یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پول دیگران - OTHER PEOPLE'S MONEY


پول دیگران - OTHER  PEOPLE'S MONEY
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ریک کیدنی و نورمن جویسن
کارگردان : جویسن
فیلمنامه‌نویس : آلوین سارجنت، بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشتهٔ جری استرنر
فیلمبردار : هاسکل وکسلر
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید نیومن
هنرپیشگان : دانی د ویتو، گریگوری پک، پنه‌لوپی آن میلر، پایپر لاری، دین جونز، ر. د. کال و تام آلدریج
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه


ـ ̎لارنس گارفیلد̎ (د ویتو)، یکی از ̎ناتو̎های فرصت‌طلب وال استریت که به ̎لاری بزخر̎ معروف اساتـ او همیشه مترصد است شرکتی در معرض ورشکستی قرار بگیرد تا با ارزان‌ترین هزینه آن را تصاحب کند ـ تصمیم به خرید سهام‌های آن کارخانه می‌کند و برنامه‌ می‌ریزد که بتواند از آنجا دیدن کند. در ملاقاتی با ̎ آندرو جورگنسن̎ (پک)، مدیر کارخانه، ̎بی‌سالی‌ون̎ (لاری)، دستیارش و ̎بیل کولز̎ (جونز)، رئیس آنجا، ̎لاری̎ پیشنهاد خرید کارخانه و خدمه‌اش ـ از جمله آنان ـ را می‌دهد. ̎جورگنسن̎ پیشنهاد او را رد می‌کند ولی دستیارانش او را مجاب می‌کنند ̎کیت̎ (میلر)، دختر ̎بی̎ را که یک وکیل ماهر نیویورکی است، به کمک بطلبد. ̎کیت̎ و ̎لاری̎ با یکدیگر ملاقات می‌کنند. ̎لاری̎ که از ̎کیت̎ خوشش آمده، دو هفته ̎ آتش‌بس̎ پیشنهاد می‌کند که طی آن هیچ یک از دو طرف سهامی خریداری نکنند (و البته هر دو طرف مخفیانه به این کار ادامه می‌دهند). ̎لاری̎ تجارت و حقه‌بازی‌های خود را تبدیل به یک زورآزمائی عاطفی ـ حرفه‌ای با ̎کیت̎ می‌کند ولی ̎کیت̎ ـ که از او بدش هم نیامده ـ او را پس می‌زند و ̎لاری̎ در نطقی می‌گوید کارخانه با مدیریت و ساختار فعلی‌اش ضرر می‌دهد و او می‌‌تواند با ترفند‌هائی قیمت سهام کارخانه را بالا ببرد. در رأی‌گیری ̎لاری̎ برنده می‌شود. کارخانه تعطیل می‌شود. در حالی که ̎لاری̎ زانوی غم بغل زده و در دفترش نشسته، ̎کیت̎ با او تماس می‌گیرد، گروهی تاجر ژاپنی آماده‌اند کارخانه را روز آمد و پولساز کنند.
ـ جویسن را پی‌گیرترین نمایشگر زندگی طبقهٔ متوسط امریکائی در هالیوود می‌خوانند، ملودرام سازی که مضامین و ایده‌های مجموعه‌های تلویزیونی را در ابعادی گسترده‌تر و با ستاره‌هائی متقاعد کننده‌تر تکرار می‌کند. اینجا هم عشق، حرص، ... و دیگر مضامین اخلاقی مورد پسند جویسن هستهٔ مرکزی داستان را تشکیل می‌دهند. او همچون سلفش، فرانک کاپرا، اگرچه نه با قدرت و تأثیر او، مدافع همیشگی ارزش‌های زندگی خانوادگی است. د ویتو مثل همیشه، جذاب و فراموش نشدنی است، به خصوص آنجا که با صداقت تمام از حرص و طمع دفاع می‌کند.


همچنین مشاهده کنید