پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
لزوم رتبهبندی شرکتهای خدمات اینترنتی
موضوع پاسکاری کم فروشی در ارایه اینترنت که متاسفانه بازنده اصلی آن همواره کاربران نهایی و مصرفکنندگان نهایی این خدمات به شمار میروند، موضوع جدیدی در کشور محسوب نمیشود.
از گذشته تا کنون، هر از چندگاهی بخش خصوصی و دولت انگشت اتهام خود را در موضوع سرعت اینترنت و کم فروشی در این خدمات به سوی یکدیگر نشانه میروند. هر کس هم خواست، برود آرشیو رسانهها را مرور کند و ببیند آیا از تمام این حرفها و ادعاها خروجی مشخصی به دست آمده یا نه. واقعیت این است که از دولت پذیرفتنی نیست که موضوع کندی و کیفیت پایین خدمات اینترنتی را به گردن بخش خصوصی انداخته و بعد هم به امور روزمره خود بازگردد، چرا که دولتیها با استفاده از ابزار و نهادهای قانونی که در اختیار دارند میبایست نسبت به شفاف کردن فضای خدمات اینترنتی و جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان به کاربران براساس وظیفه حاکمیتی خود اقدام کنند.
اما همانطور که گفته شد، هیچگاه از جدلهای میان دولتیها و خصوصیها در ارایه خدمات اینترنتی نتیجهای عاید کاربران نشده و رسانهها نیز در این میان نتوانستهاند ریشههای این اختلافات و کم فروشیها را شناسایی کنند. چرا که برای نمونه تا کنون هیچ نهاد مستقلی گزارش مبسوطی از آنچه بر وضعیت اینترنت کشور میگذرد ارایه نکرده تا یکبار برای همیشه مشخص شود که کدام بخش از ادعای بخش خصوصی و دولتی درست است و برای رفع مشکل چه راه حلی وجود دارد.
هنوز هم به درستی مشخص نیست بخش دولتی تا کجای مشکلات موجود در ارایه خدمات اینترنتی مقصر است و بخش خصوصی در کجای این ماجرا قرار دارد.
مسلما اگر قرار بود اتفاقاتی که به آن اشاره شد رخ دهد، تا کنون رخ میداد. ظاهرا برای حل ریشهای این مشکل موانعی وجود دارد که راهی برای تشریح شفاف آنها نیست. اما کاربران نیز از روند موجود و اظهارات بی نتیجه مسوولان دولتی و خصوصی خسته شده و خواستار راهکاری برای حل مشکل خود هستند. در این خصوص و به منظور واگذاری امور به خود کاربران جهت رهایی از زیانها و آزمون و خطا در شناسایی مناسبترین شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنتی، شاید موضوع "ردهبندی شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی" بتواند کمک شایانی به مصرف کنندگان در بازار بکند.
در حال حاضر، در حوزه شرکتهای نرم افزاری و سخت افزاری چنین رتبهبندی از سوی شورای عالی انفورماتیک به عمل آمده که البته این ردهبندی در مقاطع زمانی مشخص حتی با تغییر معیارها تجدید میشود و استفاده کنندگان از خدمات این شرکتها نیز به خوبی از علت بهایی که برای دریافت خدمات از شرکتها میپردازند، آگاهند.
در خصوص ردهبندی شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز شاید بتوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا شاید سازمان نظام صنفی رایانهای را مسوول تحقق چنین امری یعنی تدوین شاخصهای ردهبندی و در نهایت انتشار نهایی نتایج این رتبه بندیها دانست.
به این ترتیب، از آنجا که زمینه برای شناسایی، تشریح و رفع مشکلات عرضه خدمات اینترنتی در دو بخش خصوصی و دولتی فراهم نشده است، شاید بتوان در وضع فعلی با ردهبندی شرکتهای فعال در این بازار، زمینه را برای شناخت بهتر ایشان و امکان انتخاب بهتر از سوی کاربران و مصرف کنندگان این خدمات فراهم ساخت.
علی شمیرانی
منبع : فناوران
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست