سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند - Alice Doesn't Live Here Anymore
سال تولید : ۱۹۷۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برادران وارنر
کارگردان : مارتین اسکورسیزی
فیلمنامهنویس : رابرت گچل.
فیلمبردار : کنت ویکفورد.
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچارد لاسال
هنرپیشگان : اِلن برستین، کریس کریستو فرسن، آلفرد لوتر، بیلی ۱۷۱;گرین۱۸۷; بوش، دایان لد، للیا گُلدونی، هاروی کایتل، لین برادبری و جودی فاستر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه.
در مانتریِ کالیفرنیا، «آلیس گراهامِ» هشت ساله رویای خواننده شدن در سر دارد. بیستوهفت سال بعد، در ساکوروی نیومکزیکو، «آلیس» (برستین) بیشتر وقتش را به میانجیگری میان شوهر عبوسش، «دانلد هایات» (بوش)، و پسر یازده ساله بازیگوششان، «تام» (لوتر) میگذراند. تا اینکه «دانلد» در سانحهای کشته میشود و «آلیس» تصمیم میگیرد بهدنبال آروزی دیرینش برود. او خانه و وسایلش را میفروشد و همراه «تام» به مانتری میرود. آن دو در فینیکس توقف میکنند، در متلی اتاق میگیرند، و پس از دوندگی زیاد، «آلیس» در کافهای بهعنوان خواننده استخدام میشود. «تام» که بیشتر وقتها در متل تنهاست، بهشدت کسل میشود؛ در کافه، «آلیس» با «بن اورهارت» (کایتل) آشنا میشود، ولی وقتی سروکله همسرش، «ریتا» (برادبری) پیدا میشود و برای کنترل همسر بیبندوبارش از «آلیس» کمک میخواهد، چهره خشن «بن» بروز میکند. «آلیس» و «تام» شهر را ترک میکنند، بالاخره به توسکان میرسند. متلی دیگر و کافهای دیگر، و اینبار بهعنوان پیشخدمت (و ابتدا «آلیس» با نفرت پیشخدمت دیگر کافه، زن بددهنی بهنام «فلو» / کد، روبهرو میشود). «تام» هم خودش را با درس گیتار و دوستی با «آدری» (فاستر) سرگرم میکند؛ «آلیس» با کشاورزی بیوه بهنام «دیوید بری» (کریستوفرسن) آشنا میشود و پس از مدتی، دودلی، به او دل میبازد، اما مشاجرهای میان «تام» و «دیوید» باعث میشود «آلیس» محبوبش را ترک کند؛ با این همه بعدتر «تام» را هم که مدام توی رویش میایستد، از خود میراند. سپس تمام شب را دنبالش میگردد، در حالی که «تام» با «آدری» نوشخواری کرده کرده است. صبح روز بعد، «آلیس» پسرش را از پاسگاه پلیس بیرون میآورد، دیر به سرکار میرسد و از وابستگیاش به مردان با «فلو» درد دل میکند. وقتی «دیوید» وارد کافه میشود، «آلیس» ابتدا روی خوش نشان میدهد؛ «دیوید» پیشنهاد میکند که اگر واقعاً «آلیس» قصد خواننده شدن دارد، او مزرعهاش را بگذارد و با «آلیس» به مانتری بیاید؛ اما «آلیس» ترجیح میدهد که فعلاً در توسکان بماند.
* فیلمی که در اوج دوره رواج نظریه زن - آزاد - خواهی در سینمای آمریکا ساخته میشود. شخصیتپردازی «آلیس» بهعنوان زنی که بهرغم فشارهای خانواده و اجتماع به سرنوشت خود تن نمیدهد کاملاً موفق است. همچنین فیلمنامه گچل که تصویری فوقالعاده از رفاقت زنانه «آلیس» و همکارش ارائه میدهد و با وجود پایان خوشِ تچسبی که دارد، بهدلیل تفاوتش با دیگر آثار اسکورسیزی و نیز سرزندگی بازی برستین و حضور کایتل و فاستر (در نقشهائی کوتاه) هنوز تماشائی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست