چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
لیزینگ ۸۰ درصد بازار خودروی ایران را تسخیر میکند
رشد صنعت لیزینگ در سالهای ۱۳۸۱ به بعد، توجه بسیاری از كارشناسان، مدیران و مردم را به منظور استفاده از این روش و كارآمدتر كردن آن برای به وجود آوردن تعادل نسبی در بازار خودرو و ایجاد تقاضای موثر به خود جلب كرده است. برنامهریزیها نشان میدهد كه سهم لیزینگ در فروش، بیشتر خواهد شد و این میزان به ۸۰ درصد فروش بازار افزایش خواهد یافت. گزارش زیر با نگاهی به ابعاد صنعت لیزینگ، نكاتی را در این زمینه یادآور شده است.
●لیزینگ چیست؟
اجارهداری (Leasing) نوعی قرارداد و توافق میان دو فرد حقیقی یا حقوقی، به منظور بهرهبرداری از عینی یا منفعت كالای سرمایهای و مصرفی است كه قابلیت اجاره را داشته باشد.
امروزه لیزینگ یا اجارهداری، صنعتی بینالمللی است و كشورهای امریكا، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و كانادا به ترتیب بیشترین سهم را در بازار لیزینگ جهان دارند.
داراییهایی كه عموماً اجاره داده میشوند، عبارتند از: زمین، ساختمان، خودرو، ماشینآلات، باغ، مزرعه، نیروگاه، معدن، رایانه، كشتی، هواپیما، لوازم اداری، تجهیزات كارخانهای و ...
صنعت اجارهداری از دهه ۱۹۵۰ شروع شد و امروزه بیش از سه میلیون شركت در دنیا در زمینه لیزینگ فعالیت میكنند.
فعالیت لیزینگ در ایران به سال ۱۳۵۴ باز میگردد و از سه سال گذشته به این سو رشد شتابانی به خود گرفته و از ۱۱ شركت در ابتدای سال ۸۱ به ۲۸ شركت در ابتدای سال ۸۲ و ۴۹ شركت تا پایان سال ۸۳ رسیده و اكنون نیز به ۸۱ شركت افزایش یافته است.
مجموع سرمایه این ۸۱ شركت ۶۴ میلیارد تومان و تسهیلات اعطایی آنها ۲۶۰ میلیارد تومان است و ۳/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل میشود.
در حالی كه میزان اعتبارات و تسهیلات و حجم عملیات مالی لیزینگ در جهان امروز به ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده و در ۸ كشور صنعتی ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است؛ ایران نباید از این قافله جهانی عقب بماند و برای ساماندهی امور صنعتی و تولیدی خود و ایجاد تقاضای مؤثر در برخی فعالیتها، حمایت از شركتهای لیزینگ از طریق اعتبارات ارزان قیمت داخلی و خارجی و برنامههای توسعه و بودجههای سالانه ضروری است تا بازار لیزینگ به بازاری كارآمد تبدیل شود و مورد استقبال خانوارهای متوسط و كمدرآمد قرار گیرد.
البته در مورد كارایی شركتهای لیزینگ در تأمین نیازهای صنعتی و مسكن، نكات مختلفی وجود دارد. عدهای از كارشناسان، گسترش لیزینگ را در شرایط كنونی هم لازم میدانند و هم مفید اما عدهای دیگر معتقدند كه گسترش لیزینگ در امریكا، ژاپن، آلمان و سایر كشورها در شرایطی صورت گرفت كه نرخ بهره كم بود و با نرخ بهره بالا نمیتوان لیزینگ را در ایران گسترش داد زیرا بسیاری از خانوارهای متوسط و كمدرآمد ایرانی كه به وام و لیزینگ (اجاره به شرط تملیك) برای خرید مسكن و خودرو نیاز دارند، قادر به پرداخت قسطهای سنگین و بهرههای بالا و اعتبارات گران قیمت نیستند.
بنابراین دولت برای حمایت از صنایع و تولیدكنندگان و گسترش لیزینگ باید اعتبارات ارزان قیمت را در چارچوب بودجه، یارانههای دولتی، توصیه به بانكها و ... در قالب فعالیتهای لیزینگ به مردم ارائه دهد تا شركتهای لیزینگ بتوانند از صنایع و تولیدكنندگان حمایت كنند.
●كاهش فاصله مشتری نهایی با خودروساز
لیزینگ با كوتاه كردن دست واسطهها، اعتماد مردم را به تولیدكننده جلب میكند و از فشار تورمی نیز میكاهد زیرا در ابتدای كار و عقد قرارداد، اقساط و سود و ... مشخص میشود و این موضوع به تشدید رقابت میان منابع مالی میانجامد. افزایش رقابت میان شركتهای لیزینگ و بانكها، سبب میشود كه آنان به كاهش نرخ بهره لیزینگ در آینده مبادرت كنند و این موضوع به نفع تولیدكننده، شركتهای لیزینگ و مردم است.
لیزینگ همچنین منابع مالی سرگردان را جمعآوری میكند و در اختیار خودروساز قرار میدهد، تولید خودرو افزایش مییابد و ضمن كاهش تمایل به خودروی خارجی، سهم خودروساز از بازار را حفظ خواهد كرد و به این ترتیب نظارتهای قانونی و شفافیت مالیاتی هم امكانپذیر میشود.
تمركز فعالیت، از دیگر ویژگیهای صنعت لیزینگ به شمار میرود كه بازاریابی خودروسازان را تقویت خواهد كرد.
در لیزینگ نیز باید از دانش بازاریابی بهره گرفت تا مدلهای مختلف و انعطافپذیری نمایندگیهای لیزینگ افزایش یابد.
●مشتری گرایی
از سال ۲۰۰۰ به بعد، كارشناسان علم مدیریت و اقتصاد، این هزاره را هزاره مشتری گرایی نامیدهاند و معتقدند كه تولیدكننده دیگر نمیتواند هرچه میخواهد تولید و عرضه كند.
در فعالیتهای لیزینگ خودرو هم باید به این نكته توجه داشت كه مشتری به تدریج آگاه میشود و وقتی از واردات و خودروهای كیفی مجهز به فناوری پیشرفته خبر داشته باشد، به مرور بعضی بازار و خودروسازان را در دست میگیرد بنابراین علاوه بر تولید خودرو باید به تأمین منابع مالی ارزان قیمت و ساختار تقاضا و گروههای پایین درآمدی توجه كرد.
همچنین باید برای جلب رضایت مشتریان ـ چه آنها كه طالب خرید نقد هستند و چه كسانی كه خواستار خرید قسطیاند ـ امكانات لازم را فراهم كرد و رنگ و مدل مورد نظر هر دو گروه را در اختیارشان قرار داد.
●لیزینگ محدود
در لیزینگ محدود، خودرو به مدت دو سال در اختیار مشتری قرار میگیرد و پس از طی مدت مقرر، آن را پس میدهد و خودرویی جدید در اختیار او قرار میگیرد. خودروی دست دوم وارد شبكه فروش خودروهای دست دوم میشود و از طریق لیزینگ به فروش میرسد.
●لیزینگ تركیبی
در قرارداد لیزینگ تركیبی، مشتری متعهد میشود كه ۱۰ ماه از سال یك خودرو داشته باشد و برای مسافرت و برنامههای خاص از خودرویی دیگر استفاده كند. در كشورهای پیشرفته، مشتری میتواند خودرو را برای مدتی معین اجاره كند و سپس اگر مایل بود، آن را به قیمت توافقی روز اول بخرد و یا بازگرداند و خودروی دیگری را اجاره كند.
●روش اجاره عملیاتی
در سادهترین مدل لیزینگ، خودرو برای مدتی معین به مستأجر یا متقاضی اجاره داده میشود و پس از آن، به فرد دیگری داده خواهد شد.
●تجدید قرارداد
در اجاره با اختیار تجدید قرارداد، مستأجر پس از ۶۰ ماه اجازه دارد خودرو را بار دیگر با نرخ جدید از موجر اجاره كند.
●اجاره مدلهای پایین
برای مشتریانی كه توان مالی خوبی ندارند، مبلغ اجاره با افت مدل خودرو كاهش پیدا میكند و خودروهای مدل پایین با نرخ اجاره پایین اجاره داده میشود.
●اجاره به شرط تملیك
در این روش، مشتری پس از پایان مدت زمان اجاره، صاحب خودرو میشود. این موضوع باید در قرارداد قید شود و مشتری در روش اجاره عملیاتی میتواند پس از ۶ ماه قرارداد را تمدید كند.
●فروش اقساطی
این روش هم میتواند در روش لیزینگ و هم در خارج از آن مطرح باشد یعنی از همان ابتدا مشتری میخواهد صاحب خودرو شود و مالكیت هم در ابتدا منتقل میشود.
●اجاره با خدمات كامل
كسی كه مستأجر است یا خودرویی را اجاره میكند، از خدمات دیگری نیز بهره میبرد و تعمیرات، نگهداری، بیمه و هزینههای جانبی نیز برعهده موجر است.
●اجاره برای خانواده
این روش مخصوص فصل تابستان، تعطیلات و مواقع خاصی است كه خانواده به خودرو نیاز دارد.
●اجاره گروهی
اجاره گروهی به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده در شركتها و سازمانهایی كه به دهها دستگاه خودرو نیاز دارند، كاربرد دارد.
●خودروهای سفارشی
در مراسمی نظیر مهمانیها، همایشها و نیز موارد مربوط به تشریفات سفارتخانهها و وزارتخانهها مطرح است.
●مبلغ پیشپرداخت
مبلغ پیشپرداخت برای خرید از طریق روش لیزینگ، از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است و در آینده به ۳۰ درصد كاهش خواهد یافت.
انعطافپذیری و كاهش پیشپرداخت، امكان فسخ یا تمدید قرارداد و نیز افزایش رقابت در زمینه تولید و ارتقای كیفیت به موفقیت لیزینگ كمك خواهد كرد و لیزینگ نیز به یاری بهبود وضعیت صنعت خودرو خواهد آمد.
●خودروساز و برنامهریزی برای لیزینگ
در ابتدای سال ۱۳۸۲ فعالیت لیزینگ (اجاره به شرط تملیك) در ایران خودرو و سایپا بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و افزون بر ۱۰۰ هزار دستگاه از طریق لیزینگ به مصرف كننده عرضه شد. شركتهای اقماری ایجاد شدند تا خودروسازان به طور مستقیم درگیر موضوع لیزینگ شوند و شركتهای لیزینگ ایران خودرو، سرمایهگذاری بانك ملی، ایرانیان، لیزینگ خودروی سواری، تعاونی خاص ایران خودرو و رایان سایپا فعالیت خود را گسترش دادند.
شركتهای لیزینگ از نظر نوع ارتباط با خودروسازان، به سه دسته تقسیم میشوند:
▪شركتهایی كه سهام آنها متعلق به خودروساز است.
▪شركتهایی كه خودروساز سهامدار آنها نیست اما طرف قرارداد با خودروساز هستند.
▪شركتهایی كه خودروساز سهامدار آنها نیست و قراردادی هم با خودروساز ندارند.
در سال ۱۳۸۲ حدود ۳۰ درصد محصولات خودروسازان از طریق لیزینگ به فروش رسید. در سال ۱۳۸۳ برای فروش ۵۰ درصد خودروها از طریق لیزینگ كه این رقم برای سال ۸۴ به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید برنامهریزی شده اما به عقیده برخی كارشناسان، افزایش تقاضا برای لیزینگ، تنها از طریق ایجاد انگیزه در مصرف كننده نهایی و طبقه متوسط درآمدی شامل كارمندان، معلمان و ... امكانپذیر است؛ در نتیجه لیزینگ با محصولاتی مانند پراید، پیكان و آردی بهتر جواب میدهد و در این سطح قیمت نیز میتوان در آینده تقاضای قابل توجهی را در بازار لیزینگ ایجاد كرد.
بنابراین خودروسازان باید برای دهكهای مختلف درآمدی برنامهریزی كنند و ضمن عرضه محصولات جدید، با كیفیت و دارای قیمت ارزان و متوسط، نرخ سود بانكی و اعتبارات در بخش لیزینگ را كاهش دهند تا دهكهای پایین درآمدی هم مشتری بالفعل خودروسازان و محصولات ساخت داخل شوند.
خودروسازان بزرگ جهان بیشترین سود خود را در شبكه تأمین و توزیع و از طریق فعالیت مالی و لیزینگ كسب میكنند.
هم اكنون در ایران تلفیقی از فروش اقساطی و لیزینگ مورد توجه است ولی با طراحی مدلها و تدوین دستورالعملها، صنعت لیزینگ كشور باید به سمت شرایطی پیش برود كه سهم عملیات مالی لیزینگ در ایران از ۳/۰ درصد كنونی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.
براساس اعلام خودروسازان، عمده فعالیت آنها در سال ۸۳ بر فروش و خدمات پس از فروش متمركز است و برای بهبود كیفیت تلاش میكنند و همچنین در زمینه فروش نقدی و لیزینگ تحول عمدهای را ایجاد خواهند كرد.
مراحل اداری تحویل خودرو از طریق لیزینگ به زمان خاص خود نیاز دارد و به همین دلیل مشتریان در مواردی از ورود به لیزینگ منصرف میشوند بنابراین شركتهایی مانند گسترش ایران خودرو كه هماهنگ كننده شركتهای لیزینگ هستند باید مراحل وقتگیر اداری را كاهش دهند و روش كار شركتهای لیزینگ و خدمات حمایتی و از همه مهمتر تأمین مالی یكنواخت شود.
●نقش نمایندگیها و شبكه خودروسازان
برای تحقق یافتن برنامههای فروش خودرو از طریق لیزینگ باید از توان خودروسازان كشور، نمایندگیهای مجاز و شبكه شركتهای لیزینگ به طور كامل استفاده شود. اعتبار تسهیلاتی كه به مشتری داده میشود باید توسط خودروسازان تأمین شود و شركتهای لیزینگ به صورت حقالعمل كاری فعالیت كنند.
نمایندگیها و لیزینگهای رده دوم مأموریت مذاكره با مشتری، توافق وی، عقد قرارداد و تكمیل مدارك را برعهده خواهند داشت و سپس نوبت به شركتهای لیزینگ رده اول خواهد رسید. لیزینگ رده اول كار رزرو خودرو، تحویل آن به نماینده و سپس مشتری و مسؤولیت جمعآوری و وصول اقساط خودرو را انجام خواهد داد.
این حجم كار گسترده و سنگین برای دستیابی به اهداف مورد نظر در سالهای ۸۳ و ۸۴ بدون سیستم مكانیزه امكانپذیر نیست و برنامه نرمافزاری لیزینگ باید به روز شود تا در همه نقاط كشور امكان پیگیری پروندهها و خواستههای مشتریان وجود داشته باشد و در یك مركز اطلاعاتی، بررسی و راهبری شود.
امكانات دیگری مانند تلفن گویا و پیام دهنده از طریق تلفن همراه نیز پیشبینی شده است كه باید به روز شود و توسعه یابد.
همچنین سیستم باید به گونهای رقابتی شود تا هر نمایندگی و شركت لیزینگی كه بهتر كار میكند، بیشتر سودآوری داشته باشد. همه نمایندگیها باید با سیستم جامع و نرمافزارها آشنایی داشته باشند و نشریات و جزوات لازم برای اطلاعرسانی دائمی در این زمینه موجود باشد. همچنین درخواست و سلیقه مشتریان باید به نمایندگیهای لیزینگ به طور دائم گزارش شود و متناسب با درآمد و خواست مردم و اطلاعات دستهبندی شده، فعالیت خودروسازان و لیزینگها در جهت جلب رضایت مشتری حركت كند.●كسب سود
در سال ۸۲ فروش تنها هدف لیزینگ اعلام شد اما اكنون كه عرضه خودرو از تقاضا پیشی گرفته، كسب درآمد و سود برای خودروساز و ایجاد انگیزه در خانوارهای متوسط و كمدرآمد نیز مورد توجه واقع شده است و خودروسازان باید به دهكهای پایین درآمدی هم توجه كنند.
●افزایش تولید خودرو
تیراژ تولید خودرو در ایران به سالی یك میلیون دستگاه میرسد و به منظور ایجاد تقاضای مفید و مؤثر برای فروش این خودروها باید راهكارهایی عملی مورد توجه قرار گیرد. عدهای معتقدند كه باید از روشهای مختلف به منظور تشویق شهروندان برای خرید خودروهای ساخت داخل بهره گرفت و مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل كرد.
در حالی كه درآمد سرانه در ایران به طور رسمی و غیررسمی رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برآورد شده است، این رقم در امریكا ۳۸ تا ۴۸ هزار دلار در سوئیس ۳۸ هزار دلار، در آلمان ۳۴ هزار دلار، در ژاپن ۳۶ هزار دلار و در بسیاری كشورهای اروپایی بالای ۳۰ هزار دلار است. با توجه به درآمد سرانه پایین در كشور، قدرت خرید اغلب خانوارهای ایرانی در شرایط وجود تورم ساختاری و مزمن بالای ۱۰ درصد ـ كه در برخی سالها به ۵۰ درصد رسیده است ـ هر سال رو به كاهش بوده و درآمد سرانه ایرانیان در حد سال ۱۳۵۲ متوقف مانده است.
این در حالی است كه اقتصاد كشور با مشكلاتی نظیر تورم، ركود و بیكاری مواجه است و خانوارهای فقیر و متوسط توانایی خرید كالاهای گران قیمت مانند خودرو و مسكن را ندارند. اگرچه قیمت خودروی متوسط یا ارزان مانند پراید در حد ۸-۷ هزار دلار است اما در مقایسه با درآمد سرانه متوسط كشور، بسیاری از خانوادهها از عهده خرید آن برنمیآیند.
سرانه مالكیت خودرو در ایران یك دستگاه به ازای ۱۸ نفر است كه طبق برخی برآوردها، این رقم در سال جاری به یك دستگاه خودرو در مقابل ۱۴ نفر رسیده است. اگر با ایجاد شرایط لازم، نقدینگی جامعه به سمت خرید كالاهای بادوام و ضروری مانند مسكن و خودرو هدایت شود، مردم به خرید این كالاها تمایل دارند اما به دلیل نبود پسانداز و درآمد كافی، بسیار از آنان جزء مشتریان بالفعل محسوب نمیشوند.
فروش قسطی یكی از راههای مفید برای ایجاد تقاضای خرید كالاهای صنعتی و حمایت مؤثر از تولید داخلی است و به خریدار امكان میدهد تا براساس شرایط و موقعیت مالی خود برای خرید كالا تصمیم بگیرد.
امروزه در اروپا، امریكا و شرق آسیا، مؤسسات مالی متعددی ایجاد شدهاند كه امكان خرید قسطی، اجاره به شرط تملیك (لیزینگ) محصول را برای مشتری فراهم میآورند. این مؤسسات از طریق مطبوعات، اینترنت و تلویزیون به معرفی خود، حوزه فعالیتشان و همچنین تبلیغات وسیع در زمینه فروش قسطی كالاها میپردازند.
این شركتها با توجه به اهمیت موضوع مسكن و خودرو برای خانوادهها، بیشتر در این دو زمینه فعالیت میكنند و مردم نیز به منظور رفع نیازهای اساسی خود، متقابلاً از فعالیتهای لیزینگ و فروش قسطی خانه و خودرو بیش از دیگر كالاها حمایت میكنند.
تعدد شبكههای اینترنتی كه به تبلیغ استفاده از وام خرید خودرو میپردازند، نشان از اهمیت بیشتر خودرو نسبت به مسكن دارد.
●كاهش شكاف عرضه و تقاضای خودرو
رشد متوسط ۲۸ درصدی صنعت خودرو از سال ۱۳۷۳ تاكنون و نزدیك شدن تیراژ تولید به یك میلیون دستگاه در سال جاری، نیاز متقاضیان را بیش از گذشته تأمین كرده و شكاف عرضه و تقاضا و صفهای طولانی و انتظار چندماهه و چند ساله برای تحویل خودرو را از بین برده است.
براساس برآورد كارشناسان، حتی كیفیت خودرو نیز بهبود یافته است و شاهد عرضه مدلهای متنوع و با كیفیت هستیم. با تحقق برنامه افزایش تولید خودرو، قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد و از این پس خودروسازان باید به دنبال ایجاد تقاضای جدید برای محصولات خود باشند و یا به بازارهای صادراتی توجه كنند.
به هر حال راهكارهای ایجاد تقاضای مؤثر باید متناسب با شرایط كنونی صنعت خودرو دنبال شود و تجربیات مفید كشورهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیران بخش خودروسازی بر نظارت و كنترل كیفی تأكید كردهاند تا با ارائه محصولات باكیفیت و جلب رضایت مشتری، بازار را در تسخیر خود داشته باشند.
با وجود تورم دورقمی ساختاری، متوسط رشد قیمت خودرو همواره پایینتر از تورم بوده و كاهش دائمی قیمت واقعی خودرو را شاهد بودهایم اما از نظر قیمت اسمی، با وجود نرخ سود بانكی بالا، افزایش دستمزد و رعایت بیشتر استانداردها و بهبود كیفی، با افزایش ناچیز آن در مقایسه با افزایش سطح عمومی قیمت كالاهای دیگر مواجه بودهایم و مردم میگویند خودرو نسبت به سایر كالاها كمتر افزایش قیمت داشته است. این واقعیت نشان دهنده كاهش نسبی قیمت واقعی و در مواردی تثبیت قیمت واقعی خودروست.
البته به اعتقاد برخی كارشناسان، با توجه به معیار ارزش برابری دلار در مقابل ریال، قیمت خودروهای متوسط ایران نسبت به قیمت خودروهای مشابه در اروپا هنوز بالاست.
ایجاد تنوع در خودروهای تولیدی و ارائه مدلها و كلاسهای گوناگون، از دیگر پیامدهای افزایش تولید به شمار میرود.
اعمال نظامهای كیفیت و مدیریت در صنعت خودروی ایران مانند مدیریت كیفیت فراگیر، TQM، تولید ناب، تولید بهنگام و مانند آن در دو سه سال اخیر، یك اقدام بزرگ فرهنگی در زمینه ترویج ادبیات كیفیت و مدیریت در ایران بوده است.
سال ۱۳۸۳ را باید نقطه عطفی در مدیریت عرضه و تقاضای خودروسازان دانست. در این سال، فزونی عرضه بر تقاضای داخلی، آغازگر تحقیق و بررسی و مطالعه برای تقویت و گسترش بازار شد و ابزارهای جدید مانند فروش اقساطی و لیزینگ (اجاره به شرط تملیك) به منظور ایجاد تقاضای جدید و مؤثر و نیز روشهای فرهنگی و تبلیغاتی به كار گرفته شدند و صنعت خودروسازی ایران نیز شاهد سرمایهگذاری عظیمی در بخش مدیریت تقاضا بود.
لیزینگ یا اجاره به شرط تملیك از جمله این ابزارهاست كه امروزه در سطح گسترده و با مشاركت ۸۱ شركت، سه خودروساز و بانكهای بزرگ كشور به ارائه خدمات میپردازد.
●خودروهای بالای ۱۰ میلیون تومان
عدهای از مدیران خودروسازی معتقدند كه كاهش قیمت محصولاتی مانند پژو ۲۰۶ و سمند در بازار میتواند انگیزه مردم را برای خرید این خودروها از طریق لیزینگ افزایش دهد.
یك راه هم این است كه خودروهای یادشده با ۴-۳ میلیون تومان پیشپرداخت به مشتری عرضه شود و مابقی مبلغ به شكل اقساط و یا از طریق لیزینگ از وی دریافت شود. این اقدام در ماههای پایانی سال ۸۲ و امسال با عرضه خودروهای سمند و جی ال ایكس عملی شده است.
●كاهش نرخ سود
كاهش نرخ سود نیز در ایجاد انگیزه از طریق لیزینگ مؤثر بوده است. شركتهای لیزینگ طی سال ۸۲ در مواردی نرخ سود را ۳۵ تا ۴۰ درصد تعیین كردند اما امسال نرخ سود كاهش یافت و با حركتی تدریجی برای خریداران گروهی به ۲۵ درصد رسید.
●قدرت چانهزنی مشتری
از آنجا كه قدرت چانهزنی مشتری در برابر شركتهای تازه وارد به بازار بیشتر است، با افزایش واردات خودرو توسط خودروسازان بزرگ و موفق، احتمال كسادی بازار برخی محصولات گران قیمت و بدون كیفیت وجود دارد بنابراین خودروسازان باید فناوری پیشرفته را به كار گیرند و به قطعه سازان توصیه كنند كه هدف تیراژ بالای یك میلیون را با ماشینآلات پیشرفته دنبال كنند تا هزینه تولید به دوسوم یا ۵۰ درصد هزینه فعلی برسد و امكان كاهش قیمت طی دو سه سال آینده فراهم شود.همچنین ساماندهی خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدكی نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
●سهم پیشفروش در تأمین مالی خودروساز
در سالهای اخیر پیشفروش علاوه بر ایجاد تقاضای مطمئن، راهكار اصلی تأمین مالی بوده است و خودروسازان كمتر از ۳۰ درصد منابع لازم را از بانكها و مابقی را از طریق پیشفروش تأمین میكردند شایان ذكر است كه پیشفروش نیز به دلیل سود بالای مشاركت، روش گرانی برای تأمین مالی خودروسازان و افزایش هزینههای تولید محسوب میشود.●تأثیر ال ۹۰ بر قیمت
با ورود خودروی ال ۹۰ در سال ۱۳۸۵ قیمت سایر خودروها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در آن زمان تولید پیكان و پراید متوقف و خودروی ال ۹۰ در چند مدل با قیمت زیر ۷ میلیون تومان عرضه خواهد شد و مشتری خواه ناخواه به مقایسه قیمت آن با دیگر خودروها میپردازد بنابراین فعالیتهای لیزینگ باید به گونهای برنامهریزی شود كه دست مشتری برای انتخاب محصول باز باشد.
خودروسازان ایرانی باید بتوانند به منابع مالی ارزان قیمت خارجی دست پیدا كنند تا امكانات لیزینگ ارزان قیمت فراهم شود. در آن صورت میتوانند در كنار خودروی لوگان سایر خودروها را با لیزینگ ارزان قیمت به مردم بفروشند.
در حال حاضر خودروسازان نرخ ۲۰ درصدی را برای لیزینگ هدف گرفتهاند كه این رقم برای پیكان ۲۶درصد و آردی و گروه پژو ۲۵ درصد است اما این نرخ همچنان بالاست و با ورود لوگان به بازار باید نرخ لیزینگ به زیر ۱۰ درصد برسد كه این كار با مشاركت و ترغیب رنوی فرانسه برای فروش لوگان و خودروهای دیگر با لیزینگ زیر ۱۰ درصد به مشتری، عملی است.
تخفیفهای نقدی هم در فروش سایر خودروها مؤثر خواهد بود. اگر فروش نقدی با ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف صورت گیرد، بسیاری از مشتریان به سمت خودروهایی مانند زانتیا، مزدا، سمند و پژو تمایل پیدا خواهند كرد. استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای قطعهسازان و اجرای پروژههای بزرگ میتواند در كاهش هزینه تولید مؤثر باشد و تا دو سال آینده شرایط را برای كاهش قیمت خودرو فراهم آورد.
●قدرت خرید مردم و نرخ سود بالای بانكی
بانكها در ایران برای امور گوناگون به افراد وام میدهند اما بالابودن نرخ سود بانكی و گران تمام شدن هزینه اعتبارات، فعالیتهای لیزینگ، فروش قسطی و ... برای مردم، با انتقادات شدیدی رو به روست.
برخی كارشناسان میگویند شرایط ایران را باید با خود ایران مقایسه كرد. نرخ تورم در ایران بالای ۱۵ و ۲۰ درصد است و در نتیجه نرخ سود بانكی برای پسانداز باید بالاتر از ۱۵ درصد و نرخ سود بانكی برای وام و اعتبارات خرید كالاهایی مانند خودرو یا خانه نیز باید بالاتر از ۲۰ درصد باشد.
اما خانوارهایی كه درآمد سرانه كمتری دارند، حتی توانایی پوشش دادن نرخ سود بانكی و فرع وامها را ندارند و به همین ترتیب پرداخت اصل وام نیز غیرممكن میشود.
به عنوان مثال اگر كسی برای خرید مسكن وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرد و قرار باشد در ۱۲۰ قسط طی ۱۰ سال اصل و فرع آن را بپردازد باید ماهی ۹۸۰ هزار تومان قسط بدهد تا بتواند در ۱۰ سال ۱۱۸ میلیون تومان اصل و فرع را پرداخت كند كه اصل آن ۵۰ میلیون تومان و فرع آن ۶۸ میلیون تومان خواهد بود و در مقابل، تنها توانسته است خانهای ۹۰-۸۰ متری را خریداری كند بنابراین كاهش نرخ سود بانكی به نفع خودروسازان است و به افزایش تقاضای خرید خودرو و خانه به روش فروش قسطی و لیزینگ منجر میشود.
اما سیاستهای پولی و بانكی كشور انعطاف لازم را ندارد و نرخ سود بانكی با وجود انتقادات و فشار تولیدكنندگان و مؤسسات مالی و خدماتی به كندی رو به كاهش است.
این در حالی است كه نرخ سود بانكی در ژاپن هر سه ماه یكبار متناسب را شرایط اقتصاد تعیین میشود و حتی در دوران ركود، نرخ بهره را صفر در نظر میگیرند تا حجم پول در گردش و به تبع آن، تقاضای كل افزایش یابد و به این ترتیب رونق صنایع و تولید و خرید كالاها حاصل شود.
بسیاری از كشورهای صنعتی نیز تلاش میكنند تا نرخ تورم را زیر ۵ درصد و نرخ سود بانكی را زیر ۴ درصد تثبیت كنند تا از این طریق تولیدكننده با مشاهده رشد ۵ درصدی قیمتها و مردم نیز با مشاهده نرخ ۴ درصدی هزینههای بانكی و نرخ بهره، به وام گرفتن تشویق شوند و تمایل به خرید كالاها به صورت لیزینگ و قسطی نیز در آنها تقویت شود.
هزینه تولید نیز با وجود تورم پایین و نرخ سود بانكی پایین، كاهش و قدرت رقابتی تولیدكننده و صنایع افزایش خواهد یافت. بالابودن بهره وامها در كشور، مانعی بر سر راه توسعه صنعت و خدمات است و صرفه اقتصادی ندارد.
بانكها در كشورهای اروپایی و امریكایی معادل ۹۰ درصد قیمت یك خانه را به خریدار، وام با بهرههای اندك میدهند. این كار براساس اعتبار وام گیرنده در طول زمان انجام میشود. در بازپرداخت وام هم نهایت همكاری با وام گیرنده به عمل میآید؛ به گونهای كه حتیالامكان كمترین فشار بر او وارد شود.
مؤسسات متعددی كه به خدمات وامدهی به مردم اشتغال دارند نیز كم و بیش تابع قوانین وام و بهره پایین در همان كشور هستند و برای رقابت بیشتر میكوشند نرخ بهره و هزینه وام خود را كاهش دهند. این موضوع باعث نوسان نرخ بهره در این كشورها از نیم تا ۷ درصد شده است. مثلاً در آلمان نرخ بهره وام خودرو ۴ تا ۷ درصد و این رقم برای كسب و كار و تولید و راهاندازی مغازه و كارگاه و كارخانه ۳ تا ۴ درصد است.
بسیاری از مؤسساتی كه در بیشتر كشورهای صنعتی برای خرید خودرو به مردم وام میدهند، به طور میانگین نرخ ۴ درصد را برای وامهای خود در نظر میگیرند.
تجارت الكترونیكی نیز به یاری این مؤسسات آمده و با افزایش سرعت كار، سودآوری را بالا برده است و مشتریان از طریق اینترنت، دورنگار یا پست الكترونیكی به گرفتن وام اقدام میكنند. در این سه شیوه، نرخ بهره وام بسیار اندك و كمتر از یك درصد است.
به مشتریانی كه برای بار دوم به خرید خودرو اقدام میكنند، تسهیلات بیشتری ارائه میدهند و نحوه محاسبه بازپرداخت را كاملاً در اختیار آنها میگذارند و تا زمانی كه اعتبار مالیشان به میزان مشخصی افزایش نیافته باشد، ملزم به بازپرداخت اقساط خود نیستند. این شیوه را چك سفید نامیدهاند.
براساس نوع خودروی خریداری شده، وامهایی در اختیار خریدار قرار میگیرد. برای خرید خودروی صفر كیلومتر یا خودروی دست دوم از نمایندگی فروش یا از شخص و یا به صورت لیزینگ، زمان بازپرداخت و نرخ بهره اندكی متفاوت است و بسته به شرایط بازار ممكن است در یكی از روشها، سود خریدار بیشتر لحاظ شود. در بسیاری از موارد با پایان یافتن اقساط یك خودرو، تسهیلات بیشتری را در اختیار خریدار قرار میدهند تا خودروی جدیدتری بخرد. آنان همچنین مشتری را تشویق میكنند تا برای شروع، خودرویی ارزانتر را خریداری كند زیرا علاوه بر قیمت ارزان، مصرف سوخت و هزینههای مالیاتی و تعمیرات آن هم كمتر است.
●هزینههای تحمیلی
هزینههای محیطی موجود در فضای اقتصاد كلان ایران، حداقل در ۲۵ سال اخیر ـ با وجود تورم ساختاری كه گاه به حدود ۵۰ درصد رسیده و نیز عدم پاسخگویی میزان تولید خودرو به نیاز قابل توجه بازار ـ خودروساز ایرانی را در دستیابی به راهحلی برای كمك به ارزان شدن خودرو، ناتوان جلوه داده است زیرا بیشتر مشتریان به دنبال خودروهای ۶ تا ۸ میلیون تومانی هستند و اگر خودروسازی بخواهد خودرویی مانند پژو ۴۰۵ را با كاهش هزینه ارزانتر عرضه كند، در محیط بازار ایران عملاً قادر به این كار نخواهد بود چون زنجیره سایر محصولات مانند پژو ۲۰۶، GLX و ... نیز به نوعی با پژو ۴۰۵ مرتبط است و در بازار كشش لازم برای كاهش این قیمت به وجود نمیآید و فشار حاشیه سود با حضور واسطهها عملاً قیمت را به سمت ۱۰ میلیون تومان هدایت میكند. در نتیجه استراتژی كاهش قیمت یك مدل خودرو بدون هماهنگی و برنامهریزی برای سایر خودروها جواب نمیدهد.
همچنین مطالعه متغیرهای اقتصاد ایران نشان میدهد كه افزایش قیمت عوامل تولید، هزینههای تمام شده تولید را بالا برده است و نمیتوان بدون كاهش هزینههای تولید و مواد اولیه، قیمت یك یا دو مدل خودرو را به تنهایی كاهش داد. برای كاهش قیمت یك یا چند مدل محدود خودرو باید هم هزینههای تولید كاهش یابد و هم اثرپذیری قیمت یك مدل خودرو از سایر قیمتها به حداقل برسد و بازار تمایل لازم را برای كاهش یك مدل خودرو از خود نشان دهد.
در برخی سالها قیمت خودرو با تقاضا رابطه معكوس نداشته است و وقتی قیمت خودرو بالا میرفت ۵۰ درصد از خریداران كه مصرف كننده نهایی نبودند و سرمایهگذاری میكردند، تقاضای خود را افزایش میدادند و هرچه قیمت بالاتر میرفت، تقاضا هم بیشتر میشد این موضوع، مشكلات خودروسازان و بازار خودرو را در برخورد با عوامل محیطی و كلان اقتصاد افزایش میداد بنابراین نباید از تأثیر تورم و مشكلات ساختاری اقتصاد كلان بر صنعت خودرو غافل بود.
محسن شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست