دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
عاشورا و مسئله نوسازی اجتماعی در اسلام
![عاشورا و مسئله نوسازی اجتماعی در اسلام](/mag/i/2/rxfoe.jpg)
این تفکرات عبارتند از:
۱) نگاه سرخ حسینی:
امام حسین (ع) میفرمایند: خروج نکردم جز برای اصلاح امور امت جدم و عمل به سیره جدم و پدرم همانطور که در شعاعی از این دیدگاه محرز است نگاه امام نگاهی مصلح گونه به دردهای اجتماعی است که این اصلاح و جهد به سلم به صورت نظامیو جنگ با ادوات حرب دوران آن امام معصوم (ع) بروز میکند و شیعیان آن حضرت به حقیقت با درک صحیح وضعیتی که در آن بودهاند و اعتقاد راسخ به دیدگاه سرخ حسینی، جان خود را در طبق اخلاص نهادند وتبعیت از امر مولی نمودند آنچه در این راستا بسیار مهم است بیارزش انگاشتن جان، مال فرزندان و... برای حفظ و حراست از کیان دین مبین و شریعت ناب محمدی (ص) است که به شهادت تاریخ موفق نیز بوده است و باعث ایجاد قیامهایی بعد از حماسه کربلا شده است مانند قیام توابین، قیام مدینه و قیام مختار ثقفی و... هم اکنون نیز حرکت حسینی سرمشق برای سایر آزادی خواهان است یا به اصطلاح امروزی این قیام ریلگذاری برای انجام قیامهای بعدی توسط اشخاص دیگر گردد. البته این مسئله قابل انکار نیست که قیامهای انجام شده از لحاظ شکل و محتوی بسیار با قیام حضرت سیدالشهداء تفاوت داشتند.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سخنان خود بحثی به این مضمون داشتند که امام (ع) سرمشق است و دیگران باید سعی کنند مانند سرمشقی کار خود را انجام دهند که البته همیشه مانند سرمشق نمیشوند و شاید نزدیک آن هم نشود. در هر صورت قیام حسینی بهترین نمونه برای تحقق و اعتلای آزادی نوع بشر از سلطه جباران و مستکبران بود و همین مسئله دشمن را به هراس میاندازد زیرا اگر ما درمسیری که حسین بن علی (ع) به ما مینمایاند گام برداریم آزادی خود را به هیچ چیز نخواهیم فروخت و لذا هیچ جبار ی قدرت استیلا بر جامعه ما را نخواهد داشت و این خود عین اصل امر به معروف و نهی از منکر است که تنها راه اصلاح نوسازی اجتماعی است و به قول معصوم (ع) اگر این فریضه به فراموشی سپرده شود ناشایستگان جامعه بر خوبان آنها مسلط میشوند و اگر خوبان دعا کنند دعایشان مستجاب نمیشود.
باتامل در این زاویه به نظر میرسد آنچه برای اصلاح جامعه اهمیت حیاتی دارد عامل بودن یکایک افراد جامعه است هم به صورت اصلاح فرد و هم جمعی که با یکدیگر ارتباط ناگسستنی و تنگاتنگی دارند و بهترین شاهد بر این مدعا سخن امام امت (ره) است که به درستی فرمودند شما خود را اصلاح کنید جامعه اصلاح میشود و آنچه موجب ترس دشمن از اسلام و اصول حسینی میشود نوع تفکری است که حسین بن علی (ع) داشت امام حسین (ع) در خطبه روز عاشورا سپاهیان عمربن سعد را به تفکر و تدبر فرامیخواند این جنبه تفکر حسینی است که مردم را به تدبر فرامیخواند و مردمیکه تدبر کنند مطالبهگر میشوند و زمانی که مردم مطالبهگر شدند هرگز جابرین و مستبدین نمیتوانند بر آنها حکومت کنند.
۲) نگاه سبز مهدوی:
دیگر عمود استواری که دشمن را از تفکرات اسلامیبه هراس میاندازد نگاه غایت گرایانه مهدوی است. این نگاه سبز که جهان را پیش روی جامعه انسانی سبز جلوه میدهد و نه مانند نگاه مدرنیسم و پست مدرنیسم که فقط روابط را بر پای نزاع و خصومت معنا میکنند.دیدگاه سبز مهدوی نگاهی به جهان از سر عطوفت و مهرورزی است یعنی رعایت دکترین اسلام ناب در تمامیشئون اجتماعی اعم از مسائل سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... برای نمونه، اسلام در حوزه نظام اقتصادی راهکارهایی ارائه کرده است نظیر اینکه ربا را حرام نموده، خمس و زکات را برای تعدیل وضعیت اقتصادی و نیز برای حفظ تعادل در معیشت جامعه واجب نموده است مصارف هرکدام را به صورت مجزا بیان کرده است.
اگر ما جامعهای داشته باشیم که تقوا در آن فضیلت معنا شود و دانش عامل تعامل میان افراد شود و دانشمندان هدایت امور جامعه را دردست گیرند میتوان تصور کرد که ما با چگونه جامعهای روبرو خواهیم بود پس عمل به دکترین اسلام و نگاه غایت گرایانه مهدوی دشمن را به هراس میاندازد و اکنون که بعضیها بر طبل جدایی دین از سیاست و شئون اجتماعی میزنند زمانی که ما دین را مثله نموده و قسمتهایی را که برای اداره جامعه به عنوان راهکار بیان شده است را کنار بگذاریم درواقع اصل و پایه دین را کنار گذاشتهایم زیرا دین آمده است تا ما به طریق آن سعادت دنیوی و اخروی خود را تامین کنیم ولی همانگونه که در آغاز سخن اشاره شد، بسیاری از ما هنوز این مسئلهای را که باید برای به تحقق پیوستن قیام مهدی موعود (عج) تلاش کنیم و مقتضای دشمن روز و چگونگی مبارزه با آن را آموزش ببینیم احساس نکرده ایم واقعیت اینست امروز دشمنان سابق با آن شکل و شمایل وجود ندارند حرب آنها متفاوت شده است ولی اصل دشمنی پابرجاست همانگونه که در مورد سفیانی که از دشمنان امام زمان (عج) است میگویند ممکن است از نوادگان ابوسفیان آن دشمن دیرینه اسلام باشد و شاید هم نباشد ولی حد مسلم آن است که این شخص همان تفکرات ابوسفیانی و همان تکبر فرعون گونه را دارد سایر دشمنان اسلام مانند صهیونیسم نیز از این قاعده مستثنی نیستند یعنی اینها شمر و خولیهای دوران ما هستند ولی نه با شمشیر و سلاح بلکه با تفکر وارد میدان شدهاند البته هرجا هم که بتوانند از کشتن ،غارت گری و اعمال این چنین روی گردان نیستند ولی بیشتر توان خود را برای آسیب رسانی عقیدتی و ایجاد ناتوی فرهنگی گذاشتهاند پس بر ما مسلمانان امروز واجب است که امام زمان (عج) خود را بشناسیم با بصیرتی بالا پای در لگام جهادی بگذاریم که دشمن نمیخواهد امروز گسترش نهضت کتابخوانی و وسعت بخشیدن به نهضت نرم افزاری و جنبش تولید علم وظیفهای است که برای هر مسلمانی حکم جهاد را دارد.
فرهاد ملا امینی
منبع : روزنامه حیات نو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست