دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

بانکداری الکترونیک و بازار شب عید


بانکداری الکترونیک و بازار شب عید
بازار شب عید فرصت مناسبی را برای بانک‌ها فراهم آورده تا توانایی‌های خود در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک را نشان دهند.
در روزهای عادی اغلب صاحبان فروشگاه‌ها از پذیرفتن کارت‌های بانکی اجتناب می‌کنند و دلیل آن را کارمزد این دستگاه‌ها اعلام می‌کننند. اما این روزها بانک‌ها برای اینکه حجم عظیم خریدها را به سمت پایانه‌های فروشگاهی خود بکشانند تدابیر بسیار اندیشیده‌اند. در میان این تدابیر حذف کارمزد این دستگاه‌ها به مذاق فروشنده‌ها خوش آمده و با کمال میل کارت‌های بانکی را قبول می‌کنند. اما این تدابیر در صورتی که برای مدت کوتاهی مانند شب عید باشد، شاید سودآوری مقطعی داشته باشند، ولی در زمان‌های دیگر این دستگاه‌ها تنها خاک خواهند خورد.
اکثر مشتریان علاقه‌مند به استفاده از خدمات کارت‌های بانکی هستند، به ویژه آنها که از سوی سازمان خود کارت خرید دریافت می‌کنند، اما زمانی که با عدم پذیرش از سوی فروشندگان مواجه می‌شوند به مدیران خود شکایت می‌کنند که نمی‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند و خواستار دریافت نقدی پاداش‌ها و غیره می‌شوند.
اما اگر بانک‌ها چاره‌ای برای ایام دیگر سال به غیر از این روزها می‌کردند نیز فرهنگ بانکداری الکترونیکی و استفاده از این خدمات در کشور پیشرفت و توسعه بسیاری پیدا می‌کرد.
شاید حذف کارمزد پایانه‌های فروشگاهی در تمام طول مدت سال بتواند راهگشای این موضوع باشد، اما باید دید از این طریق چه عایدی نصیب بانک‌ها می‌شود. آیا بانک‌ها ترجیح می‌دهند پول مشتریان در بانک باقی مانده و صرف سرمایه‌گذاری‌ها بزرگ شود و یا تنها به خاطر کارمزدی ناچیز این پول‌ها از دستگاه‌های خودپرداز و یا شعب خارج شود؟
منبع : خبرگزاری ایسنا