پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
ایوان مهیب - Ivan The Terrible
سال تولید : ۱۹۴۴
کشور تولیدکننده : ۱۹۴۴ (قسمت اول) و ۱۹۴۵/۴۸ (قمست دوم) ـ شوروی
محصول : (سرگئی ایزنشتاین).
کارگردان : ایزنشتاین
فیلمنامهنویس : ایزنشتاین
فیلمبردار : ادوارد تیسه و آندری موسکوین.
آهنگساز(موسیقی متن) : سرگئی پروکوفییف.
هنرپیشگان : نیکلای چرکاسوف، لودمیلا تسهلیکوفسکایا، میخائیل ژاروف، فسیهوالات پودوفکین، سرافیما بیرما، اریک پیرییف، پ. ماسالکسی، کولیچف، پیوتر کادوچنیکوف و میخائیل نازوانوف.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۰ دقیقه. (قسمت اول)، سیاه و سفید و رنگی، ۸۸ دقیقه. (قسمت دوم)
تاجگذاری "ایوان" (چرکاسوف)، تزار جوان، در هفده سالگی و مشکلاتی که برای حفظ قدرت در قابله با اشراف و عمهاش (ببرما) باید از پیش پا بردارد: عروسی "ایوان" با "آناستازیا" (تسهلیکوفسکایا) و پیروزی بر طغیانی که به تحریک دشمنان صورت گرفته است / بیماری شدید "ایوان" که بسیاری را به امید مرگ زودرس از دور و برش میپراکند / گرفته شدن قدرت از "ایوان" / پراکنده شدن آخرین وفاداران "ایوان"، پس از اینکه عمهاش، "آناستازیا" را مسموم میکند / عزلت گزیدن "ایوان" در گوشهای و آمدن مردم به تبعید گاهش و در خواست از او برای بازتشگت به اریکه قدرت / تشکیل حکومتی بر پایه ترور و وحشت، بهعلت خاطرات تلخ گذشته و خیانتهای اطرافیان "ایوان".
٭ در گیرودار جنگ جهانی دوم و سل فیلمهای تبلیغاتی شوروی که وقف شرح فواید زندگی تزارها، سرداران و بزرگان ملی میشد (بلافاصله پس از صلح البته این شخصیتها بدنامی قبلی را دوباره باز یافتند)، ایوان مهیب بهسختی و طی سالها کار ساخته شد. قسمت اول فیلم که در همان زمان جنگ به نمایش در میآید، با موفقیت روبهرو میشود وجایزهای مخصوص و دولتی نیز نصیبش میگردد. اما همزمان به پایان تدوین قسمت دوم، هنگامی که ایزنشتاین بر اثر حمله قلبی از کار افتاده است، انتقادهای تند کمیته مرکزی به ایزنشتاین و ایوان مهیب آغاز میشود. تا آنجا که سالها (تا سال ۱۹۵۸، ده سال پس از مرگ ایزنشتاین) در انبارها خاک میخورد تا امکان نمایش بیاید. ایوان مهیب، هالیوودیترین فیلم ایزنشتاین است. اما، در عین حال استاد تدوین دیالکتیکی فیلمهای صامتش را به زیبائی شناسیهای داخل صحنهها / داخل نماها منتقل میکند. فیلم را تبدیل میکند به تابلو / شمایلهائی از واقعیت پرداخته شده که حالا قرار است با دیدن آنها، استعاره تماشاگر لحظهای از تلاش و جستوجو و تفکر باز نماند. به قول ژاک ریوت، منتقد و فیلمساز نامدار فرانسوی، در ایوان مهیب زیبائیشناسی جایگزین استعاره میشود. این کیفیت استعاری شاید بهترین تضمین برای بقایش (در پانتئون استادان سینما) باشد.... ایزنشتاین از طرف دیگر تمامی "قابلیتهنری" خود را بر قلمروی استعاره به قمار گذاشت و داوطلبانه همه عوامل تصویری فیلمهایش را تسلیم انتزاغ مطلق کرد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه