شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
سینما در سالهای آغازین
سینما در سی سال اول عمر خود رشد بیسابقهای را شاهد بوده است . این رسانه که کار خود را در گام نخست در چند شهر بزرگ ،مانند نیویورک و پاریس و لندن و برلین آغاز کرده بود با سرعتی شگفتانگیز راه خود را در سراسر جهان گشود هرکجا که استقرار یافت تماشاگران بسیار را به خود جلب کرد و گوی سبقت را از دیگر ابزارهای سرگرمی ربود .
همچنان که تعداد تماشاگران سینما فزونی مییافت تعداد مکانهان نمایش نیز بیشتر میشد.د ردهه ۱۹۲۰،سالنهای نمایشی برپا گردید و در شکوه و رفاه با بهترین تئاترها و تالارهای اپرا کوس برابری میگذاشت . درهمین حال خود فیلمها نیز راه کمال را میپیموند.
هرچند پیشتازان فرانسوی و آلمانی و آمریکایی و انگلیسی همگی در اختراع سینما دست داشتند ،اما انگلیسیها و آلمانیها در استفاده جهانی آن نقش کمتری داشتند و فرانسویان و آمریکاییها پرشورترین صادرکنندگان این اختراع جدید بودند .
درعرصه هنری نیز فرانسویها و آمریکاییها پیشتاز بوند و با انکه در سالهای قبل از جنگ حهانی اول روسیه ، ایتالیا و دانمارک نیز در این زمینهها پیشتاز بودند ولی سرانجام آمریکا در همه زمینهها به پیش افتاد و در هنر و صنعت حرف اول رامیزد .
با آغاز جنگ جهانی اول حاکمیت سینمای آمریکا ،دست کم بر جریان اصلی این رسانه قطعیت یافت .
نکتهای را باید در نظر بگیریم که سینمای صامت به این معنا فیلمی که پخش میشده صدایی نداشته ولی در کنار آن موسیقی ویا در کشورهایی مانند ژاپن گفتگوها یا تفسیر فیلم را همزمان اجرا میکردند.
این فرایند تحولی در سینما از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۶ با تولید فیلمهای بیست و چند ثانیهای و از ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۳ با تبدیل شدن آن به یک صنعت و بردن این میراث توسط هالیوود از ۱۹۱۴ به بعد ادامه پیداکرد.
هالیوود؛ با شروع جنگ جهانی اول صنعت سینمای اروپا لطمه سنگینی خورد و هالیوود به رقیب بلامنازع فیلمسازی جهان تبدیل شد. در این سالها سینما بصورت یک صنعت شناخته میشد . هالیوود قدرت کاملی داشت و روشهای فیلمسازی را هم هالیوود تعریف میکرد.
ظهور هالیوود راباید ناشی از ناکامی کمپانی انحصارات تصاویر متحرک د رانحصاری کردن حرفه فیلم دانست .این کمپانی ائتلافی بود از ده تولید کننده عمده فیلم و سازنده دوربین و دستگاه نمایش در آمریکا و اروپا که در ۱۹۰۸ برای بالا بردن قیمت تولیداتشان.
اما برای این کمپانی حفظ این وضعیت دشوار بود و طی دوره ۱۹۰۹-۱۹۱۴ تهیه کنندگان مستقل مانند کارل لامل و ویلیام فوکس قد علم کردند و بذرهای آنچه بعدها هالیوود نامیده شد را پاشیدند.
آدولف زوکر پارامونت را بوجود آورد ؛ مارکوس لوئف آنچه را که بعدها به مترو-گلدینمایر بدل گشت ایجاد کرد؛و ویلیام فوکس شرکت بزرگ فیلمسازی خودرا بنا نهاد .
تولید و توزیع فیلم تنها دورکن مهم از سه رکن اصلی قدرت نهادی هالیوود راتشکیل میداد . قدرتهای سینما میدانستند که پول ازگیشه سینماها میآید و لذا برای تسلط بر نمایش اقداماتی را صورت دادند. اگر هالیوود درابتدا شامل تعدادی استودیو در کالیفرنیا و دفاترپخش درسراسر جهان بود ،اکنون شبکهای از کاخهای سینمایی را نیز درخیابانهای اصلی شهرهای بزرگ نیز در بر میگرفت .
کاخ سینمایی چیزی فراتراز سالن سنما بود . شکوه معماری و حضور کنترلچیها احساس بودن در سرزمینی خیالی را ایجاد میکرد.
منبع : شبکه رشد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست