پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
اعتدال در انفاق و مصرف
قرآن پیرامون یکی از ویژگی های ممتاز بندگان خالص خداوند رحمنچنین میفرماید: «والذین اذا انفقوا لم یسرفوا ولم یقتروا وکانبین ذلک قواما» آنان کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نهاسراف کنند و نه سختگیری، بلکه در میان این دو، اعتدالمیورزند.»
این آیه بیانگر یکی از مهمترین مسایل زندگی است که رعایت آنموجب آسایش و آرامش فرد و جامعه شده و باعث گشودن گرههای مشکلاتو برطرف کردن بسیاری از نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادیمیگردد. و میتوان آن را به عنوان معجزه زندگی خوشبختانه یادکرد، و آن مساله اعتدال در انفاق و مصرف است.
اعتدال یعنی میانهروی و حدفاصل بین افراط و تفریط، که چنینکاری از نظر اسلام در همه چیز، محبوب و مطلوب است، قرآنمسلمانان را به خاطر پیروی از اسلام، به عنوان «امت وسط» یعنیامت معتدل خوانده ومیفرماید: «وکذلک جعلناکم امه وسطا» اینگونه شما را امت میانه قرار دادیم.
امیرمومنان علی(ع)آنان را که از راه اعتدال به سوی افراط یاتفریط کشانده میشوند، جاهل خوانده میفرماید: «لاتری الجاهل الامفرطا او مفرطا» همیشه جاهل را نمینگری جز این که یا زیادهروی میکند، و یا کم میآورد.
در آیه مورد بحث که بیانگر پنجمین نشانه بندگان ممتاز خدااست، از یکی از شاخههای مهم اعتدالی، که مربوط به امور اقتصادیو زندگی اجتماعی است، سخن به میان آورده که نقش مهمی در اصلاحزندگی و سامان یافتن شوون اجتماعی و خانوادگی دارد، و آن رعایتاعتدال در مصرف است، یعنی انسان مسلمان، در انفاق و مصرف، نهاسراف میکند و نه سختگیری، بلکه راه میانه بین این دو رابرمیگزیند.
● نکوهش اسراف در اسلام
اسراف به معنی هرگونه زیادهروی و تجاوز از حد اعتدال در هرچیزی است که انسان آن را بجا میآورد، مثلا برای یک وعده غذا وسیر شدن، معادل ۶۰۰ گرم غذا کافی است، اینک اگر کسی برای خود،یک کیلو غذا درست کند، و ۸۰۰ گرم آن را بخورد، و بقیه بماند وآن را دور بریزد، چنین کسی در یک وعده غذا دوگونه اسراف نموده،نخست این که ۲۰۰ گرم بیشتر خورده، دوم این که ۲۰۰ گرم دیگر راکه بیشتر درست کرده به دور ریخته است، به این ترتیب در یک وعدهغذا ۴۰۰ گرم غذا بیهوده مصرف شده است. با توجه به این مثال، وجریان دادن آن در جهات و ابعاد مختلف زندگی، به روشنی میفهمیمکه در جامعه ما چقدر اسراف در چهرههای گوناگون وجود دارد.
اسراف مصادیق مختلف دارد، یکی از شاخههای آن که در آیه موردبحث از آن نهی شده اسراف در مصرف است، مانند:
▪ اسراف در خوردن وآشامیدن
▪ اسراف در به دور ریختن غذاهای اضافی
▪ اسراف در صرفهزینههای گزاف در امور تجملی و تزیینی و تشریفات بیمحتوا و...
حتی اگر در عبادت زیادهروی شود مثلا در وضو یا غسل، آب بیش ازحد عقلی و طبیعی مصرف گردد، اسراف است، بر همین اساسپیامبر(ص)فرمود: «فی الوضوء اسراف، و فی کل شیء اسراف» دروضو و در هر چیزی میتواند اسراف راه یابد.
شخصی به نام عباسی به محضر امام رضا(ع)مشرف شد و پیرامونشیوه صحیح مصرف در خانه نسبتبه هزینه زندگی همسر و فرزند وسایر شوون سؤال کرد، حضرت رضا(ع)در پاسخ فرمود: «باید مصرف توبه گونهای باشد که بین دو کار ناپسند(اسراف و سختگیری)قرارگیرد.»
عباسی پرسید: منظورتان از این سخن چیست؟ فرمود: آیا سخن خدادر قرآن را نشنیدهای که اسراف و سختگیری را ناپسند میشمرد و(دروصف بندگان ممتاز خداوند)میفرماید «والذین اذا انفقوا...»
