سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

شور ذهن - passion of mind


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کارول اسکوتا، تام رزنبرگ و رانلد باس
کارگردان : آلن برلینر
فیلمنامه‌نویس : باس و دیوید فیلد
فیلمبردار : ادوارد سرا
آهنگساز(موسیقی متن) : رندی ایدلمن
هنرپیشگان : دمی مور، استلان اسکارسگارد، ویلیام فیشتنر، پیتر ریگرت، جاس آلکند، سینید کیوساک و گری بامن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.


̎مری̎ (مور)، بیوه آمریکائی ساکن شهر کوچکی در فرانسه، سعی دارد دو فرزندش را تحت شرایطی دشوار بزرگ کند. ̎مارتی̎ (مور)، خانم تاجر نیویورکی است که دلش می‌خواهد زندگی ناآرامش را رها کند و زندگی آرام‌تری را در اروپا در پیش گیرد. اما ̎مارتی̎ موجودی است که صرفاً از ذهنیت ̎مری̎ سرچشمه گرفته ـ یا لااقل، این چیزی است که ̎مری̎ فکر می‌کند. از سوی دیگر، ̎مارتی̎ اطمینان دارد که ̎مری̎ وجود خارجی ندارد و فقط خوابش را دیده است. خب، کدام یک از آن دو، حق دارند؟ شاید هم هردوی آنان اشتباه می‌کنند؟ از این گذشته، مردان، چه جای گاهی در زندگی آن دو دارند؟...
● فیلم بازسازی ناشیانه و، به‌معنای بد کلمه، هالیوودی زندگی دوگانهٔ ورونیک (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۱) است و ظاهراً به نیت ̎بازگشت به رینگ̎ مور (که سه سال از عرضهٔ آخرین فیلمش، ساختارشکنی هاری‌وودی آلن می‌گذرد) ساخته شده تا این ستارهٔ دههٔ نودی در پرسونائی جدید، بیشتر از جسم با ذهن سروکار داشته باشد. مور بازیگر بی‌استعدادی نیست، اما این را از شور ذهن نمی‌توان دریافت. در این درام روان‌شناسانه (که نخستین فیلم انگلیسی زبان برلینر فرانسوی به‌شمار می‌آید) تنها نکته‌های مثبت بازی اسکار سگار، در نقش محبوب ̎مری̎ و مناظر منهتن و فرانسه هستند. ̎مری̎ نمی‌داند خودش واقعی است یا ̎مارتی̎ و ̎مارتی̎ هم همین مشکل را دارد. تماشاگر نیز خیلی زود به این نتیجه می‌رسد که اصلاً این صحبت‌ها مشکل او نیست!


همچنین مشاهده کنید