سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
سفر به بام دنیا با قطار
حدود چهار سال و نیم پیش ساخت پروژهفوقالعاده و حیرتانگیزی در چین آغاز شد. اینپروژه ساخت مرتفعترین خطوط آهن دنیاست.این خط آهن از (كینگهای) یكی از استانهایغربی چین آغاز شده و به (تبت) ادامه مییابد. ازشروع كار مهندسان و متخصصان زیادی از همهنقاط چین و حدود یكصد هزار كارگر برای به ثمررساندن این پروژه فعالیت میكنند. این خطآهن ۱۱۲۵ كیلومتر طول دارد و در طول مسیرتونلهایی در میان رشته كوههای مرتفع ایجادشده است و به این ترتیب یك خط آهن درارتفاع فوقالعاده زیاد تشكیل شده كه حتی بعضیاز هواپیماهای كوچك نمیتوانند در این ارتفاعپرواز كنند. تقریبا ۹۰ درصد این خط آهن درارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر قرار دارد، كه از شهر(گلمد) یكی از شهرهای استان غربی چین به نام(كینگهای) شروع شده و از میان كوهستانهای(كن لن) عبور كرده، گردنههای یخبندان(تانگولا) به ارتفاع ۵۰۷۲ متر را سپری كند وبالاخره به (لهاسا) پایتخت (تبت) ختم میشود.تاكنون چین مبلغ ۲/۵ میلیارد یورو در ساختاین پروژه عظیم هزینه كرده است. تصمیمگیریدر مورد ساخت این پروژه از سال ۱۹۵۰ گرفتهشده است. بسیاری از متخصصان خطوط آهن،موفقیت چنین پروژهای با این وسعت را غیرممكنمیدانستند. اما وقتی در اكتبر ۲۰۰۵ اولین قطارآزمایشی این مسیر را با موفقیت و بدون مشكلطی كرد، این موضوع روشن شد كه پروژهبرخلاف گفته این متخصصین موفقیتآمیز بودهاست و بدین ترتیب مرتفعترین خطوط آهنجهان توسط متخصصین چینی ساخته شد وچینیها با غرور این افتخار را جشن گرفتند.
● مشكلات و سختیهای پروژه
البته اجرای این پروژه كار سخت وطاقتفرسایی بود. یكی از كارگران به نام (فای)كه در این پروژه كار میكرد، این طور میگفت: كهكار كردن در این ارتفاع جان ما را به لبمان رساند.ما در این ارتفاع به مشكلات تنگی نفس وسرگیجههای سخت دچار میشدیم. مشكلات وموانع كار و سنگاندازیهای برخی از متخصصانسبب شد تا ساخت این پروژه حدود نیم قرن بهتاخیر بیفتد. اما به طور كامل منتفی نشد، و دولتچین همچنان مصر بود كه چنین پروژهای اجراشود.
●افتتاح در سال ۲۰۰۷
این پروژه در سال ۲۰۰۷ رسما افتتاحخواهد شد. برای این كه سر بالاییهای پرشیب بهراحتی طی شود سه لوكوموتیو به هم متصل شده وواگنهای قطار را میكشند. در این قطار بایدوسایل و امكاناتی كه در هواپیماها وجود دارد،باید تعبیه شود. به ویژه ماسك اكسیژن و دستگاهتنظیم فشار هوا، چرا كه در این ارتفاع، احتمالمشكلات تنفسی برای مسافران وجود دارد. قطاربعد از دو ساعت حركت به تونل (كن لنشان)میرسد كه در ارتفاع ۵۰۰۰ متری واقع است.در این ارتفاع وارد تونل شدن به خصوص برایافرادی كه بیماریهای تنفسی دارند خطرناكبوده و حتما باید تجهیزات لازم در قطار وجودداشته باشد. تخمین زده شده پس از راهاندازیاین خط آهن سالانه یك میلیون مسافر و ۲/۵میلیون تن بار از طریق این خطوط منتقل شود.البته (بریان برین) متخصص خطوط آهن درشركت انگلیسی (GIBB) میگوید با یك سریبهینهسازی حجم این انتقال به بیشتر از این هممیرسد.به دستور رییس جمهور چین (هوجینتائو) در ۲۴ اكتبر ۲۰۰۴ طی مراسم خاصیسنگ یادبودی در گردنه (تانگولا) به ارتفاع۵۰۷۲ متری نصب شد كه روی آن حك شده(بلندترین نقطه روی زمین كه خطوط آن در آنراهاندازی شده است.) این پروژه به یك بارهركورد را به طرز عجیبی شكست و خیلی بالاتر ازركورد قبلی كه اكسپرس آندن در پرو است قرارگرفت و یك موفقیت بزرگ برای چینیهامحسوب میشود.
●رهاوردهای این پروژه برای چین و تبت
از آنجایی كه تبت یك سرزمینی با معادن وكانیهای فراوان است و حدود ۱۲۰ نوع كانیدر آن وجود دارد كه گاز، نفت و زغال سنگ ازجمله آنهاست، چینیها به آن عنوان (الكسزانگ) را میدهند كه به زبان ما (انبار گنجهایغرب) چین معنا میشود. و برای انتقال موادمعدنی تبت به چین این خط آهن اهمیت فراواندارد. كه در بهبود وضعیت اقتصادی هر دو منطقهبسیار موثر است. در ۸۰ كیلومتری بعد از گردنه(تانگولا) به یكی از شهرهای كوچك تبت به نام(آمدو) میرسیم. این منطقه ۳۵۰۰۰ نفرجمعیت دارد كه ساكنان آن در فقر شدیدی به سرمیبرند. قرار است ایستگاهی در این منطقهاحداث شود.
مردم این منطقه با كنجكاوی روزها مدتطولانی را به محل احداث این ایستگاه ناتماممیآیند برای آنكه شاهد كوچكترین پیشرفت آنباشند. (لواوجیا) كه یك پیرمردی است كه ازفرط پیری پشتش خمیده شده همراه با نوههایشبه اینجا میآید و با چشمانی كه امید در آنمیدرخشد به سازههای این ایستگاه خیرهمیشود. راهاندازی این پروژه وضع اقتصادیمردم این منطقه را بهبود میبخشد. (لواوجیا) هممنتظر روزی است كه این قطار از این خط عبوركرده و او بتواند شیر دامهایش را به سراسر چین وبا قیمت بالاتری فروخته و سود بیشتری كند.
●ایستگاه آخر، ورود به لهاسا
ایستگاه آخر این قطار در شهر لهاسا پایتختتبت و در نزدیكی كاخ پوتالا بنای یادبود شهرلهاساساخته شده است. این ایستگاه بسیار مجلل وزیبا و با سبك معماری با شكوهی ساخته شده استو در قسمت داخلی آن در مساحت ۲۱۰۰۰مترمربع مراكز خرید سالن انتظار یك مركز تجاریبا اتاق كنفرانس و... ساخته شده است. وانگسسهانگ رییس این سازه عظیم است و میگوید: درآیندهای نزدیك توریستها نه فقط به خاطر بناییادبود پوتالا بلكه به خاطر این ساختمان عظیم وباشكوه به تبت میآیند. حركت گولموند به لهاسا۱۶ ساعت طول میكشد كه بسته به شرایط آب وهوایی ممكن است بیشتر از این هم بشود با افتتاحاین پروژه توریستهای تشنه بیشماری برایسفر به بام دنیا با این قطار به چین خواهند آمد.
منبع : مجله خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست