جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

کی ـ ۲ - K-2


کی ـ ۲ - K-2
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جاناتان تپلین، ماریلین واینر و تیم وان رلیم
کارگردان : فرانک رادام
فیلمنامه‌نویس : پاتریک مه‌یرز و اسکات رابرتس، بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشتهٔ مه‌یرز
فیلمبردار : گابریل بریستین
آهنگساز(موسیقی متن) : چاز جانکلی
هنرپیشگان : مایکل بین، مت کریون، ریموند ج.باری، هیروشی فوجیوکا، لوکا برکوویچی، پاتریشا شاربونو، جولیا نیکسن سول و جمال شاه
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه


ـ دو رفیق کوهنورد، ̎هارولد̎ (کریون)، یک پروفسور علوم آرام و جدی و ̎تیلر̎ (بین)، یک وکیل مجرد و خوشگذران خیال دارند قله‌ای را فتح کنند. آنان در سفر کوهستانی‌شان با ̎کلیبورن̎ (باری)، کوهنورد کهنه‌کار و ثروتمند و همراهان او آشنا می‌شوند. شبی ̎هارولد̎ از امکان سقوط بهمن در جائی که اردو زده‌اند به آنان هشدار می‌دهد ولی حرف او را جدی نمی‌گیرند. صبح همان روز غرش هواپیمائی باعث سقوط بهمن می‌شود و دو تن از همراهان ̎کلیبورن̎ جان خود را از دست می‌دهند. در مراسم تدفین، ̎تیلر̎ پی می‌برد که ̎کلیبورن̎ خیال فتح کی ـ ۲ را دارد و با سماجت از او می‌خواهد او و ̎هارولد̎ را همراه خود ببرد. ̎کلیبورن̎ به اتفاق ̎تیلر̎، اردوهای اولیه را در کوه به پا می‌کنند و ̎جکی̎ (شاربونو)، محبوبهٔ ̎کلیبورن̎ در اردوی اصلی می‌ماند. ̎کلیبورن̎ در طی یکی از صعودها مریض می‌شود و به پایگاه برگردانده می‌شود. ̎تیلر̎، ̎هارولد̎ و دو تن از همراهانشان اردوی نهائی را می‌زنند و سعی می‌کنند خود را به قلهٔ کوه برسانند. پس از آنکه دو تن از اعضای گروه جان خود را از دست می‌دهند، ̎تیلر̎ و ̎هارولد̎ همهٔ وسایل خود را رها می‌کنند و خودشان را به قله می‌رسانند. هنگام بازگشت، در آب و هوای بد، سقوط می‌کنند و زانوی ̎هارولد̎ می‌شکند. او از ̎تیلر̎ می‌خواهد که او را به حال خود رها کند. اما ̎تیلر̎ طناب‌های یکی از افراد یخ‌زدهٔ گروه را پیدا می‌کند و دوباره به سراغ ̎هارولد̎ می‌رود. در راه بیمارستان، هلی‌کوپتر حامل ̎کلیبورن̎ و محبوبه‌اش، ̎تیلر̎ و ̎هارولد̎ را پیدا می‌کند و آنان را از دل کوهستان بیرون می‌کشد.
ـ فیلم به شکلی بلاهت‌بار آغاز می‌شود و همانطور هم به پیش می‌رود، هرچند ایدهٔ جالبی در پس داستان تقریباً مکرر آن نهفته و جائی در محاق مناظر برفی چشم‌گیر مانده است؛ چون کوهنوردی به عنوان یک ورزش، همواره دو ایدهٔ متضاد را در بر داشته است. از یک طرف، نمود عینی هم‌گرائی جمعی و پیروی از یک جلودار است، و از طرفی دیگر، خود شیفتگی فردی و توان‌آزمائی علیه طبیعت را القا می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از فیلم‌هائی که با موضوع کوه‌نوردی ساخته شده‌اند، مواردی مثل جاسوسی، خیانت جمعی، بی‌‌رحمی طبیعت، ̎من̎ فردی و مرگ را دست‌مایه قرار داده‌اند. ژانر فیلم‌های کوهستانی از دههٔ ۱۹۳۰ و در سینمای آلمان رونق گرفت، اما اکنون با فیلم‌های کوهستانی از دههٔ ۱۹۳۰ و در سینمای آلمان رونق گرفت، اما اکنون با فیلم‌هائی مثل کی ـ ۲ با آمیزه‌های دیگری مثل خانواده، سیاست، تجرد، سرمایه‌گذاری‌های مالی و ... گسترده‌تر شده است. بازیگران فیلم در سایهٔ پیش‌پا افتادگی فیلمنامه کم‌رنگ شده‌اند و صحنه‌‌ای خاطره‌انگیز بر جای نگذاشته‌‌اند. تنها شخصیت زن داستان نیز از محدودهٔ چادر اردوگاه فراتر نمی‌رود و محدودیت شخصیت او به اندازهٔ همان محدودهٔ جغرافیائی محل رفت و آمدش است.