پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
نهاد چند همسری؛ ضرورتهای بازنگری
اسلام اصولاً چند همسری را مذموم میداند امّا به دلیل عدم پذیرش اجتماعی در صدر اسلام برای نفیِ كاملِ تعدد زوجات، اسلام آن را محدود نمود و در آیات قرآن جواز چند همسری را مشروط به رعایت عدالت كرد و رعایت عدالت را ناممكن خواند تا به تدریج زمینه محو چند همسری را ایجاد نماید. امروزه بر فقها و علمای دینی است كه برای حذفِ تعدد زوجات یا محدود كردنِ آن به موارد بسیار خاص و ضروری اقدام نمایند.
چند همسری نهادی نیست كه توسط اسلام ایجاد شده باشد و از این رو مورد پشتیبانی و یا تأكید اسلام قرار داشته باشد. این امر در تقابل با نهادهایی همچون حج، نماز، زكات، جهاد و غیره قرار میگیرد كه اساساً یا به صورت اولیه توسط اسلام ایجاد گردید و یا با تحول شدید ماهوی محتوایی كاملاً اسلامی یافت
چند همسری نهادی بود كه در جزیره العرب آن زمان كاملاً متداول بود. علاوه بر عربستان در بسیاری از فرهنگهای باستانی آن زمان همچون ایران و روم نیز چند همسری رواج داشت.
از آنجایی كه هر دینی در یك بستر اجتماعی كه از پیش موجود بوده است، از سوی خداوند نازل میشود بنابراین شارع مقدس نمیتواند نسبت به آنچه كه از پیش در آن جوامع وجود داشته است، بیتوجه باقی بماند. لذا شمار زوجات را كه به گونهای نامحدود بسط یافت، در ابتدا محدودیتی به اندازهی چهار همسر بر آن وضع نمود. بنابراین ملاحظه میشود كه اسلام در خصوص چند همسری راهكار اصلاح تدریجی را در پیش گرفت.
باید در نظر داشت كه نمونهی این روند اصلاح طلبانهی تدریجی را میتوان در زمینهی مبارزهی دین آزادی طلب اسلام با نهاد بردهداری سراغ گرفت. از آنجا كه در آن زمان بردهداری در نظام اجتماعی عربستان به شدت ریشهدار بود هرگونه حركت انقلابی دین اسلام در جهت نابودسازی فوری و ناگهانی این نهاد زشت میتوانست پیامدهای ناگواری داشته و واكنشهای منفی شدیدی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، در اسلام تأكید بر آزاد كردن بردگان قرار گرفت و به ویژه با برابر گشتن همهی مؤمنان در هر مقام و منزلت اجتماعی و قرار گرفتن تقوا به عنوان تنها معیار برتری میان افراد، روندی تدریجی در جهت حذف بردهداری آغاز شد كه آثار مثبت آن را میتوان در چندین سدهی بعد مشاهده كرد كه دیگر چیزی به نام بردهداری در آنجا وجود نداشت.
تمامی این رویدادها در حالی اتفاق افتاد كه هیچگاه در اسلام بردهداری رسماً ممنوع اعلام نشد و تنها بر زشتیهای آن تأكید میشد. چیزی كه تمایل جدی اسلام را به الغاء بردگی ثابت مینماید این است كه اگر بردهای فرار كرد، دولت و قوای انتظامی ابداً مسئول گرفتن و استرداد او به خواجهاش نیستند. همینطور اگر بندهای به حقوق خواجهاش تجاوز كرد، دولت بنده را مجازات نمیكند، زیرا قانون و احكام اسلامی به هیچ وجه دولت را مكلف نكرده است كه از حقوق خواجه در مقابل بنده حمایت كند. بهناز اشتری. قاچاق زنان بردگی معاصر، تهران، اندیشه برتر، ۱۳۸۰، ص ۲۷.
به نظر میرسد كه مسئله چند همسری نیز تا حد زیادی به نهاد بردهداری شباهت داشت. زیرا اسلام علی رغم میل خویش جهت حذف این نهاد، به خاطر ملاحظهی وضعیت خاص اجتماعی آن روز عربستان از ممنوعیت ناگهانی آن كه میتوانست پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد، خودداری ورزید. اما این مسئله چرا در خصوص نهاد چند همسری رخ نداد، همانگونه كه بردهداری به تدریج در طول تاریخ رنگ باخت و محو شد، جواب این سؤال به این واقعیت باز میگردد كه مردان پدر سالار كه این نهاد را به سود خویش تلقی میكردند در برخی جوامع علی رغم همخوانی آن با تحولات اجتماعی همچنان آن را محفوظ نگه داشتند.
درك این نكته و اقدام مقتضی جهت حذف نهاد چند همسری از لحاظ قانونی و یا محدود كردن شدید آن به موارد بسیار خاص و ضروری، چیزی است كه بر عهدهی فقیهان، مجتهدان، قانونگذاران و در كل بر عهدهی نخبگان جامعه است.
امام خمینی (ره) در نظریهی ولایت مطلقهی فقیه مصلحت حكومت اسلامی را بالاتر از احكام اولیهی اسلام برشمرد. همین نگرش اساس تشكیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود. بدین سان نظریهی ولایت فقیه شكل جدیدی به خود گرفت كه عبارت از تقدم مصلحت حكومت و مصلحتگرایی بر احكام اولیهی اسلام بود. از این مطلب میتوان به این نتیجه رسید كه در صورتی كه مصلحت نظام اسلامی اقتضاء نماید حتی میتوان برخی از احكام ضروری دین اسلام را تعطیل كرد حال این سؤال مطرح میشود كه آیا همین قضاوت را میتوان دربارهی چند همسری داشت؟ با توجه به اینكه چند همسری حكم ضروری دین خداوند نیست و از چندین آیهی قرآن كریم برمیآید كه نهاد چند همسری دستكم مورد تشویق شارع مقدس قرار نداشته است و جواز این نهاد در اسلام تنها برای موارد خاص صادر شده است.سورهی مباركه نساء آیهی شریفه ۳ «فانكحوا ماطاب لكم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم الا تعد لوا فواحده »
ضرورت و مصلحت اقدام جهت محو چند همسری از چند منبع ریشه میگیرد. نخست این كه این نهاد موجب فروپاشی بسیاری از خانوادهها و عدم پایداری آنها میشود. دیگر اینكه وجود امكان قانونی چند همسری موجبات عدم اطمینان و آرامش روانی زنان را موجب میگردد و همیشه آنان را در این آشفتگی باقی میدارد كه هر زمان ممكن است با هوویی روبهرو شوند. و دلیل دیگر به پیامدهای منفی بینالمللی وجود نهاد چند همسری در جوامع اسلامی باز میگردد كه مورد انتقاد واقع میشوند. از این نظر كه به حقوق زنان به اندازهای كافی توجه نمیشود و... در واقع این قبیل انتقادها تا حد زیادی میتواند چهرهی زیبا و انسانی دین اسلام را در نظر غیر مسلمان مخدوش سازد و مانع از دریافت پیامهای والای این دین آسمانی به مخاطبان غیر مسلمان گردد.
با بررسی و تأمل در قرآن كریم ـ آیهی سوم سورهی نساء ـ در مییابیم كه اسلام نكاح متعدد را به شرط عدالت و در مواقع ضرورت اجازه داده است و در واقع مهمترین موضوعی كه اساس تعدد زوجات را در صورت استطاعت از لحاظ تمكن و اجرای عدالت ایجاب مینماید برقرار نمودن مساوات و برابری مابین زنان و عدم تبعیض بین آنها است. اگرچه بعضی از آنها كم سالتر و بعضی دیگر مسنتر و یا این كه برخی زیباروی بوده و بعضی دیگر از وجاهت كامل محروم باشند تا به آن اندازه كه مقدور شخص باشد باید در اجرای این مساوات بكوشد و عدالت واقعی و حقیقی را ما بین آنها برقرار نماید و نكتهای كه در اینجا قابل توجه است این است كه با وجود جدّیت و كوشش تامی كه انسان در این موضوع انجام بدهد باز هم قلباً نمیتواند مودت و دوستی بین زنان را كه امری است قلبی یكسان قرار دهد محقق، پیشین، ص ۲۳۸. و به سبب همین امر طبیعی است كه خداوند در آیهی شریفهی ۱۲۹ از سوره نساء عدالت مردان را ناشدنی و محال میداند و در واقع اجرای چنین عدالتی از عهدهی اشخاص خارج است و مردان را از چند همسری منع مینماید. همچنین آیهی ۱۲۸ و ۱۳۰ همین سوره نیز حكایت از مشكلات چند همسری دارد. چنان كه آیهی ۵۱ سورهی احزاب.مجلهی زنان، سال سوم، ش ۱۷، فروردین و اردیبهشت ۱۳۷۳، ص ۵۸
در این آیات سخن از نشوز مرد به میان آمده و حذف زن را از بدسلوكی او نشان داده است و خدایی كه طلاق را مبغوضترین چیز میداند، اجازه میدهد مردان چند همسره، همسران خود را رها سازند تا خداوند از سعهی خود بینیازشان كند، و این همه دربارهی زوجات متعدد است.
گذشته از این، موضوع تعدد زوجات، ناظر به امور انجام شدهی پیش از اسلام است. آیهی سوم سورهی نساء، سنت جاهلی را تعدیل میكند ولی آیهی ۱۲۹ درصدد برآمده تا این سنت را از جامعهی تازه متحول بردارد و به آنان بفهماند: یك مرد، یك دل و یك محبوب.همان.
لازم به ذكر است كه امضای یك سنت مباح، از روی مصالحی كه مورد نظر شارع بوده غیر از حكم تكلیفی آن است. چه كسی حكم تكلیفی گفته است؟ پس اصل در ازدواج، تك همسری است. دین مین اسلام تلاش میكند زوجین را علیرغم مشكلات، به زندگی مودتآمیز و عاشقانه دعوت كند ولی در مواردی ضروری و جایی كه برای شوهر توان زندگی تك همسری وجود نداشته باشد، راهی گشوده است و اجازه میدهد همسر دوم اختیار كند. همچنین در جامعهای كه تعداد زنان بیشتر از مردان باشد، مرد میتواند علاوه بر همسر خود با زن یا زنان دیگری، صرفاً به قصد بهرهدهی به آنان، ازدواج كند و همانطور كه بیان شد این موارد فقط در مواقع ضروری است
همهی موارد یاد شده و بسیاری از استدلالهای دیگر، فقها و قانونگذاران نظام اسلامی را ملزم میسازد كه به بازاندیشی دربارهی نهاد چند همسری بپردازند و همانطور كه ادعای همیشگی فقه شیعه مبنی بر پویایی و انطباق با شرایط و مقتضیات روز بوده است، این نهاد نامطلوب بر جای مانده از دوران پیش از اسلام را نیز محو سازند یا اینكه به گونهای آن را محدود سازند و تصمیمگیری در این خصوص به دادگاهی به راستی صلاحیتدار سپرده شود كه بتواند شرایط دشوار عدالت را در فرد خواهان ازدواج مجدد به دلایل ضروری، در وی احراز نماید.● در حاشیه:
چند همسری؛ ممنوع، مشروع، جایز نویسنده معتقد است «چند همسری نهادی نیست كه توسط اسلام ایجاد شده باشد و از این رو مورد پشتیبانی و یا تأكید اسلام قرار داشته باشد». در حقیقت نویسنده معتقد به قضیهی كلی است كه عبارت است از اینكه: هر نهادی كه توسط اسلام ابداع و ایجاد نشده باشد مورد تأكید و پشتیبانی اسلام نیست. در حالیكه این كبرای كلی مورد خدشه و نقض است. به عنوان نمونه، اسلام نهاد ازدواج و تشكیل خانواده را ایجاد نكرده است اما این نهاد بسیار مورد تأكید و توصیه اسلام است. بنابراین محذوری وجود ندارد كه نهادی توسط اسلام ایجاد نشده باشد اما مورد تأكید اسلام باشد. افزون بر این نباید چنین پنداشت كه موافقان چند همسری، مدعیاند اسلام چند همسری را در همه شرایط و برای تمامی مردان مورد تأكید و توصیه قرار داده و آن را واجب نموده است بلكه آنان مدعیاند اسلام، چند همسری را ممنوع نكرده و آن را مشروع و جایز اعلام نموده است و در شرایطی خاص كه در ادامه این نوشتار خواهد آمد.
به استناد كدام منبع چند همسری به صورت یك تكلیفِ اجتماعی برای مردان مطرح خواهد بود. نویسنده ضمن تشبیه نهاد چند همسری به نهاد بردهداری معتقد است اسلام علی رغم میل خویش جهت حذف این نهاد، در برخورد با چند همسری راهكار اصلاح تدریجی را در پیش گرفت تا به تدریج این پدیده را حذف نماید، چرا كه به دلیل وضعیت خاص اجتماعی آن روز عربستان، ممنوعیت ناگهانی چند همسری میتوانست پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.
پرسش اساسی در برابر این سخن آن است كه تمایل اسلام به حذف چند همسری ولو به صورت تدریجی را نویسنده از كدامیك از منابع دینی دریافته است؟ به استناد كدام منبع شرعی، نویسنده از فقها و مجتهدان و قانون گذاران میخواهد برای حذف نهاد چند همسری و یا محدود كردن آن اقدام نمایند؟ اگر مستند وی آیاتی است كه به آنها اشاره كرده است خواهیم گفت كه چنین مطلبی از آیات استفاده نمیشود.
تسلط مرد دلیل كافی نیست. به اعتقاد نویسنده این كه چند همسری بر خلاف بردهداری در طول تاریخ محو نگشت، از آن جاست كه مردان پدر سالار چون، چند همسری را به سود خویش تلقی میكردند آن را محفوظ نگه داشتند. هر چند بررسی علل تاریخی ماندگاری چند همسری در طول تاریخ نیازمند بحثی گسترده و مستقل است و جا داشت نویسنده دست كم یك كتاب معتبر و علمی را در این مبحث مورد توجه قرار میداد؛ لیكن در این مجال كوتاه تنها به چكیده دیدگاه استاد شهید مطهری در كتاب نظام حقوق زن در اسلام بسنده میكنیم:
«اگر مانند برخی از نویسندگان سطحی فكر كنیم، كافی است كه برای توجیه و توضیح علل تاریخی و اجتماعی تعدد زوجات بگوییم علتش زورگویی و تسلط مرد و بردگی زن است، علتش پدر شاهی است. مرد به دلیل سلطه بر زن رسوم و قوانین را به نفع خود چرخانیده و لهذا رسم چند زنی را به نفع خود و علیه زن، قرنها محفوظ داشته است.اینگونه فكر كردن بسیار سطحی و ناشیانه است. نه علت رواج یافتن تعدد زوجات زورگویی مرد بوده و نه اینكه امروز تعدد زوجات عملاً منسوخ میشود این است كه دوران زورگویی مرد به پایان رسیده است. البته زور و قدرت مرد در طول تاریخ موجب سوء استفاده مرد از زن شده است اما منحصر كردن عامل زور و قدرت مخصوصاً در توجیه روابط خانوادگی زن و مرد، ناشی از كوته فكری است. اگر علت رواج تعدد زوجات، تسلط و حاكمیت مرد بر زن و نظام پدر سالاری است چرا در دنیای گذشته غرب كه پدر سالاری و حاكمیت مطلق مرد حاكم بوده است، تعدد زوجات رواج نیافته است؟ زن غربی تا نیم قرن پیش، از بدبختترین زنان دنیا بود؛ حتی در اموال خود نیازمند قیمومت شوهر بود. به اقرار خود غربیها در قرون وسطی زن شرقی از زن غربی وضع بسیار بهتری داشته است.» نظام حقوق زن در اسلام، مرتضی مطهری، صص ۲۹۷ ـ ۲۹۵، با تلخیص.
برداشت اشتباه از قرآن. نویسنده مدعی است قرآن كریم در آیه ۳ سوره نساء چند همسری را منوط به رعایت عدالت در میان همسران كرده و فرموده است: «اگر بیم دارید كه نتوانید به عدالت میان همسران خود رفتار كنید پس یك همسر اختیار كنید» و در آیه ۱۲۹ همین سوره میفرماید: هرگز نمیتوانید میان زنان عدالت ورزید هر چند بسیار مشتاق این كار باشید. پس بكوشید كه تمامی میل و رغبت شما به سوی یكی از زنانتان معطوف نشود كه دیگری را به صورت بلاتكلیف و رها شده در آورید. از این دو آیه یك قیاس استدلالی تشكیل میشود بدین صورت كه تعدد زوجات منوط به رعایت عدالت است و رعایت عدالت امكانپذیر نیست پس تعدد زوجات در عمل امكان تحقق ندارد. نویسنده در واقع از این قیاس نتیجهگیری كرده است كه قرآن مردان را از چند همسری منع كرده است. نویسنده هم چنین معتقد است آیات ۱۲۸ و ۱۳۰ سوره نساء و آیه ۵۱ سوره احزاب از مشكلات چند همسری حكایت دارند.
ای كاش نویسنده، روایتی را كه در این زمینه از امام صادق علیه السلام نقل شده است ملاحظه میكرد تا پاسخ صحیح را دریافت میكرد.ابن ابی العوجاء از هشام بن حكم پرسید: آیا خداوند حكیم نیست؟ هشام گفت: آری حكیم است. گفت: خداوند فرمود: «شما با زنان، دو یا سه یا چهار تا ازدواج كنید؛ ولی اگر خوف آن دارید كه نتوانید عدالت را میان آنان رعایت كنید، پس تنها به یك همسر قناعت كنید. آیا رعایت عدالت میان زنان لازم نیست؟ هشام گفت: آری لازم و فرض است». ابن ابی العوجاء پرسید: خداوند در جای دیگر فرمود: «شما هرگز نمیتوانید میان زنان عدالت برقرار سازید، هر چند تلاش فراوان كنید». پس رعایت عدالت میان آنان ممكن نیست و آن گاه میان این دو آیه تناقض خواهد بود. آیا هیچ حكیمی چنین سخن میگوید. هشام از جواب باز ماند؛ به مدینه آمد و خدمت امام صادق(ع) رسید و پرسش ابن ابی العوجاء را مطرح ساخت. امام فرمود: «به او بگو آیه نخست كه فرمود: «اگر نمیتوانید میان آنان به عدالت رفتار كنید به یك همسر قناعت ورزید» مراد رعایت عدالت در نفقه است. ولی آیه دوم كه فرمود: «هرگز نمیتوانید میان زنان به عدالت رفتار كنید...» مراد از آن، محبت قلبی است. اصول كافی، ج ۵ ص ۳۶۲، حدیث ۱. چنانكه از پاسخ امام(ع) آشكار است آنچه بر مرد لازم است و او توانایی آن را دارد رعایت عدالت میان همسران در امور زندگی و روابط زناشویی و نفقه است اما رعایت عدالت در محبت قلبی، خارج از قدرت انسان است. لذا هرگاه محبتهای درونی سبب ترجیح برخی از همسران بر برخی دیگر نشود و در وظایف همسری تأثیری نگذارد، مانعی ندارد.
آیات ۱۲۸ و ۱۳۰ سوره نساء و ۵۱ احزاب از مسائل و مشكلات چند همسری سخن گفتهاند اما نه در مقام ردِّ چند همسری، بلكه در مقام ارائه راهحل نسبت به مشكلات آن برآمدهاند بنابراین استناد نویسنده به این آیات در تضعیف چند همسری صحیح نمیباشد.
... از دیدگاه شهید مطهری ضمن توصیه خوانندگان محترم به آشنایی با دیدگاههای استاد شهید مطهری در زمینه تعدد زوجات در كتاب نظام حقوق زن در اسلام، دیدگاه ایشان درباره علل تجویز چند همسری به اختصار ارائه میگردد:
الف ) از مهمترین دلایل چند همسری كه نه تنها تجویز آن را اثبات میكند بلكه موجب ایجاد تكلیفی عمومی بر عهده تمامی مردان جامعه است؛ فزونی عدد زنانِ آماده ازدواج بر مردان آماده ازدواج است. اگر فرض كنیم عدد زنان آماده به ازدواج بیش از عدد مردان آماده به ازدواج باشد بهطوری كه اگر تك همسری تنها صورتِ قانونی ازدواج باشد گروهی از زنانِ بیشوهر از تشكیل خانواده محروم میمانند، چند زنی به عنوان حقی از زنان محروم و «تكلیفی» بر عهده مردان و زنان متأهل است. حق تأهل از طبیعیترین حقوق بشری است. هیچ بشری را نمیتوان از این حق محروم كرد. حق تأهل حقی است كه هر فرد بر اجتماع دارد و اجتماع نمیتواند كاری كند كه در نتیجه آن كار، گروهی از این حق محروم بمانند.
ب ) شاید برای بسیاری از افراد موجب تعجب باشد كه بدانند تعدد زوجات در مشرق اسلامی مهمترین عامل نجاتِ تك همسری بود، به این معنی كه در شرایطی كه موجبات تعدد زوجات پیدا میشود و عدد زنان نیازمند به ازدواج از مردان نیازمند به ازدواج فزونی میگیرد، اگر حق تأهلِ این عده از زنان به رسمیت شناخته نشود و به مردانی كه واجد شرایط اخلاقی و مالی و جسمی هستند اجازه چند همسری داده نشود، رفیقهبازی و معشوقهگیری ریشه تك همسری واقعی را میخشكاند.
در مشرق اسلامی از طرفی تعدد زوجات مجاز بود و از طرف دیگر این همه عوامل تحریك و تهیج فراهم نبود. از این رو تك همسری واقعی بر اكثریت خانوادهها حكم فرما بود و كار معشوقه بازی مردان به آنجا نكشید كه همچون دنیای غرب فلسفه بافی كنند و بگویند آفرینش مرد چند همسری است و تك همسری برای مرد از محالات جهان است و بر اساس این تفكر، مرد قانوناً تك همسر است امّا عملاً چند همسر. به عقیده غربیها معشوقه داشتن حق مسلم و طبیعی مرد است و بسنده كردن مرد در همه عمر به یك زن نوعی «نامردی» است. به هر حال مسأله مهم در موضوع تعدد زوجات این نیست كه آیا تك همسری بهتر است یا چند همسری. در اینكه تك همسری بهتر است تردیدی نیست تك همسری یعنی اختصاص خانوادگی، یعنی جسم و روح هر یك از زوجین از آن یكدیگر باشد. بدیهی است كه روح زندگی زناشویی كه وحدت و یگانگی است در زوجیت اختصاصی بهتر و كاملتر پیدا میشود. به هر حال در شرایط فزونی زنان بر مردان بشر دو راه بیشتر ندارد یا رسمیت یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی. این است صورت صحیح مسأله امّا مبلغان شیوههای غربی حاضر نیستند صورت صحیح مسأله را طرح كنند؛ حاضر نیستند حقیقت را آشكارا بگویند، آنها واقعاً مدافع معشوقهبازی هستند، زن قانونی را سر بار و مزاحم میدانند و یكی را هم زیاد میدانند چه رسد به دو یا بیشتر. لذت را در آزادی از قیود ازدواج میشناسند، امّا در گفتههای خود برای سادهدلان چنین وانمود میكنند كه مدافع تك همسریاند. برگرفته و تلخیص از كتاب نظام حقوق زن در اسلام.
بهناز اشتری
حقوق زنان
حقوق زنان
منبع : نشریه حورا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست