یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

روشهای نوین در یادگیری


روشهای نوین در یادگیری
● موانع یادگیری:
الف)کسل کنندگی:
ممکن است کار یادگیری برای دانش آموز خیلی آسان ویا فوق العاده دشوار باشد،ویا ممکن است معلم در برانگیختن علاقه دانش آموزان و یا جلب توجه آنان کوتاهی کند،ویا درست مطالب را تفهیم نکند.درچنین مواردی امر یادگیری برای شاگردان کسل کننده می شود.
ب)پیچیدگی:
ممکن است معلم با ارائه مطالب زیاد پیچیده،کار یادگیری را برای دانش آموزان دشوار سازد.گفته های متناقض وارتباط ندادن مطالب به یکدیگر نیز ممکن است مشکل آفرین شود.
ج)آزردگی :
رفتار رنجش آور معلم،روابط نامطلوب،بی نظمی،دیرآمدن به کلاس وغیره نیز از جمله عواملی هستند که دانش آموز را آزرده می سازد.
د)سایرموانع:
ترس از شکست،نگرانی از مسخره شدن،آزاردیدن وغیره،موانع عمومی یادگیری محسوب میشوند.برای رفع مانع ترس فرصتهایی فراهم سازید تا موفقیت افراد به یادگیری آسان شود.
● شرایط موثر در یادگیری:
الف)انگیزه یادگیری:
یادگیری همانند سایر فعالیتها، کار محسوب میشود ودرپاره ای موارد،کاری است بسیار مشکل.اما هر کاردشواری اگر با شوق و ذوق وانگیزه همراه باشد احساس دشواری از میان می رود وباعلاقه دنبال می شود.
بهترین عاملی که انگیزه شاگرد را به ادامه فعالیتهای یادگیری تقویت می کند آن است که درس را خوب بفهمد.شاگردی که درس را می فهمد،از عهده ی امتحانات به خوبی بر می آید،مورد تشویق معلم و همکلاسان خود قرار می گیردوهمین امر انگیزه ی او را تقویت می کند.
ب)آگاهی از ناکافی بودن دانش ومهارتهای کنونی:
شاگرد باید از ناکافی بودن دانش و مهارتهای فعلی خویش،آگاه گردد.تجربه نشان داده که انسان معمولاهنگامی که ضرورت یادگیری دانش یا مهارت جدیدیرا تشخیص می دهد،با میل و رغبت آن را می پذیرد.کودکی که وارد کلاس اول ابتدایی میشود،باید بداند برای اینکه بتواند اسم خود را بنویسد،باید نخست خواندن و نوشتن حروف را فراگیرد.بنابراین،معتم باید شاگردرا با پرسش و موقعیتهای تازه و ضرورت آموختن آنها مواجه کند تا وی از ناکافی بودن معلومات فعلی خویش آگاه شود.
ج)داشتن تصور روشن از دانش و مهارتهایی که باید کسب شوند:
اگر شاگرد بداند که یادگیری جدید او به چه دانش و مهارتی منتهی می گردد،برای او هدفدارتر می شود.در اینجاست که نقش هدفهای رفتاری ظاهر می گردد.در این رابطه،معتم باید هدفهای رفتاری هر درس را با دقت بیان کند و شاگردان را از تغییراتی که در اثر آموختن،دردانش و مهارت آنان حاصل می شود،آگاه گرداند.
د)داشتن فرصت کافی برای تمرین:
بدیهی است کسب هر دانش و مهارتی به تمرین نیاز دارد.ازاینرومعلم باید برای تمرین،شرایط مناسب وزمان کافی را در نظر گیرد.البته باید توجه داشت که تمرین هاوتکالیف زیاد هم موجب خستگی شاگرد می شود.
ه)آگاهی از پیشرفت:
این بدان معنی است که معتم باید دائما شاگردراازمیزان پیشرفتش در درس مطلع گرداند.تجربه نشان داده است که آگاهی از نتایج مثبت کار در حین یادگیری،در بهبودو پیشرفت شاگرد،اثر مثبت دارد.زیرا شاگرد هنگامی که احساس کند در حال پیشرفت است،برای ادامه یادگیری شوق و انگیزه ی بیشتری می یابد.
و)داشتن وسایل و منابع مناسب برای یادگیری:
هردرسی بنا به ماهیت خود دارای وسایل و منابعی است که استفاده از آنها،آموختن آن درس را تسهیل می کند.مانند نقشه و کره که به آموختن درس جغرافیا کمک می کندویا وسایل آزمایشگاهی موجب می شوند که درسهای علوم تجربی بهتر آموخته شوند.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید