پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
مجله ویستا
راهکارهای برآوردهسازی نیازهای اطلاعاتی بورس

به همین خاطر است که در بورسهای دنیا بر اطلاعرسانی دقیق و به موقع تاکید شده است و از آن جا که بورس، جایگاهی ملی و عمومی دارد و سرمایهگذاران بزرگ میتوانند از بیاطلاعی سهامداران کوچک سوءاستفاده کنند و سود کلانی را به جیب زنند بر حساسیت اطلاعرسانی شفاف و بینقص میافزاید. در بورس ایران، بر اطلاعرسانی دقیق تاکید شده است ولی تعریف دقیقی از این اطلاعرسانی نشده است. در سالهای قبل، اطلاعرسانی، شامل پیشبینی درآمد سالانه و صورتهای مالی بوده که شاید ۳۰ درصد نیاز سرمایهگذاران را از لحاظ اطلاعرسانی تامین میکرد، با توجه به شرایطی که در سالهای ۸۲ و ۸۳ به وجود آمد و با تغییر دامنهء نوسان، حساسیت اطلاعات مشخص شد و سازمان بورس کمبود اطلاعات را تشخیص داد به همین خاطر حوزهء اطلاعرسانی وسیعتر شد و پیشبینی درآمد حسابرسی شده و گزارش هیات مدیره و صورتهای مالی حسابرسی شده که اطلاعات بیشتری را شامل میشد بر اطلاعات قبلی اضافه شد. به طور کلی میتوان گفت که نیاز بازار به اطلاعات اعلامی بورس از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت. گرچه نمیتوان انتظار داشت که ۱۰۰ درصد اطلاعات دقیق مورد نیاز بازار از طریق بورس تامین شود (چون دامنهء وسعت این اطلاعات زیاد است و در افراد مختلف این نیاز تغییر میکند و ظرافت خاصی دارد) لیکن میتوان اطلاعرسانی بورس را به دلیل کاهش رانت، دقیقتر کرد. در حال حاضر اطلاعاتی در مورد بازار محصول، محصولات شرکتهای رقیب، آیندهء بازار، مسایل مواد خام، صادرات و واردات و تهدیدهای پیش رو، و بسیاری از اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل سودهای آیندهء شرکت و بقای شرکت در آینده از جمله مسایلی است که برای تحلیل مورد نیاز است و در اطلاعات بورس گنجانده نشده است.
این مجموعه اطلاعات را میتوان با سوالاتی از مدیران شرکت پرسید و پاسخ آنها را دریافت کرد. این نظرات مدیران، یک اظهارنظر بوده و نمیتوان انتظار داشت کاملاً محقق شود ولی مورد نیاز بازار است.
بازار نیاز دارد اظهارنظر افراد مطلع را در مورد سوالات دریافت کند و با هوش و عقل خود به تحلیل بپردازد. اگر بخواهیم اطلاعات را تقسیمبندی کنیم یکسری اطلاعات تحقق یافتهء آماری است که تغییر نمییابد مثل سود تحقق یافته، صورت سود و زیان و ترازنامه و آمار مربوط به محاسبات P/E ، NAV و.... سری دوم اطلاعاتی هستند که از جنس اظهارنظر و پیشبینی است و بر اساس علم مدیران اظهار میشود که میتواند تحقق نیابد مانند پیشبینی سود هر سهم و یا توضیحات مدیران در گزارش هیات مدیره و... . لازم به ذکر است که اطلاعات سری دوم با توجه به اینکه تحقق نیافته. اما برای تصمیمگیری برای سرمایهگذاران بسیار ارزشمند است و بدون اطلاع از آن نمیتوان به سوددهی در سرمایهگذاری امیدوار بود چون به آیندهء سهم مربوط میشود. اینگونه اطلاعات در مورد آیندهء شرکت، وضعیت محصول و مواد اولیه و وضعیت سرمایهگذاری این محصول در منطقه و جهان، در حال حاضر از طرف بورس ارایه نمیشود. بنابراین برای رفع این نقص در بازار سرمایهء کشورمان، راهحلهای زیر پیشنهاد میشود:
۱) تشکیل ادارهای در سازمان بورس به منظور ایجاد ارتباط بین سهامداران و مدیران شرکتها. سوالات مهم و دقیق سهامداران از طریق کارشناسان بورس به اطلاع مدیران میرسد و جواب آنها به اطلاع عموم خواهد رسید. این اداره میتواند در ارتباط تنگاتنگ با قسمت نظارت بر شرکتها باشد. قابل ذکر است سهامداران به دلیل ذینفع بودن، نیازهای اطلاعاتی خاصی دارند که کارشناسان بورس این نیازها را نمیبینند و نمیتوانند نقصهای اطلاعاتی را برطرف کنند. این روش نقش مثبتی در اطلاعرسانی دارد و با توجه به ایجاد یک سازمان برای تمامیشرکتها باعث صرفهجویی در مقیاس میشود; اما از آنجایی که ممکن است در پاسخ به سوالات سهامداران دقت کافی صورت نگیرد و یا ارایهء پاسخ با پوشش واقعیتها انجام شود لازم است جلساتی بین مدیران و سهامداران جزء برگزار شود تا سهامداران پاسخ مطلوب خود را از مدیر بخواهند و در صورتی که در جواب مدیر سوال دیگری باقی ماند سهامدار بتواند بار دیگر سوال دقیقتری کند تا جواب مدیران شفافتر شود. برای اینکه هزینهء این جلسات کاسته شود میتوان مکانهایی از طرف بورس برای این کار تهیه کرد تا شرکتها مخصوصا شرکتهای کوچک با فشار هزینههای مالی روبهرو نشوند. به نظر میرسد اجرای جلسات در هر سه ماه مطلوب باشد چراکه در حال حاضر سهامداران عمده در جلسات هیات مدیره حداقل یک بار در ماه با مدیران اجرایی شرکت جلسه دارند و از اطلاعات کافی برخوردارند و برای عدالت در اطلاعرسانی لازم است هر سه ماه با سهامداران جزء نیز جلساتی برگزار شود.
۲) اجرای تورهایی بهمنظور بازدید از شرکتها و تماس با مدیران که خیلی برای تحلیل سهام مفید است. این تورها با تقبل هزینه از طرف سهامداران صورت میگیرد. قابل ذکر است که در حال حاضر این امکان برای کارشناسان شرکتهای سرمایهگذاری و کارگزاران وجود دارد اما سهامداران جزء از این امکانات بیبهره هستند.
۳) ایجاد یک بانک اطلاعاتی در سازمان بورس و تهیهء نیازهای اطلاعاتی از هر شرکتی، استفاده از اطلاعات منابع وزارتخانهها و سازمانهای دولتی به خصوص وزارت صنایع، بانک مرکزی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و... نیازهای اطلاعاتی از کل صنعتهای موجود در بورس، شرکتهای رقیب و حجم طرحهای توسعه نیاز محصول در سالهای آینده دریافت شود. این اطلاعات در سازمانهای ذیربط وجود دارد و استفاده از این اطلاعات به کیفیت بورس منجر میشود.
روزبه معینزاده
منبع:بولتن الکترونیکی متسا
www.iran-invest.com
منبع:بولتن الکترونیکی متسا
www.iran-invest.com
منبع : روزنامه سرمایه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست