که از نظام خاص جهان امروز ناشی می‌شود، سبب شده است که به دریافت اطلاعات و سامان دهی برنامه‌های خود به وسیله آن عادت کنیم تا آنجا که دسترسی نداشتن به رسانه‌های خبری حتی برای چند روز چنان خلا و کمبودی در درون ما ایجاد می‌کند که گویی انجام ساده‌ترین امور زندگیمان به دریافت اطلاعات جدید وابسته است. این نیاز، به علت عملکرد ویژه نظام اطلاع رسانی احساس می‌شود.
امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که حدود آن را رسانه‌های جمعی و نظام اطلاعاتی ترسیم می‌کنند و دنیای هر کدام از ما تا آنجاست که رسانه‌ها برای ما ترسیم می‌کنند. این واقعیت تلخ از سویی مارا نسبت به جهان حاضر بدبین می‌کند و از سوی دیگر ضرورت حضور موثر در شکل دادن اطلاعات را برای همه ما یادآور می‌شود.
در این میان اینترنت در مقایسه با رسانه‌های دیگر دارای یک ویژگی منحصر به فرد است. اینترنت، فضای آزادی است که هر فردی با کمترین هزینه، می‌تواند افکار و اندیشه‌هایش را با استفاده از آن، در معرض دید مخاطبان زیادی قرار دهد. از جنبه تجاری نیز، شرکت‌ها و موسسات بسیاری اطلاعات مربوط به خود را در اینترنت قرار داده‌اند. به این ترتیب اکنون با حجم انبوهی از اطلاعات در اینترنت مواجه هستیم، بدیهی است که سهم کشورهای پیشرفته از این اطلاعات بیشتر است.
گذشته از آنکه سهم عمده‌ای از اطلاعات تجاری به دلیل پشتوانه قوی اقتصادی جوامع توسعه یافته، به آنان تعلق دارد؛ اطلاعات شخصی بیشتری نیز از سوی مردم این کشورها در اینترنت قرار می‌گیرد، اکنون کشورهای بسیاری برای بدست آوردن اعتبار بیشتر، مردم خود را تشویق می‌کنند تا به تولید اطلاعات در اینترنت بپردازند.
در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ در‌آمریکا انجام شد وضعیت تولید اطلاعات در اینترنت توسط مردم آمریکا مورد بررسی قرار گرفت طبق این تحقیق ۴۴ درصد کاربران اینترنت در آمریکا به گونه‌ای در تولید اطلاعات برای اینترنت مشارکت داشته اند.
منظور از مشارکت در تولید اطلاعات عبارت است از ایجاد یک وب سایت، ارسال اطلاعات برای وب سایتی دیگر، نوشتن مطالب برای وب لاگ، ارسال عکس یا اثر هنری و مشارکت در گروه‌های خبری است.
و اما این سخن درستی است که محتوای الکترونیکی خوبی در کشور ما تولید نمی‌شود ولی تلخ تر از واقعیت عدم تولید محتوای مناسب و درخورشان جامعه ما، این حقیقت است که جامعه ما هنوز درک درستی از دنیای الکترونیکی و اینترنت ندارد.
زمانی که الکترونیکی شدن و حاکم شدن انواع eهادر زندگی یک ارمان برای برتری جامعه‌ای نسبت به جامعه دیگری می‌شود، مسلماً هر فرد برای ربودن گوی سبقت از دیگری منتظر تعیین تکلیف نمی‌ماند. بدیهی است برای تحول اساسی در این بخش، یکی از راه‌کارها می‌تواند آغاز کار توسط دولتی‌ها و سپس سپردن آن تحت حمایت‌هایی به بخش خصوصی باشد.
مصطفی برهان از صاحب نظران حوزه فناوری اطلاعات معتقد است: داشتن یک اتصال اینترنت برای همه و ایجاد فرهنگ استفاده مناسب از آن یکی از مواردی است که در توسعه محتوا بسیار موثر است و از طرفی سرمایه گذاری مناسب و حمایت‌های لازم ازفعالان و تولید کنندگان در این حوزه نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد.
یک استاد دانشگاه نیز بر ضرورت تولید محتوای دیجیتالی به زبان انگلیسی بر روی شبکه‌‌های اینترنت تأکید دارد و می‌گوید: بسیاری از مطالبی که توسط کاربران ما در شبکه قرار می‌گیرد به زبان فارسی است و کاربران دیگر کشورها استقبال چندانی از آن نمی‌کنند و برای آنها جاذبه‌ای ندارد. بنابراین آموزش زبان انگلیسی و تولید محتوا به این زبان باید مد نظر کاربران ایرانی قرار داشته باشد.
مدیر یک شبکه اینترنتی نیز به مقوله مدیریت محتوا اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث تولید محتوا وظیفه مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و حوزه‌های پژوهشی است و بحث مدیریت محتوا مقوله دیگری است و باید کانون نظارتی در زمینه‌ی محتوا مشخص شود و این دو لازم و ملزوم هم هستند و باید کنار یکدیگر باشند.
سخن دیگر اینکه تشویق و ترغیب جمعیت کثیر دانشجویی و دانش آموزی در جهت تولید محتوای دیجیتالی ولو به صورت تکلیف می‌تواند در راستای بالا بردن آگاهی جهانی درخصوص کشورمان و جلوگیری از تحریف‌های صورت گرفته در سایت‌های مختلف و پرطرفدار بسیار موثر باشد.
در نهایت به نظر می‌رسد تعیین سیاست‌ها، توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و شبکه دسترسی، تعریف و تدوین کاربردها وخدمات، چینش منطقی روابط درونی و بیرونی بین کاربران و صاحبان اطلاعات در بخش دولتی، خصوصی، جامعه مدنی و نهادهای بین المللی و نهایتاً توسعه محتوا و اطلاعات از اقداماتی است که راه گشای بحث خواهد بود.
امیر هوشنگ فکرت نژاد
منبع : سیتنا


همچنین مشاهده کنید