دوشنبه, ۱۹ شهریور, ۱۴۰۳ / 9 September, 2024
مجله ویستا
دین در عهد علم
تاریخچهای كلی از رویكردهای مختلف در مورد نسبت علم و دین
به نظر می رسد تحولاتی در رویكرد به مسائل و موضوعات حول و حوش رابطه علم و دین وجود داشته باشد. برای این منظور شاید مفیدتر از هر زمان دیگری، اواسط قرن نوزدهم باشد كه علم زیستشناسی بریتانیایی كه تحت كنترل و حكمفرمایی كشیشان انگلیسی، در جستجوی اشكال حیات بود بتواند تصویر كاملی از جهان و در نتیجه وجود و ظمتخالق مدبر را اثبات كند. رویكرد به این موضوعات در اواخر قرن ۱۹ كمرنگ شد و در اوایل قرن ۲۰ پوزیتیویسم طلوع كرد نخست افكار اگوست كنت و بعد پوزیتیویسم منطقی) پوزیتیویسم نظریاتی را ترویج می كرد كه معتقد بود دین و علم رابطه دشمنانهای با همدیگر داشتهاند. رویكرد بعد از پوزیتیویسم این بود كه علم و دین هر كدام به راهی جدا رفتند. حالا خصومت هر طرف با وجود و حضور طرف دیگر رو به كاهش می گذارد. در این راستا، یك تلاش جدید در همسخنی وجود دارد. یكی از رهبران این تلاش جدید ایان جی باربور است.
فعالیتهای باربور و تاریخچه كتاب مذكور
باربور كارش را در سال ۱۹۶۶ روی پژوهش تطبیقی علم و دین با كتاب مسایلی چند از علم و دین ۱) شروع كرد، كتابی كه هنوز به طور گسترده مورد استقبال خوانندگان است. كتاب مذكور به وسیله كتاب دیگر بسیار ذی نفوذش به نام اسطوره ها، مدلها و سرمشقها كه پژوهش تطبیقی در علم و دین است، پیگیری شده بود ۱۹۷۴). كتاب تحت بررسی بر اساس سخنرانیهای معتبر جی. فورد نوشته شده كه باربور در دانشگاه آبردین اسكاتلند در پاییز۱۹۸۹ ارائه داده است. گرچه جلد بعدی ۲) آن نیامده است، ولی باربور به این كتاب عنوان جلد I) را نسبت داد; زیرا او وعده داده بود كه دومین سری سخنرانیها در آبردین را كه با عنوان "اخلاق در عصر تكنولوژی" خواهد بود، ارائه دهد و جلد دوم II) بر اساس این رشته سخنرانیها خواهد بود.
محتوای كلی كتاب
در اصل این كتاب یك بررسی تاریخی نیست ،بلكه یك تحقیق فلسفی و كلامی در روابط بین علم و دین است. به طور مشخص، خطابههای باربور عبارتند از: جایگاه دین در عصر علم كجاست؟ انسان امروزی چه طور میتواند به خدا اعتقاد داشته باشد؟ چهنظر و دیدی از خدا با فهم علمی از جهان نامتناقض است؟ الزاما از چه راههایی ایدههایمان درباره طبیعت انسان تحت تاثیر یافتههای علم معاصر قرار میگیرد؟ چه طور میتوان در جستجوی معنا و غایت در حیاتی بود كه عینا واقع شده در جهانی كه توسط علم كشف شده؟ اما برنامه جامعترش همانی است كه او در كتاب اسطورهها، مدلها و سرمشقها ارائه داد. مبارزهاش با نظراتی كه به عنوان قالبهای فكری بی خاصیت و اشتباه، دانش علمی را تنها نمونه دانش درست و قابل اطمینان میدانند و در مقابل، دانش دینی را ذهنی،محدود،احساساتی و به طور واضح و آشكار به هیچ وجه آن را مستحق كلمه ستایش گونه "دانش " نمیداند.
مقدمه بررسی
باربور از نظر تاریخی - منطقی چهار نسبت را كه بین علم و دین وجود دارد مطرح میكند: تضاد، استقلال، همسخنی و همبستگی. وضعیت تضاد این است كه تضادهای حل نشدنیای بین علم و دین وجود دارد. این وضعیت در طرف علم به واسطه كسانی كه مدعیاند متد علمی تنها راه قابل اطمینان در حصول دانش واقعی و درست استبیان شده است كارل ساگان، جاكیوس منود و ایی. او ویلسون) و دین به حوزه افسانه و شعر تعلق دارد. در طرف دین، وضعیت تضاد توسط نص گرایان كتاب مقدس حمایتشده است. كسانی كه معتقدند محتوای تحت اللفظی عبارات متون مقدس درباره جهان طبیعی و بسیاری از این گونه عبارات با ادعاهایی كه علم مدرن درباره طبیعتساخته همخوانی ندارند و ناسازگارند. باربور استدلال میآورد كه این دو گروه در انتخاب بین علم و دین برهانهای نادرستی اقامه میكنند. وضعیت استقلال كه خواستار اجتناب از تضادها است مدعی است كه متعلقات علم ودین در حوزههای كاملا متمایزی قرار داشته و متدهایشان نیز متفاوت است توماس تورانس و جورج لیند بك). بنابراین، تضاد بین علم و دین اصولا غیر ممكن است. وضعیت همسخنی معتقد است كه غالبا مشابهتهای متدولوژیكی بین علم و دین و تقریبا ادعاهایی راجع به واقعیت وجود دارد برای مثال: تئوریهای كلامی آفرینش و تئوریهای علمی كیهانشناسی). اینجا قسمتهایی است كه هر دو با هم ممكن است تداخل كنند ارنان مك مولین، كارل رانر و دیود تراسی). چهارمین وضعیت، وضعیت همبستگی است كه معتقد استبین علم و دین حضور چند نوع عنصر پیوندی ممكن است تئیل هارد دو چاردین، جان كوب و آرتور پیكوك).
نظرات باربور در این كتاب
باربور تركیبی از دو وضعیت همبستگی و همسخنی را اقتباس میكند. او پیشنهاد میكند كه علم و دین میتوانند از همسخنی در حوزه متدلوژی بهره ببرند. او اشاره میكند كه مشابهتهای متدلوژیكی بسیاری بین علم و دین وجود دارد. او برای مثال پیشنهاد میكند كه در ارزیابی اعتقادات جامعه اهل دیانت میتوان از همان معیاری كه در ارزیابی تئوریهای پژوهش علمی استفاده میشود بهره برد; توافق با دادهها، ارتباط منطقی،میدان دید و سرانجام بازدهی; در مسیر معیار به كار برده شده در هر حوزه تفاوتهایی وجود دارد، اما با این حال معیار اصلی برای اندازهگیری صدق ادعاها در هر دوی علم و دین وجود دارد. باربور همچنین بعضی از دیدگاههای وضعیت همبستگی را میپذیرد. برای مثال او عقیده دارد كه الهیات یا كلام امروزی باید اینگونه شروع كند كه: طبیعتیك فرایند تكاملی پویا با خلقتی نو ظهور و تاریخچهای طولانی كه به وسیله تصادف و قانون توصیف شده است P :۲۶) دیدگاه شخص باربور این است كه علم و دین به واسطه پروسههای متافیزیكی میتوانند یكپارچه شوند. این متافیزیك با ریشههای تاریخیاش از آلفرد نورث وایتهد و چارلز هارتشرون تاكید بر تغییر، تصادف، ظهور تكاملی بر عكس تحویل گرایان) و تصوراتی از خدا و عقیده دینی كه خدا به وسیله مشاركتخلاق در جهان فعال است.
ژوهشهای باربور در این كتاب
باربور به طور قابل ملاحظهای در جزئیات تئوریهای فیزیك، ستارهشناسی و زیستشناسی معاصر كاوش كرده با هدف اینكه هماهنگیشان را با سنت مقدس مسیحی- یهودی تعیین كند. نگاهی به اختصار در چند جنبه از سه نظامی كه او تحقیق كرده خواهیم داشت.پژوهشهای باربور در فیزیك
باربور در بررسیاش از فیزیك، مفهوم علم را كه از تئوریهای كوانتوم و نسبیتبه وجود آمده در مقابل علم كلاسیك نیوتنی در یك رقابتیك حذفی شركت میدهد. علم نیوتنی تصویری جبرانگارانه و تحویل گرایانه فروكاهشی یعنی رفتار كوچكترین قسمت رفتار كل را تعیین میكند) از جهان ارائه میدهد و یك معرفتشناسی كه به طور خام واقعگراست این چنین گفته: تئوریهای علمی، جهان را همانگونه كه هست توصیف میكنند) تصویر جهانی كه تئوریهای كوانتوم و نسبیت اشاره كردهاند، جهانی نامعین غیرجبری) است، جهانی كه در آن خصوصیات بالنده و نوآفرینی كه غیرقابل كاهشاند در یك سطح وجود دارند و نمیتوانند به سطح دیگری تحویل گردند و یك معرفتشناسی كه باربور به آن اصطلاح ویژه رئالیسم انتقادی را داده است. در آخر هم وضعیت تئوریهای علمی و مدلها است كه بازنمونهای ناكامل صورتهای محدود جهانند و بازنمون یك به یك "مسیر واقعیتحقیقتا چیست"نمیباشد. باربور پیشنهاد میكند كه تصویر جهانی كه از فیزیك معاصر پدید آمده استبسیار بازتر از عقاید مشیتی مسیحی یهودی در مورد خدا و انسانها به عنوان مختار و مسئول میباشد.
پژوهشهایی در ستارهشناسی
در بحث او از ستارهشناسی معاصر من تنها به بحثش از تئوری بیگ بنگ اشاره خواهم كرد. روبرت جاسترو اختر فیزیكدان در تئوری بیگ بنگ به عنوان تایید و حمایتبه دیدگاه متون مقدس راجع به منشا جهان) متوسل شده است. باربور به متكلمین و دانشمندان در اخذ هر تئوری خاص علمی كه مواضع متون مقدس را به عنوان تاییدیه به همراه خود دارد هشدار میدهد. انجام چنین كاری بازگشتبه "خدای رخنهپوش است"، متوسل شدن به خدا استبه عنوان علت ضروری در اقامه كردن دلیل برای پدیدهای كه علم نمیتواند دلیلی موجه برای آن اقامه كند رخنهها). مشكل در همین توسلها و رویآوری هاست; چون علم در طول تاریخش رخنهها را یكی پس از دیگری پر كرده است. راهبردی كه باربور اصرار دارد آن است كه در كتاب مقدس یك دیدگاه راجع به خلقت و آفرینش وجود ندارد. منقولات كتاب، پیدایش تئوریهای خلق از عدم نیستبلكه بیشتر آفرینش نظم از بی نظمی است، خلق از عدم فقط با جامعه مسیحی اولیه پدیدار شد. باربور یك تئوری خلقت مداوم با ظهور تكاملی در حال پیشرفتبه سوی فرمهای جدید را ترجیح میدهد. او معتقد است كه این با متون مقدس راجع به نسبتخدا و جهان و همچنین با اختر، فیزیك، زمینشناسی و زیستشناسی تكاملی معاصر هماهنگ است.
پژوهشهایی در زیستشناسی
در پژوهشش در مورد علم زیستشناسی و آنچه كه درباره طبیعت انسان میگوید باربور) در تئوری تكامل بر مراتب موجودات تاكید دارد، چرا كه ما را از نسبت نزدیك بین انسانها و دیگر حیوانات آگاه ساخته است، ولی باربور چنین مطرح میكند كه انسانها خصوصیات بی نظیر، خلاقیت، حس تشخیص اخلاقیات و زبان را دارند. برای شرح اینها به متافیزیك سطحها و متافیزیك ظهور تكاملی متوسل میشود. واقعیت، در سطوح گوناگون سازمان داده شده است كه هر كدام خصیصه نوع فعالیتش را نمایش میدهد. خصائص بیهمتای انسان تعدادی از این صفات نوظهورند. بدینسان فعالیتهای ذهنی- روانی بالاترین سطح صفات نوظهور مغز هستند نماینده خدا). آنها اجتماعی، دچار هبوط و مخلوقاتی موحد هستند برعكس دوگانه انگاری ذهن- جسم).
توصیف كتاب مورد بررسی
دانشمندان، متكلمین، فیلسوفان و تحصیل كنندگان علاقهمند به موضوعات علم و دین بایستی این جلد و همراهش جلد بعدی وقتی كه منتشر شد) را در كتابخانههایشان داشته باشند. كتاب مذكور رئوس مطالب عالی را از هر حوزه ارائه میدهد، دائرهٔالمعارفی كه موضوعات و نویسندگان آن را در خود جای داده است و در واقع مجموعهای از آنهاست. باربور یك مطالعه وسیع قابل توجه با مهارت خیرهكننده در ترسیمش از موضوعات و كلیه وجوه تاریخی و معاصر موضوعات را نشان میدهد; او بیشتر اینگونه عمل میكند. او یك رشته دلایل كه به واسطه بررسیاش از مواضع به دست آورده را به تمام جهات موضعگیری شخص تعمیم میدهد، لكن من كتاب مذكور را به عنوان یك كتاب درسی نمیتوانم توصیه كنم; زیرا بیاندازه از مطالب چكیده برخوردار است و موضعگیریهای بسیار زیادی كه متوالیا در كتاب میآید وجود دارد. در بسیاری از اماكن علمی كتاب مذكور بیشتر مانند یك كتاب مرجع جا افتاده است تا یك كتاب تكنگاری.
نتیجه
در آكادمی معاصر، این یك كتاب نادر است كه در بنا كردن یك تصویر مرتبط از علم و دین با استفاده از پروسه متافیزیكی كوشش میكند و در این میان موفق شده است. مركز ثقل این پژوهش و تلفیق كلی این عقیده كامل و رشد كرده باربور است; مسیحی باهوش باید جهانبینی مرتبطی بنا كند و تحت آن زندگی كند جهانی كه در آن علم و دین هماهنگ و همخوان هستند.
پینوشت
۱. تحت عنوان علم و دین ترجمه بهاءالدین خرمشاهی:
۲ . دسامبر ۱۹۹۲ منتشر شده است.
عباس شوقمند
به نظر می رسد تحولاتی در رویكرد به مسائل و موضوعات حول و حوش رابطه علم و دین وجود داشته باشد. برای این منظور شاید مفیدتر از هر زمان دیگری، اواسط قرن نوزدهم باشد كه علم زیستشناسی بریتانیایی كه تحت كنترل و حكمفرمایی كشیشان انگلیسی، در جستجوی اشكال حیات بود بتواند تصویر كاملی از جهان و در نتیجه وجود و ظمتخالق مدبر را اثبات كند. رویكرد به این موضوعات در اواخر قرن ۱۹ كمرنگ شد و در اوایل قرن ۲۰ پوزیتیویسم طلوع كرد نخست افكار اگوست كنت و بعد پوزیتیویسم منطقی) پوزیتیویسم نظریاتی را ترویج می كرد كه معتقد بود دین و علم رابطه دشمنانهای با همدیگر داشتهاند. رویكرد بعد از پوزیتیویسم این بود كه علم و دین هر كدام به راهی جدا رفتند. حالا خصومت هر طرف با وجود و حضور طرف دیگر رو به كاهش می گذارد. در این راستا، یك تلاش جدید در همسخنی وجود دارد. یكی از رهبران این تلاش جدید ایان جی باربور است.
فعالیتهای باربور و تاریخچه كتاب مذكور
باربور كارش را در سال ۱۹۶۶ روی پژوهش تطبیقی علم و دین با كتاب مسایلی چند از علم و دین ۱) شروع كرد، كتابی كه هنوز به طور گسترده مورد استقبال خوانندگان است. كتاب مذكور به وسیله كتاب دیگر بسیار ذی نفوذش به نام اسطوره ها، مدلها و سرمشقها كه پژوهش تطبیقی در علم و دین است، پیگیری شده بود ۱۹۷۴). كتاب تحت بررسی بر اساس سخنرانیهای معتبر جی. فورد نوشته شده كه باربور در دانشگاه آبردین اسكاتلند در پاییز۱۹۸۹ ارائه داده است. گرچه جلد بعدی ۲) آن نیامده است، ولی باربور به این كتاب عنوان جلد I) را نسبت داد; زیرا او وعده داده بود كه دومین سری سخنرانیها در آبردین را كه با عنوان "اخلاق در عصر تكنولوژی" خواهد بود، ارائه دهد و جلد دوم II) بر اساس این رشته سخنرانیها خواهد بود.
محتوای كلی كتاب
در اصل این كتاب یك بررسی تاریخی نیست ،بلكه یك تحقیق فلسفی و كلامی در روابط بین علم و دین است. به طور مشخص، خطابههای باربور عبارتند از: جایگاه دین در عصر علم كجاست؟ انسان امروزی چه طور میتواند به خدا اعتقاد داشته باشد؟ چهنظر و دیدی از خدا با فهم علمی از جهان نامتناقض است؟ الزاما از چه راههایی ایدههایمان درباره طبیعت انسان تحت تاثیر یافتههای علم معاصر قرار میگیرد؟ چه طور میتوان در جستجوی معنا و غایت در حیاتی بود كه عینا واقع شده در جهانی كه توسط علم كشف شده؟ اما برنامه جامعترش همانی است كه او در كتاب اسطورهها، مدلها و سرمشقها ارائه داد. مبارزهاش با نظراتی كه به عنوان قالبهای فكری بی خاصیت و اشتباه، دانش علمی را تنها نمونه دانش درست و قابل اطمینان میدانند و در مقابل، دانش دینی را ذهنی،محدود،احساساتی و به طور واضح و آشكار به هیچ وجه آن را مستحق كلمه ستایش گونه "دانش " نمیداند.
مقدمه بررسی
باربور از نظر تاریخی - منطقی چهار نسبت را كه بین علم و دین وجود دارد مطرح میكند: تضاد، استقلال، همسخنی و همبستگی. وضعیت تضاد این است كه تضادهای حل نشدنیای بین علم و دین وجود دارد. این وضعیت در طرف علم به واسطه كسانی كه مدعیاند متد علمی تنها راه قابل اطمینان در حصول دانش واقعی و درست استبیان شده است كارل ساگان، جاكیوس منود و ایی. او ویلسون) و دین به حوزه افسانه و شعر تعلق دارد. در طرف دین، وضعیت تضاد توسط نص گرایان كتاب مقدس حمایتشده است. كسانی كه معتقدند محتوای تحت اللفظی عبارات متون مقدس درباره جهان طبیعی و بسیاری از این گونه عبارات با ادعاهایی كه علم مدرن درباره طبیعتساخته همخوانی ندارند و ناسازگارند. باربور استدلال میآورد كه این دو گروه در انتخاب بین علم و دین برهانهای نادرستی اقامه میكنند. وضعیت استقلال كه خواستار اجتناب از تضادها است مدعی است كه متعلقات علم ودین در حوزههای كاملا متمایزی قرار داشته و متدهایشان نیز متفاوت است توماس تورانس و جورج لیند بك). بنابراین، تضاد بین علم و دین اصولا غیر ممكن است. وضعیت همسخنی معتقد است كه غالبا مشابهتهای متدولوژیكی بین علم و دین و تقریبا ادعاهایی راجع به واقعیت وجود دارد برای مثال: تئوریهای كلامی آفرینش و تئوریهای علمی كیهانشناسی). اینجا قسمتهایی است كه هر دو با هم ممكن است تداخل كنند ارنان مك مولین، كارل رانر و دیود تراسی). چهارمین وضعیت، وضعیت همبستگی است كه معتقد استبین علم و دین حضور چند نوع عنصر پیوندی ممكن است تئیل هارد دو چاردین، جان كوب و آرتور پیكوك).
نظرات باربور در این كتاب
باربور تركیبی از دو وضعیت همبستگی و همسخنی را اقتباس میكند. او پیشنهاد میكند كه علم و دین میتوانند از همسخنی در حوزه متدلوژی بهره ببرند. او اشاره میكند كه مشابهتهای متدلوژیكی بسیاری بین علم و دین وجود دارد. او برای مثال پیشنهاد میكند كه در ارزیابی اعتقادات جامعه اهل دیانت میتوان از همان معیاری كه در ارزیابی تئوریهای پژوهش علمی استفاده میشود بهره برد; توافق با دادهها، ارتباط منطقی،میدان دید و سرانجام بازدهی; در مسیر معیار به كار برده شده در هر حوزه تفاوتهایی وجود دارد، اما با این حال معیار اصلی برای اندازهگیری صدق ادعاها در هر دوی علم و دین وجود دارد. باربور همچنین بعضی از دیدگاههای وضعیت همبستگی را میپذیرد. برای مثال او عقیده دارد كه الهیات یا كلام امروزی باید اینگونه شروع كند كه: طبیعتیك فرایند تكاملی پویا با خلقتی نو ظهور و تاریخچهای طولانی كه به وسیله تصادف و قانون توصیف شده است P :۲۶) دیدگاه شخص باربور این است كه علم و دین به واسطه پروسههای متافیزیكی میتوانند یكپارچه شوند. این متافیزیك با ریشههای تاریخیاش از آلفرد نورث وایتهد و چارلز هارتشرون تاكید بر تغییر، تصادف، ظهور تكاملی بر عكس تحویل گرایان) و تصوراتی از خدا و عقیده دینی كه خدا به وسیله مشاركتخلاق در جهان فعال است.
ژوهشهای باربور در این كتاب
باربور به طور قابل ملاحظهای در جزئیات تئوریهای فیزیك، ستارهشناسی و زیستشناسی معاصر كاوش كرده با هدف اینكه هماهنگیشان را با سنت مقدس مسیحی- یهودی تعیین كند. نگاهی به اختصار در چند جنبه از سه نظامی كه او تحقیق كرده خواهیم داشت.پژوهشهای باربور در فیزیك
باربور در بررسیاش از فیزیك، مفهوم علم را كه از تئوریهای كوانتوم و نسبیتبه وجود آمده در مقابل علم كلاسیك نیوتنی در یك رقابتیك حذفی شركت میدهد. علم نیوتنی تصویری جبرانگارانه و تحویل گرایانه فروكاهشی یعنی رفتار كوچكترین قسمت رفتار كل را تعیین میكند) از جهان ارائه میدهد و یك معرفتشناسی كه به طور خام واقعگراست این چنین گفته: تئوریهای علمی، جهان را همانگونه كه هست توصیف میكنند) تصویر جهانی كه تئوریهای كوانتوم و نسبیت اشاره كردهاند، جهانی نامعین غیرجبری) است، جهانی كه در آن خصوصیات بالنده و نوآفرینی كه غیرقابل كاهشاند در یك سطح وجود دارند و نمیتوانند به سطح دیگری تحویل گردند و یك معرفتشناسی كه باربور به آن اصطلاح ویژه رئالیسم انتقادی را داده است. در آخر هم وضعیت تئوریهای علمی و مدلها است كه بازنمونهای ناكامل صورتهای محدود جهانند و بازنمون یك به یك "مسیر واقعیتحقیقتا چیست"نمیباشد. باربور پیشنهاد میكند كه تصویر جهانی كه از فیزیك معاصر پدید آمده استبسیار بازتر از عقاید مشیتی مسیحی یهودی در مورد خدا و انسانها به عنوان مختار و مسئول میباشد.
پژوهشهایی در ستارهشناسی
در بحث او از ستارهشناسی معاصر من تنها به بحثش از تئوری بیگ بنگ اشاره خواهم كرد. روبرت جاسترو اختر فیزیكدان در تئوری بیگ بنگ به عنوان تایید و حمایتبه دیدگاه متون مقدس راجع به منشا جهان) متوسل شده است. باربور به متكلمین و دانشمندان در اخذ هر تئوری خاص علمی كه مواضع متون مقدس را به عنوان تاییدیه به همراه خود دارد هشدار میدهد. انجام چنین كاری بازگشتبه "خدای رخنهپوش است"، متوسل شدن به خدا استبه عنوان علت ضروری در اقامه كردن دلیل برای پدیدهای كه علم نمیتواند دلیلی موجه برای آن اقامه كند رخنهها). مشكل در همین توسلها و رویآوری هاست; چون علم در طول تاریخش رخنهها را یكی پس از دیگری پر كرده است. راهبردی كه باربور اصرار دارد آن است كه در كتاب مقدس یك دیدگاه راجع به خلقت و آفرینش وجود ندارد. منقولات كتاب، پیدایش تئوریهای خلق از عدم نیستبلكه بیشتر آفرینش نظم از بی نظمی است، خلق از عدم فقط با جامعه مسیحی اولیه پدیدار شد. باربور یك تئوری خلقت مداوم با ظهور تكاملی در حال پیشرفتبه سوی فرمهای جدید را ترجیح میدهد. او معتقد است كه این با متون مقدس راجع به نسبتخدا و جهان و همچنین با اختر، فیزیك، زمینشناسی و زیستشناسی تكاملی معاصر هماهنگ است.
پژوهشهایی در زیستشناسی
در پژوهشش در مورد علم زیستشناسی و آنچه كه درباره طبیعت انسان میگوید باربور) در تئوری تكامل بر مراتب موجودات تاكید دارد، چرا كه ما را از نسبت نزدیك بین انسانها و دیگر حیوانات آگاه ساخته است، ولی باربور چنین مطرح میكند كه انسانها خصوصیات بی نظیر، خلاقیت، حس تشخیص اخلاقیات و زبان را دارند. برای شرح اینها به متافیزیك سطحها و متافیزیك ظهور تكاملی متوسل میشود. واقعیت، در سطوح گوناگون سازمان داده شده است كه هر كدام خصیصه نوع فعالیتش را نمایش میدهد. خصائص بیهمتای انسان تعدادی از این صفات نوظهورند. بدینسان فعالیتهای ذهنی- روانی بالاترین سطح صفات نوظهور مغز هستند نماینده خدا). آنها اجتماعی، دچار هبوط و مخلوقاتی موحد هستند برعكس دوگانه انگاری ذهن- جسم).
توصیف كتاب مورد بررسی
دانشمندان، متكلمین، فیلسوفان و تحصیل كنندگان علاقهمند به موضوعات علم و دین بایستی این جلد و همراهش جلد بعدی وقتی كه منتشر شد) را در كتابخانههایشان داشته باشند. كتاب مذكور رئوس مطالب عالی را از هر حوزه ارائه میدهد، دائرهٔالمعارفی كه موضوعات و نویسندگان آن را در خود جای داده است و در واقع مجموعهای از آنهاست. باربور یك مطالعه وسیع قابل توجه با مهارت خیرهكننده در ترسیمش از موضوعات و كلیه وجوه تاریخی و معاصر موضوعات را نشان میدهد; او بیشتر اینگونه عمل میكند. او یك رشته دلایل كه به واسطه بررسیاش از مواضع به دست آورده را به تمام جهات موضعگیری شخص تعمیم میدهد، لكن من كتاب مذكور را به عنوان یك كتاب درسی نمیتوانم توصیه كنم; زیرا بیاندازه از مطالب چكیده برخوردار است و موضعگیریهای بسیار زیادی كه متوالیا در كتاب میآید وجود دارد. در بسیاری از اماكن علمی كتاب مذكور بیشتر مانند یك كتاب مرجع جا افتاده است تا یك كتاب تكنگاری.
نتیجه
در آكادمی معاصر، این یك كتاب نادر است كه در بنا كردن یك تصویر مرتبط از علم و دین با استفاده از پروسه متافیزیكی كوشش میكند و در این میان موفق شده است. مركز ثقل این پژوهش و تلفیق كلی این عقیده كامل و رشد كرده باربور است; مسیحی باهوش باید جهانبینی مرتبطی بنا كند و تحت آن زندگی كند جهانی كه در آن علم و دین هماهنگ و همخوان هستند.
پینوشت
۱. تحت عنوان علم و دین ترجمه بهاءالدین خرمشاهی:
۲ . دسامبر ۱۹۹۲ منتشر شده است.
عباس شوقمند
منبع : بنياد انديشه اسلامي
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست