چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
پلتفرم مشترک گامی مهم در آینده صنعت کشور
صنعت خودروی ایران در دهه اخیر پس از شروع فعالیتهای جدید، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. این فعالیتها از اوایل دهه ۷۰ آغاز شد. در آن زمان تولید خودرو در ایران «كم» و میزان تقاضا «بالا» بود.
اكنون بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال، وضعیت «كمّی» تولید خودرو در كشور به طور نسبی بهبود یافته اما از نظر «كیفی»، خدمات پس از فروش، زمان تحویل و در نهایت رضایت مشتری، موفقیت چشمگیری به دست نیاورده است.
از سوی دیگر موضوع «خودرو» چند سالی است كه به بحث داغ محافل و به ویژه مطبوعات و رسانههای همگانی تبدیل شده و دیدگاهها و واكنشهای كاملاً متفاوتی در این باره در جامعه شكل گرفته است.
اكنون موضوع «نیاز مردم به خودرو» به گونهای یك اصل بدیهی در مباحث مربوط به خودروست و نمیتوان آن را نادیده گرفت. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد ولی در كشورهای پیشرفته ضریب نفوذ خودرو ممكن است به ازای هر دو نفر یك خودرو باشد، در حالی كه این رقم در كشوری مانند ایران برای هر ۲۵ نفر حدود یك خودروست. تفاوت ضریب نفوذ به عوامل مختلفی مانند توان اقتصادی و امكانات كشور مربوط است.
به گفته كارشناسان زمانی كه پذیرفتیم خودرو نیازی ضروری است، دو راه فراروی سیاستگذاران و تصمیمگیران قرار میگیرد: نخست آن كه بگویند این نیاز را قبول ندارند و پاسخگوی آن نیستند و باید از سبد نیازهای خانواده حذف شود. دوم، آن را به عنوان یك نیاز بپذیرند و برای تامین این نیاز، روش واردات و یا تولید را در پیش گیرند.
البته موضوع به همین جا ختم نمیشود زیرا واردات تخصص نمیخواهد؛ با نشان دادن یك چراغ سبز به تولیدكنندگان خارجی، میتوان كشور را به نمایشگاهی از خودروهای خارجی تبدیل كرد اما این تولید است كه اشكال مختلفی دارد: گاهی فقط یك خط مونتاژ وجود دارد و با كمپانی خاصی قرارداد بسته میشود تا متناسب با تغییرات فناوری، گونههای جدید و تازهای را مونتاژ كرد. در این شرایط ما با یك ارزش افزوده حداكثر ۱۵ درصدی مواجهایم. شكل دوم نیز تولید داخلی است.
نكته مهم در بحث واردات نیز این است كه امروز قیمت یك دستگاه پژو ۳۰۷ مدل ۲۰۰۳ در بازار پاریس ۳۲ هزار یوروست ولی در صورتی كه بخواهند آن را به ما بفروشند، قیمتش حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار تمام میشود. این موضوع به دید اقتصادی تولیدكنندگان خودرو هنگام صادرات مربوط است زیرا محصولاتشان را با قیمتی نازل صادر میكنند. چرا؟ چون صادرات پول ملی وارد كشور كشورشان میكند و به اقتصاد ملی و تقویت ارزش پول آنها كمك خواهد كرد اما محصولات خود را در داخل كشورشان گران میفروشند بنابراین در كشور تولید كننده خودرو، از ارزانی خودرو خبری نیست و قیمت یك خودرو برای مردم آن كشور بیش از ۵۰ درصد با قیمت صادراتی آن تفاوت دارد.
البته در برخی كشورها مانند امارات متحده عربی كه جمعیت اندك و منابع مالی بالایی دارند و مناطق آزاد محسوب میشوند، قیمت كم خودروی وارداتی، پاسخگوی نیاز مردم خواهد بود اما در كشوری مثل ایران كه مردم از توانایی خرید بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال برخوردارند و بازار بسیار وسیعی وجود دارد، اگر خانوارها را به طور متوسط ۶ نفره بدانیم و برای هر خانوار یك خودرو درنظر بگیریم، به این معناست كه باید حداقل ۱۰ میلیون خودرو در سطح كشور در حال تردد باشند كه فقط ارزش جایگزینی آنها در سال یك میلیون خودروست، یعنی اگر عمر مفید خودرو را ۱۰ سال بدانیم، باید بعد از ۱۰ سال یك خودرو خارج و خودروی دیگری جایگزین آن شود. این در شرایطی است كه ما رشد جمعیت را به حساب نیاوریم.
اگر در این وضعیت بخواهید خودرو وارد كنید و متوسط قیمت خودرو همان ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته شود باید در سال ۱۰ میلیارد دلار بابت واردات خودرو پرداخت كرد. سوال این است كه در كشوری كه كل منابع ارزی آن ـ اعم از صادرات بخش خصوصی و دولتی و صادرات نفتی ـ حدود ۳۰ میلیارد دلار است، آیا میشود ۱۰ میلیارد دلار را به واردات خودرو اختصاص داد؟ در این صورت به طور قطع با افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازارهای اقتصادی مواجه خواهیم شد بنابراین باید واردات را كنترل و با تعرفهای خاص منطبق كرد.
وجود این قبیل تنگناها ما را به سمت ساخت داخل هدایت میكند تا بخشی از منابع ارزی را در داخل كشور ذخیره و ضمن پاسخگویی به نیاز مردم، اشتغال هم ایجاد كرد.
به اعتقاد صاحبنظران، از آنجا كه در ابتدا تیراژ تولید خودرو در ایران پایین بود، هیچ كشوری حاضر به مشاركت برای انتقال دانش فنی نبود، به این ترتیب خودروسازان داخلی راهی جز مهندسی معكوس نداشتند و نخستین بار نیز با پیكان شروع كردند. در كنار آن فعالیت جدی قطعهسازی نیز از سال ۱۳۷۶ به بعد در كشور آغاز شد. در ابتدا قطعهسازان ما هم وارد مهندسی معكوس شدند و همین جا بود كه نارضایتی مردم آشكار شد كه قطعات مهندسی معكوس، كیفیت مناسبی ندارند و خوب كار نمیكنند.
به تدریج با بالا رفتن تیراژ تولید خودرو، تولیدكنندگان خارجی از وجود بازاری مناسب با پتانسیلهایی برای ساخت آگاهی یافتند و حاضر شدند با ما بازار مشترك داشته باشند و جوینت وینچر تشكیل دهند؛ به گونهای كه اكنون قطعهسازان نیز با هم جوینت میشوند و به سمت مجموعهسازی حركت میكنند.
امروزه افزایش تیراژ تولید به بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه سبب تشویق خودروسازان بسیار بزرگ برای تولید مشترك با ایران شده؛ به طوری كه ایده پلتفرم مشترك هم در این زمینه برای تولید به روز، با كیفیت و كاهش هزینه به اجرا درآمده است.
●فرایند كلی اجرای طرح پلتفرم مشترك
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو در كشور به منظور نیل به اهداف كلان در صنعت خودرو، با پشتیبانی دولت به تولید «پلتفرم مشترك» با مشاركت یك شركت خودروساز بزرگ جهانی و همكاری دو شركت خودروساز بزرگ ایرانی اقدام كرد.
بر این اساس مقرر شد اجرای طرح پلتفرم مشترك «ال ۹۰» (خودروی ایكس ۹۰) توسط یك شركت مشترك كه ۵۱ درصد سهام آن متعلق به رنو و ۴۹ درصد متعلق به طرف ایرانی (شركت توسعه صنایع خودرو)ست، صورت گیرد. به نظر میرسد این طرح كه كارشناسان از آن به عنوان بزرگترین قرارداد صنعت خودروسازی كشور یاد میكنند، ساختار فعلی صنعت خودروی ایران را متحول كند.
●ویژگیهای اصلی پلتفرم مشترك
استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا و قابلیت به كارگیری این پلتفرم با طول عمری مناسب و اقتصادی
قابلیت استفاده در خودروهای كلاس B و C
تطابق با بالاترین استانداردهای ایمنی
تطابق با آخرین استانداردهای زیست محیطی
قابلیت دوگانه سوز كردن و جاسازی مخزن گاز در حالت دوگانه سوز
مناسب بودن قیمت در مقایسه با كلاس خودرو
برخورداری از دانش فنی مربوطه به منظور ایجاد تغییر و بهینهسازی مستمر در طراحی خودرو
تطابق با نیازها و خواستههای مشتریان
فراهم كردن امكان حداكثر استفاده از سرمایهگذاریهای موجود
دست اندركاران و بانیان طرح پلتفرم مشترك، نتایجی را از اجرای آن انتظار دارند زیرا با اجرای این طرح، حلقههای زنجیره صنعت خودرو در سطوح مختلف (قطعهسازی، مجموعهسازی و...) در مسیر تكمیل زنجیره ارزشی صنعتی خودرو قرار خواهند گرفت و هر كدام براساس پتانسیلهای بالقوه موجود، ماهیت وجودی خویش را تبیین و تعیین خواهند كرد.
●توسعه و ارتقای صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی
صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی كشور در سالهای اخیر از رشد و ارتقای قابل قبولی در عرصههای ملی و بینالمللی برخوردار بوده است. اجرای طرح پلتفرم مشترك با رنو ـ نیسان فرصت مناسبی برای صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی كشور به منظور ورود به شبكههای جهانی ایجاد خواهد كرد.
●توسعه و ارتقای كیفیت محصولات
ارتقای كیفیت محصولات و تامین رضایت مشتری به عنوان اصلیترین شاخصهای رقابتی در صنعت خودروسازی در طرح فعلی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است.
●كاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو
این موضوع اساسی نیز بر چهار محور اصلی، دوگانه سوز كردن خودروها، بهینهسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده، برنامههای كاهش مصرف سوخت خودروها و طرحهای افزایش كیفیت سوخت بنا شده است.●جذب فناوری روز
استفاده از شرایط حاكم بر شركتهای خودروسازی بزرگ جهانی به منظور جذب فناوریهای مدرن قطعه و مجموعهسازی و سرمایهگذاریهای مشترك در زمینه تولید خودرو و همچنین رعایت مراحل مختلف جذب دانش فنی در كلیه ابعاد پنجگانه آن شامل دانش فنی طراحی محصول، دانش فنی تولید محصول، دانش فنی طراحی كارخانه، دانش فنی احداث كارخانه و دانش فنی بهرهبرداری از كارخانه روح حاكم بر طرح پلتفرم مشترك را تشكیل میدهد.
●حضور در بازارهای جهانی
حضور در بازارهای جهانی خودرو و صنایع مرتبط با آن به عنوان مبنای همكاری ایران با شركتهای خارجی براساس استراتژی تولید خودروی ارزان و با كیفیت مدنظر قرار گرفته است.
یك دهه رشد در صنعت خودروی كشور كه با متوسط رشد سالانه ۳۰ درصد، نزدیك به ۸/۲ درصد تولید خالص ملی را به خود اختصاص داده و زمینه اشتغال افزون بر ۵۰۰ هزار نفر را فراهم آورده است، نشان میدهد كه پتانسیل این صنعت در بهبود شاخصهای اقتصاد ملی تا چه حد اثربخش و امیدواركننده بوده است و اعتنا و اعتماد به این صنعت تا چه پایه میتواند بر نظام صنعتی و اقتصادی ما اثر مثبت بگذارد.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است: شرط بلوغ صنعت خودروی كشور آن است كه فرایندهای تصمیمگیری در این صنعت در قالب سازمانهای غیردولتی نهادینه و از وابستگی به افراد و سیاستهای فردی رها شود.
او میگوید: اشباع بازار داخلی، قدیمی شدن محصولات ساخت داخل، بازار بكر و مناسب مناطق آسیا و خاورمیانه و توان استعداد خودروسازان و قطعهسازان داخلی و لزوم توجه به خواست مشتری از جمله دلایلی بود كه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران راهبرد پلتفرم مشترك را برگزید.
ویسه درباره سابقه پلتفرم مشترك میگوید: خودروسازها برای آن كه بتوانند در فضای رقابتی ـ با توجه به تشدید رقابت در بازارهای جهانی به خصوص امریكا، اروپا و ژاپن ـ سهم خود را از دست ندهند، با به كارگیری نوآوری، استفاده از فناوریهای جدید، كاهش قیمت تمام شده و ارائه خدمات مطلوب به خریداران خودرو پیوسته به نفع مصرفكننده گام برمیدارند.
این روند سبب میشود كه خودروها هر سال از لحاظ فناوری، مدل، نوع خدمات، استانداردهای محیط زیست، آلودگی و استانداردهای مصرف سوخت رو به بهبود مستمر بروند. یكی از راهكارهایی كه خودروساز میتواند به رغم ایجاد تنوع و تغییر سریع مدل از دید مشتری، پلتفرم را ثابت نگه دارد و مقیاس و اندازه اقتصادی را در تولید رعایت كند فرایند استفاده از « پلتفرم مشترك» است. با این روش ظاهر خودرو به طور مرتب تغییر میكند و آنچه در دید مشتری نیست (۶۰ تا ۷۰ درصد خودرو) ثابت خواهد بود. در حقیقت كار كلیدی برای كاهش قیمت تمام شده با مقیاس میلیونی صورت میپذیرد.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع معتقد است: در حال حاضر خودروسازان بزرگی چون فولكس واگن، رنو، تویوتا و جی.ام امریكا از این روش بهره میبرند و با تغییر ظاهر خودرو ضمن تولید میلیونی اجزای پلتفرم، مدلهای متنوعی ایجاد میكنند.
ویسه به قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنو اشاره میكند و میگوید: توافق ما با رنو ـ نیسان نیز پلتفرم «ایكس ۹۰» (X۹۰) است كه در قالب مدل ال ۹۰ ارائه خواهد شد. علاوه بر این، مدلهای R و S و V را هم خواهیم داشت كه با استفاده از پلتفرم «ایكس ۹۰» در قالب خودروهای صندوقدار، استیشن، هاچ بك و وانت در برنامه تنوع پلتفرم وارد بازار خواهد شد.
تیراژ تولید با این پلتفرم حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد بود كه با توجه به قطعات و اجزای صادراتی میتواند تا ۷۵۰ هزار دستگاه در یك مدل ولی با تنوع ظاهری مناسب افزایش یابد.
حال سوال اینجاست كه چه ضرورتی سبب رویكرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به طرح «پلتفرم مشترك» شد؟ ویسه پاسخ میدهد: در سالهای آتی دو خط شركتهای ایران خودرو و سایپا را تهدید میكرد: اول این كه مدلهای قدیمی تولید میكردند و به دو علت نمیتوانستند مدلهای جدید ارائه دهند: یكی حجم خرید میلیارد دلاری و دیگری نبود ارزش افزوده. آوردن سی.كی.دی به روش قدیمی و تولید بالای ۵۰۰ هزار دستگاه هم غیرممكن است. چون در حال حاضر خودروسازی در دنیا وجود ندارد كه بالای ۵۰۰ هزار دستگاه تولید كند و برای آن بخواهد دست به واردات سی.كی.دی بزند. این موضوع برای فروشنده سی.كی.دی ارزش افزوده ایجاد میكند؛ در حالی كه برای مونتاژكننده غیراقتصادی است. از سوی دیگر اگر این دو شركت با مقیاس پایین به طراحی و ساخت خودروی جدید اقدام میكردند، قیمت تمام شده آنها قابل رقابت نبود. در حقیقت طراحی و تولید كامل یك خودرو و هزینههای تحقیق و توسعه آن صدها میلیون دلار است و بالا بردن قیمت تولید شده، كار را غیراقتصادی میكند.
پلتفرم مشترك، ایران خودرو و سایپا را از این تهدید جدی نجات خواهد داد تا بتوانند ضمن اقتصادی كردن اندازه و مقیاس، از لحاظ هزینههای مهندسی، طراحی و ساخت نیز به رقمهای معقول و رقابتی دست یابند. به همین دلیل محصول پلتفرم ایكس ۹۰ ارزان و قابل رقابت است. این طرح، نه تنها برای دو شركت ایران خودرو و سایپا كه برای صنعت خودروی كشور نیز كلیدی و تاریخی است و ادامه حیات و ورود به بازارهای جهانی را تضمین میكند. از آنجا كه طی ۱۰ سال گذشته زحمات بسیاری برای توسعه صنعت خودرو كشیده شده و با توجه به این كه بیش از ۱۰۰ هزار شغل از این طریق به وجود آمده است، بروز هر مشكلی، ضربهای بزرگ به صنعت كشور وارد خواهد كرد و پلتفرم مشترك را میتوان گامی مهم در آینده صنعت كشور برشمرد.
اكنون در جهان خودروسازان معتبر و بزرگی وجود دارند كه رنو ـ نیسان یكی از آنهاست ولی دلیل انتخاب این شركت برای همكاری در طرح پلتفرم مشترك چه بوده است؟ ویسه در این باره میگوید: در یك اعلان همگانی، طرح و مدارك كارشناسی مفصلی را كه توسط تیم مشترك ایران خودرو، سایپا و ایدرو تدوین شده بود، برای همه خودروسازان فرستادیم. مجموعه تركیبی از نیروهای كارشناس در وزارت صنایع و وزارت نفت نیز ضمن همكاری با تیم مذكور، به تنظیم طرح پلتفرم مشترك پرداختند و با بیش از یك سال فعالیت كه در مجموع ۲۰۰۰ نفر روز مذاكرات به دنبال داشت، به این نتیجه رسیدیم كه فهرست نیازهای ما در این طرح با آنچه رنو قبول كرد، مطابقت نسبتاً كاملی دارد كه همین موضوع به انعقاد قرارداد با این شركت منجر شد.
وی با بیان این كه طرح «پلتفرم مشترك» آخرین راهبرد سازمان گسترش برای صنعت خودروسازی كشور نیست، میافزاید: مهم تدوین یك راهبرد درازمدت برای ۱۰ سال آینده صنعت خودروست كه طرح پلتفرم مشترك یكی از این اقدامات است. پس از آغاز همكاری، قدم بعدی همكاری مشترك برای توسعه بازارها در سطح منطقه و جهان است كه برای آن هم شركت توسعه صادرات درنظر گرفته شده است. البته این شركت فقط به خودرو اختصاص ندارد بلكه توسعه صادرات قطعات خودرو و سایر محصولات مرتبط با خودرو (ماشینهای سنگین راهسازی، تراكتور، صنایع ریلی و دریایی ...) را هم شامل میشود.
برنامه دیگر، ایجاد خطوط مونتاژ در بازار هدف است تا با صادرات سی.كی.دی و مونتاژ خودرو در بازار هدف، به تولید و فروش آن بپردازیم. از دیگر اقداماتی كه در مسیر توسعه باید صورت گیرد، ورود كشور در پیمانهای منطقهای است كه در این صورت میتوان در قدم بعدی، همكاری با شركتهای خودروساز منطقه برای تولید و بازار مشترك را هم عملی كرد.
از زمان مطرح شدن بحث پلتفرم مشترك حدود دو سال میگذرد كه اگرچه زمان زیادی نیست اما انتقادات وارد به این طرح، در این مدت رو به افزایش داشته و گاه تا آنجا پیش رفته كه سخن از لغو قرارداد موسوم به «ال ۹۰» به میان آمده است.
منتقدان كه بیشتر اوقات به مخالفان تبدیل شدهاند، طرح تولید محصول رنو ـ نیسان در ایران را سند شكست صنعت خودرو در ایران عنوان میكنند كه با واگذاری بازار كشور به شركت رنو ـ نیسان، سهمی را به خودروسازان داخلی داده است.
اما كارشناسان معتقدند كمتر محصولی در تاریخ صنعت ایران چنین واكنشهای بازدارندهای را قبل از تولید به خاطر دارد. آنان میگویند گروهی به عملكرد مدیران ارشد صنعتی و اقتصادی كشور اعتقاد كافی ندارند، گروهی هم با عینك سیاسی به این پدیده اقتصادی مینگرند و عدهای نیز ـ كه شمارشان اندك نیست ـ پیشداوریهای عجولانه و نادرستی میكنند كه ناشی از ضعف اطلاعات و درك ناقص از موضوع است كه البته تقصیر آن بیش از همه متوجه نظام ناكارآمد ارتباطات و اطلاعرسانی ناكافی سازمانها و شركتهای صنعتی ذیربط است.
به نظر میرسد كه در چنین شرایطی طرح پلتفرم مشترك كه محصول آن «ال ۹۰» است، بیش از هر چیز به حمایت و نقد كارشناسانه نیاز دارد و تضعیف آن، اقدامی غیرمسؤولانه است. منتقدان باید اجازه دهند آثار اولیه طرح، خود را نشان دهد و پس از آن به ایراد اشكالات بپردازند.
اما هر چه هست، این واقعیت انكارناپذیر را باید پذیرفت كه قرارداد همكاری مشترك ایران و فرانسه در این خصوص، بزرگترین قرارداد سرمایهگذاری مشترك بینالمللی در تاریخ صنعتی ایران به شمار میآید كه در پی تصویب قانون جلب و حمایت از سرمایهگذاری خارجی در مجلس ششم تحقق یافته است و در شرایط حاد سیاسی كه ایران آماج تهمتها و تهدیدهای بینالمللی در زمینه برنامههای هستهای قرار دارد و اخطارهای پیاپی مراكز مطالعاتی و تحقیقاتی خارجی مدام درجه ریسكپذیری هر نوع سرمایهگذاری را در ایران بالا و خطرناك ارزیابی و توصیف میكنند، توانسته است نظر یكی از بزرگترین خودروسازان اروپایی را جلب كند تا قریب نیم میلیارد یورو در صنعت خودروی ایران به طور مستقیم سرمایهگذاری كند.
محسن تهوری
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست