سه شنبه, ۲۰ شهریور, ۱۴۰۳ / 10 September, 2024
مجله ویستا
توفی انسان
وجود انسانی وجودی لطیف است که در نگه داشت آن باید دقت و محافظت کامل داشت و این محافظت می بایست حتی درباره نیات نیز اعمال شود؛ زیرا انسان به نیت خود ماخوذ است: انما الاعمال بالنیات؛ اعمال انسان وابسته به نیات و مقاصدی است که در نظر دارد.
از امام صادق(ع) پرسیده شد که چگونه فرشتگان موکل به نیت آگاه می شوند؟ آن حضرت فرمود: آنان از بوی خوش و ناخوش، به نیات انسان ها آگاه می شوند؛ زیرا بوی خوش و ناخوش یکسان نیست. به این معنا که هر عملی بوئی دارد که از آن می توان به دست آورد که شخص چه نیتی دارد. بنابراین نیت بدبوی بد می کند و از نیت خوب بوی خوش متصاعد است.
آفریدگار انسان در نقش ربوبیت به دو شکل تکوینی و تشریعی دستوراتی برای حفظ انسان دارد که همان دین و آموزه های وحیانی است. این آموزه های وحیانی برای حیات بخشی واقعی بشر است. خداوند می فرماید: یا ایهاالذین آمنوا استجیبوالله و للرسول اذا دعاکم لمایحییکم؛ ای کسانی که ایمان آورده اید به دعوت خدا و پیامبرش پاسخ دهید هنگامی که شما را به چیزی می خواند که شما را زنده می کند.»
در حقیقت دعوت اسلامی برای زنده کردن روح و روان آدمی است. دعوت اسلامی همان دعوت به حیات معنوی و زندگی واقعی است. این مرگ و زندگی جز برای حیات واقعی نیست. از این رو می فرمایند برای هر مرگی زندگی واقعی است و مرگ در حقیقت جا به جایی است؛ همان گونه که از زهدان به دنیا آمده ایم از این جا به دنیا و جهان دیگری می رویم. بر این اساس رسول الله(ص) در وصف مرگ می فرماید: انما تنتقلون من دار الی دار؛ شما از خانه و جهانی به جهانی دیگر منتقل می شوید. این انتقال به گونه ای است که همه وجود واقعی بشر را با خود به سرای دیگر می برد؛ زیرا خداوند گاه می فرماید: الله یتوفی الانفس؛ و گاه دیگر می فرماید: قل الله یتوفیکم. مراد از «توفی» چنان که در زبان عربی آمده است به معنای گرفتن چیزی به تمام و کمال است مانند جمع کردن مشت برنج و گندمی که بر زمین ریخته و انسان با دست همه آنها را جمع می کند. بنابراین واژه توفی از وفات است و وفات غیر از فوت است؛ زیرا فوت به معنای نیست و نابودی است ولی وفات و توفی یعنی گرفتن. از این رو انسان ها در هنگام مرگ به تمام و کمال از سوی خدا و یا فرشتگان موکل گرفته می شوند. بنابراین انسان موجودی ابدی است و هرگز از میان نمی رود و آن چه انسان با خود می برد همان نیات و باورها و نگرش هایش است. انسان با نیات و اعمال خویش شاکله وجودی خود را می سازد. این همان چیزی است که از سوی خداوند توفی می شود و از این سرا به دنیای دیگر می رود.
برای دست یابی به این مقام می بایست بر ملت و مذهب ابراهیم(ع) بود و این گونه نیت و قصد داشت و گفت: ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین؛ نماز و آیین و زندگی و مرگ من برای خداوند پروردگار جهانیان است.(انعام.۱۶۲)
علی حیدرزاده
منبع : روزنامه کیهان
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست