سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
تجارت الکترونیک C۲Cباebay.com
شاید eBayنمونه بسیار معروفی از تجارت الکترونیک C۲C در دهه کنونی ما باشد. پیر امیدیار eBay را در سپتامبر ۱۹۹۵ با استفاده از یک وب سایت که توسط ISP (تهیه کننده خدمات اینترنتی) امیدیار سازماندهی شده بود تاسیس کرد. او در اصل شرکت خود را در قسمتهای اضافی از آپارتمان خود اداره میکرد.
ظاهر اولیه eBay کوچکتر از یک بازار ساده بود که خریداران و فروشندگان میتوانستند برای اجناس سفارش بدهند. شرکت هیچ مسئولیتی را برای کالاهایی که داد و ستد میشدند نپذیرفت وهیچ تعهدی برای رسیدگی به مشاجرات و برخوردهای مشترکین نداشت. از فوریه ۱۹۹۶ افراد زیادی سایتی را که امیدیار تصمیم داشت ۱۰ سنت برای اسم نویسی در آن برای پوشش هزینههای ISP دریافت دارد ، دیدن کردند. در اواخر مارس ۱۹۹۶ eBay اولین سودش را تجربه کرد.
بالاخره میزان ترافیک در سایت به ISP فشار وارد که او را وادار می کرد به جای دیگری منتقل شود. امیدیار تصمیم گرفت که کارهایش را به یک اداره تک اتاقی منتقل نماید و یک کارمند پاره وقت را برای این کار استخدام نماید. او همچنین نرم افزار قدرتمندی که می توانست وب سایت قوی و بزرگ را پشتیبانی نماید و یک سیستم پردازش نقل و انتقالات برای گزارش فروشهای جاری تهیه کرد.
در آگوست ۱۹۹۶ امیدیار یکی از دوستانش را به عنوان رئیس اول eBay انتخاب کرد. در ژوئن ۱۹۹۷ شرکت به سرمایهداران ریسک پذیر برای تامین وجه نقد پنج میلیون دلاری پیشنهاد همکاری داد. این کار شرکت را قادر ساخت تا مدیران بسیار قوی تری را برای برنامهریزی توسعه شرکت استخدام نماید. در اواخر ۱۹۹۷ بیش از ۳ میلیون قلم جنس ( به ارزش ۹۴ میلیون دلار ) در eBay به فروش رفته بود ، با سودی معادل ۷/۵ میلیون دلار و سود عملیاتی ۹۰۰۰۰۰ دلار. eBay گروه کاری تنها به تعداد ۶۷ کارمند در یک زمان نیاز داشت. در آن روزها eBay فقط به تجارتهای محدودی میپرداخت.
در روزهای اول eBay تنها بازاریابی محدودی را به عهده می گرفت و به وفاداری مشتریان و خواسته های شفاهی برای رشد افزایش تجارت آن اعتماد میکرد . در نتیجه شرکت شروع به عقد قراردادهای میان تبلیغاتی شامل آگهی بنری در پورتالهای وب ، مانند نت اسکیپ و یاهو می کرد .همانطوریکه یک سرویس فروش برای AOL ایجاد کرده بود. این (کمپانی) به یک تجارت متعارف رقابتی با استفاده از رسانه سنتی پوستر و رادیو و تلویزیون در سال ۱۹۹۸ متحول گردید.
در سال ۱۹۹۹ کمپانی با ایجاد ارتباطات در کانادا و UK ( شامل بریتانیای بزرگ و ایرلند شمالی ) به سطح بینالمللی توسعه پیدا کرد. این امر با توسعه به کشورهای آلمان، استرالیا، ژاپن و فرانسه ادامه یافت. در طی این سالها و در سال ۲۰۰۰ کمپانی با موفقیت با ورود به خدمات فروش آنلاین از قبیل Amazon.com موقعیت خود را مجدداً تثبیت نمود.
کمپانی همچنین به خرید و فروش ساختمان با خرید محلی برای حراجی در سانفرانسیسکو روی آورد. eBay این مکان را برای بخش عتیقهجات گرانقیمت اختصاص داد. در انتهای ژوئن ۱۹۹۹، eBay ۶/۵ میلیون نفر کاربر ثبت نامی داشت و در مدت ۳ ماه قبل از آن ۴/۲۹ میلیون قلم فروش انجام داده بود. در فصل سوم ۲۰۰۰، کالاهایی با ارزش ۴/۱ میلیارد دلار در قالب ۵/۶۸ میلیون فروش داد و ستد شد که سودی معادل ۱۱۳/۴ میلیون دلار را به همراه داشت.
در حال حاضر که این مطالب را می خوانید احتمالاً ، ۵/۱ میلیون نفر از هر گوشه جهان به eBay میپیوندند. یک نظر سنجی توسط eBay در اواسط ۲۰۰۱ نشان داد که ۱۰۰۰۰ نفر از مردم آمریکا در حال حاضر معاملهگران eBay بصورت تمام وقت هستند. میتوان گفت که در حال حاضر حدود ۴۰۰۰۰ نفر در گوشه و کنار جهان از این طریق زندگی میکنند.
ضرورتاً راههای تجارت با فراهم سازی فروشهای آنلاین C۲C ساده هستند. بسیاری از این فعالیتها بر اساس داد و ستد اقلام ارزان قیمت از قبیل سکه ها ، تمبرها و ... ایجاد شدهاند. میانگین جنسی که توسط این تجارت فروخته میشود بیش از ۱۰ دلار درامد ندارد ولی در کل میلیاردها دلار در سال در آمریکا با روش C۲C داد و ستد میشود.
طرز کار بدین صورت است که بعد از اینکه سایت بوجود آمد هر شخصی که میخواست از eBay خرید بکند و یا چیزی را بفروشد باید با دادن جزئیات مالی و شخصی در eBay ثبت نام بکند. هر کاربر eBay دارای یک شناسنامه واحد است. eBay یک سرویس تور مجازی در داخل سایت ارائه می دهد اما افراد میتوانند خرید و فروش را مستقیاً در بیرون شروع کنند.
فروشندگان اجناس را برای فروش با پر کردن یک فرم آنلاین فهرست میکنند. آنها یک پرداخت کمی برای برخورداری از این امتیاز میپردازند. میزان پرداختی بستگی دارد به اینکه کجا و چگونه فهرست عنوان شود و قیمتی که برای سفارش آن قلم جنس پیشنهاد شده است. فروشندگان همچنین مدت زمانی را برای پیشنهاد دهی به آن قلم ازکالادر نظر میگیرند.
در پایان یک فروش، eBay فروشنده را از پیشنهاد برنده آگاه میسازد و جزئیات پیشنهاد دهنده را برای فروش فراهم میسازد. خریدار و فروشنده سپس با همدیگر بر روی پرداخت و عرضه کالا معمولاً بوسیله E-mail به توافق میرسند. پرداخت میتواند به صورت وجه نقد ، چک، یا به وسیلة پست و یا به صورت الکترونیکی با استفاده از خدمات پرداختی مثل Pay Pal و همینطور با سوبسید و یارانه eBay انجام گیرد. eBay درصدی از ارزش نهایی معامله را دریافت میدارد. برای مثال فرض کنید یک فروشنده کلکسیونی از تمبرها به قیمت ۲۴ سنت به فروش گذاشته است، ممکن است در حدود۵۰ پنس به eBay برای لیست کردن این کلکسیون به شکل استانداردی در سایت بپردازد. اگر این کلکسیون به فروش رفت ، فروشنده باید ۵% از قیمت آخرین فروش را به کمپانی بپردازد.
برای اینکه تجارت بر اساس اعتماد اجرا شود خریداران قبل از اینکه جنسی را تحویل بگیرند وجهی را به فروشنده میپردازند. سیستم بازخور eBay نیز مشکلاتی که برای کاربران خاص وجود دارد را شناسایی میکند. کاربران میتوانند باخوری را در مورد هر کاربر در سایت بازخور تنظیم نمایند. این کار مانع داد و ستد با مشترکین سودجو و فرصت طلب خواهد شد.
بنابراین تنها هزینه برای eBay ، هزینههای سیستمهای محاسباتی و مخارجی در رابطه با خدمات مشتریان می باشد. eBay هیچ موجودی کالایی را نگهداری نمیکند، هیچ شبکة توزیعی ندارد و هیچ نیازی ندارد به اینکه تعداد زیادی از نیروی کار را برای زنده نگهداشتن سازمان حفظ نماید.
اکثر فروشندگان eBay کلکسیونرهای جدی و تجار کوچکی بودند که eBay ویترین آنها بود . eBay آنها را قادر به دسترسی به بازار جهانی میکرد . برای این چنین جامعه ای ، eBay کافه eBay را بنا نهاده بود . این کافه شامل یک اتاق گفتگو بود که کاربران سایت میتوانستند با هم گفتگو کنند و تبادل اطلاعات داشته باشند . برای مثال در مورد تغییرات قیمت به طرز نامطلوب، در چنین اتاقهایی گفت و گو و اظهار نظر میشد. eBay همچنین از مشتریان برای پست کردن جوابها به سوالات جواب داده شده متداول (FAQ ) ، در خبر نامه خود، استفاده میکرد .
در یک تلاش برای فراهم سازی اعتماد و وفاداری در میان جامعه مشتریان خود ، eBay یک safe harbor ( یا پناهگاه سالم ) را در فوریه ۱۹۹۸ بکار کرد. تعهد کتبی و اعتبار مشتریان ، بیمه کردن فرایند خرید و فروش و قوانین ویژه فعالیت فروش را پیشنهاد نمود. کمپانی نیز My eBay را ایجاد کرد، ابزاری برای مشتریانی که می توانستند سایت را در قالب شکلها و فرمهای خاص و به دلخواه خود طراحی و شخصی سازی نمایند، یا اینکه بتوانند اقلامی که آنها میفروشند و یا سفارش دادهاند را ببینند و یا بتوانند تراز حسابهای خود را بررسی نمایند.
به دنبال تعدادی از قطع مسیرهایی که در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد، کمپانی تصمیم گرفت که ساختارهای پشتیبانی کنندهاش را به یک عرضه کننده خارجی بسپارد. این اقدام موجب تقویت وب سرور ، سرور اطلاعاتی و مسیرهای این کمپانی گردید که باعث توسعه و تشدید قابلیت حفظ و نگهداری خدمات گردید. بنابراین بازبینی دورهای ساختارهای فنی این کمپانی را برای رسیدن به موفقیتش یاری نمود.
گردآورنده: جواد جمشید پور
۱. Business to Business Paul BeYnon _ davies۲۰۰۲
۲. Information Technology for management, Turban, ۲۰۰۰
۳. Introduction to Management Information System, O’Brien, ۲۰۰۱
۴. Market structure, Competition and Equilibrium in Electronic Commerce Settings, Dat-Dao Neguyen, et al, ۲۰۰۲
۱. Business to Business Paul BeYnon _ davies۲۰۰۲
۲. Information Technology for management, Turban, ۲۰۰۰
۳. Introduction to Management Information System, O’Brien, ۲۰۰۱
۴. Market structure, Competition and Equilibrium in Electronic Commerce Settings, Dat-Dao Neguyen, et al, ۲۰۰۲
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست