چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

انتظار امید و حرکت


انتظار امید و حرکت
درک مراتب معنوی و حقایق الهی در باب این قطب اعظم عالم امکان و خلیفه ی خدا و مظهر صفات و اسمای الهی در حد زبان و بیان و قلب و فهمی همچون من قاصر نیست . خود آنها باید درباره امام زمان سخن بگویند; همچنان که خود آنها باید درباره علی بن ابی طالب (علیه الصلاه و السلام ) و بقیه اولیا و اصفیای دین سخن بگویند. ما همین قدر می دانیم که وجود مقدس امام زمان مصداق وعده الهی است . همین قدر می دانیم که این بازمانده خاندان وحی و رسالت علم سرافراز خدا در زمین است ...
او وعده الهی و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است . او مستوره و نمونه ای از اولیا و اصفیا و انبیا و برجسته ترین بندگان خداست . او نمایشگر مبلغ فضل الهی بر بنی آدم است . اینها چیزهایی است که خود آنان بیان فرمودند. اگر ما بتوانیم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان رشحاتی از این گفته ها را درک کنیم و بفهمیم خیلی برد کرده ایم ...
● مفهوم انتظار
این که در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت انتظار فرج است یعنی چه مگر انتظار چیست انتظار ظهور حضرت ولی الله الاعظم (ارواحنافداه ) مگر چه مضمون و چه معنایی در بطن خود دارد که این قدر دارای فضیلت است یک معنای انحرافی در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط اثر چندانی نیست . کسانی که مغرض و یا نادان بودند این طور به مردم یاد داده بودند که انتظار یعنی این که شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحی دست بکشید و منتظر بمانید تا صاحب عصر و زمان خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
انقلاب این منطق و معنای غلط و برداشت باطل را یا کمرنگ کرد و یا از بین برد. پس بحمدالله این معنا امروز در ذهن جامعه ما نیست . اما معنای صحیح انتظار دارای ابعادی است که توجه به این ابعاد برای کسی که می داند در فرهنگ اسلام و شیعه چه قدر به انتظار اهمیت داده شده بسیار جالب است .
یک بعد این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است « انتظار داریم » یعنی هرچه خیر و عمل خوب انجام دادیم و به وجود آمده کم و غیرکافی است و منتظریم تا ظرفیت نیکی عالم پربشود. یک بعد دیگر از ابعاد انتظار دلگرمی مومنین نسبت به آینده است . انتظار مومن یعنی این که تفکرالهی ـ این اندیشه روشنی که وحی بر مردم عرضه کرده است ـ یک روز سراسر زندگی بشر را فراخواهد گرفت . یک بعد انتظار این است که منتظر با شوق و امید حرکت بکند. انتظار یعنی امید. انتظار ابعاد گوناگون دیگری هم دارد.
● روح انتظار
ما ملتی منتظر هستیم ; ملتی که به امید پیشرفت و موفقیت اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز برای انتظار باید باب بخصوصی در زندگی خود باز کنیم . حقیقتا ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. « ما منتظریم » یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری این دنیایی که به وسیله دشمنان خدا و شیاطین از ظلمات جور و طغیان و ضعیف کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پر شده است در سایه تلاش و فعالیت بی وقفه ما یکروز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن انسانیت و ارزشهای انسانی محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها فرصت و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوی و هوس خود پیدا نخواهد کرد. این روشنایی در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.
ما ملت ایران باید به این معنای انتظار بیش از گذشته تکیه کنیم ; چون دنیای بشری به انتظاری که ما داریم محتاج است . این امیدی که در دل ملت ایران وجود داشت و در سایه آن توانست این کارهای بزرگ را انجام بدهد ملتهای ضعیف و مظلوم دنیا امروز به این امید احتیاج دارند; آنها هم باید این امید را پیدا کنند. اگر پیدا کردند و نور امید در دل ملتها تابید کارهای دنیا اصلاح خواهد شد و مشکل ملتهای مظلوم اگر نگوییم به صورت کامل به صورت معتنابهی ـ ولو در طول چند سال ـ حل خواهد شد. اما اگر این امید در دلها نتابد و همان طوری که شیطانها خواستند مردم مایوس باشند ملتها مایوس بمانند روزبه روز وضع بدتر خواهد شد.
● رابطه منتظران و امام قائم
ارتباط قلبی یکایک مردم مومن با مقام ولایت عظمی و ولی الله اعظم یکی از برکاتی است که از مشخص بودن مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در عقیده مردم ما ناشی می شود. ما علاوه بر اعتقاد به اصل وجود مهدی و این که کسی خواهد آمد و دنیا را از عدل و داد پر خواهد کرد شخص مهدی را هم می شناسیم و نام و کنیه و پدر و مادر و تاریخ ولادت و کیفیات غیبت و اصحاب نزدیک و حتی بعضی از کیفیات هنگام ظهور او را نیز می دانیم . اگرچه آن شخصیت درخشان و خورشید تابان را در بیرون و محیط زندگی خود نمی بینیم و او را تطبیق نمی کنیم اما معرفت به حال او داریم .
رابطه بین شیعیانی که این اعتقاد را دارند با مقام ولایت و مهدی موعود یک رابطه دایمی است و چه قدر خوب و بلکه لازم است که یکایک ما قلبا هم این رابطه را با توجه و توسل و حرف زدن با آن حضرت حفظ کنیم . طبق همین زیاراتی که وارد شده و بعضا ماثور است و به احتمال زیاد به خود معصوم (ع ) مستند می باشد این رابطه قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان (عج ) یک امر مستحسن بلکه لازم و دارای آثاری است ; زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه می دارد.
● اعتماد و امید
انتظار یکی از پربرکت ترین حالات انسان است ; آن هم در انتظار دنیایی روشن از نور عدل و داد... خدای متعال به دست او سرزمین بشری و همه روی زمین را از عدالت و دادگستری پرخواهد کرد. انتظار چنین روزی را باید داشت . نباید اجازه داد که تصرف شیطانها و ظلم و عدوان طواغیت عالم شعله امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار چیز عجیبی است و دارای ابعاد گوناگونی می باشد. یکی از ابعاد انتظار اعتماد و امیدواری به آینده و مایوس نبودن است .
همین روح انتظار است که به انسان تعلیم می دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. اگر انتظار و امید نباشد مبارزه معنی ندارد و اگر اطمینان به آینده هم نباشد انتظار معنی ندارد. انتظار واقعی با اطمینان و اعتماد ملازم است . کسی که شما می دانید خواهد آمد انتظارش را می کشید و انتظار کسی که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید انتظاری حقیقی نیست . اعتماد لازمه انتظار است و این هر دو ملازم با امید است و امروز این امید امری لازم برای همه ملتها و مردم دنیا می باشد.
● جهان امروز تاریکی ها و گمراهی ها
دنیا در طول تاریخ طولانی بشر ادوار سیاه و تاریکی به خود دیده است ; اما بدون شک یکی از تاریکترین ادوار زندگی بشر و تلخترین روزگارهای عمومی مردم عالم همین روزگار کنونی است که در آن هیچ تردیدی نباید کرد و این به خاطر تسلط روزافزون قدرتهای شیطانی و بزرگ عالم بر زندگی انسانهاست .
اگر شما به وضع دنیا نگاه کنید قضیه روشن می شود. در دنیا قدرتها عالم را بین خودشان تقسیم کرده بودند و روز به روز تسلط و تصرف قدرتهای بزرگ نسبت به مناطق گوناگون عالم سخت تر و سنگینتر شده است . مثلا امروز دخالت قدرت شیطانی و طاغوتی آمریکا در زندگی ملتها از همیشه بیشتر است . در همه شئون عمده و اساسی ملتها دخالت می کنند و این دخالت منحصر به مسایل اقتصادی ملتها نیست ; بلکه در فرهنگ و سیاست و اداره امور و تعیین مدیران امور کشورها نیز دخالت می کنند. اگر کسانی در جوامع گوناگون اوضاع را نفهمند و ندانند راحت زندگی می کنند; اما صاحبان فکر و افراد هوشمند و روشنفکر و کسانی که می فهمند قدرتهای طاغوتی با زندگی و سرنوشت آنها چه می کنند حقیقا دنیا برای آنها تیره و تار است و زندانی بیش نیست ... حقیقتا انسانهای هوشمند در بسیاری از مناطق دنیا این گونه زندگی می کنند. اگر در دلها امید به روزگار روشن باشد مبارزه ممکن است و اگر امید بمیرد مبارزه و حرکت به سمت صلاح هم خواهد مرد.
● انقلاب اسلامی امید ملتها
واقعیت دیگر آن است که امروز ما در دنیا شاهد بیداری ملتها هم هستیم . درست است که با پیشرفت وسایل جدید و تلویزیون و رادیو و تبلیغات و پول و امکانات صنعتی و غیره تسلط قدرتهای استکباری بر ملتها و بر شئون آنها روزبه روز بیشتر شده است ; اما سنت الهی بر این قرار گرفته که ملتها هم بیدار بشوند و ما امروز می بینیم که ملتها هم روزبه روز بیدار می شوند و این به خاطر امیدی است که آنها به آینده پیدا کرده اند.
امید در حال بیدارکردن ملتهاست . بدون شک مهمترین وسیله امید برای ملتها در ده سال اخیر پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تشکیل حکومت مردم تاسیس حکومت « نه شرقی و نه غربی » و پیشرفت سیاست مقاومت در مقابل قدرتهای استکباری بود. این وقایع به مردم دنیا ـ خصوصا مسلمانان ـ امید بخشید و آنها را بیدار کرد. این صنع الهی و قدرت خدا بود.
چه قدر تبلیغات جهانی این جمله امام عزیز و فقیدمان را کوبیدند که فرموده بودند : « ما انقلابمان را به همه عالم صادر خواهیم کرد » . صدور انقلاب به معنای این نبود که ما برمی خیزیم و با قوت و قدرت به این طرف و آن طرف می رویم و جنگ راه می اندازیم و مردم را به شورش و انقلاب وادار می کنیم ; مقصود امام به هیچ وجه این نبود. این کار جزو سیاستها و اصول ما نیست ; بلکه مردود است . آنها این جمله را این گونه معنا کردند و آن را کوبیدند.
● برکات عقیده به امام زمان (عج )
این حقیقت عظیم متعلق به یک ملت و یک زمان خاص نیست ; بلکه متعلق به بشریت است ... این وعده خداست که تحقق آن را ضمانت کرده است . همه انسانهای طول تاریخ نسبت به این پدیده عظیم و شگفت آور احساس نیاز معنوی و قلبی کرده اند; چون تاریخ از اول تا امروز و از امروز تا لحظه طلوع آن خورشید جهانتاب با ظلم و بدی و پلیدی آمیخته بوده است .
همه کسانی که از ظلمی رنج برده اند چه آنهایی که به خود آنها ظلم شده است و رنج برده اند و چه کسانی که به ستمکشی دیگران نگاه کرده اند و رنج برده اند ـ با یاد ولادت این منجی عظیم تاریخ و بشر در دلشان امیدی به وجود می آید.
به همین خاطر شما می بینید که این حقیقت مخصوص شیعه هم نیست ; همه ادیان و مذاهب عقیده دارند که یک منجی و یک دست مقتدر الهی در مقطعی از تاریخ خواهد آمد و در نجات بشر از ظلم و جور معجزه گری خواهد کرد. فرقی که ما شیعه ها با دیگران و بقیه فرق اسلامی و غیراسلامی داریم این است که ما این شخص عظیم و عزیز را می شناسیم اسمش را می دانیم تاریخ ولادتش را می دانیم پدران و مادر عزیزش را می شناسیم و قضایایش را می دانیم ; ولی دیگران اینها را نمی دانند. آنها عقیده پیدا نکردند یا با خبر نشدند و نمی دانند; ولی ما می دانیم . تفاوت این جاست . به همین دلیل است که توسلات شیعه زنده تر و پرشورتر و با معناتر و با جهت تر است ... (سیمای معصومین (ع ) در آئینه نگاه رهبری به موسسه فرهنگی قدر ولایت )
کسانی که مغرض و یا نادان بودند این طور به مردم یاد داده بودند که انتظار یعنی این که شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحی دست بکشید و منتظر بمانید تا صاحب عصر و زمان خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
یکی از ابعاد انتظار اعتماد و امیدواری به آینده و مایوس نبودن است . همین روح انتظار است که به انسان تعلیم می دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند .
دنیا در طول تاریخ طولانی بشر ادوار سیاه و تاریکی به خود دیده است اما بدون شک یکی از تاریک ترین ادوار زندگی بشر و تلخ ترین روزگار عمومی مردم عالم همین روزگار کنونی است و این به خاطر تسلط روزافزون قدرت های شیطانی و بزرگ عالم بر زندگی انسان هاست .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی