سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

زنجیرهٔ تأمین سبز: راهبرد نوین کسب مزیت رقابتی در قرن ۲۱


زنجیرهٔ تأمین سبز: راهبرد نوین کسب مزیت رقابتی در قرن ۲۱
محیط زیست‌گرائی در هزارهٔ جدید یکی از موضوعات مهم به‌شمار می‌رود. از این‌رو دولت‌ها با اهرم‌های سیاستی مختلف سعی دارند بنگاه‌ها را به درونی‌سازی هزینه‌های تخریب زیست‌محیطی ملزم کنند. این مقاله به بررسی وضعیت فعلی زنجیرهٔ تأمین سبز کشور در بخش‌های حمل و نقل، صنعت و معدن و کشاورزی از نظر شاخص‌های عملکردی و زیست‌محیطی می‌پردازد و اقدامات و شاخص‌های مورد نیاز برای استقرار یک زنجیرهٔ تأمین سبز را تبیین و مزایای استقرار آن را احصا می‌کند تا از این رهگذر در فضای به شدت رقابتی حاکم بر بازار، اول آنکه، الگوئی برای سنجش و ممیزی عملکرد زیست‌محیطی فراهم گردد. دوم آنکه، آن‌دسته از بنگاه‌های داخلی که به دنبال توسعه پایدار هستند با درک عمیق ابعاد کلیدی ارزش در سراسر زنجیرهٔ تأمین برای کسب مزیت رقابتی بهره‌مند گردند.
مظفر ناصری طاهری
منبع : معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی