پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پادکست؛ یک رادیو شخصی در اینترنت راه اندازی کنیم!!؟


پادکست؛ یک رادیو شخصی در اینترنت راه اندازی کنیم!!؟
● مقدمه
همان گونه که وبلاگ نویسی بصورت یک موج محرک و انقلابی در اطلاع رسانی و تولید محتوا در اینترنت بود و هم اکنون درصد بالائی از محتوای فارسی موجود در اینترنت نیز در وبلاگ ها قرار دارد، فناوری پادکستینگ نیز موج جدید دنیای اطلاع رسانی اینترنتی خواهد بود و دیر یا زود همه درگیر آن خواهند شد.
با توجه به تازه بودن این فناوری، نیاز بسیار زیادی برای فعال شدن متخصصین ایرانی در جهت تولید محتوای فارسی با ساختار پادکست وجود دارد.
● تعریف ساده از پادکست
پاد یعنی همون دستگاه سفیدیه که کمپانی Apple Mac درست کرده به اسم I Pod که می تونین فایل های ام پی تری موسیقی ( فشرده ) رو توش بریزین و تا آخر عمر آهنگ گوش بدین. "کست" هم که یعنی پخش کردن. منظور اینه که مردم می تونن برنامه هایی که تولید شده رو روی آی پاد هاشون دانلود کنن و بعد اونجا گوش بدن. البته می تونین از روی اینترنت هم گوش بدین. بنابراین مثل رادیوست اما نه رادیویی که از طریق امواج گوش می کنین.
● پادکست همان وبلاگ صوتی
احتمالا همه با کلمه وبلاگ آشنایی دارن. به نظر من کاری که وبلاگ با کلمه کرده، پاد کست داره با صدا انجام می ده. پادکست به همه این فرصت رو می ده که برای خودشون برنامه رادیویی درست کنن، راجع به عقایدشون صحبت کنن و یا اینکه راجع به یک سفر جالب و خاطراتشون تعریف کنن. البته فعلا بیشتر این پادکست ها در مورد مسائل فنی هستن که کمی حوصله آدم سر می ره. ولی چند تا پادکست ایرانی داریم که خیلی جالبن و اصلا فنی نیستن.
● برای راه اندازی پادکست به کدام سایت برویم
راه اندازی پادکست هم مانند وبلاگ باید به سرویس دهنده آن مراجعه نمایید پس از ثبت نام رایگان یا غیر رایگان صاحب یک صفحه می شود ، برنامه صوتی خود را در کامپیوتر خود اجرا و آماده کنید (با آهنگ موسیقی و هر چیز دیگری) سپس آن را منتشر کنیدو از تایپ هم خلاصی می یابید اینبار حرف ها و درددلهایتان را با صدا متنشر می کنید !!!
● سرویس دهنده ایرانی پادکست
در حال حاضر وب سایت تخصصی http://www.podcast.ir/ به ارائه خدمات و آموزش در این زمینه پرداخته و در این وب سایت دسترسی به انواع اطلاعات در مورد این فناوری فراهم گردیده است. همچنین محل مناسبی برای بحث و گفت و گو در این مورد در وب سایت تخصصی http://www.podcastingtalk.ir/ که در حال راه اندازی است، وجود دارد و علاقمندان می توانند نظرات خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و جواب بسیاری از سوال های خود را بیابند. البته هر دو وب سایت بسیار جوان هستند و محتوای آنها در حال تکمیل است.
ناگفته نماند که تعداد محدودی از وبلاگ نویسان ایرانی هم به تولید پادکست روی آورده اند. هر چند که در داخل کشور به علت محدودیت دسترسی به خطوط پرسرعت اینترنت استقبال از پادکست به گستردگی استقبال از پدیده وبلاگ نویسی نیست. به عنوان نکته آخر اگر اهل سیاست هستید، بد نیست این نکته را نیز بدانید که جمهوری خواهان سنای آمریکا هم پادکست می سازند. ساکنان ایالت پنسیلوانیای آمریکا از این پس می توانند به پادکست هایی گوش کنند که به طور هفتگی در مورد مسائل ایالتشان تولید می شود.
● نگاه به پادکست:
روش پاد کستینگ نیز اساسا شبیه همین روش ها است ولی چند تفاوت عمده و متمایز کننده دارد
۱) پاد کستینگ بر خلاف سایر روشهای ارائه محتوای صوتی که به روش تکنولوژی انتشار کار می کنند، بر اساس روش تکنولوژی انتشار است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل گرفته و مصرف می کند( در رادیو برنامه خود را انتخاب نمی کنید مجبور به گوش دادن هستید اما در روس پادکست شما برنامه خود را انتخاب و بعد گوش می دهد).
۲) در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از کامپیوتر استفاده می کند و در زمان استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولا دستگاه های استفاده از پادکست ها بسیار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود. بنا براین، شرایط گوش دادن به پادکست ها می تواند بسیار راحت باشد، مثل زمان کوه پیمائی، رانندگی، استراحت و غیره که می تواند تاثیر بهتری بر شنونده نیز داشته باشد.
۳) محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.
۴) در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوا و سایر کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.
۵) در این روش، نیازی به مراجعه به وب سایت های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم افزار مخصوص این کار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدید ترین اطلاعات را در دستگاه پخش محتوای صوتی خود خواهد داشت.
● پدیده پاکدست در جهان:
مقامات اپل به طور رسمی پادکست را نسل جدید رادیو می‌خوانند. البته زدن چنین حرفی از سوی اپل قابل درک است، چون مخترع ipod - دستگاه پخش موسیقی قابل حمل اپل – که توسط اکثر مردم برای گوش دادن به پادکست‌ها به کار می‌رود با عملی کردن این ایده پول کلانی به جیب زده است و سود سرشاری را هم نصیب روسای خود در اپل کرده است. اما هنوز دیگر شرکت‌های بزرگ دست‌اندرکار فناوری از این نوآوری حمایت قابل توجهی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمانی که حمایت از پادکست عمومی نشود و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت به آن توجه نشان ندهند رشد این پدیده به صورت لاک پشتی ادامه می! ‌یابد.
● نقاط ضعف و قوت
در همین راستا مسئله دیگری که برای تداوم حیات پادکست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، درآمدزایی آنهاست. شکی نیست که سازندگان پادکست باید در این مورد هم فکری بکنند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که پادکست بتواند رادیوهای سنتی را با پشتوانه قابل توجهشان از میدان به در کند. در همین حین باید توجه داشت که سهم رادیو در بازار رسانه‌ای ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای جهان محدود است و در مقابل ده‌ها میلیارد دلاری که در دیگر بخش‌های بازار رسانه‌ای رد و بدل می‌شود بسیار ناچیز است. اما در مقابل هزینه راه اندازی یک ایستگاه رادیویی هم بسیار اندک است.
همچنین تولید پادکست هم هزینه چندانی ندارد و در صورت داشتن یک پشتوانه مالی محدود می‌توان به رشد آن با سرعتی معقول امیدوار بود. اما با این همه کارشناسان معتقدند که پدیده پادکست ظرفیت‌های ناشناخته فراوانی دارد که باید به آن توجه شود. به عقیده آنان تولید پادکست به صورت انفرادی و تک‌ تک چندان مقرون به صرفه نیست و برنامه‌های صوتی که در این قالب تولید می‌شوند، باید به صورت گروهی آماده شوند تا جذابیت، تنوع و مخاطبان بیشتری داشته باشند.
● پادکست یعنی که چه( معادل فارسی)
در اصل پادکستینگ یک روش ارائه محتوا در اینترنت است که بر مبنای فایل های صوتی کار می کند. مانند سایر روش های ارائه اطلاعات به صورت فایل های صوتی مثل Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming که بر اساس ارسال فایل های صوتی کار می کنند،
پادکستینگ را نمی توان وبلاگ صوتی نامگذاری نمود اما از نظرکارایی مانند وبلاگ است تنها با این تفاوت که وبلاگ شما یک متن را منتشر می سازید در حالی که این روش صوت را ارایه می کنید تشابه بین وبلاگ و پادکستینگ به حدی است که برخی پادکست را وبلاگ صوتی می نامند.
اما ترجمه تحت الفظفی دو دیدگاه مطرح شده است
۱) پخش پاد: توضیح انگلیسی مقاله پادکست آمده: Podcasting is a method of publishing files via the Internet, (پادکست یکی از روشهای انتشار پرونده از راه اینترنت است). بنابراین توضیح، پادکست تنها یک نام تجاری نیست و یک مفهوم است. مفهومها را بهتر است ترجمه کنیم. البته بخش «پاد» آن که نام تجاری است را باید بدون ترجمه آورد. پادکست را در فرانسوی Podiffusion میگویند یعنی همان پاد-پخش.استفاده از «پخش-پاد» مناسب بنظر می‌رسد. چون همانند Newspaper که ترجمه‌ی تحت‌اللفظی خوبی مثل «کاغذ اخبار» داشته است.
۲) «پادکست» یک اسم تجاری است. همانطور که «ورد» را در «مایکروسافت ورد» به «واژه» ترجمه نمی‌کنیم پادکست را هم نباید ترجمه کنیم. ورودی "پادکست" است نه "پاد پخش" یا "پخش پادی". ضمناً تفاوت "ورد" با "پادکست" این است که "ورد" یک Brand است ولی پادکست همانطور که در متن ورودی هم گفته شده یک هم‌آمیزی‌است. یک جور کلمه‌سازی است توسط بلاگرها، روزنامه‌نگارها و مردم عادی. در هر صورت به شدت موافق این هستم که در مورد هم‌آمیزی‌ها حتماً کلمه‌سازی انجام شود.
http://yazdit.mihanblog.com/More-۶۷.ASPX


همچنین مشاهده کنید