چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
رمضان; ماه خودسازی
خودسازی از خودشناسی آغاز میشود. نخستباید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت; چرا که با خودشناسی، خداشناسیتحقق مییابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساختهایم.
در آغاز باید دید چرا پدید آمدهایم؟ و هدف از پیدایش و خلقت ما چیست؟خداوند در قرآن کریم تصریح کردهاست که:«و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون; من جن و انس را نیافریدم، جز برای اینکه عبادت کنند».
در تفاسیر زیادی «لیعبدون» به معنای «لیعرفون» آمدهاست; یعنی هدف از خلقتشناخت است و گرنه عبادت فقط نماز و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش کردننیست. نماز و روزه و ...، شعبهای از عبادت است که شاید از عبادت اجتماعی اهمیتشکمتر باشد، زیرا در آن جا انسان فقط به خود میاندیشد، و عبادت در معنایگستردهتر با دیگران و به دیگران اندیشیدن است. عبادت، دردشناسی و دردزدایی است.
عبادت، در جمع زیستن و برای جمع زیستن است.این که عبادت بیشتر به صورت جمعی مطرح میشود و بر مسجد و جمعه و جماعت تاکیدمیشود، برای این است که شناخت انسان به خویش منحصر نشود و به دیگران نیز سرایتکند. ما آفریده نشدهایم که تنها گلیم خود را از آب بیرون بکشیم بلکه باید درمتن قرار بگیریم نه در حاشیه. در جمع زندگی کنیم نه در دیر. به فکر چارهجویی ازدیگران باشیم نه تنها چارهجویی از خویشتن. به هرحال، بحث ما درباره شناخت نیستکه بحثی است طولانی و از آن میگذریم. اما آنچه گفتنی است، این است که انسانچگونه باید خود را بسازد و چگونه باید خود را آماده کند تا انسانی الهی گردد;تا قابلیتخلیفه الله شدن پیدا کند. خودسازی به این است که منش خود را بهگونهای تغییر دهیم که پروردگار میخواهد، و به عبارت دیگر: اگر هم طبیعت ما مایلبه تکبر و خودخواهی است، باید نفس خویشتن را چنان ریاضت دهیم که از فراز کبر ونخوت فرودآید و به تواضع و فروتنی گراید. اگر طبیعت ما، به بخل تمایل بیشتریدارد، چون این صفت مورد نکوهش خداوند و تمام پیامبران و اولیا و خردمندانمیباشد، پس باید از آن دستبرداشت و سخاوتمند شد. خلاصه باید صفات سلبیه (منفی) را از قلب زدود، چنان که صفات ثبوتیه را چون جامهای تمیز و زیبا در بر کرد.
باید قلب را از آن چه در نظر مولا و پروردگارمان ناخوشایند و مکروه است، پاککرد و باید تمام اعضا و جوارح را در راه رضایش به کار گرفت.
خویشتن را باید با حلم و بردباری عادت داد که درجه و مقام آدمی را والا کند ودر میان مردم مایه شرف و عزت باشد و با نیکان و بزرگان هم صحبتشود و از هرچهمایه پستی و تنپروری و تنبلی است دور سازد و آن چه که انسان را به خدایش نزدیکو مقرب میکند، به آن سوی سوق دهد و عاقبتخیر و نیک فرجامی، ثمره و نتیجهاشباشد.
باید به عفت و پاکدامنی روی آورد و از آنچه مایه نفرت و خجلتباشد و شخصیتانسان را لکهدار و ننگ بار سازد، دوری جست. باید صبر را پیشه خود ساخت تا بهیقین و رضا برسد و تسلیم در برابر اوامر حق باشد و تنگناها و محنتها و رنجها وسختیها و تنگدستیها و رویدادهای تلخ روزگار، او را از پای درنیاورد.
باید به سوی تکامل عقل و روح گام برداشت و با تکیه بر دو بال تقوا و عمل، بهاوج عزت و عظمت و خداخواهی رسید. باید در مقابل لذات زودگذر دنیایی به سلاحتقوا، ورع، پارسایی و زهد مسلح شد تا رستگار شویم و به بهشت رضوان نایل آییم که:
«و رضوان من الله اکبر».
باید آن چنان بر خویشتن مسلط بود و نفس سرکش را مهار کرد که نه مدح و دروددیگران و نه فحش و ناسزای آنها در روحیه فولادین و باصلابتش تاثیر گذارد.
باید خود نگهدار بود از آنچه نارضایتی حق در بردارد، نه آنچه خویشتن بخواهدیا نخواهد که در برابر امر مولا خودی نیست که مطرح باشد. باید از شر و بدی ورذایل اخلاقی و عادتهای ناپسند و منشهای زشت و کارهای قبیح، دور شد چنانکه بهخیرخواهی و راستگویی و امانت و فضیلت و اخلاق نیکو و خصال پسندیده، متخلق شد.
باید به فکر امروز و فردای خود بود و برای فردا که دیرهم نیست آماده شد وبرای جهان جاویدان و ابدی، توشه برداشت.
باید با استقامت و پایداری، نه از حوادث و رویدادهای تلخ ترسید و نه از ملامتملامت کنندگان و سرزنش نادانان، خم به ابرو آورد، بلکه فقط خدا را در نظر داشت وراه خدا را دنبال کرد و پیوسته از او خواست که توفیق هدایت در صراط مستقیمش بهوی بخشد: «اهدنا الصراط المستقیم».
باید محبت، دوستی، همکاری، غمخواری، ایثار، گذشت، بخشش و نرمش را جایگزیننفرت، خشم، کینه، خودپسندی، خودمحوری، آز و تندخویی نمود.
باید از زندگی دیگران عبرت گرفت، نه خود عبرت دیگران شد. و دهها باید و نبایددر این جا خودنمایی میکند که اگر انسان به فطرت و سرشتخویش بنگرد، به آنها پیخواهدبرد، و ماه رمضان، هنگام آن است که انسان را متوجه خویشتن کند و فطرتخفتهاش را بیدار سازد و از راه تفکر و اندیشیدن که برترین عبادت است او رابه خودسازی وادارد. برادران ! خواهران ! ماه خدا فرا رسیده است; جا دارد کهبیشترین استفاده را از آن بنماییم. نگذارید ساعتی، بلکه لحظهای از این ماهمبارک به هدر رود. در این ماه سرنوشتیک ساله، بلکه سرنوشت تمام عمر تعیینمیشود.
هشیار باشیم، مبادا ساعتی بیانگیزه، بیتوجه و بیهدف بگذرد و از عیدی و جایزهالهی در روز عید فطر خدای نخواسته بیبهره و محروم بمانیم که هیچ زیانی از آنسختتر و زیانبارتر نیست! در روایت آمده است که رسول خدا صلیالله علیه و آله وسلم قبل از ماه رمضان خطبهای خواند و در آن خطبه فرمود:
«ای مردم! جبرئیل به دیدار من آمد و گفت: یا محمد! هرکه نام تو را بشنود وبر تو صلوات نفرستد، از رحمتخدا دور باشد. یا محمد! هر که ماه رمضان را دریابدو مورد مغفرت و آمرزش پروردگار قرار نگیرد و از دنیا برود، خداوند او را ازرحمتش دور خواهد کرد. ای پیامبر آمین بگو. من هم آمین گفتم» (۱) .
در این ماه خودسازی درهای بهشتبر روی مومنان گشوده میشود و درهای جهنم بستهمیشود، نباید کاری کرد که در اثر آن کار، درهای بهشتبر رویمان بسته و درهایدوزخ گشوده شود.
در این ماه پربرکت چنان که از روایات استفاده می شود بهشت را زینت میدهندو پاداش کارهای خیر و عبادت ها و راز و نیازها دوبرابر میگردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «شهر رمضان شهر الله عز و جل وهو شهر یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات، و هو شهر البرکه، و هوشهرالانابه، و هو شهر التوبه، و هو شهرالمغفره، و هو شهرالعتق من النار و الفوزبالجنه.
الا فاجتنبوا فیه کل حرام و اکثروا فیه من تلاوه القرآن و سلوا فیه حوائجکم واشتغلوا فیه بذکر ربکم و لا یکونن شهر رمضان عندکم کغیره من الشهور فان لهعندالله حرمه و فضلا علی سائر الشهور، و لایکونن شهر رمضان، یوم صومکم کیومفطرکم» (۲) .
ماه رمضان، ماه خدای عزوجل است که در آن پاداش کارهای نیک دوبرابرمیشود و گناهان زدوده میشود.
ماه رمضان، ماه برکت و افزایش است.
ماه رمضان، ماه بازگشت و انابه است.
ماه رمضان، ماه توبه است.
ماه رمضان، ماه آمرزش گناهان و مغفرت است.
ماه رمضان، ماه آزادی و رهایی از جهنم و دستیابی به بهشت است.
پس ای مردم! درماه رمضان از هر کار بد و حرامی دوری کنید و در آن بسیار قرآن بخوانید و تماماوقاتش را به یاد و ذکر پروردگارتان مشغول شوید. مبادا ماه رمضان نزد شما ماننددیگر ماهها باشد، چرا که بر دیگر ماهها حرمت و برتری دارد. حضرت امیرالمومنینعلیهالسلام میفرماید: «علیکم فی شهر رمضان بکثره الاستغفار و الدعاء، فاماالدعاء فیدفع البلاء عنکم و اما الاستغفار فتمحی به ذنوبکم (۳) ; بر شما باد، در ماهرمضان، به بسیار دعاکردن و استغفارنمودن چرا که دعا بلا را از شما دور میسازد واستغفار، گناهانتان را میزداید». بههر حال، ماه رمضان ماه خودسازی است وکمترین خودسازی به این است که انسان خودی را برای خویشتن نشناسد و خدا را مالکخود بداند که اگر چنین بود، خدا را خواهد شناخت و حق عبودیت پروردگار را اداخواهد کرد و از هر چه رنگ ضد خدایی دارد، دور خواهد شد. خودسازی و جداشدن ازتعلقات و هواهای نفسانی، منشا تمام کمالات و ملکات و فضائل انسانی است و اگر کسیتوانستخود را از تعلقات مادی برهاند، و به ظواهر زودگذر دنیا بیاعتنا باشد،بیگمان به خدا توجه خواهدکرد و به سوی تکامل روانه خواهد شد و این بالاترینپیروزی و سرفرازی انسان است. خدا میداند تمام مفاسد جهان و ظلمها و تعدیها وتجاوزها و گردن کشیها در اثر خودبینی و هواپرستی است، لذا در قرآن کریم هموارهتزکیه و تربیت مقدم بر تعلیم وآموزش ذکرشدهاست و خودسازی; یعنی تزکیه نفس وماهرمضان به حق ماه تزکیه و تطهیر نفس است. پس بیایید باهم در این ماه بزرگآهنگ تقرب به خدا را بجوییم تا در درگاهش ره یابیم و در روز رستاخیز سفید روی گردیم.
در پایان فرازی زیبا از نیایشهای امام سجاد سلام الله علیه را یادآورمیشویم، باشد که صحیفه سجادیه همواره الگوی ما در زندگی باشد:
«اللهم و انت جعلت من صفایا تلک الوظائف، و خصائص تلک الفروض شهر رمضان،الذی اختصصته من سائر الشهور و تخیرته من جمیع الازمنه و الدهور، و آثرته علی کلاوقات السنه بما انزلت فیه من القرآن و النور و ضاعفت فیه من الایمان، و فرضتفیه من الصیام، و رغبت فیه من القیام، و اجللت فیه من لیله القدر التی هی خیرمن الف شهر، ثم آثرتنا به علی سائر الامم و اصطفیتنا بفضله دون اهل الملل، فصمنابامرک نهاره، و قمنا بعونک لیله، متعرضین بصیامه و قیامه لما عرضتنا له منرحمتک و نسبتنا الیه من مثوبتک و انت الملی بما رغب فیه الیک، الجواد بما سئلتمن فضلک القریب الی من حاول قربک (۴) ; خداوندا! از کارهای برگزیده و واجبات ویژه،ماه رمضان را قرار دادی; ماهی که آن را از میان دیگر ماهها برگزیدی، و از میانتمام زمانها و روزگاران، آن را انتخاب نمودی، و بر جمیع اوقات سال برتریشبخشیدی و انتخاب آن به دلیل قرآن و نوری است که در آن ماه فرو فرستادی، و ایمانرا در آن دو برابر ساختی و روزهاش را واجب و شب زندهداری را برای عبادت در آنترغیب فرمودی و شب قدر را که از هزار شب برتر است در آن عظمتبخشیدی و گرامیداشتی، سپس ما را به وسیله آن ماه بر تمام امتها برگزیدی و به سبب فضیلتش ما رانه دیگر پیروان ادیان را برتری بخشیدی، پس به فرمان تو روزش را روزه میداریمو به یاری تو شبش را به عبادت میپردازیم، در حالی که با صیام و قیامش، خویش رامشمول دعوتی که ما را در معرض آن قراردادهای، میسازیم، و آن را سبب دریافتپاداش تو میسازیم و تو برآن چه از درگاهت درخواستشود، توانایی و به آن چه کهاز فضل و احسانت مسالت گردد بخشایندهای و به کسی که آهنگ تقرب به تو جویدنزدیکی». آخرین سخن این که رسیدن این ماه سراسر خیر و برکت را به محضر مبارکولی الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، و محضر مقام معظمرهبری و علمای بزرگ و تمام اقشار ملتشریف و سرفراز ایران اسلامی و عموم شیعیانجهان تبریک و تهنیت میگوئیم و امیدواریم خداوند ما را توفیق عبادت خصوصا در اینماه مبارک بخشد و مستوجب مغفرت و آمرزش درگاهش قرار دهد.
رضا ساعی شاهی
پینوشتها:
۱- المقنعه، ص ۳۰۸
۲- فضائل الاشهر الثلاثه، ص۹۵
۳- وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۲۰
۴- دعای ۴۵، صحیفه سجادیه
پینوشتها:
۱- المقنعه، ص ۳۰۸
۲- فضائل الاشهر الثلاثه، ص۹۵
۳- وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۲۰
۴- دعای ۴۵، صحیفه سجادیه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست