جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
ابوالفتح لامعی
دكتر لامعی نگرش فرایندی را از اصول اساسی مدیریت جامع كیفیت دانسته و معتقدند كه هیچ موضوع اساسیو سرنوشت سازی در مدیریت جامع كیفیت وجود ندارد كه محل ظهور و بروز و تأثیر آن فرایندها نباشد .
دكتر لامعی نگرش فرایندی را از اصول اساسی مدیریت جامع كیفیت دانسته و معتقدند كه هیچ موضوع اساسیو سرنوشت سازی در مدیریت جامع كیفیت وجود ندارد كه محل ظهور و بروز و تأثیر آن فرایندها نباشد .
وی در دوران ریاست دانشگاه به این نكته رسیده است كه باید یك چاره اندیشی اساسی برای حل مشكلات و معضلات مدیریتی و به طبع آن ارائه خدمات كرد كه در واقع در نیمه راه به ارتقای كیفیت رسیدهاند . در یكی از نوشتههایشان اظهار نمودهاند كه از گذشته دور احساس می كردند كه سازمانهای ما دچار مشكل مزمن هستند و در این سازمانها حرف زیاد زده شده و كم عملمیشود و افراد ، هدفدار و جهت دار حركت نمی كنند و بسیاری از فرایندها زاید ، وقت گیر بوده و اتلاف منابع را بدنبال خود دارند ، مدیریت ها ناكارآمد بوده ، تواناییهای كافی برای اداره و رهبری سازمانها وجود نداشته و انگیزه ها از بین رفته اند .
دكتر لامعی در تحلیل این قضایا و در پاسخ به نارساییها به مدیریت جامع كیفیترسیدهاند و اعتقاد دارند كه این مدیریت همه حسن های شیوههای قبلی مدیریت را داشته و علاوه بر آنجامعیتی دارد كه میتواند به همه مشكلات ما پاسخ دهد و تنها شیوه مدیریتی است كه می تواند پاسخ گوینیازهای مردم باشد .وی بدنبال كیفیت رفتن را در واقع بدنبال نیازها و انتظارات مردم رفتن میداند .
وی بیاننموده است كه یك نظام جامع باید بتواند كاركنان را با بهترین خلق و خوی ، با انگیزه قوی در صحنه نگهداشته ،فرایند مؤثر را طراحی كند ، فرایندهای زاید را حذف كند ، از منابع خود درست بهرهبرداری كرده و هزینه ها را كاهش دهد و نهایتا" باعث پویایی دائمی مدیریت گردد . وی مدیریت جامع را حاكی از اعمال نوعی مدیریتمیداند كه همه اجزا و عناصر ، منابع و فرایندهای سازمان را برای دستیابی به كیفیت ، همسو و هماهنگمیكند و معتقد است كه مدیریت جامع كیفیت به عنوان یك استراتژی مؤثر برای ایجاد تغییر ، همه موضوعاتمدیریتی و سازمانی را در بر میگیرد و تمامی اجزا و عناصر سازمان را به دست صاحبان فرایندها در مسیر تحولبنیادی قرار میدهد.
بدنبال آن ایشان اقدام به طراحی روش آموزش ارتقای مستمر كیفیت بصورت ساده وکار بردی نموده و روشنpdca focus را برای شروع حرکته ای مدیریت جامع کیفیت به منظور ارتقای مستمر و فراگیر فرایندها انتخاب نموده و شروع به برگزاری كارگاههای آموزش این روش در تمام دانشگاههای علوم پزشكی نمودهاند .
● وی عقیده دارد كه FOCUS PDCA عبارت است از :
▪ یك روش ارتقای كیفیت
▪ یك فرایند یادگیری
▪ یك فرایند برنامه ریزی
▪ یك روش تحقیق كاربردی
▪ یك روش افزایش بهره وری
▪ یك روش برای تحقق كار تیمی و توانمند سازی كاركنان
▪ یك روش مدیریت فرایندها
دكتر لامعی در پاسخ به سئوال "چرا به دنبال كیفیت هستیم " گفته اند كه چون می خواهیم به نقص صفر برسیمیعنی كارها را درست انجام بدهیم ، مشاركت واقعی كاركنان را داشته باشیم ، هزینه ها را كاهش داده ، بازدهی را افزایش دهیم ، فرایندهای زاید را حذف بكنیم ، مدیریت پویا ایجاد كرده ، دنبال خلاقیت و نوآوری برویم و یكزمینهٔ واقعی برای هماهنگی ایجاد بكنیم . وقتی روی مقوله فرایند متمركز می شویم ، آن وقت است كه تكتك افراد فكرشان ، خلاقیت شان ، نوآوریشان ، تلاش شان و تصمیم شان ارزش پیدا می كند و در نهایتمشتری نیز ارزش پیدا می كند . وقتی وارد چنین سازمانی میشویم رفتار كاركنان نشان می دهد كه دنبالكیفیت هستند كیفیت یك عادت ، یك رفتار ، یك كردار می شود .
توصیه ایشان به مدیران ارشد این است كه اگر قرار باشد كه رهبری تلاشهای كیفیت را در سازمان خود پیادهكنید باید یاد بگیرید كه مدیریت جامع كیفیت چیست . سپس آموخته های خود را به كار گیرید تا معرفت كسبكنید . مسلما" پس از یاد گیری و كسب معرفت ، صلاحیتهای لازم را برای رهبری سازمان در راستای تحققمدیریت جامع كیفیت پیدا خواهید كرد .
دكتر لامعی تعهد مدیریت ارشد را در پیادهسازی مدیریت جامع كیفیت اصل مهم و حیاتی دانسته و اعتقاددارند كه در یك دانشگاهی اگر رئیس دانشگاه وارد صحنه نشود ،امكان ندارد دیگران وارد صحنه شوند . ویآموزش مدیران ارشد را اولین و اساسی ترین گام در مراحل اجرایی مدیریت جامع كیفیت میداند و معتقد استكه تا زمانی كه مدیران ارشد استراتژی مدیریت جامع كیفیت را آگاهانه انتخاب نكنند ، نسبت به آن احساسمالكیت ننمایند و برای اجرای آن انرژی لازم را به سازمان تزریق نكنند ، سازمان آمادگی لازم را برای اجرایمدیریت جامع كیفیت پیدا نخواهد كرد . وی موانع تحقق مدیریت جامع كیفیت را به شرح ذیل بیان میدارد :
۱ ـ فقدان درگیری كامل مدیران ارشد در سطوح مختلف
۲ ـ فقدان درك صحیح از مدیریت جامع كیفیت
۳ ـ دشواری اجرای مدیریت جامع كیفیت
۴ ـ شیوه مدیریت و ساختار فعلی سازمانهای دولتی
۵ ـ بدون درگیری دولت نمی توان مدیریت جامع كیفیت را در یك سازمان و وزارتخانه نهادینه نمود.
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست