یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا

کاهش کیفیت آموزش در مدارس کشور


کاهش کیفیت آموزش در مدارس کشور
جابه‌جایی مدیران ‌و تغییرات سریع در نحوه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش هم مشکلا‌ت آموزش و پرورش را حل نکرد. ‌دستورالعمل‌های ویژه، برنامه‌های امکان‌سنجی و پروژه‌های مقطعی وزیر نه‌تنها مشکلا‌ت مدارس را حل نکرد ‌بلکه آن را افزایش داد. همچنان مدارس دو شیفته در سطح کشور فعالیت می‌کنند، ‌در کنار این مساله حضور بیش از تعداد مجاز دانش‌آموز در کلا‌س‌ها هم به این نگرانی‌ها اضافه شد. به گزارش مهر، <با اجرای دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری کلا‌س‌های بسیاری از مدارس کشور به ۴۰ و حتی در مواردی به ۴۳ نفر هم رسیده است.>
این همان طرحی است که علیرضا علی‌احمدی، ‌وزیر آموزش و پرورش وقتی به صندلی مدیریت تکیه داد، آن را با افتخار مکتوب و سپس با سرعت اجرا کرد.
مطابق این دستورالعمل، کلا‌س‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و در نتیجه اجرای این طرح باعث بالا‌ رفتن جمعیت دانش آموزی در تمامی مقاطع تحصیلی شده است.
این شرایط در مناطق مرکزی و جنوب تهران پررنگ‌تر دیده می‌شود، به‌طوری که کلا‌س‌های دبستان در بسیاری از مناطق تهران با ۴۰ یا حتی ۴۳ دانش‌آموز تشکیل می‌شود.
فارغ از اینکه فضای کم آموزشی، باید کمی تامل کرد که در چنین کلا‌س‌هایی کیفیت آموزشی در چه سطحی ارائه می‌شود.
مادر یکی از دانش‌آموزان کلا‌س چهارم ابتدایی ساکن منطقه ۱۵ تهران با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان کلا‌س پسرش ۴۰ نفر است، گفت: <در بیشتر کلا‌س‌های درس این مدرسه بیش از ۴۰ نفر دانش‌آموز حضور دارند و معلم کلا‌س پسرم عنوان می‌کرد که با این حجم از دانش‌آموز قطعا اداره کلا‌س از دست من خارج می‌شود و نمی‌توانم به خوبی تدریس کنم.>
پدر یکی از دانش‌آموزان ساکن در اسلا‌مشهر نیز در این مورد گفت: <دخترم را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کرده بودم که روز اول مهر متوجه شدم کلا‌س درس او ۴۵ نفره است به همین خاطر مدرسه فرزندم را تغییر دادم. البته در مدرسه جدید هم کلا‌س درس فرزندم فضای ۹ متری دارد که ۲۷ دانش‌آموز را در آن جای داده‌اند و دخترم عنوان می‌کند که حتی برای جابه‌جا شدن هم اذیت می‌شویم.>
با اینکه واقعیت نشان از شرایط سخت آموزشی برای دانش‌آموزان ایران دارد، ‌اما وزیر آموزش و پرورش این موضوع را کتمان کرد.
در مراسم نواختن نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه ابتدایی شهید کاظم موسوی در منطقه ۱۲ تهران یکی از مادران دانش‌آموزان مستقیما به وزیر آموزش و پرورش گلا‌یه کرد که ادغام ۳ مدرسه ابتدایی با یکدیگر در این منطقه باعث تراکم بیش از حد دانش‌آموز در کلا‌س‌های این مدرسه شده است. اما وزیر آموزش و پرورش هم در پاسخ به او گفت: شاخص دانش‌آموز در کلا‌س حد معینی دارد و اگر خارج از آن باشد باید کنترل شود تا معلمان ما راحت بتوانند در کلا‌س درس تدریس کنند.
مادر این دانش‌آموز هم در پاسخ گفت: مسوولا‌ن مدارس به ما گفته‌اند که کلا‌س‌ها بالا‌ی ۴۰ نفر است که وزیر آموزش و پرورش به صراحت پاسخ داد که نه! اشتباه گفته‌اند، تعداد نیمکت در کلا‌س‌های درس این مدرسه ۴۰ نفر نیست پس چگونه این تعداد را در کلا‌س جای می‌دهند؟ که والدین معترض به این مساله گفتند در هر نیمکت ۳ نفر را جای می‌دهند. علی‌احمدی هم در نهایت گفت: این طرح استاندارد دارد و ما این استانداردها را ارائه داده‌ایم و ادامه بحث را به معاون آموزشی خود محول کرد.
وزیر آموزش و پرورش دو یا شاید هم ۳ روز پس از این پاسخ‌ها به اولیای مدارس با ناراحتی قلبی شدید به بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شد و احتمالا‌ همچنان هم همانند آن روز از تبعات دستور خود بی‌خبر است.
اجرای این دستورالعمل در سال تحصیلی جدید شرایط مدارس مناطق مرکزی و حاشیه شهرهای بزرگ که جمعیت زیادی از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند دچار آسیب بیشتری می‌کند و باز هم قشر محروم جامعه در چگونگی تحصیل فرزندان خود متضرر می‌شوند.
اما طفره رفتن وزیر آموزش و پرورش تنها به موضوع افزایش جمعیت در کلا‌س‌ها ختم نمی‌شود، چون در کنار این شرایط سخت، ‌همچنان بسیاری از مدارس تهران در دو شیفت فعالیت می‌کنند.
به گفته محمود بهشتی بازرس کانون صنفی معلمان به ایلنا، در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس شهرستان‌های تهران دو شیفته هستند. او با اشاره به کمبود فضای آموزش گفت: افزایش تعداد دانش‌آموزان از دو شیفت به تک شیفت نتیجه‌ای جز افزایش جمعیت دانش‌‌آموزی در یک کلا‌س ندارد. چون آموزش و پرورش بدون توجه به کیفیت آموزش می‌خواهد دغدغه فرهنگیان را کاهش دهد ولی از این طریق نمی‌توان به این مهم دست یافت.
منبع : روزنامه اعتماد ملی