بندگان خدای رحمان کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نه اسرافکنند و نه سختگیری، بلکه میان این دو(حداعتدال)را میگیرند»بنابراین در مورد معاش و هزینه زندگی اعضای خانواده، در خرید ومصارف، میانهرو باش.
مطابق روایت دیگر، یک روز امام صادق(ع)در نزد شاگردان، همینآیه(۶۷ فرقان) را تلاوت فرمود، آنگاه مشتی سنگریزه از زمینبرداشت و محکم در دست گرفت و فرمود: این همان بخل و سختگیریاست(که در آیه از آن نهی شده است) سپس مشت دیگری برداشت و چناندستخود را گشود که همه آن بر روی زمین ریخت و فرمود: این هماناسراف است، بار سوم مشت دیگری برداشت و کمی دستخود را گشود،به گونهای که مقداری فرو ریخت، و مقداری در دستش باقی ماند وفرمود: «این همان اعتدال بین سختگیری و اسراف است.»
در قرآن در آیات متعدد از اسراف در مصرف و انفاق نهی شده استبه عنوان نمونه نظر شما را به چند آیه جلب میکنیم:
۱) «کلوا واشربوا و لاتسرفوا» و بخورید و بیاشامید ولیاسراف نکنید.
۲) «و آتوا حقه یوم حصاده و لاتسرفوا» هنگام درو، حقزکات(غلات و...)را بپردازید، ولی(در انفاق)اسراف نکنید.
۳) روایتشده فقیری به محضر پیامبر(ص)آمد و تقاضا کرد که آنحضرت پیراهنش را به او ببخشد. پیامبر(ص)پیراهنش را از تن خودبیرون آورد و به او داد، و چون پوشش دیگر نداشت، در خانه بهطور عریان نشست و حتی برای نماز ماعتبیرون نرفت، کافران درغیاب، آن حضرت را سرزنش کردند و به او چنین تهمت زدند که خوابو لهو، آن حضرت را از نماز بازداشته است. در این هنگام این آیهنازل شد: «ولاتجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا تبسطها کلی البسطفتقعد ملوما محسورا» هرگز دستت را برگردنت زنجیر نکن(بخلنورز)و بیش از حد(اعتدال نیز)دستخود را مگشای تا مورد سرزنشقرار گیری و از کار فرومانی.
براساس همین آیات و دستورهای الهی، پیامبر(ص)فرمود: «ما مننفقه احب الی الله من نفقه قصد، و یبغض الاسراف» هیچ انفاقی درپیشگاه خدا محبوبتر از انفاق معتدلانه نیست، خداوند اسراف درانفاق را دشمن دارد.
نیز بر همین اساس پیامبر(ص)و امیرمومنان علی(ع)و سایرامامان(ع)بسیار ساده میزیستند، و از هرگونه تجملگرایی وتشریفات پرهیز جدی مینمودند.
امیرمومنان علی(ع)برای کارگزاران خود چنین نامه مینوشت:
«آدقوا اقلامکم، و قاربوا بین سطورکم، و احذفوا عن فضولکم،واقصدوالمعانی، و ایاکم والاکثار، فان اموال المسلمین لاتحتملالضرر» سر قلمها را نازکتر کنید، و بین سطرها را نزدیکنمایید، و از استخدام واژههای زاید بپرهیزید، و معانی را هدفقرار دهید، و از پرچانگی و زیادهروی دوری نمایید، زیرا نبایدبه ثروت مسلمانان آسیب برسد.
نیز فرمود: «آگاه باشید; بخشیدن مال در جای ناروا، بریز وبپاش و بیهوده نمودن آن است، این گونه بخشش، بخشنده را در دنیابالا میبرد، ولی در روز رستاخیز به پایین میکشاند، و در پیشمردم او را محترم میکند، ولی در پیش خدا خوار میگرداند، هرکسمال خود را در جای نادرست و نزد ناشایستگان گذاشت، خداوند شکرآن مال را به او حرام مینماید.»
«من انفق شیئا فی غیر طاعه الله فهو مبذر» کسی که چیزی ازمال خود را در راه غیر خدا مصرف کند، چنین کسی اسراف کار است.
یاسر خادم میگوید: روزی غلامان امام رضا(ع)میوه میخوردند، ولیهنوز آن را به طور کامل نخورده، به گوشهای میانداختند، آن حضرتاین کار اسراف کارانه آنها را دید و خشمگینانه به آنها فرمود:
«سبحان الله! اگر شما به این میوهها نیاز ندارید، انسانهاییهستند که نیاز دارند، چرا دور میریزید؟ آنها را نگه دارید و بهنیازمندان بدهید.»
و امام صادق(ع)در ضمن نهی از دور افکندن هسته خرما، و نکوهشاسراف کاران فرمود: «حتی ته مانده آب ظرفی را به دور نریزیدکه اسراف است.»
● پرهیز شدید امام خمینی از اسراف در مصرف
حضرت امام خمینی قدس سره، که در عمل به دستورهای اسلام، بسیارجدی و نمونه بودند، در مورد اسراف در همه ابعادش و به ویژه درمصرف، حساسیت مخصوصی داشتند، به عنوان نمونه نظر شما را به سهمورد زیر جلب میکنم:
۱) یکی از مسوولین دفتر امام خمینی قدس سره مینویسد: یک بارمسوول امور مالی، پشتیک پاکت چیزی نوشت و به امام داد، امامدر یک کاغذ کوچک جواب آن را داد و در زیر آن چنین نوشت: شما دراین قطعه کوچک نیز میتوانستید بنویسید.»
از این رو آن برادر کاغذهای خوردهها را جمع و جور میکرد و درکیسهای میگذاشت، و هنگامی که میخواست، برای امام چیزی بنویسد،روی آن کاغذ پارهها مینوشت، امام هم زیرش جواب مینوشتند.
۲) سرکار خانم زهرا مصطفوی(دختر امام)از خاطرات دوران کودکیخود، چنین میگوید:
درس امام در ساعتیازده و نیم تمام میشد، ایشان در این هنگامبیست دقیقه با ما(که کودک بودیم)بازی میکرد، سپس ده دقیقه بهظهر، برای انجام مقدمات نماز حاضر میشد، امام با خرید اسباببازی خیلی مخالف بودند و میگفتند: این پول باطلی است، باوسایلی مانند گل، تیله درست میکردیم، بعد میچیدیم و میگفتیم هرکس به این تیلهها بزند برنده است، بازی بیست دقیقه ما این گونهساده بود...
۳) یکی از اعضاء دفتر امام خمینی قدس سره نقل کرد: یک روز برطبق وظیفهای که هر ماه بر عهده داشتیم، در پایان ماه صورتمخارج ماهیانه را(در جماران)به خدمت امام فرستادیم، و در ضمنآن مخارج خانه امام از مهمانیها، رفت وآمدهای امام، پول برقخانه را نوشته بودیم، هنگامی که صورت مخارج را نزد اماممیفرستادیم، پس از نیم ساعتحاج احمدآقا(فرزند امام)تلفن زد وگفت: از وقتی که صورت حساب دادهاید، امام مرتب در لب باغچه قدممیزند و سخت ناراحت است، زیرا مخارج خانه امام در این ماه ازده هزار تومان(آن عصر)تجاوز کرده است لذا امام میفرماید:
«اگر خرج خانه من از ده هزار تومان تجاوز کند، من اصلا ازاین جا میروم.»
حاج احمد آقا به من گفت: شما ببینید که خرج اضافی در این ماهچه بوده است. تا به آقا بگوییم و خیال امام راحتشود.
ما پس از جستجو در دفاتر، سه قلم خرج اضافه آن ماه را یافتیمکه ابدا مربوط به خانه امام نبوده است، مثلا:
▪ گازوئیلی که از خانه امام زیاد آمده بود ما گفتیم که آنرا در انبار حسینیه جماران بریزند.
▪ به ماشینی که خانواده حضرت امام را میبرد، و براثربیتوجهی راننده خسارتی به آن وارد شده بود، و هزینهای پیدانموده بود.
▪ ملامین برزنتی برای خانه حضرت امام، تهیه شده بود تا داخلمنزل ایشان از بالای پشتبام دیده نشود، زیرا پاسداران در آنجاپاس میدادند.
صورت این چند قلم اضافه خرج را خدمت امام فرستادیم، و درنتیجه ایشان احساس آرامش کرده و آسوده خاطر شدند. از همین یکنمونه میتوان شدت پرهیز امام از اسراف و زیادهروی در مخارجخانه را به دست آورد.
● دوری از تقتیر و سختگیری
اعتدال در مصرف که یکی از ویژگیهای بندگان ممتاز الهی است،که در میانه دو چهره قرارگرفته است، نخست جنبه افراطی آن استکه از آن به اسراف و تبذیر یاد میشود که بیان گردید، دوم جنبهتفریطی آن است که چهره تفریط اعتدال در مصرف است که از آن بهتقتیر یا سختگیری و زندگی رنجآور تعبیر میگردد، اسلام دین سمحهو سهله است، هرگز حاضر نیست که مسلمانان در سختی و رنج اقتصادیزندگی کنند، باید با کار و کوشش و سرپنجه تدبیر، شکل زندگی رابه شیوهای تبدیل کرد که موجب وسعت در زندگی و آسایش گردد.
پیامبر اکرم(ص)همان گونه که از اسراف جلوگیری میکرد، بهموازات آن از اقتار و سختگیری در زندگی، نهی مینمود. رسولاکرم(ص)فرمود: «ان من سعاده المرءالمسلم ان یشبهه ولده،والمراءه الجملاء ذات دین، والمرکب الهنی والمسکن الواسع.»
از سعادت و خوشبختی انسان مسلمان آن است که دارای فرزندی کهدر نیکی، شبیه به خود بوده و نیز دارای همسر زیبا و دیندار، ومرکب راهوار و خانه وسیع باشد.»
در ماجرای ابولبابه که به خاطر کشف یک راز نظامی حکومت اسلامیدر نزد یهودیان، به گناه خود پی برد و توبه حقیقی کرد و پس ازمدتی آیه ۱۰۲ سوره توبه در پذیرش توبه او از جانب خداوند نازلشد، پیامبر(ص)با تلاوت آن آیه، به او بشارت داد. ابولبابه بهپیامبر(ص)عرض کرد: اجازه بده به شکرانه قبول شدن توبهام، نصفاموالم را انفاق کنم، پیامبر(ص)اجازه نداد، او عرض کرد: اجازهبده یک سوم آن را انفاق کنم، پیامبر(ص)اجازه داد.
این که پیامبر(ص)اجازه انفاق نصف اموالش را نداد، براین اساسبود که او و خانوادهاش گرفتار سختی و تنگنا در معیشت نگردند.
در روایت دیگر آمده: یکی از مسلمانان مدینه دارای چند کودکبود، و شش غلام داشت، در بستر مرگ قرار گرفت، قبل از مرگ خود بهخاطر جلب پاداشهای الهی، شش غلامش را آزاد نمود. پس از آن که ازدنیا رفت، مسلمانان پس از غسل و تکفین، او را به خاک سپردند،سپس ماجرای او را در مورد آزادسازی غلامان، و فقر فرزندانش بهآن حضرت خبر دادند، پیامبر(ص)فرمود: «لو علمت ما دفنته مع اهلالاسلام، ترک ولده یتکففون الناس; اگر من اطلاع مییافتم نمیگذاشتمجنازه او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید، زیرا او کودکان خودرا از ثروتش بینصیب نمود، و آنان را فقیر و بیپناه گذاشت، تادست گدایی به سوی مردم دراز کنند.»
این ماجرا در عین آن که بیانگر نکوهش اسراف در انفاق است،نیز حاکی از آن است که نباید موجب سختی و فشار در زندگی اعضاءخانواده شود. بلکه باید اعتدال در مصرف را با توجه به همهجوانب رعایت نمود.
ماجرای انتقاد شدید حضرت علی(ع)در شهر بصره از یکی از شیعیانبه نام «عاصم» که از جامعه دوری نموده و گرفتار اقتار وسختگیری به خود و خانوادهاش شده بود نیز شاهد گویایی بر نکوهشسختگیری در شوون اقتصادی و معیشت زندگی است، و مسلمانان بایداز هرگونه افراط و تفریط اجتناب نمایند.
این بحث را با ذکر ماجرای جالب زیر به پایان میبریم:
امام کاظم(ع)خانهای برای غلام آزاد شده خود خریداری کرد، بهاو فرمود: «به آن خانه برو و در آنجا زندگی کن، زیرا خانه توتنگ و کوچک است.»
غلام گفت: «همین خانهای که در آن سکونت دارم کافی و خوب است،گرچه تنگ و محقر است، ولی از پدرم به یادگار مانده، از این رودر همین خانه میمانم.» امام کاظم(ع)به او فرمود: «ان کانابوک احمق ینبغی ان تکون مثله» آیا اگر پدرت احمق بود، تو هممیخواهی مثل او باشی؟
حجهالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست