چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حمل و نقل هوایی و مقررات زدایی
سیاستهای اقتصادی دولت ایجاب میكند كه در جهت حذف سوبسیدها قدمهای اصولی برداشته شود البته این سیاست، لزوماً به معنای تحمیل كردن گرانی بر مردم نیست، بلكه با اتخاذ سیاستهای مناسب و تنظیم قوانین و مقررات حساب شده میتوان با حذف انحصارها و رانتها، جو رقابت سالم اقتصادی را در بخش مربوط به بار آورد، كه نتیجه آن نوآوری در مدیریت و اجرا, در جهت افزایش بهرهوری اقتصادی و نهایتاً رفاه عمومی و حق انتخاب توسط مردم میباشد.
اقدام اخیر وزارت محترم راه و ترابری مبنی بر افزایش قابل توجه قیمت بلیت هواپیما و نحوه اجرای آن كه در جهت حذف سوبسیدها در بخش حمل و نقل هوایی میباشد، انتقادات زیادی را به همراه داشت و علیرغم گذشت نزدیك به دو ماه از این تصمیمگیری هنوز بعضی ارگانها در جهت تغییر این مصوبه در تلاش هستند. از نواقص این ابلاغیه، مغایرت آن با مقرراتزدایی و آزادسازی حمل و نقل هوایی میباشد.
آزادسازی تدریجی حمل و نقل هوایی داخلی در آمریكا (در سال ۱۹۷۷) و پس از آن در اروپا (در سال۱۹۹۰) و نقاط دیگری در جهان اتفاق افتاد كه همگی در جهت ایجاد فضای رقابت، حذف سوبسید، حذف انحصار و غیره بود كه موجب بروز خلاقیتها و پیدایش روشهای متنوع در طرحریزی، مدیریت و اجرا و دیگر امور حمل و نقل هوایی و خدماترسانی عمومی گردید كه نتیجه آن ارزانی و گسترش حمل و نقل هوایی در این كشورها شد.
مسلماً اجرای نامناسب اصلاحات اقتصادی (صرفاً با حذف سوبسیدهای آشكار)، منجر به گران شدن قیمتها، ادامه ناكارآمدی شركتهای هوایی، استمرار انحصار برای برخی شركتها و محدود شدن حملونقل هوایی شده كه هیچ منافعی برای مردم، دولت و حتی خود شركتهای هوایی (در بلندمدت) در بر نخواهد داشت. لذا لازم است دربارهٔ آزادسازی و حذف سوبسید از سیستم حمل و نقل هوایی كشور نكات زیر را نیز مورد توجه قرار دهیم تا شاید با ایجاد فضای رقابت سالم در كشور، حذف سوبسیدها با افزایش بهرهوری همراه گردد.
۱- رفع انحصار پروازهای خارجی از طریق اصلاح قوانین. با توجه به اینكه پروازهای خارجی میتواند منبع درآمد سرشاری برای شركتهای هواپیمایی داخلی باشند، رفع انحصار و تقسیم عادلانه مسیرها و همچنین فراهم نمودن امكان برای چند شركت مختلف داخلی جهت پرواز در یك مسیر خارجی (رقابت شركتهای داخلی در یك مسیر خارجی) میتواند مدیریت بهینه، خلاقیت و نوآوری و حق انتخاب مشتری را به همراه داشته باشد. از دیگر امتیازات این كار این است كه شركتهای مختلف ایرانی میتوانند با ارائه خدمات مختلف در كیفیت خدمات و یا قیمت بلیت رقابت داشته باشند.
۲- رقابت در پروازهای داخلی. رفع انحصار از مسیرهای پر تردد داخلی به نحوی كه برای پرواز در مناطق داخلی اعم از مسیرهایی كه پرترافیك هستند و مسیرهایی كه ترافیك متوسط دارند، حداقل ۳ الی ۴ شركت داخلی رقابت داشته باشند، مسیری به عنوان خط انحصاری شركتی در نظر گرفته نشود.
۳- سوبسیددهی به مسیرهای كمترافیك و نقاط محروم. ابتدا باید نسبت به تعیین نقاط محروم و فرودگاههای این مناطق تصمیم ملی گرفته شود و سپس برای تشویق پرواز به این مناطق سیاستهای تشویقی در نظر گرفت و سقف قیمت مشخصی برای بلیت تعیین نمود. سیاستهای تشویقی میتواند شامل سوبسید دولتی در ازای حمل هر مسافر و یا صندلی عرضه شده و یا اجازه پرواز به مسیرهای پرترافیك و یا مسیرهای خارجی باشد. البته سوبسیدهای دیگر چون رایگان بودن هزینههای نشست و برخاست و دیگر هزینههای فرودگاهی و غیره را نیز میتوان به آن افزود.
۴- قراردادن كف خدمـاترسانی و برداشتن كف قیمت بلیت. باید حداقل خدماتی كه شركتها موظف به ارائه هستند، تعریف شده و كف قیمت برداشته شود تا شركتها بتوانند با ارائه كمترین خدمات مجاز، ارزانترین حملونقل را برای مردم فراهم كنند و مردم حق انتخاب داشته باشند. البته ایمنی و سلامت پرواز و جان مسافرین در تعیین حداقلها نباید مورد خدشه قرار گیرد.
۵- تسهیل تاسیس و راهاندازی شركتهای هوایی. بهجای اینكه شركتهای دولتی را حراج كرده و به یك چندم قیمت به بخش خصوصی و یا به دیگر سازمانهای دولتی و نیمهدولتی واگذار كنیم و اسم آن را "خصوصیسازی" بگذاریم، بهتر است شرایط و ضوابط تاسیس شركتهای هواپیمایی را به وضوح تعیین كرده و مراحل تاسیس شركتهای حمل و نقل هوایی خصوصی را تسهیل نماییم تا از این طریق امكان ایجاد رقابت به سهولت فراهم شود و شركتها صرفاً در پناه مدیریت صحیح و كارآمد و خدماترسانی مطلوب به مشتریان بتوانند ضمانت حیات داشته باشند.
قطعاً كمیسیونی در هواپیمایی كشوری و یا دیگر نهادهای ذیربط میتواند مانع تخلفات اقتصادی و رقابت ناسالم (damping) گردد.
۶- پروازهای عمده چارتر مانند پروازهای حج عمره، حج تمتع، كربلا، سوریه و غیره که برنامههای آن توسط سازمان حج و زیارت (و یا دیگر ارگانهای دولتی، عمومی وغیره) تنظیم و تبدیل به قرارداد میشود، به دلیل منافع سرشاری كه برای شركتهای هواپیمایی دارد، لازم است در قالب مناقصههایی برای مسیرهای مشخص استانی و غیره اجرا شود تا شركتهای هواپیمایی همگی از فرصتهای اقتصادی یكسانی بهرهمند شوند.
موارد فوق به عنوان نمونههایی از معایب سیستم فعلی حمل و نقل هوایی كشور است كه میتواند در جهت بهینهنمودن وضعیت موجود به نفع مصرفكننده، دولت و خود شركتها به كار بسته شود.
حمیدرضا منجمی
این مقالهٔ کوتاه توسط کمیتهٔ مطالعات هوایی دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری به مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف ارسال شده است.
این مقالهٔ کوتاه توسط کمیتهٔ مطالعات هوایی دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری به مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف ارسال شده است.
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست