پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
جایگاه زن در خلقت
شخصیت زن و حقوق وی، از مسائلی است كه در طول تاریخ همواره مظلوم واقع شدهاست. هرچند در جهان كنونی درباره آن بسیار سخن گفته و كتاب نوشته شده. اما واقعیت آن است كه این مظلومیت در جهان متمدن كنونی هنوز وجود دارد.
در اعصار گذشته، همواره زن را موجودی پست میشمردند و او را عضوی ناقص كه طفیلی و سربار جامعه است معرفی میكردند و تفاوتهای او را با مرد، مایه نقصان او میدانستند. اما بر عكس در قرن اخیر در هر محفلی سخن از زن، شخصیت و حقوق اوست. مخصوصا در جوامع غربی كه مبارزه برای آزادی زن بیداد میكند. جالب اینجاست كه هرچند این دو دوره از لحاظ تقدم و تاخر زمانی با هم اختلاف و فاصله دارند، اما شیوه برخورد با زن هیچگاه عوض نشده است; به دیگر سخن اگرچه شعارها و شخصیت ظاهری به زن دادن نسبتبه گذشته جلوهای زیباتر به خود گرفته اما نفسالامر با گذشته هیچ تفاوتی نكرده است. در گذشته، به زن سركوفت ناقص بودن میزدند و او را مجبور میكردند برای كم جلوه كردن نقص خویش، همیشه خود را محتاج مرد و زیر سایه او بداند و سعی كند تا میتواند كاری كند كه مردها از او راضی باشند و در نتیجه، همواره در كنجخانه بماند و از كمال علمی و معنوی محروم بشود و بدین روی، خود نیز باور كرده بودكه عضو ناقص اجتماع است و خود را مستحق شخصیت و حقوق نمیدانست.
در هر حال، هر دو دوره در پایمال كردن شخصیت و حقوق زن مشترك بودهاند و چه بسا ضربه دوره دوم بسیار مخربتر بوده است. جوامع غربی، شخصیت و ارزش زن را در استفاده ابزاری از وی میداند.
ملاك پذیرش یك زن در غرب، این است كه خود را بیشتر در معرض دیگران قرار بدهد. متاسفانه در پیش از انقلاب، تب مبارزه برای آزادی زن به ایران هم سرایت كرده بود. حكومت پهلوی سعی داشتبه هر شكلی كه شده چادر را از سر زنان بردارد و بالاجبار آنها را در جایگاه رفیع خود بنشاند و با انجام مراسمهای گوناگون از قبیل انتخاب دختر شایسته و... ایران را به ماكتی از غرب تبدیل كردهبودند. و به قول امام عزیزمان رحمه الله «در دوره اختناق میخواستند زنان جنگجوی ما را ننگجو بار آورند.»
به این ترتیب، آنها زن را حتی بالاتر از مرد حساب میكردند و این بار برعكس دوره قبل، تفاوتهای زن و مرد را نقص برای مرد میدانستند!
ولی واقعیت این است كه زن در هیچ كدام از این دو دوره، شخصیت واقعی خود را نیافته و در هر دو دوره از رشد و كمال علمی و معنوی خود باز مانده است. در اینجاست كه پای اسلام ناب به عنوان حامی واقعی زن به میان میآید. آنچه اسلام در مورد زن میگوید، كاملا با آنچه در جهان امروز بدان عمل میشود تفاوت دارد; اسلام زن را همانند مرد، انسانی بزرگ با شخصیتی مستقل میداند كه تا اوج ملكوت میتواند پرواز كند. اسلام با قرار دادن محور تقوا برای سنجش انسانها، ملاك برتری افراد را نسبتبه دیگران، صرفا داشتن تقوای بیشتر میداند.
خلقت انسان
در اندیشه قرآن انسان از خاك آفریده شده و بازگشت همه به خاك و مبعوث شدن همه نیز از خاك میباشد: «منها خلقناكم و فیها نعیدكم و منها نخرجكم تارهٔ اخری». (۱)
همچنین قرآن خلقت انسان را به هفت مرحله تقسیم میكند. (۲) تفسیر نمونه در توضیح آیه ۶۷ سوره مؤمن مینویسد: «.. به این ترتیب نخستین مرحله، مرحله تراب و خاك است. مرحله دوم، مرحله نطفه كه مربوط به همه انسانهاست جز آدم و حوا. مرحله سوم، مرحلهای است كه نطفه تكامل یافته و رشد قابل ملاحظهای نموده و به صورت یك لخته خون بسته در آمده است. پس از این مرحله «مضغه» (چیزی شبیه به گوشت جویده) و مرحله ظهور اعضا، مرحله حس و حركت است كه در اینجا چهارمین مرحله را مرحله تولد جنین ذكر میكنند و مرحله پنجم را مرحله تكامل قدرت و قوت جنسی كه (بعضی آن را سن سی سالگی میدانند) قرآن از آن تعبیر به «بلوغ اشد» كرده است. از آن به بعد، مرحله عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز میشود و تدریجا دوران پیری كه مرحله ششم است فرا میرسد. سرانجام پایان عمر، كه آخرین مرحله است فرا میرسد و انتقال از این سرا به سرای جاویدان تحقق مییابد» (۳)
خلقت زن در آینه ادیان و اندیشهها
به راستی خلقت زن چگونه است؟ آیا او هم خلقتی همانند مرد دارد؟ آیا تفاوتی از لحاظ تركیب ماده و جسم بین زن و مرد وجود دارد؟ یا به تعبیر بعضیها كه مرد را موجودی برتر میدانند، آیا از آفرینش برتر نیز نسبتبه زن برخوردار است و «زن خلقتی ناقص دارد»؟
برای پاسخ به سؤالات فوق ابتدا به بررسی نظریات مختلف در اینباره پرداخته و سپس نظر اسلام را مطرح میكنیم.
قدیمیترین نظریه در این زمینه، نظریه افلاطون است كه میگوید: «انسان در اول دو جزء نبود بلكه در اثر ارتكاب گناه، مورد غضب خداوند قرار گرفت و به دو جزء نر و ماده تقسیم گردید». (۴) «ایرانیان باستان نیز اعتقاد داشتند، كیومرث اولین انسان بود كه وارد زمین گردید و سی سال در كوهستانها زندگی نمود و در موقع مرگ نطفهای از پشتش چكید و در اثر تابش آفتاب خشكید تا چهل سال دیگر در روز مهرگان (۱۶ مهر) كه جشن باستانی استبه صورت دو ساقه ریواس از زمین رویید، آنگاه به شكل انسان یكی به نام «میشانه» جنس ماده و دیگری «میشه» جنس نر در آمدند.» (۵)
«كاتولیكها، معتقدند كه روح مرد با روح زن فرق دارد و تنها مریم در میان زنان دارای روح معادل با مردان است و روح بقیه زنان حالتبین انسان و حیوان دارد.» (۶)
یهودیان معتقدند: «حوا از آخرین دنده چپ آدم آفریده شده است» (۷) و نیز در تورات (تحریف شده) آمده است: «خدا گفت: درست نیست آدم تنها بماند لذا حوا را آفرید ...» (۸)
«بهاگواد گیتا - كه دارای آیین هندو میباشد - عقیده كلی را اینگونه تشریح میكند: این فقط روح گنهكار است كه به صورت زن متولد میشود.» (۹)
«در كتاب لجبكی - كتاب مذهبی ژاپن باستان - در قسمتخلقت انسان نوشته شده است: آماتراسو - اله آفتاب - كه خدای خدایان است مرد و زن را یكسان آفرید ولی زن نتوانست از این تساوی بهره گیرد، لذا مرد برتر گردید.» (۱۰)نظر اسلام در خلقت زن
اگر بخواهیم دقیقا نظر اسلام را مورد بررسی قرار بدهیم، باید ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست. قرآن كریم در آیات متعددی این موضوع را مطرح كرده است; از جمله آیه ۲۱ سوره روم، ۲۷ نحل، ۱۱ شوری، ۴۹ ذاریات، و آیه ۱ سوره نساء. از باب نمونه و رعایت اختصار، به تفسیر و توضیح آیه اول سوره نساء پرداخته و نظریات مختلف مفسران و دانشمندان را در این مورد، بررسی مینماییم:
یایها الناس اتقوا ربكم الذی خلقكم من نفس واحدهٔ و خلق منها زوجها...»; تعدادی از مفسران و دانشمندان اهل تسنن اعتقاد دارند كه زن از دنده چپ مرد آفریده شده است. از جلمه طبری پس از اینكه در تفسیر خود نظرات مختلف محدثین را در این مورد میآورد، به بررسی آنها میپردازد. هرچند كه در آخر نظر خود را بیان نمیدارد، اما آنچه از شواهد به دست میآید این است كه او هم این نظریه را بیشتر قبول دارد و حتی در تاریخ خود (تاریخ طبری) اینگونه میآورد: «.. خدا آدم را در بهشت قرار داد كه در آن تنها همی رفت و همسری نداشت كه بدو آرام گیرد لحظهای بخفت و چون بیدار شد زنی را بالای سر خود دید كه خدای از دنده او خلق كرده بود... به گفته اهل تورات و دیگر مطلعان، خوابی برای او [آدم] انداخت. آنگاه یك دنده او را از طرف چپ بگرفت و جای آن را از گوشت پركرد و آدم همچنان در خواب بود تا خدا از دنده وی حوا را بیافرید...» (۱۱)
تفسیر «قرآن العظیم»، تالیفت ابن كثیر قرشی دمشقی نیز در مورد «زوجها» اینگونه توضیح میدهد: «و هی حواء خلقت من ضلعه[آدم] الایسر» (۱۲)
مفسران دیگری هم وجود دارند كه در مورد خلقت زن، همین اعتقاد را دارند (۱۳) ، ولی به نظر میرسد آنچه ذكر شد كافی بوده و رساننده مقصود باشد.
مفسران و علمای شیعه نیز همانند علمای اهل تسنن در مساله خلقت زن، نظرات مختلفی دارند: علامه طبرسی رحمه الله در تفسیر مجمع البیان نظر مفسران مبنی بر آفریده شدن حوا از ضلعی از اضلاع آدم را مطرح كرده است: «ذهب اكثر المفسرین انها خلقت من ضلع من اضلاع آدم» (۱۴) ; ولی در تفسیر جوامع الجامع نظر خود را بیان داشته و در ذیل آیه اول سوره نساء مینویسد، منظور از «خلقكم من نفس واحدهٔ»: «فرعكم من اصل واحد و هو نفس آدم ابیكم» (۱۵) و منظور از «خلق منها زوجها»: «خلق حواء من ضلع من اضلاعها» (۱۶) است.
درتفسیر «شبر» (نوشته علامه سیدعبدالله شبر) هر دو نظریه محتمل دانسته شده است: «خلق منها من فضل طینتها او من ضلعها» (۱۷) هرچند نظریه دوم مقدم دانسته شده است.
علامه طباطبائی رحمه الله در مورد این آیه در تفسیر «المیزان» درباره كلمه «زوج» میفرمایند: «بنا به گفته راغب، به معنای همسر استیعنی این كلمه در مورد هر دو قرین كه یكی نر و دیگری ماده باشد، استعمال میشود هم به نر «زوج» گفته میشود و هم به ماده...» (۱۸) سپس در مورد خلقتحوا میفرمایند: «ظاهر جمله مورد بحث میخواهد بیان كند كه همسر آدم از نوع خود آدم بود و انسانی بود مثل خود او. و این همه افراد بی شمار از انسان كه در سطح كره زمین منتشر شدهاند همه از دو فرد انسانی مثل هم و شبیه هم منشا گرفتهاند. بنابراین «من» نشویه خواهد بود و عبارت مورد بحث همان نكتهای را میرساند كه آیات زیر در صدد افاده آن است: «و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها»، «و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا...» پس اینكه در بعضی تفسیرها آمده كه همسر آدم از بدن خودش درستشده صحیح نیست هرچند كه در روایاتی آمده، لیكن از خود آیه استفاده نمیشود و در آیه چیزی كه بر آن دلالت كند وجود ندارد.» (۱۹)تفسیر نمونه نیز در مورد خلت زن اظهار میدارد كه: «خدا آدم را آفرید و سپس همسرش را از باقیمانده گل او خلق كرد» (۲۰) و این جمله كه میگوید همسر آدم از او آفریده شد، بعضی مفسرین از این تعبیر چنین فهمیدهاند كه همسر آدم (حوا) از بدن آدم آفریده شده و پارهای از روایات غیر معتبر را كه میگوید حوا از یكی از دندههای آدم آفریده شده، شاهد بر آن گرفتهاند... این سخن بیاساس است و از بعضی روایات اسرائیلی گرفته شده و هماهنگ با مطالبی است كه در فصل دوم از سفر تكوین تورات تحریف شده آمده است. و از این گذشته بر خلاف شاهد و حس میباشد; زیرا طبق این نظر كه حوا از یكی از دندههای آدم آفریده شده، باید مردان در طرف چپ، یك دنده كمتر داشته باشند در حالی كه میدانیم هیچ تفاوتی میان تعداد دندههای مرد و زن وجود ندارد; و این تفاوت یك افسانه بیش نیست. ولی با توجه به سایر آیات قرآن، هرگونه ابهامی از تفسیر این آیه برداشته میشود و معلوممیشودمنظورازآن این است كه خداوند همسر او را از جنس او آفرید: «... جعل لكم من انفسكم ازواجا»; خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد (نه از اعضای بدن شما). و طبق روایتی كه از امام باقر علیه السلام در تفسیر «عیاشی» نقل شده است، آفریده شدن حوا از یكی از دندههای آدم شدیدا تكذیب شده و تصریح شده كه حوا از باقیمانده گل آدم آفریده شده است.» (۲۱)
بعضی دیگر از تفاسیر - مانند تفسیر برهان - فقط به جمعآوری نظریات و احادیث پرداخته و خود نظر مستقلی را ارائه ندادهاند.
با توجه به آنچه گفته شد، به این نتیجه میرسیم كه نظریه اول (خلقتحوا از دنده آدم) دارای ضعفهای عمده است:
۱- مطابق نظر تورات است و احتمال اینكه از اسرائیلیات باشد بسیار زیاد است.
۲- روایات اهلبیت علیهم السلام به شدت آن را تكذیب كردهاند;
۳-ازلحاظتجربیومشاهده،پذیرفتهنیست;
۴- زن و مرد هر دو انسانند و طبعا باید از یك چیز آفریده شده باشند (نه یكی از خاك و دیگری از موجودی زنده).
آیا خلقت زن شر است و عامل گناه
بعضی وجود زن را «شر» دانسته و او را عامل بدبختی و گرفتاری معرفی كرده و اعتقاد دارند زن عنصر گناه است. متاسفانه این مساله در ادبیات و تاریخ جهان نیز تاثیر نامطلوبی گذارده است. در تاریخ نیز از زنان برجسته كمتر نام و نشانی یافت میشود و این در حالی است كه بسیار زیاد به نام و ویژگیهای غلامانی برمیخوریم كه وسیله عیش و نوش و تفریح سالم و ناسالم پادشاهان را فراهم میآوردهاند (و چه بسا از آنها به نیكی یاد شده است.) همواره از زن به عنوان موجودی كه عامل گناه استسخن به میان آمده و حتی بعضی از شعرا آن چنان در هجو زنان شعر سرودهاند كه گمان میرود هیچ زن نیكی در تاریخ وجود نداشته است. برخی را اعتقاد بر این است كه زن شیطان كوچك است، مرد در ذات خود مبرا از گناه بوده و زن وی را به گناه میكشاند. به دلیل پای بند بودن به چنین اعتقادی است كه بسیاری از آیینها كنارهگیری از زن را توصیه میكنند.برای ریشهیابی این مساله، باید دید كه این تفكر از كجا نشات گرفته است؟ عوامل گوناگونیموجببه وجود آمدن این تفكر شده است; از جمله: بعضی - همانطور كه عنوان شد - خلقت زن را از دنده چپ مرد میدانند و او را موجودی ناقص میشمارند. و به همین دلیل، اورا موجودی كجرو و شرورخواندهاند:
زن از پهلوی چپ شد آفریده
كس از چپ راستی هرگز ندیده
عاملدیگر ایناست كه میگویند، آدم اول كه فریب شیطان را خورد و از بهشتبیرون راندهشدازطریق زن بود; «زن بود افسونگری، ایمان ربای» یعنی شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را. این مطلب در بعضی كتب تاریخی نیز به چشم میخورد و از جمله تاریخ طبری: «گفت [پروردگار]: ای آدم از كجا فریب خوردی؟ گفت: از حوا پروردگار من!» (۲۲)
برای بررسی این عوامل بهتر است نظر قرآن و روایات را جویا شویم تا بتوانیم پاسخ صحیح را به دست آوریم.
شهیدمطهری رحمه الله در این مورد میفرمایند: «قرآن داستان بهشت آدم را مطرح كرده ولی هرگز نگفته كه شیطان یا مار حوا را فریفت و حوا آدم را، قرآن نه حوا را به عنوان مسؤول اصلی معرفی میكند و نه او را از حساب خارج میكند. قرآن میگوید به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشتسكنی گزینید و از میوههای آن بخورید، قرآن آنجا كه پایوسوسهشیطانیرابهمیان میكشد ضمیرها رابهشكل«تثنیه» میآورد، میگوید: «فوسوس لهما الشیطان»; شیطان آن دو را وسوسه كرد. «فدلاهما بغرور»; شیطان آن دو را به فریب راهنمایی كرد. «و قاسمهما انی لكما من الناصحین»; شیطان در برابر هر دو سوگند یاد كرد كه جز خیر آنها را نمیخواهد.» (۲۳)
همچنین در روایات ما، زنان منشا خیر و بركتاند. از جمله از امام صادق علیه السلام روایت است كه «اكثر الخیر فی النساء» (و چگونه ممكناستخیرو شر در یكجا جمع شوند؟)
بهاینترتیب،قرآنو روایاتبا این فكر كه از زمان گذشته وجود داشته و تا حال هم آثاری از آن باقی است، سختبه مبارزه میپردازند و جنس زن را از این اتهام كاملا مبرا میدانند. و امام عزیزمان هم چه خوب فرمودهاند: «خدمت مردها هم، بسیارش مرهون خدمت زنهاست.» (۲۴) ادامه دارد.
پینوشتها:
۱- طه: ۵۵، از آن آفریدیمتان و در آن برگزیدیمتان و از آن بیرون آوردیم بار دیگر.
۲- مؤمن: ۶۷، اوستخدایی كه شما را از خاك بیافرید و سپس از قطره آب نطفه و آنگاه از خون بسته علقه پس شما را از رحم مادر طفلی بیرون آورد تا آنكه به رشد برسید و باز پیری سالخورده میشوید و برخی از شما از پیری فوت كنید.
۳- تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۱۶۵
۴ و ۵- علی اكبر علویقی، زن در آینه تاریخ، ص ۱۰
۶- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۳۷
۷- تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۳۸۰
۸- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۳۳
۹- زن از دیدگاه اسلام، انتشارات دارالتبلیغ قم، ص ۱۸
۱۰- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۱۴
۱۱- ترجمه تاریخ طبری، ج ۱، ص ۶۳
۱۲- تفسیر قرآن العظیم، ذیل آیه ۱ نساء
۱۳- از جمله تفسیر روحالبیان، ص ۱۵۹ و...
۱۴- مجمعالبیان، ص ۳ - ۴، ص ۶
۱۵ و ۱۶- جوامع الجامع، ج ۱، ص ۲۳۳
۱۷- تفسیر شبر، ذیل آیه نساء
۱۸ و ۱۹- ترجمه المیزان، ج ۴، آیه ۱ نساء
۲۰- تفسیرنمونه، ج ۱۹، ص ۳۸
۲۱- تفسیرنمونه، ج ۳، ص ۲۴۵ / تفسیر احسن الحدیث، ج ۱، ص ۶۹
۲۲- ترجمه تاریخ طبری، ج ۱، ص ۶۹
۲۴- كلمات قصار، مؤسسه نشر آثار امام، ص ۲۰۸
فاطمهٔ السادات مؤذن
در اعصار گذشته، همواره زن را موجودی پست میشمردند و او را عضوی ناقص كه طفیلی و سربار جامعه است معرفی میكردند و تفاوتهای او را با مرد، مایه نقصان او میدانستند. اما بر عكس در قرن اخیر در هر محفلی سخن از زن، شخصیت و حقوق اوست. مخصوصا در جوامع غربی كه مبارزه برای آزادی زن بیداد میكند. جالب اینجاست كه هرچند این دو دوره از لحاظ تقدم و تاخر زمانی با هم اختلاف و فاصله دارند، اما شیوه برخورد با زن هیچگاه عوض نشده است; به دیگر سخن اگرچه شعارها و شخصیت ظاهری به زن دادن نسبتبه گذشته جلوهای زیباتر به خود گرفته اما نفسالامر با گذشته هیچ تفاوتی نكرده است. در گذشته، به زن سركوفت ناقص بودن میزدند و او را مجبور میكردند برای كم جلوه كردن نقص خویش، همیشه خود را محتاج مرد و زیر سایه او بداند و سعی كند تا میتواند كاری كند كه مردها از او راضی باشند و در نتیجه، همواره در كنجخانه بماند و از كمال علمی و معنوی محروم بشود و بدین روی، خود نیز باور كرده بودكه عضو ناقص اجتماع است و خود را مستحق شخصیت و حقوق نمیدانست.
در هر حال، هر دو دوره در پایمال كردن شخصیت و حقوق زن مشترك بودهاند و چه بسا ضربه دوره دوم بسیار مخربتر بوده است. جوامع غربی، شخصیت و ارزش زن را در استفاده ابزاری از وی میداند.
ملاك پذیرش یك زن در غرب، این است كه خود را بیشتر در معرض دیگران قرار بدهد. متاسفانه در پیش از انقلاب، تب مبارزه برای آزادی زن به ایران هم سرایت كرده بود. حكومت پهلوی سعی داشتبه هر شكلی كه شده چادر را از سر زنان بردارد و بالاجبار آنها را در جایگاه رفیع خود بنشاند و با انجام مراسمهای گوناگون از قبیل انتخاب دختر شایسته و... ایران را به ماكتی از غرب تبدیل كردهبودند. و به قول امام عزیزمان رحمه الله «در دوره اختناق میخواستند زنان جنگجوی ما را ننگجو بار آورند.»
به این ترتیب، آنها زن را حتی بالاتر از مرد حساب میكردند و این بار برعكس دوره قبل، تفاوتهای زن و مرد را نقص برای مرد میدانستند!
ولی واقعیت این است كه زن در هیچ كدام از این دو دوره، شخصیت واقعی خود را نیافته و در هر دو دوره از رشد و كمال علمی و معنوی خود باز مانده است. در اینجاست كه پای اسلام ناب به عنوان حامی واقعی زن به میان میآید. آنچه اسلام در مورد زن میگوید، كاملا با آنچه در جهان امروز بدان عمل میشود تفاوت دارد; اسلام زن را همانند مرد، انسانی بزرگ با شخصیتی مستقل میداند كه تا اوج ملكوت میتواند پرواز كند. اسلام با قرار دادن محور تقوا برای سنجش انسانها، ملاك برتری افراد را نسبتبه دیگران، صرفا داشتن تقوای بیشتر میداند.
خلقت انسان
در اندیشه قرآن انسان از خاك آفریده شده و بازگشت همه به خاك و مبعوث شدن همه نیز از خاك میباشد: «منها خلقناكم و فیها نعیدكم و منها نخرجكم تارهٔ اخری». (۱)
همچنین قرآن خلقت انسان را به هفت مرحله تقسیم میكند. (۲) تفسیر نمونه در توضیح آیه ۶۷ سوره مؤمن مینویسد: «.. به این ترتیب نخستین مرحله، مرحله تراب و خاك است. مرحله دوم، مرحله نطفه كه مربوط به همه انسانهاست جز آدم و حوا. مرحله سوم، مرحلهای است كه نطفه تكامل یافته و رشد قابل ملاحظهای نموده و به صورت یك لخته خون بسته در آمده است. پس از این مرحله «مضغه» (چیزی شبیه به گوشت جویده) و مرحله ظهور اعضا، مرحله حس و حركت است كه در اینجا چهارمین مرحله را مرحله تولد جنین ذكر میكنند و مرحله پنجم را مرحله تكامل قدرت و قوت جنسی كه (بعضی آن را سن سی سالگی میدانند) قرآن از آن تعبیر به «بلوغ اشد» كرده است. از آن به بعد، مرحله عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز میشود و تدریجا دوران پیری كه مرحله ششم است فرا میرسد. سرانجام پایان عمر، كه آخرین مرحله است فرا میرسد و انتقال از این سرا به سرای جاویدان تحقق مییابد» (۳)
خلقت زن در آینه ادیان و اندیشهها
به راستی خلقت زن چگونه است؟ آیا او هم خلقتی همانند مرد دارد؟ آیا تفاوتی از لحاظ تركیب ماده و جسم بین زن و مرد وجود دارد؟ یا به تعبیر بعضیها كه مرد را موجودی برتر میدانند، آیا از آفرینش برتر نیز نسبتبه زن برخوردار است و «زن خلقتی ناقص دارد»؟
برای پاسخ به سؤالات فوق ابتدا به بررسی نظریات مختلف در اینباره پرداخته و سپس نظر اسلام را مطرح میكنیم.
قدیمیترین نظریه در این زمینه، نظریه افلاطون است كه میگوید: «انسان در اول دو جزء نبود بلكه در اثر ارتكاب گناه، مورد غضب خداوند قرار گرفت و به دو جزء نر و ماده تقسیم گردید». (۴) «ایرانیان باستان نیز اعتقاد داشتند، كیومرث اولین انسان بود كه وارد زمین گردید و سی سال در كوهستانها زندگی نمود و در موقع مرگ نطفهای از پشتش چكید و در اثر تابش آفتاب خشكید تا چهل سال دیگر در روز مهرگان (۱۶ مهر) كه جشن باستانی استبه صورت دو ساقه ریواس از زمین رویید، آنگاه به شكل انسان یكی به نام «میشانه» جنس ماده و دیگری «میشه» جنس نر در آمدند.» (۵)
«كاتولیكها، معتقدند كه روح مرد با روح زن فرق دارد و تنها مریم در میان زنان دارای روح معادل با مردان است و روح بقیه زنان حالتبین انسان و حیوان دارد.» (۶)
یهودیان معتقدند: «حوا از آخرین دنده چپ آدم آفریده شده است» (۷) و نیز در تورات (تحریف شده) آمده است: «خدا گفت: درست نیست آدم تنها بماند لذا حوا را آفرید ...» (۸)
«بهاگواد گیتا - كه دارای آیین هندو میباشد - عقیده كلی را اینگونه تشریح میكند: این فقط روح گنهكار است كه به صورت زن متولد میشود.» (۹)
«در كتاب لجبكی - كتاب مذهبی ژاپن باستان - در قسمتخلقت انسان نوشته شده است: آماتراسو - اله آفتاب - كه خدای خدایان است مرد و زن را یكسان آفرید ولی زن نتوانست از این تساوی بهره گیرد، لذا مرد برتر گردید.» (۱۰)نظر اسلام در خلقت زن
اگر بخواهیم دقیقا نظر اسلام را مورد بررسی قرار بدهیم، باید ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست. قرآن كریم در آیات متعددی این موضوع را مطرح كرده است; از جمله آیه ۲۱ سوره روم، ۲۷ نحل، ۱۱ شوری، ۴۹ ذاریات، و آیه ۱ سوره نساء. از باب نمونه و رعایت اختصار، به تفسیر و توضیح آیه اول سوره نساء پرداخته و نظریات مختلف مفسران و دانشمندان را در این مورد، بررسی مینماییم:
یایها الناس اتقوا ربكم الذی خلقكم من نفس واحدهٔ و خلق منها زوجها...»; تعدادی از مفسران و دانشمندان اهل تسنن اعتقاد دارند كه زن از دنده چپ مرد آفریده شده است. از جلمه طبری پس از اینكه در تفسیر خود نظرات مختلف محدثین را در این مورد میآورد، به بررسی آنها میپردازد. هرچند كه در آخر نظر خود را بیان نمیدارد، اما آنچه از شواهد به دست میآید این است كه او هم این نظریه را بیشتر قبول دارد و حتی در تاریخ خود (تاریخ طبری) اینگونه میآورد: «.. خدا آدم را در بهشت قرار داد كه در آن تنها همی رفت و همسری نداشت كه بدو آرام گیرد لحظهای بخفت و چون بیدار شد زنی را بالای سر خود دید كه خدای از دنده او خلق كرده بود... به گفته اهل تورات و دیگر مطلعان، خوابی برای او [آدم] انداخت. آنگاه یك دنده او را از طرف چپ بگرفت و جای آن را از گوشت پركرد و آدم همچنان در خواب بود تا خدا از دنده وی حوا را بیافرید...» (۱۱)
تفسیر «قرآن العظیم»، تالیفت ابن كثیر قرشی دمشقی نیز در مورد «زوجها» اینگونه توضیح میدهد: «و هی حواء خلقت من ضلعه[آدم] الایسر» (۱۲)
مفسران دیگری هم وجود دارند كه در مورد خلقت زن، همین اعتقاد را دارند (۱۳) ، ولی به نظر میرسد آنچه ذكر شد كافی بوده و رساننده مقصود باشد.
مفسران و علمای شیعه نیز همانند علمای اهل تسنن در مساله خلقت زن، نظرات مختلفی دارند: علامه طبرسی رحمه الله در تفسیر مجمع البیان نظر مفسران مبنی بر آفریده شدن حوا از ضلعی از اضلاع آدم را مطرح كرده است: «ذهب اكثر المفسرین انها خلقت من ضلع من اضلاع آدم» (۱۴) ; ولی در تفسیر جوامع الجامع نظر خود را بیان داشته و در ذیل آیه اول سوره نساء مینویسد، منظور از «خلقكم من نفس واحدهٔ»: «فرعكم من اصل واحد و هو نفس آدم ابیكم» (۱۵) و منظور از «خلق منها زوجها»: «خلق حواء من ضلع من اضلاعها» (۱۶) است.
درتفسیر «شبر» (نوشته علامه سیدعبدالله شبر) هر دو نظریه محتمل دانسته شده است: «خلق منها من فضل طینتها او من ضلعها» (۱۷) هرچند نظریه دوم مقدم دانسته شده است.
علامه طباطبائی رحمه الله در مورد این آیه در تفسیر «المیزان» درباره كلمه «زوج» میفرمایند: «بنا به گفته راغب، به معنای همسر استیعنی این كلمه در مورد هر دو قرین كه یكی نر و دیگری ماده باشد، استعمال میشود هم به نر «زوج» گفته میشود و هم به ماده...» (۱۸) سپس در مورد خلقتحوا میفرمایند: «ظاهر جمله مورد بحث میخواهد بیان كند كه همسر آدم از نوع خود آدم بود و انسانی بود مثل خود او. و این همه افراد بی شمار از انسان كه در سطح كره زمین منتشر شدهاند همه از دو فرد انسانی مثل هم و شبیه هم منشا گرفتهاند. بنابراین «من» نشویه خواهد بود و عبارت مورد بحث همان نكتهای را میرساند كه آیات زیر در صدد افاده آن است: «و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها»، «و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا...» پس اینكه در بعضی تفسیرها آمده كه همسر آدم از بدن خودش درستشده صحیح نیست هرچند كه در روایاتی آمده، لیكن از خود آیه استفاده نمیشود و در آیه چیزی كه بر آن دلالت كند وجود ندارد.» (۱۹)تفسیر نمونه نیز در مورد خلت زن اظهار میدارد كه: «خدا آدم را آفرید و سپس همسرش را از باقیمانده گل او خلق كرد» (۲۰) و این جمله كه میگوید همسر آدم از او آفریده شد، بعضی مفسرین از این تعبیر چنین فهمیدهاند كه همسر آدم (حوا) از بدن آدم آفریده شده و پارهای از روایات غیر معتبر را كه میگوید حوا از یكی از دندههای آدم آفریده شده، شاهد بر آن گرفتهاند... این سخن بیاساس است و از بعضی روایات اسرائیلی گرفته شده و هماهنگ با مطالبی است كه در فصل دوم از سفر تكوین تورات تحریف شده آمده است. و از این گذشته بر خلاف شاهد و حس میباشد; زیرا طبق این نظر كه حوا از یكی از دندههای آدم آفریده شده، باید مردان در طرف چپ، یك دنده كمتر داشته باشند در حالی كه میدانیم هیچ تفاوتی میان تعداد دندههای مرد و زن وجود ندارد; و این تفاوت یك افسانه بیش نیست. ولی با توجه به سایر آیات قرآن، هرگونه ابهامی از تفسیر این آیه برداشته میشود و معلوممیشودمنظورازآن این است كه خداوند همسر او را از جنس او آفرید: «... جعل لكم من انفسكم ازواجا»; خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد (نه از اعضای بدن شما). و طبق روایتی كه از امام باقر علیه السلام در تفسیر «عیاشی» نقل شده است، آفریده شدن حوا از یكی از دندههای آدم شدیدا تكذیب شده و تصریح شده كه حوا از باقیمانده گل آدم آفریده شده است.» (۲۱)
بعضی دیگر از تفاسیر - مانند تفسیر برهان - فقط به جمعآوری نظریات و احادیث پرداخته و خود نظر مستقلی را ارائه ندادهاند.
با توجه به آنچه گفته شد، به این نتیجه میرسیم كه نظریه اول (خلقتحوا از دنده آدم) دارای ضعفهای عمده است:
۱- مطابق نظر تورات است و احتمال اینكه از اسرائیلیات باشد بسیار زیاد است.
۲- روایات اهلبیت علیهم السلام به شدت آن را تكذیب كردهاند;
۳-ازلحاظتجربیومشاهده،پذیرفتهنیست;
۴- زن و مرد هر دو انسانند و طبعا باید از یك چیز آفریده شده باشند (نه یكی از خاك و دیگری از موجودی زنده).
آیا خلقت زن شر است و عامل گناه
بعضی وجود زن را «شر» دانسته و او را عامل بدبختی و گرفتاری معرفی كرده و اعتقاد دارند زن عنصر گناه است. متاسفانه این مساله در ادبیات و تاریخ جهان نیز تاثیر نامطلوبی گذارده است. در تاریخ نیز از زنان برجسته كمتر نام و نشانی یافت میشود و این در حالی است كه بسیار زیاد به نام و ویژگیهای غلامانی برمیخوریم كه وسیله عیش و نوش و تفریح سالم و ناسالم پادشاهان را فراهم میآوردهاند (و چه بسا از آنها به نیكی یاد شده است.) همواره از زن به عنوان موجودی كه عامل گناه استسخن به میان آمده و حتی بعضی از شعرا آن چنان در هجو زنان شعر سرودهاند كه گمان میرود هیچ زن نیكی در تاریخ وجود نداشته است. برخی را اعتقاد بر این است كه زن شیطان كوچك است، مرد در ذات خود مبرا از گناه بوده و زن وی را به گناه میكشاند. به دلیل پای بند بودن به چنین اعتقادی است كه بسیاری از آیینها كنارهگیری از زن را توصیه میكنند.برای ریشهیابی این مساله، باید دید كه این تفكر از كجا نشات گرفته است؟ عوامل گوناگونیموجببه وجود آمدن این تفكر شده است; از جمله: بعضی - همانطور كه عنوان شد - خلقت زن را از دنده چپ مرد میدانند و او را موجودی ناقص میشمارند. و به همین دلیل، اورا موجودی كجرو و شرورخواندهاند:
زن از پهلوی چپ شد آفریده
كس از چپ راستی هرگز ندیده
عاملدیگر ایناست كه میگویند، آدم اول كه فریب شیطان را خورد و از بهشتبیرون راندهشدازطریق زن بود; «زن بود افسونگری، ایمان ربای» یعنی شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را. این مطلب در بعضی كتب تاریخی نیز به چشم میخورد و از جمله تاریخ طبری: «گفت [پروردگار]: ای آدم از كجا فریب خوردی؟ گفت: از حوا پروردگار من!» (۲۲)
برای بررسی این عوامل بهتر است نظر قرآن و روایات را جویا شویم تا بتوانیم پاسخ صحیح را به دست آوریم.
شهیدمطهری رحمه الله در این مورد میفرمایند: «قرآن داستان بهشت آدم را مطرح كرده ولی هرگز نگفته كه شیطان یا مار حوا را فریفت و حوا آدم را، قرآن نه حوا را به عنوان مسؤول اصلی معرفی میكند و نه او را از حساب خارج میكند. قرآن میگوید به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشتسكنی گزینید و از میوههای آن بخورید، قرآن آنجا كه پایوسوسهشیطانیرابهمیان میكشد ضمیرها رابهشكل«تثنیه» میآورد، میگوید: «فوسوس لهما الشیطان»; شیطان آن دو را وسوسه كرد. «فدلاهما بغرور»; شیطان آن دو را به فریب راهنمایی كرد. «و قاسمهما انی لكما من الناصحین»; شیطان در برابر هر دو سوگند یاد كرد كه جز خیر آنها را نمیخواهد.» (۲۳)
همچنین در روایات ما، زنان منشا خیر و بركتاند. از جمله از امام صادق علیه السلام روایت است كه «اكثر الخیر فی النساء» (و چگونه ممكناستخیرو شر در یكجا جمع شوند؟)
بهاینترتیب،قرآنو روایاتبا این فكر كه از زمان گذشته وجود داشته و تا حال هم آثاری از آن باقی است، سختبه مبارزه میپردازند و جنس زن را از این اتهام كاملا مبرا میدانند. و امام عزیزمان هم چه خوب فرمودهاند: «خدمت مردها هم، بسیارش مرهون خدمت زنهاست.» (۲۴) ادامه دارد.
پینوشتها:
۱- طه: ۵۵، از آن آفریدیمتان و در آن برگزیدیمتان و از آن بیرون آوردیم بار دیگر.
۲- مؤمن: ۶۷، اوستخدایی كه شما را از خاك بیافرید و سپس از قطره آب نطفه و آنگاه از خون بسته علقه پس شما را از رحم مادر طفلی بیرون آورد تا آنكه به رشد برسید و باز پیری سالخورده میشوید و برخی از شما از پیری فوت كنید.
۳- تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص ۱۶۵
۴ و ۵- علی اكبر علویقی، زن در آینه تاریخ، ص ۱۰
۶- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۳۷
۷- تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۳۸۰
۸- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۳۳
۹- زن از دیدگاه اسلام، انتشارات دارالتبلیغ قم، ص ۱۸
۱۰- علی اكر علویقی، پیشین، ص ۱۴
۱۱- ترجمه تاریخ طبری، ج ۱، ص ۶۳
۱۲- تفسیر قرآن العظیم، ذیل آیه ۱ نساء
۱۳- از جمله تفسیر روحالبیان، ص ۱۵۹ و...
۱۴- مجمعالبیان، ص ۳ - ۴، ص ۶
۱۵ و ۱۶- جوامع الجامع، ج ۱، ص ۲۳۳
۱۷- تفسیر شبر، ذیل آیه نساء
۱۸ و ۱۹- ترجمه المیزان، ج ۴، آیه ۱ نساء
۲۰- تفسیرنمونه، ج ۱۹، ص ۳۸
۲۱- تفسیرنمونه، ج ۳، ص ۲۴۵ / تفسیر احسن الحدیث، ج ۱، ص ۶۹
۲۲- ترجمه تاریخ طبری، ج ۱، ص ۶۹
۲۴- كلمات قصار، مؤسسه نشر آثار امام، ص ۲۰۸
فاطمهٔ السادات مؤذن
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست