دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
مجله ویستا
پارک ژوراسیک ۳ - JURASSIC PARK III

کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لری فرانکو و کاتلین کندی
کارگردان : جو جانستن
فیلمنامهنویس : جیم تیلر، الکساندر پین و پیتر باکمن، بر مبنای شخصیتهای خلق شده توسط مایکل کرایتن
فیلمبردار : شلی جانسن
آهنگساز(موسیقی متن) : دن دیویس
هنرپیشگان : ویلیام هـ. میسی، تئا لیونی، سام نیل، لورا درن، الساندرو نیوولا، ترور مورگان و مایکل جتر
نوع فیلم : رنگی، ۹۲ دقیقه
̎پل̎ و ̎آماندا̎ (میسی و لیونی) زوجی ثروتمند، با حقه و کلک، ̎دکتر آلن گرانت̎ (نیل) دانشمند را وامیدارند که در سفر هوائی به جزایر آیلاسورنا آنها را همراهی کند. هدف آنان از این گشت سیاحتی، یکی از جزایر کوستاریکاست؛ جائیکه ̎سایت ب̎ در آن قرار دارد و تعداد زیادی دایناسور در آن زندگی میکنند که بهصورت ژنتیکی خلق شدهاند. پس از سقوط هواپیمایشان، آشکار میشود که هدف خانوادهٔ ̎کربی̎، جستوجو برای یافتن پسر گمشدهشان بوده که موقع انجام پروازی با گلایدر، در آن جزیره سقوط کرده است. ̎گرانت̎ و همراهانش که در آیلاسورنا گیر افتادهاند، پس از تحمل مصیبتهای فراوان، به حقایقی دردناک دست مییابند: از جمله، اینکه برخی از آن هیولاهای فلسدار، برخلاف آنچه قبلاً تصورش میرفته، به قابلیتهای ارتباطی پیشرفتهای مجهزند؛ ̎تیرانوسورس رکسِ̎ ترسناک، یک رقیب غولپیکرتر و وحشتناکتر دارد؛ و ̎پترانودون̎های پرنده، خیلی خطرناکتر از بعضی از همنوعان ̎زمینگیر̎شان هستند.
● حقیقت تلخ در مورد سومین بخش از سری پارک ژوراسیک این است که فیلم به نسبت قسمت دوم (۱۹۹۷، ساختهٔ خود استیون اسپیلبرگ ـ خالق اصلی سری) اثر بهتری شده. این البته بدان معنا نیست که جانستن کار درخشانی در فیلم سوم انجام داده اما به هر حال کارگردان تازه بدون آنکه دغدغهٔ منتقدان یا مخاطبان فرهیختهتر را داشته باشد، به مواد خامی که در دست داشته به چشم یک ابزار سرگرمیسازی نگاه کرده و این نگاه سبب شده فیلم سوم، فیلمی پرفروش باشد نه هیچ چیزی کمتر یا بیشتر. هنگام نمایش بخش دوم اسپیلبرگ در جواب منتقدانی که از او پرسیدند چرا از هوشمندیهای بخش اول در این فیلم خبری نیست گفت که بچهای او را دیده و گفته هنگام دیدن فیلم اول (۱۹۹۳) باید نیم ساعت انتظار بکشد تا اتفاق و هیجان شروع شود و اینبار میخواسته چنین اتفاقی در دنیای گمشده نیفتد. با این حال در فیلم دوم فیلمساز همچنان نگران قضاوت آن مخاطب خاصتر بود و همین، حاصل را بدن به یکی از بدترین فیلمهای کارنامهٔ اسپیلبرگ کرد. حسن کار جانستن در این است که دقیقاً آن حرف اسپیلبرگ را الگو قرار داده و در کارنامهاش هم فهرست شیندلر (۱۹۹۴) نداشته تا نگران نگاهها به خودش باشد؛ پس به همان شیوهای که جومانجی (۱۹۹۳) را جلوی دوربین برده بود با این قسمت هم روبهرو شده است. ویژگی اصلی پارک ژوراسیک ۳ جدا از جلوههای ویژهٔ به مراتب پیشرفتهتر آن، حس طنزی است که در گفتوگوها و بعضی صحنهها وجود دارد. این البته به ایدهٔ اولیه اسپیلبرگ برای این قسمت و بازگرداندن شخصیتهای محوری فیلم اول باز میگردد که باعث شده فیلم پر از ارجاعهای بامزه به فیلم نخست باشد. اگر در پارک ژوراسیک این گلد بلوم بود که از تماشاگر خنده میگرفت، اینجا دیدن دوبارهٔ نیل و درن در قامت ̎الن گرانت̎ و ̎الی ساتلر̎ و تکرار موقعیتهای قبلی خود به خود تماشاگر را در موقعیت متناقضی قرار میدهد هک او را بین خنده نسبت به حماقت این آدمها در بازگشت به جهنم و ترس از موقعیتی که در آن قرار دارند، به شک میاندازد. همین اتفاق کشش اصلی فیلم سوم است و دلیلی که پارک ژوراسیک ۳ را به یک فیلم ̎استاندارد̎ کمپانیها تبدیل میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست