سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

فرمان Fanatec Speedster۳ ForceShock


فرمان Fanatec Speedster۳ ForceShock
خود را جای راننده بگذارید. حالا باید برای قهرمانی تا پای جان مسابقه دهید.
● مقدمه
نقدهای بسیار زیادی درمورد بازی Forza Motorsportنوشته شده است. همیشه همه حسرت این را میخوردند که راننده ی یک اتومبیل در یک بازی باشند و مسابقاتی که در بازیها برگزار میشود را تجربه کنند . اکنون به این رویا بسیار نزدیک شده ایم. بازی هست ، تلویزیون روبروی ماست و فرمان در دستان ما ! شما نقد کسی را که این احساس را تجربه کرده میخوانید.
این بازی با بازی محبوب Gran Turismo از شرکت Polyphony Digital که لقب شاه شبیه سازی مسابقات را گرفته قابل مقایسه است؛ برای اینکه یک بازی بتواند با GT۴ مقایسه شود باید تمام اختیاراتی که برای PS۲ پیدا میشود داشته باشد و البته امکانات خود بازی نیز فراموش نشود. یکی از ویژگیهایی که طرفداران یک بازی انتظارش را دارند پشتیبانی از فرمان ماشین یا Steering Wheel است . GT۴ با فرمان Logitech Driving ,Driving Force Pro انجام می شد . بجز چند bug جزئی که در بازی با این فرمان پیش می آمد فرمان سخت افزاری بسیار فوق العاده بود. یک هفته بعد مایکروسافت به این حرکت جواب داد و فرمانی به نام Speedster۳ ForceShock را برای مبارزه فرستاد. این وسیله برای نشان دادن توانایی های Forza فرستاده شده بود تا نشان بدهد این بازی یک سر و گردن از رقیب خود بالاتر است.
‌● ‌معرفی
بنظر نمیرسد شکل دستگاه برای جلب توجه باشد و بیشتر به کیفیت توجه شده است. پایه ی بزرگ و محکمی زیر وسیله قرار دارد . این پایه برای قرار دادن دستگاه به هردو صورت روبه جلو و عقب مناسب است و میتوان آن را بر روی میز هم محکم کرد. در ازای این پایه ی فرمان Logitech ز دو گیره ی کوچک تشکیل شده که تنها حدود ۲ اینچ از مرکز فاصله دارند. جالب اینجاست که پایه ی قوی Fanatec براحتی به میز فرسوده و کج و معوج ما محکم شد و این دلیل بر اینست که در هر خانه ای میتواند براحتی قرار گیرد.
بعلاوه ، فرمان میتواند براحتی روی زمین یا در بغل شما قرار بگیرد و با حالت دلخواه خود مشغول بازی کردن شوید. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید دو پایه ی خمیده در قسمت زیرین و دوطرف فرمان قرار دارد که میتوانید آنها را روی پاهای خود قرار دهید و براحتی از بازی کرن لذت ببرید.
هردو فرمان دکمه ها ی لازم را دارند اما Fanatec یک سر و گردن بالاتر قرار دارد. پدالهایی در پشت فرمان قرار دارند که میتوان از آنها بجای پدالهای گاز و ترمز استفاده کرد. وقتی که کاملا از گاز پر شد یک نمایشگر کوچک عوض شدن دنده را نشان میدهد. این آنالوگ های روی فرمان برای کسانی خوب است که از گاز و ترمز روی زمین و با پا خسته میشوند.
کلیدهای X,B,A و Y به مرکز فرمان نزدیکند و در اطراف فرمان پراکنده اند بطوری که با انگشتان شصت میتوانید به آنها ضربه بزنید. دکمه های Y و B از محل شصت کمی دور هستند و این مساله کمی آزار دهنده است. کمی نزدیکتر به مرکز کلیدهای تابعی مشکی رنگ وجود دارند. و در مرکز فرمان یک پد وجود دارد که بعنوان کلید های جهت نما میتوان از آنها استفاده کرد. فرمان Logitech این D-Pad را در نزدیکی دست چپ قرار داده است که این کار حرکت در منوها را راحت تر کرده است.
چهار دکمه در اطراف D-Pad فرمان Fanatec وجود دارد با نامهای Back – Start – Setup – Tunning ؛ کلیدهای Back,Start وSetup نیاز به توضیح ندارند اما Tunningمخصوص فرمان است. وسیله روی سه موتور کار میکند که میتوان آزادانه آن را روی تنظیمات tunning مختلف قرار داد. در سمت راست فرمان یک نمایشگر دو رقمی وجود دارد که اطلاعات مربوط به نوع کارکرد دستگاه را نشان میدهد.
شش متغیر در دستگاه وجود دارد که باهم بر عملکرد دستگاه تاثیر میگذارند:
۱) DeadZoneکه تعیین میکند در چه نقطه ای وقتی شما فرمان را میگردانید ماشین عکس العمل نشان دهد.
۲) Sensitivity . حساسیت تصمیم میگیرد چقدر حرکت لازم است تا ماشین به پیچش نرم تری دست پیدا کند.این خاصیت میتواند برای این تنظیم شود که ماشین در یک دایره با شعاع تعیین شده بپیچد.
۳) Force Feedback .بازخورد سه گزینه برای تغییر قدرت دارد و چهار گزینه برای زمانی که بازخورد فعال شده.
از این لیست درجه های لرزش (Vibration) و دوام پیچش (Steering Resistance) میتوانند تنظیم شوند.
چون این تنظیمات برای هر بازی باید تغییر پیدا کنند ، لازم به قدر دانی است که برای این فرمان محل های ذخیره کردن مخصوصی در نظر گرفته شده است.همچنین لازم به ذکر است که یک درگاه اتصال در سمت راست دستگاه قرار دارد که برای بازی ای مانند Forzaبرای بازی آنلاین بوسیله ی Xbox-Live مورد استفاده دارد.
یکی از چیزهای بی فایده ی موجود در Fanatec این است که زاویه ی پیچش اصلا به طراحی Logitech نزدیک نیست. در دستگاه بازی GT یعنی همان Logitechبازیکن قادر است با یک دست یک دور کامل به فرمان بدهد و تغییرات بسیاری در پیچش اتومبیل ایجاد کند ، درست قبل از اینکه ترمز را بفشارد ؛ اما در نسخه ی Fanatec این قابلیت وجود ندارد و فقط فرمان ۴/۱ دور می چرخد که این مقداری برای بازیکن های عاشق دور ۱۸ درجه زدن کمی مأیوس کننده است.
مدل Speedster۳وقتی کلی به حساب می آید راحت است اما نقاط ضعفی دارد که برای طرفداران حرفه ای بازیهای ماشینی سخت خیلی خوشایند نیستند.پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان خیلی طراحی خوبی دارند و جوابگو هستند ، اما با یک دسته دنده تعریف نشده اند.در عوض Logtech Driving Force Pro یک دسته ی دنده ی کوچک در سمت راست فرمان دارد که با دو تابع بالا و پایین تعریف میشود. خیلی ساده است اما همینکه بازیکن را مجبور میکند دست خود را از فرمان بکشد و دنده را عوض کند واقعیت ماجرا را بیشتر میکند. و این چیزی است که مردم دوست دارند هنگام بازی کردن یک بازی شبیه سازی احساس کنند. پدالهای Fanatec در این مقایسه کمی کم می آورند.
فرمان Speedster خبر از بازخورد کامل (Feedback) میدهد ، اما یک چیز در این بین درست نیست. هنگام پیچاندن ، فرمان شبیه یک وسیله ی اجمالی عمل میکند و بسیار لغزش میکند و با تکان های شدیدی از طرفی به طرف دیگر می چرخد. این حسی است که هنگام بازی کردن GT۴ با کنترلر Logitechبه شما دست میدهد و در هنگام درگیر شدن با یک پیچ سخت و با زاویه ی زیاد دستان شما نزدیک است به هوا پرتاب شود.
فرمان Speedster۳ ForceShockدر اسم خود چیزی را حمل میکند که با خصوصیاتی روی جعبه مشخص شده تناقض دارد. نام این فرمان همانطور که میدانید ForceShock را در بر میگیرد که درست مانع از دارابودن خصلت ForceFeedBack+Vibrationمیباشد. مشکل این تنها نیست ، مشکل اینجاست که فرمان بنظر نمیرسد کاملا از ForceFeedBack استفاده کند ، اما لرزش زیادی با نام Rumble در این کنترلر پیدا میشود که میتوان نا Force Shock را روی آن گذاشت.
کمی بنظر چیز بی ارزشی ممکن است بیاید ولی مطمئنا از هیچ بهتر است ؛ این که وقتی به یک جعبه در سمت راست برخورد میکنید ، فرمان به طرف چپ نمیپیچد ؛ وقتی پنچر میشود فرمان این موضوع را احساس نمیکند و به طرف ترافیک نمیروی کمی قبول قضیه را مشکل میکند ولی میتوان این را به پای خوبی آن دانست و این را امتیازی برای خودمان بدانیم.
مقایسات میان Fanatec Speedster۳ ForceShock و Logitech Driving Force Proدرست مثل مقایسه ی بین بازیهای Forza و GT۴ است؛ ولی مقایسه ای نا عادلانه ؛ الان Driving Force Pro بهترین فرمانی است که شما میتوانید در بازار برای هر کنسولی بخرید و وقتی با GT۴ترکیب شود تبدیل به رویای یک بازیخور میشود. طرفداران Xbox نیز وقتی منتظر Forza بودند میخواستند بازی مورد علاقه شان مانند GT۴ تجربه ی رانندگی طبیعی را با DFP بازگو کند. در یک کلام ، خیر ، این چیزی نیست که میخواهند. اما انتخاب بدی هم نیست.
بار دیگر لازم به ذکر است که عدم وجود بازخورد ForceFeedBackمشکل این وسیله است. ما انتظار بازخورد ۹۰۰ درجه ای از فرمان نداشتیم اما عدم وجود آن حقیقتاً یک نقص است.با فرمان Logitech یعنی DFP(Driving Force Pro)و بازخورد آن شما زمین زیر چرخ هایتان را احساس میکنید ، عمق پیچ را درک میکنید و از میزان خشکی و روان بودن تنظیم فرمان ماشینتان آگاه میشوید؛ ولی با Speedster۳ شما فقط کمی به لرزش در می آیید.
● نتیجه گیری
هنوز فرمان خوبی هایی دارد و در حد خود عالیست. از لحاظ فیزیکی خیلی راحت و خوش دست است. زیبا و بزرگ است و چرخش آن خیلی نرم است. پدالها کمی سست و نرم هستند ولی وقتی درگیر مسابقه شدید این را احساس نمیکنید.
فرمان نیز زمانی که برای بازی مشخصی تنظیم شد ، خیلی سریع واکنش نشان میدهد . با خود Forza زیاد ممکن است بازی نکنید و بعد از چند دور مسابقه دادن آنرا کنار بگذارید اما من ترجیح میدهم با این فرمان از شما بیشتر بازی کنم و یک دوره قهرمان شوم. اولین باری که بازی میکنید مشکل بزرگی برایتان پیش می آید ؛ چون شما خود را جای راننده و پشت یک Ferrari F۵۰ میبینید ، بدون نقشه ، بدون تمرین ، بدون کمک راننده ؛ پس این بزرگترین مشکل شماست.
قیمت فرمان قیمت ۱۹۹.۹۹ دلار قیمت خورده و این به معنای این است که از فرمان های معمولی دیگر که ۱۵۰ هستند کمی گرانقیمت تر است و این یکی از عوامل پایین آوردن سطح آن است.
من وقتی بازی Forza را با فمران Speedster۳ ForceShock تجربه کردم بازی Forza Motorsport را انتخاب کردم ؛ حداقل برای قیمت کمتر آن بتنهایی صرفه ی بیشتری دارد و این فرمان به اندازه ای که از اسمش انتظار داریم خوب نیست ، ولی بسیار با دقت عمل میکند و از بازی کردن یک بازی شبیه سازی مسابقه با هر Game pad بهتر است.
نوشته شده توسط آرمان مظفری
منبع : سایت oxo


همچنین مشاهده کنید