یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
ناپاکی نسل و حادثه عاشورا

ای پسر زرقاء! (زن كبود چشم) آیا تو مرا میكشی یا ولید خواهد كشت؟! دروغ گفتی، به خدا سوگند گناه كردی.
□□□
امام، صبح عاشورا خار و خاشاك و هیزمهای پشت خیمهها را آتش زد تا دشمن توان حمله از آن سو را نداشته باشد. شمر با نگاه به چنین صحنهای، زشتی و پلیدی سیرت خویش را آشكار و رو به حضرت كرد و گفت: ای حسین! عجله كردی به سوی آتش در دنیا پیش از روز رستاخیز.
امام پس از اطمینان نسبت به گوینده سخن، كه شمر است، در پاسخ به او فرمود:
«یابن راعیهٔ المعزی انت اولی بها صِلیّا».۲ ای پسر زن بزچران! تو سزاوارتری از من به ورود در آتش.
روز عاشورا به نیمه رسیده بود كه امام علیهالسلام با اتمام حجّت و ارایه شواهد بسیار در سخنان خود، سپاه سیهروی یزید را از قتل و خونریزی بر حذر میداشت. اما تأثیری در دلهای ناپاكان نداشت؛ از این رو، با فریادی رعد آسا در برابر دلها و دیدههای دو سپاه فرمود:
«الا انّ الدّعی بن الدّعی قد ركز بین اثنتین بین السّلّهٔ و الذّلّهٔ و هیهات منّا الذّلّهٔ».۳
آگاه باشید كه آن زنازاده پسر زنازاده، مرا بین دو چیز مخیّر ساخته است؛ شمشیر كشیدن یا خواری چشیدن؛ هیهات كه تن به ذلت دهیم.
در پی این سخن، حقیقتی ژرف و شگرف را برای تمامی انسانها بازگو كرد و فرمود:
«یأبیاللّه ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجورٌ طابت و طهُرَت و انوفٌ حمیّه و نفوسٌ ابیّه...».۴
خداوند و رسول و مؤمنان برای ما خواری نپسندند و دامنهای پاك كه ما را پروراندهاند، شخصیتهای با حمیت و مردان صاحب غیرت كه هرگز به ما اجازه ندهند كه طاعت فرومایگان را بركشته شدن شرافتمندانه ترجیح دهیم.
□□□
هنگامی كه كاروان اسیران كربلا وارد دارالاماره، مركز حكومت عبیداللّه بن زیاد شد، حضرت زینب علیهاالسلام خطاب به عبیداللّه، او را «ابن مرجانه» خواند و بنا به نقل دیگری، زید بن ارقم با مشاهده اهانت عبیداللّه به لبهای سیدالشهداء علیهالسلام پس از خروش و فریاد در مقابل او، برخاست و مجلس را ترك كرد و گفت:
«شما ای جماعت عرب! پس از امروز همگی برده گشتید؛ پسر فاطمه را كشتید و پسر مرجانه را امیر خود نمودید!»۵
عبدالله بن عفیف نیز همچون حضرت زینب و زید بن ارقم، وقتی سخن عبیداللّه بن زیاد را شنید كه میگفت: خدای را شكر كه امیر مؤمنان یزید بن معاویه و حزب او را نصرت داد و دروغگو پسر دروغگو، حسین بن علی و پیروان او را كشت. شتابان از جا بلند شد و فریاد بر آورد: «انّ الكذّاب ابن الكذّاب انت و ابوك و الذّی ولاّك و ابوه، یابن مرجانهٔ اتقتلون ابناء النبیین و تتكلّمون بكلام الصّدّیقین!»۶
دروغگو پسر دروغگو، تویی و پدرت و آن كسی كه به تو حكم ولایت داد، یزید و پدر او. ای پسر مرجانه! آیا فرزندان پیغمبران را میكشید و مانند راستگویان سخن میگویید؟!
● زیارت عاشورا؛ آیینهای از تأثیر نسل
فرازهای فروزان زیارت عاشورا نمایانگر آموزههای زرّین از تأثیر نسل در دو سوی سپاه كفر و حق است. در این عبارات به خوبی از عوامل تربیتی:
الف) خانواده؛ یعنی پدر و مادر
ب) محیط تعلیم و تربیت و مربّی
ج) تأثیر محیط اجتماعی و فرهنگ عمومی
به عنوان زمینهساز ساخت و پرداخت شخصیّت افراد آگاه میشویم و گستره این تعامل را نه در زندگی محدود چندین ساله، بلكه در افقی بیكران و نامحدود تا روز رستاخیز میتوان مشاهده كرد. حال با هم این عبارات عبرت آموز و پدیدههای تلخ و شیرین هریك را از نظر میگذرانیم.
نخست به جلوههای جاودان شخصیّت امام حسین علیهالسلام میپردازیم:
۱) السّلام علیك یا ابا عبداللّه
۲) السّلام علیك یابن رسول اللّه
۳) السّلام علیك یابن امیرالمؤمنین و ابن سیّد الوصیّین
۴) السّلام علیك یابن فاطمهٔ سیّدهٔ نساء العالمین
۵) السّلام علیك یا ثاراللّه و ابن ثاره والوتر الموتور
در اوّلین جمله، حضرت را با كنیه مخاطب قرار داده، سلام میكنیم، دومین سلام ما «رایحه نبوّت» میدهد؛ زیرا اتصال سیدالشهداء علیهالسلام را به نبوت و رسول خاتم بیان میكند تا افزون بر بیان جمال توحیدی، كمال نبوی نیز بر سلسله صفات آسمانی آن حضرت افزوده شود.
در سومین سلام به «ارتباط با امامت» حضرت اشاره میكنیم كه در آن امامت علوی، سلسلهجنبان باورهای ناب الهی است و در پی آن، سلام چهارم بیان میشود كه اشاره به اتصال با ولایت كامل در ارتباط با برترین زنان آفرینش است.
پس از توجه به اتصال آن حضرت به چهار حلقه زرّین و زیبا و دلنشین (خدا، رسول، امام، حضرت فاطمه)، ارتباط خونین اما پرفروغ و جاودان آن عزیز را با «شهادت در راه خدا» و رسیدن به «اوج عزّت و عظمت مقام ثاراللّه» یاد آور شده است.
در بخشهای دیگر زیارت عاشورا، آل زیاد، آل مروان و همه فرزندان امیّه، عبیداللّه پسر مرجانه و عمر پسر سعد بن ابیوقّاص را لعن میكنیم و میگوییم:
«لعن اللّه آل زیاد و آل مروان و لعن اللّه بن امیّهٔ قاطبهٔ و لعن اللّه ابن مرجانهٔ و لعن اللّه عمر بن سعد...».
در فراز دیگر این زیارت میخوانیم:
«اللّهمّ انّ هذا یومٌ تبرّكت به بنو امیّهٔ و ابنُ آكلهٔ الاكباد اللعین بن اللعین علی لسانك و لسان نبیّك صلّیاللّه علیه و آله فی كلّ موطن و موقف وقف فیه نبیّك صلّی اللّه علیه و آله، اللّهمّ العن اباسفیان و معاویهٔ و یزید بن معاویه علیهم منك اللعنهٔ ابدالابدین و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات اللّه علیه، اللّهمّ فضاعف علیهم اللعن منك و العذاب».
پروردگارا! همانا این روز، روزی است كه تبرّك جستند به این روز بنیامیه و فرزند هند جگرخوار، آن یزید ملعون فرزند ملعون بر زبان تو و بر زبان پیامبرت در هرجا و هر موقف و هر منزل كه در آن، پیامبرت توقف داشت ـ كه درود خدا بر او باد.ـ خدایا! لعنت فرست بر ابوسفیان و معاویه و یزید فرزند معاویه؛ بر آنان باد از طرف تو لعنت ابدی و جاوید و همیشگی. و این روزی است كه آلزیاد و آلمروان شادی میكنند در این روز به خاطر كشتن [امام [حسین كه درودهای خدا بر او باد؛ خدایا! لعن و نفرین و عذابت را بر آنان چند برابر كن.
در این دو بخش از زیارت با توجّه به واژههای «بنو»، «ابن» و «آل» عامل نخست و بسیار مهم و تأثیر گذار شخصیت افراد، یعنی دامان پدر و مادر و كانون خانه و خانواده ترسیم شده است و چهره زشت و ناپسند افراد منفی و منفور كربلا از این بُعد شخصیّتی نمایان گشته است.
همانگونه كه پیشتر با «ابن آكلهٔ الاكباد» یعنی یزید و «ابن راعیهٔ المعزی» یعنی شمر آشنا شدیم؛ شایسته است پیش از هر سخنی، نسبت به گذشته شوم این افراد آشنا شویم و اشارات و كنایات سخنان امام حسین علیهالسلام و زیارت عاشورا را با نگاهی محقّقانه به دست آوریم.
● یزید كیست؟
«میسون»، مادریزید، زنی ناشایست بود كه طبق گواهی بسیاری از منابع تاریخی، از راه نامشروع یزید را به دنیا آورد؛ گرچه معروف آن است كه معاویه پدر یزید است.
افراد قبیله «میسون» مسیحی بودند و تمامی قبیله او مسلمان نشدند. بدین خاطر پس از آنكه معاویه از میسون جدا شد و یزید را به طایفه میسون فرستاد، افزون بر اخلاق ظاهری بادیه نشین و صحراگزینی در یزید همچون علاقه به شكار، اسب سواری، تربیت حیوانات و بازی با سگ و میمون، از تربیت خاصّ مسیحیان تأثیر پذیرفت و از این رو شرابخواری، رقص، غنا، سگبازی و خوشگذرانی جزء طبیعت وجودی وی در آمد.
علاقه چشمگیر یزید به شعر و شعرسرایی و توصیف می، میگساری و معشوقه در اشعار او بیانگر روحیهای به دور از سیاست و حكومت است. او از شجاعت، دلاوری و رزمهای مشهور قبیلهای بهرهای نداشت و از ویژگیهای گذشتگان خود همچون «عتبه» و «ولید» و یا عموی خود «شیبه» به كلّی دور بود؛ اما از نظر عیّاشی، خوشگذرانی، لهو و لعب شیفتگی خاصّی از خود نشان میداد.
از اشعار او این شعر است كه:
دع المساجد للعبّاد تسكنها وأجلس علی دكهٔ الخمار و اسقینا
ان الذی شربا فی سكره طربا و للمصلّین لادینا ولادنیا
مساجد را برای عابدان بگذار تا در آن سكنی گزینند و خود بر دكان شرابفروش نشین و به ما شراب بده. آن كس كه شراب نوشد، در حالت خماری به طرب پردازد؛ در حالی كه نمازگزاران نه دین دارند و نه دنیا.
● عبیداللّه بن زیاد كیست؟
عبیداللّه در زمان حادثه عاشورا والی كوفه بود كه شهادت امام حسین علیهالسلام و یاران او به دستور وی انجام گرفت. ابن زیاد را «ابن مرجانه» هم میگویند؛ زیرا نام مادر او كنیزی زناكار و مجوسی به نام «مرجانه» بود. پس از عاشورا كه اسرای اهل بیت علیهمالسلام را در كوفه وارد دارالاماره كردند، حضرت زینب علیهاالسلام خطاب به ابن زیاد، او را «ابن مرجانه» خواند كه این، اشاره به نسب ناپاك او بود و رسواگر حاكم مغرور كوفه.
عبیداللّه از سرداران مشهور اموی بود كه در سال ۵۴ هجری از طرف معاویه به حكومت خراسان گمارده شد و در سال ۵۶ از آنجا عزل و به حكمرانی بصره منصوب گردید. پس از مرگ معاویه و روی كار آمدن یزید و با حركت مسلم بن عقیل به سمت كوفه، با حفظ سمت، والی كوفه نیز شد و اوضاع را تحت كنترل در آورد و مسلم بن عقیل را به شهادت رساند و پس از آن، فرمان قتل سید الشهدا علیهالسلام و یاران او و اسارت اهل بیت علیهمالسلام را به عمر بن سعد ـ كه فرمانده سپاه كوفه در كربلا بود ـ داد.۷
عبیداللّه، فرزند زیاد بن ابیه است؛ زیاد كسی بود كه به خاطر ارتباط فراوان مردان با مادرش، كسی نتوانست نسب او را مشخص كند و نام پدر وی را ذكر كند. از این رو، او را زیاد پسر پدرش (زیاد بن ابیه) مینامیدند. معاویه میكوشید این حلقه مفقوده را مشخص كند و زیاد را از این ننگ دور سازد. بدین خاطر، او را زیاد بن ابیسفیان خطاب كرد. اما اقبال و استقبال از سوی عموم آشنایان با تاریخ خانوادگی زیاد، صورت نگرفت و باز هم او را زیاد بن ابیه مینامیدند.● عمر بن سعد كیست؟
سعدبن ابیوقّاص از صحابه رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و از اصحاب شورا است و از بزرگان عصر خود محسوب میشد. در این كه نسب او چگونه بوده است، بین مورّخان اقوالی وجود دارد. امّا آنچه در باره سعد گفتنی است، آن است كه با رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امامت امیرمؤمنان علی علیهالسلام با اعتراف به حقّانیت و برتری آن حضرت، از همراهی و یاری امام سرباز زد و از منافقان عصر خود گردید.
روزی كه معاویه طواف خود را پایان رسانید، سعد بن ابیوقّاص همراه او بود. وی با سرعت بسیار خود را به دارالندوه رساند و سعد را بر جایگاه خود نشاند و به توهین و لعن امیرمؤمنان علی علیهالسلام پرداخت. سعد به نشانه اعتراض، خود را از معاویه دور كرد و گفت:
«اگر در من یك خصلت از خصال علی علیهالسلام بود، محبوبتر بود برای من از هرچه آفتاب بر او تابیده باشد».
سپس به دامادی علی علیهالسلام برای رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، فرزندانی چون حسن و حسین علیهماالسلام ، سخن پیامبر در روز خیبر در باره علی علیهالسلام و كلام رسول خدا در غزوه تبوك نسبت به جایگاه علی علیهالسلام برای او همانند هارون برای موسی، اشاره كرد و آرزوی یكی از این صفات را میكرد.
معاویه با شنیدن سخنان سعد، حركت زشتی از خود نشان داد و رو به او كرد و گفت:
«تاكنون لئیمتر از امروز نبودی. پس چرا علی را یاری نكردی و از بیعت با او كوتاهی ورزیدی؟! اگر من از پیامبر همان را میشنیدم كه تو شنیدهای، همانا خادم علی بودم تا زنده بودم!»۸
به هر روی، عمر بن سعد فرزند چنین مرد منافقی است. و ویژگیهای روحی و روانی ناشایستی نسبت به خاندان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم از پدر به ارث برده بود؛ به گونهای كه جزء سرشت وی گردیده بود.
روایت شده است كه روزی علی علیهالسلام به هنگام ایراد خطبه، فرمود: «سلونی قبل ان تفقدونی»؛ بپرسید از من پیش از آن كه مرا نیابید.
سعد بن ابیوقّاص سؤال كرد: یا علی! به من خبر ده كه تعداد موهای سر و ریش من چقدر است؟
امام پاسخ داد: سؤالی كردی كه خلیل من رسول خدا خبر داده بود كه تو از من میپرسی و نیست در سر و ریش تو مویی مگر این كه در ریشه آن، شیطان نشسته است و در خانه تو بزغالهای است كه فرزند من حسین را میكشد!۹
● شمر كیست؟
برای شمربن ذی الجوشن اسمهای دیگری چون اوس یا شرحبیل نیز ذكر شده است. او را ذی الجوشن، صاحب زره وجوشن میگفتند؛ زیرا سینه او برآمده بود و همانند سپری بسته شده نشان میداد. او نخست از یاران علی علیهالسلام در جنگ صفین و از فرماندهان شجاع و نامدار كوفه بود كه در كنار حسن و حسین و در ركاب امام علیهمالسلام حاضر بوده است. اما سرشت ناپاك او به خاطر عمل زشت مادرش بر محیط و آداب الهی و اجتماعی چیره شد و سرانجام در لشكر عبیداللّه بن زیاد قرار گرفت.
روزی مادر شمر كه زن بزچرانی بود و در بیابان به كار خود مشغول بود، از چوپانی كه از كنار او میگذشت، تقاضای آب كرد تا با آن رفع عطش كند. چوپان تقاضای شیطانی خود را شرط دادن آب قرار داد و او نیز پذیرفت و از این طریق، نطفه شمر منعقد شد.۱۰ از این رو امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا خطاب به او فرمود:
«یابن راعیهٔ المِعْزی»؛ ای پسر زن بزچران!
قوم ما در قتلگاه روزگار
میشمارد شمرهای بیشمار
شمر یعنی زخمهای برچنگ ما
شمر یعنی تیغ در فرهنگ ما
شمر یعنی هجو شبنم تا سراب
شمر یعنی احتكار آفتاب
شمر یعنی درد قولنج زمین
شمر یعنی لعنهٔ للعالمین۱۱
تأثیر محبّت اهل بیت در زندگی
زیارت «جامعه كبیره»، دفتر معرفت امامشناسی است كه آینهای پرگستره از معارف نبوی و علوی در برابر دیده شیفتگان قرار میدهد. در فرازی از این زیارت چهار ویژگی برتر برای صاحبان ولایت مییابیم: و جعل صلاتنا علیكم و ما خصّنا به من ولایتكم:
۱ ) طیّباً لخلقنا
۲ ) و طهارهًٔ لاَنفسنا
۳ ) و تزكیهٔ لنا
۴ ) و كفّارهٔ لذنوبنا
(خداوند) درود و صلوات ما را بر شما و ولایت شما را بر ما مایه:
۱ ) پاكی خلقت ما
۲ ) طهارت جان و دل ما
۳ ) تزكیه و تهذیب ما
۴ ) كفّاره گناهان ما قرار داد.
اهل بیت و معصومان علیهمالسلام در اوج این طهارت و پاكی قرار دارند و پروردگار پرمهر، خود براین حقیقت مهر تأیید زده و فرموده است:
«انّما یرید اللّه لیذهب عنكم الرّجس اهل البیت و یطهّركم تطهیراً»۱۲؛ همانا خداوند میخواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند.
در زیارت «وارث»، بنیان خلقت اهل بیت علیهمالسلام به گونهای شفاف ترسیم شده است؛ زیرا خطاب به امام حسین علیهالسلام چنین میگوییم:
«اشهد انّك كنت نوراً فی الاصلاب الشامخهٔ و الارحام المطهرهٔ لم تنجّسك الجاهلیهٔ باَنجاسها ولم تلبسك من مدلهمّات ثیابها...».۱۳
شهادت میدهم كه تو نوری بودی در پشتهای با رفعت پدران و رحمهای پاك مادران كه جاهلیت، شما را نیالود و لباس تیره و تار ناپاكی به پیكرجان شما نپوشانید...
در پی این شهادت، نگاهی پربصیرت و بینش به معصومان میكنیم و با چنین نگرشی میگوییم:
«صلوات اللّه علیكم و علی ارواحكم و علی اجسادكم و علی اجسامكم و علی شاهدكم و علی غائبكم و علی ظاهركم و علی باطنكم و رحمهٔ اللّه و بركاته».
درود و صلوات خدا بر شما و بر ارواح شما و اجساد شما و اجسام شما و بر شاهد شما و بر غائب شما و بر ظاهر شما و بر باطن شما و رحمت الهی و بركات او بر شما باد.
این صفات تابناك سبب گردید كه امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا به «حجورٌ طابت و طهرت»؛ دامان پاك و طاهر مادر خود اشاره كند. به یقین معرفتی این چنینی مایه و سرمایه پندار و گفتار شیعیان و شیفتگان در دعای «ندبه» است كه به آخرین ذخیره الهی، حضرت مهدی(عجّ) رو میكنند و او را برترین مخلوقات یا «صدرالخلائق» مینامند و با واژههای پرمهر میگویند:
«این صدرالخلائق ذوالبرّ والتقوی، این ابن النبی المصطفی و ابن علیّ المرتضی و ابن خدیجهٔ الغرّاء و ابن فاطمهٔ الكبری»
كجاست بهترین مخلوقات كه صاحب نیكی و پرهیزكاری است؟ كجاست پسر پیامبر برگزیده الهی و فرزند علیّ مرتضی و پور خدیجه سپیدرو و پسر فاطمه بزرگ و بزرگوار؟
چون به این بخش میرسیم، دعای ندبه حالت خطاب و درود به خود میگیرد و ما به طور مستقیم به حجّت الهی، حضرت ولیّ عصر(عجّ) رو میكنیم و میگوییم:
«بأبی انت و امّی و نفسی لك الوقاء و الحمی یابن السادهٔ المقرّبین یابن النجباء الاكرمین یابن الهداهٔ المهدیین یابن الخیرهٔ المهذبین، یابن القطارفهٔ الانجبین یابن الاطائب المطهرین یابن الخضارمهٔ المنتجبین یابن القماقمهٔ الاكرمین...».
پدرم و مادرم و جانم فدای توباد و سپر بلای وجودت ای پسر بزرگمردان مقرّب! ای پسر نجیبان مكرّم! ای پسر راهنمایان راه یافته! ای پسر برگزیدگان پاكیزگان! ای پسر بزرگ مردان بانجابت! ای پسر پاكان پاكیزگان! ای پسر سروران برگزیدگان! ای پسر رؤسای باكرامت...
نویسنده:احمد لقمانی
پینوشتها:
۱ ـ مقتل ابومخنف، ص ۱۶ و ۱۷.
۲ ـ همان، ص ۲۲۱.
۳ و ۴ ـ همان، ص ۲۳۹.
۵ ـ همان، ص ۳۶۳.
۶ ـ همان، ص ۳۶۹ و لهوف، ص ۱۸۸.
۷ ـ ر.ك: سفینهٔ البحار، ج ۱، ص ۵۸۰؛ معارف و معاریف، ج ۴، ص ۱۵۳۰؛ دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی، ج ۳، ص ۶۴۰ و فرهنگ عاشورا، ص ۳۰۵.
۸ ـ شفاء الصدور فی شرح زیارهٔ العاشور، ج ۱، ص ۳۷۰ و ۳۷۱، به نقل از مروج الذهب، مسعودی.
۹ ـ امالی، شیخ صدوق، مجلس ۲۸، ش ۶؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۱، ص ۳۵۰ و ۳۵۱ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۵۶، ح ۵.
۱۰ ـ بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵، ۳۱، ۵۶ و ۳۳۶؛ كامل ابن اثیر، ج ۴، ص ۲۳۷ و شفاءالصدور، ج ۱، ص ۳۷۸ ـ ۳۷۵.
۱۱ ـ كفشهای مكاشفه، ص ۲۰۵ و ۲۰۶.
۱۲ ـ احزاب/ ۳۳.
۱۳ ـ در زیارت جامعه كبیره، اهل بیت(ع) را از زلل (لغزش)، فتنه (گمراهی)، دنس (ناپاكی) و رجس (پلیدی) دور میدانیم و میگوییم: «عصمتكم اللّه من الزّللِ و آمنكم من الفتن و طهركم من الدنس و اذهب عنكم الرجس و طهركم تطهیراً»
در زیارت ائمه در روز جمعه، امام را كریم از اولاد كرام میخوانیم و در زیارت مخصوص امام حسین(ع) رو به حضرت كرده، او را صدیقّ، طیّب و زكیّ (راست سخن، پاك و پاكیزه) میخوانیم.
منبع:ماهنامه كوثر،
پینوشتها:
۱ ـ مقتل ابومخنف، ص ۱۶ و ۱۷.
۲ ـ همان، ص ۲۲۱.
۳ و ۴ ـ همان، ص ۲۳۹.
۵ ـ همان، ص ۳۶۳.
۶ ـ همان، ص ۳۶۹ و لهوف، ص ۱۸۸.
۷ ـ ر.ك: سفینهٔ البحار، ج ۱، ص ۵۸۰؛ معارف و معاریف، ج ۴، ص ۱۵۳۰؛ دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی، ج ۳، ص ۶۴۰ و فرهنگ عاشورا، ص ۳۰۵.
۸ ـ شفاء الصدور فی شرح زیارهٔ العاشور، ج ۱، ص ۳۷۰ و ۳۷۱، به نقل از مروج الذهب، مسعودی.
۹ ـ امالی، شیخ صدوق، مجلس ۲۸، ش ۶؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۱، ص ۳۵۰ و ۳۵۱ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۵۶، ح ۵.
۱۰ ـ بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵، ۳۱، ۵۶ و ۳۳۶؛ كامل ابن اثیر، ج ۴، ص ۲۳۷ و شفاءالصدور، ج ۱، ص ۳۷۸ ـ ۳۷۵.
۱۱ ـ كفشهای مكاشفه، ص ۲۰۵ و ۲۰۶.
۱۲ ـ احزاب/ ۳۳.
۱۳ ـ در زیارت جامعه كبیره، اهل بیت(ع) را از زلل (لغزش)، فتنه (گمراهی)، دنس (ناپاكی) و رجس (پلیدی) دور میدانیم و میگوییم: «عصمتكم اللّه من الزّللِ و آمنكم من الفتن و طهركم من الدنس و اذهب عنكم الرجس و طهركم تطهیراً»
در زیارت ائمه در روز جمعه، امام را كریم از اولاد كرام میخوانیم و در زیارت مخصوص امام حسین(ع) رو به حضرت كرده، او را صدیقّ، طیّب و زكیّ (راست سخن، پاك و پاكیزه) میخوانیم.
منبع:ماهنامه كوثر،
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست