دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
تجارت در نگاه شریعت
● زود و منظم به بازار رفتن
در روایات آمده است انسان نباید زودتر از همه وارد بازار شود و دیرتر از همه از آن خارج گردد؛(۱) ولی دیر به بازار رفتن نیز مورد نکوهش اسلام است.
معلّی بن خُنیس میگوید: در حالیکه دیر به بازار میرفتم،امام صادق علیهالسلام مرا دید و فرمود: زود به بازار رو که موجب عزّت تو است.(۲)
در روایتی دیگر امام صادق علیهالسلام به خالد بن نجیع میفرماید: سلام مرا به اصحابتان برسانید و به ایشان بگویید جعفر بن محمد به شما سلام میرساند و میگوید: برشماباد تقوای الهی و آنچه باعث میشود شما به آنچه نزد خدا است، دست یابید؛ به خدا سوگند، امر نمیکنم به شما مگر آنچه را که خودمان را به آن امر میکنیم. برشماباد به کوشش و جدّیت. وقتی نماز صبح گزاردید، زود برای کسب روزی حرکت کنید و حلال بخواهید. خداوند شما را کمک میکند و روزی میدهد.(۳)
ولی سفارش شده بین طلوع فجر و طلوع خورشید تجارت نکنید. پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله ازتجارت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید، نهی کرد.(۴)
البته خوابیدن در این موقع نیز نکوهش شده است. این هنگام، بهترین فرصت برای تلاوت قرآن و کسب فضایل و معارف است که باید مغتنم شمرده شود. بسیاری از صالحان این زمان را غنیمت شمرده، در مغازههای خویش به تلاوت قرآن میپرداختند.
● دعا و داد و ستد
اگر کسی دست از کار بشوید و شب و روز به دعا و عبادت و نماز و روزه پردازد، از مسیرحق خارج گردیده، خداوند متعال روزیاش را تضمین نکرده است.
علی بن عبدالعزیز میگوید: امام صادق علیهالسلام فرمود: عمربن مسلم چه میکند؟
گفتم: فدایت گردم، از تجارت روی گردانده و مشغول عبادت شده است.
حضرت فرمود: وای براو، آیا میداند کسی که پی کسب نرود، دعایش مستجاب نمیشود؟
در سوره طلاق چنین میخوانیم:
«مَنْ یَتَّق اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبْ»(۵)
کسی که تقوای الهی پیشه کند، خداوند متعال برایش راه نجات قرار میدهد و از جایی که گمان ندارد روزیاش میدهد.
گروهی از اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، پس از نزول این آیه، درهای خانههایشان را به روی خود بستند، مشغول عبادت شدند و گفتند: همین کلام خداوند برای ما کافی است.
وقتی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آگاه شد، به آنها فرمود: چرا چنین میکنید؟
گفتند: خداوند روزی ما را تضمین کرده، ما به عبادت وی روی آوردهایم.
پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: هرکه چنین کند، خدا دعایش را اجابت نمیکند. باید در پی کسب باشید.(۶)
دعا هرگز جای کسب را نمیگیرد؛ ولی سفارش شده هنگام داد و ستد بسیار خدا را یاد کنید. امام صادق علیهالسلام بازاریان را به ذکر خدا سفارش میکند و میفرماید: کسی که در بازارها به یاد خدا باشد، به تعداد افراد آن بازار گناهانش آمرزیده میشود.(۷)
دعاهای گوناگونی رسیده که اگر هنگام داد و ستد خوانده شود، برکات بسیار دارد. امام صادق علیهالسلام میفرماید: هنگامی که خواستید چیزی بخرید، این دعا را بخوانید:
امام صادق علیهالسلام بازاریان را به ذکر خدا سفارش میکند
و میفرماید:
کسی که در بازارها به یاد خدا باشد، به تعداد افراد آن بازار گناهانش آمرزیده میشود.
«یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا دائِمُ، یا رَؤُوفُ، یارَحیمُ، اَسْأَلُکَ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ وَ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ اَنْ تُقَسِّمَ لی مِنَ التِّجارَهِٔ الْیَوْمَ اَعْظَمُها رِزْقاً وَ اَوْسَعُها فَضْلاً وَ خَیْرُها عاقِبَهًٔ فَاِنَّهُ لاخَیرَ فیما لاعاقِبَهَٔ لَهُ.»
پیرایههای تجارت و داد و ستد
هرقدر ارزش مادّی تجارت زیاد باشد، تا وقتی اهداف معنویاش مورد توجه نباشد و به اجتماع و اخلاق و مصالح عموم زیان رساند، از نظر اسلام بیارزش است. بدین سبب، تحصیل مال از راه ربا، احتکار، غش در معامله، کم فروشی، بیانصافی، دروغ و امثال آن ـ که موجب رکود چرخهای اقتصادی است.ـ در اسلام ممنوع است.
خرید و فروش مشروبات الکلی، آلات قمار و انگور برای تهیه شراب در اسلام جایز نیست؛ زیرا به مصالح و اخلاق عمومی زیان میرساند.
بعضی از راههای ممنوع کسب در آمد به اختصار عبارت است از:
۱) ربا
یکی از راههای نامشروع کسب در آمد، رباخواری است که در آیات و روایات بسیار مورد نکوهش قرار گرفته، از گناهان بزرگ شمرده شده است. خداوند متعال میفرماید:
«... فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَاْذَنُوا بِحَرْبِ مِنَ اللّه وَ رَسُولِهِ...»(۸) ...پس اگر این عمل (ربا) را ترک نکنید، (معنایش) اعلام جنگ با خدا و رسول او است... امام صادق علیهالسلام در تفسیر این آیه فرمود:
رباخوار، بعد از آنکه حجّت و آیات الهی بر او تمام شد و معلوم گردید او رباخوار است، بار اوّل باید ادب شود؛ اگر تکرار کرد، دوباره باید تأیب گردد و برای بار سوم باید کشته شود.(۹)
به امام صادق علیهالسلام اطلاع دادند: مردی رباخوار است. حضرت فرمود: اگر خداوند به من قدرت میداد (و حکومتی داشتم)، او را گردن میزدم.(۱۰)
آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: (گناه) یک درهمربا نزد خداوند از (گناه) هفتاد بار زنا با محارم در مسجدالحرام بزرگتر است.(۱۱)
۲) احتکار
اسلام برای استوار کردن مصالح مردم و برقرار ساختن توازن اجتماعی ـ اقتصادی و تضمین حقوق مستمندان و درهم کوبیدن انواع سودجوییهای فردی و گروهی پیشبینیهای لازم راکرده، احتکار و ربا و امثال آن را ممنوع ساخته است. پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: تاجر و کسی که برای رونق بازار کالاهای مورد نیاز را وارد میکند، کامیاب است؛ ولی احتکار کننده مورد لعن و نفرین است.(۱۲)
در روایتی دیگر فرمود: اگر بندهای به عنوان دزد در پیشگاه خدا حاضر شود، بهتر است از این که طعامی را چهل روز احتکار کرده باشد.(۱۳)
آن حضرت همچنین فرمود: خوراکیها را جز گناهکار احتکار نمیکند.(۱۴)
امیرمؤمنان در نامهای به مالکاشتر چنین نوشت: ای مالک! از احتکار جلوگیری کن؛ زیرا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن را منع فرمود. خرید و فروش باید طبق موازین عدالت رواج یابد، که به خریدار و فروشنده ستم نشود. بنابراین، اگرـ پس از نهی توـ کسی مرتکب عمل زشت احتکار شد، از عفوش بپرهیز و به سختی مجازاتش کن تا مورد عبرت دیگران گردد.(۱۵)
درباره حکم و شرایط احتکار و کالاهایی که احتکار آنها ممنوع است، باید به رسالههای عملیه و کتب فقهی علمای بزرگ اسلام مراجعه شود.
● در موقع کمبود ارزاق عمومی
کمبود ارزاق عمومی، یکی از مشکلاتی است که گاه دامنگیر جوامع میشود. اگر به دستور عدل گستر اسلام عمل شود، مشکل به خوبی پشت سر گذاشته میشود و به کسی آسیب نمیرسد.
مُعتّب، خادم و وکیل مورد اطمینان امام صادق علیهالسلام ، میگوید: در حالی که نرخ گندم و نان در مدینه هر روز بالا میرفت و نگرانی و وحشت بر مردم چیره شده بود، امام صادق علیهالسلام از مخارج خانه خود پرسید: عرض کردم: به اندازه چندین ماه غذا داریم.
حضرت فرمود: آن را به بازار ببر و در معرض فروش بگذار.
گفتم: گندم در مدینه نایاب است؛ اگر بفروشیم، دیگر خریدن آن ممکن نیست.
حضرت فرمود: همین که گفتم، همه را بفروش.
امر امام علیهالسلام را امتثال کردم. نتیجه را به امام گزارش دادم. امام فرمود: از این پس، نان خانه را روز به روز خریداری کن تا در تهیه نان با دیگران تفاوتی نداشته باشیم.... از این به بعد، باید نان ما نیمی از گندم و نیمی از جو باشد تا در پیشگاه الهی اندازهگیری در زندگی را رعایت کرده باشم.(۱۶)
آیا ما نیز هنگام کمبود ارزاق چنین میکنیم؟! یا این که هرگاه احتمال کمبود کالایی را دهیم با ذخیره سازی آن مشکل را چندین برابر میسازیم؟!
۳) غِش در معامله
غش یعنی مخلوط کردن جنس خوب و با جنس نامرغوب و مجموع را به نام جنس خوب به قیمت آن فروختن؛ برای مثال مخلوط کردن شیر و آب و فروختن آن به قیمت شیرخالص.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: از مانیست آن که به دیگران غش و خیانت کند.(۱۷)
آن حضرت همچنین فرمود: هرکس در خرید و فروش با مسلمانی غش کند، از ما نیست. و در روز قیامت با یهود محشور خواهد شد؛ زیرا یهودیان بیش از همه با مسلمانان نیرنگ میورزند.(۱۸)
امام باقر علیهالسلام فرمود: پیامبرخدا صلیاللهعلیهوآله در بازار مدینه گندم فروشیای را دید و به او فرمود: غذای خوبی میبینم.
آنگاه بهای آن را پرسید: در این هنگام، از طرف خداوند متعال چنان پیام رسید که دست در جنس فروبر. حضرت چنین کرد و گندمهای نامرغوب آشکار شد. پس به فروشنده فرمود: کارتو خیانت و فریب مسلمانان است.(۱۹)
اگر مکان یا زمان باعث دگرگونی جنس شود و هویّت آن را از چشم مشتری پنهان سازد، نباید در آن مکان و زمان معامله کرد تا مشتری دچار «غش» نشود. هشام ابن حکم میگوید: امام کاظم علیهالسلام مرا دید که در سایه لباس میفروشم. فرمود: هشام! معامله کردن در سایه غش است و غش حلال نیست.(۲۰)
● همزمان نبودن با شعائر مذهبی
وقت کار نباید با زمان شعائر دینی مانند نماز جمعه، نمازهای واجب روزانه و عزاداری تاسوعا و عاشورا همزمان باشد؛ زیرا کار در این زمانها بی توجهی به شعائرالهی شمرده میشود. خداوند میفرماید:
«وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَاللّهِ فَاِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب.»(۲۱)
کسی که شعائر الهی را بزرگ بشمارد پس (بزرگداشت) این شعائر از تقوای قلبها است.
حسین بن یسار، یار امام هفتم علیهالسلام ، از آن حضرت در باره آیه «رجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارِهٌٔ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِاللّه»(۲۲) پرسید: حضرت فرمود: آنان کسبهای هستند که تجارتشان باعث غفلت آنها از یاد خدا نمیشود. چون وقت نماز فرا رسد، کار را رها کرده، سراغ نماز میروند.(۲۳)
● تجارتِ سعد و نماز اوّل وقت
امام محمدباقر علیهالسلام فرمود: سعد، از پیروان حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله ، بسیار مستمند بود و از اصحاب «صُفّه»(۲۴) شمرده میشد. او پشت سر پیامبر صلیاللهعلیهوآله نماز میگزارد و حضرت از تنگدستیاش متأثّر بود. روزی به او چنان وعده داد که اگر مالی به دست آورد، بینیازش میسازد. مدّتی گذشت، چیزی به دست حضرت نیامد و افسردگی پیامبر صلیاللهعلیهوآله بیشتر شد. در این هنگام، جبرئیل فرود آمد، دو درهم به وی داد و عرض کرد: خداوند میفرماید: ما از اندوه تو درباره سعد آگاهیم. اگر میخواهی از این حالت بیرون آید، این دو درهم را به او بده و بگو خرید و فروش کند.
چون حضرت برای نماز ظهر از منزل خارج شد، سعد را مشاهده کرد که به انتظار وی بر در یکی از حجرهها ایستاده است. به او فرمود: آیا میتوانی تجارت کنی؟
عرض کرد: سوگند به خدا، سرمایه ندارم.
حضرت درهمها را به او داد و فرمود: با همین خرید و فروش کن.
سعد پول را گرفت و برای گزاردن نماز در خدمت حضرت به مسجد رفت. وقتی نماز ظهر و عصر گزارد، حضرت به او فرمود: حرکت کن برای طلب روزی.
سعد بیرون رفت و معامله را شروع کرد. بتدریج وضع مالیاش رونق یافت، به طوری که در جنب مسجد مغازهای باز کرد و اموال و اجناس خود را در آنجا در معرض فروش قرار داد. رفته رفته کارش بسیار شد تا آنجا که وقتی بلال اذان میگفت و حضرت برای نماز بیرون میآمد، سعد را میدید که هنوز خود را برای نماز آماده نکرده است.
یک روز پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: ای سعد! دنیا تو را مشغول کرده، از نماز اوّل وقت باز داشته است.
عرض کرد: چه کنم؟ اموال را بگذارم تا ضایع شود؟ به کسی جنسی فروختهام، میخواهم بهای آن را بگیرم و از دیگری جنسی خریدهام، باید تحویل بگیرم و بهایش را بپردازم.
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله از مشاهده کثرت اشتغال سعد و فزونی مال و بازماندنش از عبادت و بندگی خدا بیش از زمان تنگدستیاش افسرده گشت.
روزی جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند میفرماید: من از ناراحتی تو برسعد آگاهم، اینک کدام حال را برایش میپسندی، وضع قبلی یا اشتغال کنونیاش؟
حضرت فرمود: تنگدستی سابقش را برایش بهتر میدانم؛ زیرا دنیای او آخرتش را بر باد میدهد.
جبرئیل گفت: آری، علاقه به دنیا و ثروت انسان را از یاد آخرت غافل میکند. اگر وضع گذشتهاش را میخواهی، آن دو درهمی که به او داده بودی پس بگیر.
حضرت از منزل خارج شده، به سعد فرمود: نمیخواهی آن دو درهمی که به تو دادم، پس دهی؟
عرض کرد: اگر دویست درهم بخواهی، میدهم.
حضرت فرمود: همان دو درهم کافی است.
چیزی نگذشت که وضع سعد به حالت اول برگشت.(۲۵)
محیطی اردکانی، احمد
پاورقیها:
۱۱ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۴۲۷.
۱ ـ رسول خدا(ص) از جبرئیل پرسید: کدام نقطه از زمین نزد خداوند متعال محبوبتر است؟ جبرئیل جواب داد: مساجد و محبوبترین مردم نزد خدا کسی است که زودتر ار دیگران به مسجد وارد و دیرتر از دیگران خارج گردد. بعد پرسید: کدام نقطه زمین نزد خداوند متعال مبغوضتر است؟ پاسخ داد: بازارها و مبغوضترین مردم کسی است که زودتر ار همه به بازار آید و دیرتر از همه از آن خارج شود. (وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۴۵).
۱۳ ـ سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۲۹۱.
۱۶ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۲۱.
۱۹ ـ همان، ص ۲۰۹ و ۲۱۰.
۱۲ ـ همان، ص ۳۱۳.
۱۴ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۱۴.
۱۵ ـ نهج البلاغه، نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر؛ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۱۵.
۱۸ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص .۲۱.
۱۰ ـ اخلاق در بازار، حسن صنعتکار، ص ۱۰۵.
۱۷ ـ اخلاق در بازار، ص ۹۷.
۲۵ ـ اخلاق در بازار، ص ۱۱۶ و ۱۱۵.
۲۴ ـ گروهی که به سبب نداشتن منزل در یکی از غرفههای مسجد زندگی میکردند.
۲۳ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۹۷؛ الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۱۵۴.
۲۰ ـ الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۱۶۱.
۲۲ ـ نور، آیه ۳۷.
۲ ـ همان، ص ۳، ح ۲.
۲۱ ـ حج، آیه ۳۲.
۳ ـ همان، ص ۱۲.
۴ ـ همان، ص ۲۹۵.
۵ ـ سوره طلاق، آیه ۲ و ۳.
۶ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۵.
۷ ـ همان، ص ۳۰۳.
۸ ـ بقره، آیه ۲۷۹.
۹ ـ مجمع البیان، طبرسی، ج ۲، ص ۳۹۲.
پاورقیها:
۱۱ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۴۲۷.
۱ ـ رسول خدا(ص) از جبرئیل پرسید: کدام نقطه از زمین نزد خداوند متعال محبوبتر است؟ جبرئیل جواب داد: مساجد و محبوبترین مردم نزد خدا کسی است که زودتر ار دیگران به مسجد وارد و دیرتر از دیگران خارج گردد. بعد پرسید: کدام نقطه زمین نزد خداوند متعال مبغوضتر است؟ پاسخ داد: بازارها و مبغوضترین مردم کسی است که زودتر ار همه به بازار آید و دیرتر از همه از آن خارج شود. (وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۴۵).
۱۳ ـ سفینهٔالبحار، ج ۱، ص ۲۹۱.
۱۶ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۲۱.
۱۹ ـ همان، ص ۲۰۹ و ۲۱۰.
۱۲ ـ همان، ص ۳۱۳.
۱۴ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۱۴.
۱۵ ـ نهج البلاغه، نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر؛ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۱۵.
۱۸ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص .۲۱.
۱۰ ـ اخلاق در بازار، حسن صنعتکار، ص ۱۰۵.
۱۷ ـ اخلاق در بازار، ص ۹۷.
۲۵ ـ اخلاق در بازار، ص ۱۱۶ و ۱۱۵.
۲۴ ـ گروهی که به سبب نداشتن منزل در یکی از غرفههای مسجد زندگی میکردند.
۲۳ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۹۷؛ الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۱۵۴.
۲۰ ـ الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۱۶۱.
۲۲ ـ نور، آیه ۳۷.
۲ ـ همان، ص ۳، ح ۲.
۲۱ ـ حج، آیه ۳۲.
۳ ـ همان، ص ۱۲.
۴ ـ همان، ص ۲۹۵.
۵ ـ سوره طلاق، آیه ۲ و ۳.
۶ ـ وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۵.
۷ ـ همان، ص ۳۰۳.
۸ ـ بقره، آیه ۲۷۹.
۹ ـ مجمع البیان، طبرسی، ج ۲، ص ۳۹۲.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست