شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
سینمای کلاسیک عشق من

اولین همكاری آنان البته بدون تسلیمی پس از انقلاب مجموعه تلویزیونی سلطان وشبان بود. مجموعهیی كه هاشمی داستان آن را از كتاب عالم آرای عباسی به فرهنگ پیشنهاد داد و فرهنگ پس از مطالعه به هاشمی گفت آن را بسط دهند تا قابلیتهای دراماتیك خود را عیان كند. حاصل، مجموعهیی شد كه نام خود را در كنار مجموعههای مهم تلویزیون یعنی داییجان ناپلئون، سلطان صاحبقران، هزار دستان و... ثبت كرد.
این مجموعه چون هنوز حال و هوای دنیای نمایش در ذهن فرهنگ جوان داشت، توانست نام او را به عنوان سازنده اؤری جذاب به مخاطب عام معرفی كند. فرهنگ پس از این مجموعه فیلم طلسم را كارگردانی كرد كه آن هم چیزی شد شبیه سلطان و شبان در تلویزیون و موقعیت فرهنگ را در سینما نیز استحكام بیشتری بخشید. كارگردانی «دو فیلم با یك بلیت» و بازی در فیلم «شاید وقتی دیگر» نیز موفقیت وی را روز افزون كرد. اما فرهنگ هر چه از سالهای طلایی تئاتر فاصله میگرفت بیشتر گرفتار تهیهكنندگان سینمای بدنه می شد. حاصل هم تولید چند فیلم در دفتر پویا فیلم بود كه گردانندگان آن سلایق مشخصی را در سینما دنبال میكنند.
اما نكته اینجاست كه فرهنگ در این سالها همراه سینما در تلویزیون نیز فعالیتهای خود را پی گرفت. اگرچه ماحصل قبل از كارگردانی مجموعه تولدی دیگر تنها به بازی در مجموعه شلیك نهایی معطوف میگشت، اما با كارگردانی تولدی دیگر در شبكه تهران كه جزو نخستین مجموعههای تلویزیونی این شبكه بود نشان داد هنوز سلایق مخاطب عام را میشناسد.
او كه همیشه در محافل از این نكته یاد میكرد كه عاشق سینمای كلاسیك و قصهگوست درمجموعه تلویزیونی بعدی خود سریال طلسم شدگان را ساخت كه اندك مایههای دلهره را نیز در خود نهفته داشت و این نیز از دیگر دلمشغولیهای فرهنگ به شمار میآید.
حاصل همكاری فرهنگ كارگردان و جابر قاسمعلی فیلمنامهنویس مجموعه دیگری شد به نام راه شب كه این روزها از شبكه سوم سیما در حال پخش است.
مجموعهیی كه همه انگارههای قبلی درباره فرهنگ را به هم میزند. فرهنگ عاشق داستانهای كلاسیك و ساختار حرفهیی به معنی حضور بازیگران حرفهیی و... در این مجموعه به تك داستانهای اپیزودیكی روی آورده كه عموما بازیگران آن غیرحرفهیی هستند و ساختار مستندگونه بر وجوه نمایشی و دراماتیك آن ارجحیت دارد.
قرار است حلقه اتصال این اپیزودها به هم برنامه رادیویی راهشب باشد و مجریان او. اما جالب است كه در برخی از داستانها قضیه راهشب به هیچوجه به قصه نمیچسبد و تنها به عنوان عضوی زاید خود را به اثر تحمیل میكند.
ایرج مصری
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست