سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

شباهت های تکنولوژی Cross Fire با تکنولوژی SLI


شباهت های تکنولوژی Cross Fire با تکنولوژی SLI
تکنولوژی Cross Fire شرکت Ati از سه جهت به تکنولوژی SLI شرکت nvidia شباهت دارد.
۱) اولین شباهت آشکار این دو تکنولوژی استفاده از دوکارت گرافیکی برای پردازش تصاویر گرافیکی است.
۲) استفاده از رابط مابین دو کارت گرافیکی مانند تکنولوژی SLI برای انتقال داده مابین دو کارت.
۳) برای استفاده از تکنولوژی SLI شما نیاز به مادربوردی با چیپ ست n Force۴ ultra که قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را دارد خواهید داشت که این موصوع در تکنولوژی Cross Fire وجود دارد و شما نیاز به مادربوردی با چیپ ست Ati Xpress Zoo دارید تا بتوانید از تکنولوژی Cross Fire استفاده کنید.
● تفاوت تکنولوژی Cross Fire با تکنولوژی SLI
شرکت ATI در تکنولوژی Cross Fire برخلاف SLI از دو کارت گرافیکی مختلف استفاده کرده است.در این حالت اولین کارت(کارت Master) یک کارت گرافیکی معمول سری XSXX موجود در بازار است که توانایی هماهنگی با کارت Cross Fire Edition را دارد.تفاوت کارتهای گرافیکی Cross Fire Edition با کارت های معمول در وجود یک چیپ ست ترکیب کننده داده در داخل کارت گرافیکی است که نقش این چیپ ست،ترکیب و هماهنگی ما بین اطلاعاتی است که از کارت ثانویه وارد کارت Cross Fire Edition میشود.
انتقال اطلاعات مابین دوکارت به وسیله یک کابل DVIمخصوص انجام می شود که اطلاعات توسط این کابل درست از خروجی مخصوص DVIکارت دوم به ورودی مخصوص DVI کارت اول انتقال داده می شود و از آنها به چیپ ست ترکیب کننده داده وارد می شود.(به این پورت مخصوص در اصطلاح PMS-۵۹ گفته می شود و علت این امر به خاطر وجود ۵۹ منفذ ورودی روی این پورت است).
● برتری تکنولوژی cross fire نسبت به SLI
به طور معمول برای استفاده از قابلیت SLI شما مجبور به استفاده از دو کارت گرافیکی همسان با Blos هماهنگ هستید تا بهترین کارایی به شما داده شود و ممکن است با کوچک ترین تفاوتی ما بین کارت های گرافیکی، شما دچار مشکلات و خطاهایی در سیستم خود بشوید. اما در تکنولوژی Cross fire دیگر نیاز به استفاده از دو کارت گرافیکی همسان برای فعال کردن حالت Crossfire نیست و فقط شما نیاز به خرید یک کارت Crossfire Edition و یک کارت معمول هماهنگ با کارت اصلی دارید. در حالت Crossfire در صورتی که شما یکی از کارت های سری X۸XX شرکت Ati را داشته باشید با خرید یک کارت Crossfire هماهنگ با آن و مادربرد Crossfire Edition می توانید از این ویژگی بهره مند شوید ولی در صورتیکه شما دارای یک کارت گرافیکی ۶۸۰۰GT باشید برای بهره گیری از تکنولوژی SLI نیاز به خرید یک کارت گرافیکی همسان با ۶۸۰۰GT دارید تا بتوانید از ویژگی SLI بهره مند شوید. با تغییراتی که شرکت Ati در تکنولوژی Crossfire ایجاد کرده است مشکلاتی مانند هماهنگی Blos کارت های گرافیکی، مشکل و ناهماهنگی مدل های کارت های گرافیکی و مشکلات فروش به مسزان قابل توجهی کاهش یافته است.
● حالت پردازش تصویر در تکنولوژی Crossfire
تکنولوژی Crossfire با ۴ روش، پردازش تصویرهای گرافیکی و سه بعدی را انجام می دهد که این روشها به ترتیب زیر هستند:
۱) Super Tiling (بافت گذاری پیشرفته)
۲) Scissor(نیمه کردن تصویر)
۳) Alterative Frame Rendering (پردازش متناوب فریم ها)
۴) Super AA (تصحیح پیشرفته سطوح ناصاف)
● Super Tiling (بافت گذاری پیشرفته)
در این روش هر فریم تبدیل به دو بافت شطرنجی ۳۲ خانه چهاروجهی می شود که در مجموع از کنار هم قرار دادن این بلوک ها صفحه شطرنجی ۲۵۶ خانه ای به دست می آید.برای به دست آوردن تعداد ۲۵۶ خانه می توانید از روش زیر استفاده کنید که هر صفحه از ۳۲ بلوک تشکیل شده است که این بلوک ها هر کدام به طور Quad یا چهار وجهی هستند که از حاصلضرب تعداد بلوک ها در تعداد وجه ها به تعداد کلی بلوک صفحه شطرنجی می رسید.
در کل این بلوک های زوج و فرد می شوند که بلوک های زوج توسط یک کارت گرافیکی دیگر مورد پردازش قرار می گیرد، بعد از ترکیب این دو اطلاعات در چیپ ست ترکیب کننده کارت اصلی،یک تصویر کلی و بدون عیب به وجود می آید که دقیقا همان بافت شطرنجی مورد نظر است.
شرکت ATI این حالت پردازش را بیشتر برای کاربرد ها و بازیهای که از تکنولوژی D۳D پشتیبانی می کنند قرار داده است.مشکل این حالت پردازش آن است که حرکات با آنکه نیمی از تصویر را پردازش می کند ولی مجبور است ولی مجبور است تمام محاسبات هندسی مربوط به آن تصویر را انجام دهد .به همین علت در این حالت افزایش کارایی وابسته به تغییر لگاریتمی هندسی صفحه گرافیکی است.به هر حال حتی با تمام این تعاریف ،در آینده بر اثر استفاده روز افزون از تکنولوژی های سایه زنی پیکسلی از این روش بیشتر استفاده خواهد شد و بازی های بیشتری نیاز به پردازش سایه زنی پیچیده خواهند داشت که نتیجه تاثیر هرچه بیشتر این روش روی تصاویر خواهد بود.
● Scissor
این روش پردازش تصویر در تکنولوژی Cross Fire جدید نیست و ما این حالت پردازش را در تکنولوژی SLI شرکت nVidia دیده ایم.در این روش نیمه بالایی تصویر توسط کارت اصلی و نیمه پایینی تصویر هم توسط کارت گرافیکی ثانویه مورد پردازش قرار می گیرد.
در روش پردازشی SLI به کاربر این امکان داده می شود که بتواند با تعیین خط افقی در بازی یا کاربردهای سه بعدی،مقدار پردازش هر نیمه از تصویر را به میل خود به یک کارت گرافیکی ارائه کند و بقیه تصویر هم توسط کارت گرافیکی دوم مورد پردازش قرار گیرد،اما بر خلاف راه حل شرکت nVidia شرکت ATI این حالت را به صورت درصدی،درآورده است یعنی در این حالت هر کارت به مقدار درصدی مشخص تصویر را مورد پردازش قرار می دهد و مقدار پردازش بیشتری به یک کارت تحمیل نمی شود و هر دو کارت به مقدار مساوی از تصویر را مورد پردازش قرار می دهند.اگرچه این امر باعث کاهش انعطاف پذیری این روش نسبت به راه حل nVidia می شود ولی شرکت ATI می گوید که این تقسیم مساوی بین دو کارت باعث جلوگیری از ازدیاد فشار بیش از حد روی یک کارت و بی کارماندن کارت گرافیکی و بی کارماندن کارت گرافیکی دیگر می شود و با این روش با تعادل پویا مابین دو کارت،هر دو کارت به یک مقدار در پردازش تصاویر سهیم خواهند بود.
حالت پردازش Scissor با تمام بازی ها که از تکنولوژی D۳D و Openal پشتیبانی می کنند هماهنگی دارد همانند حالت پردازشی Super Tiling است که در این حالت هرکارت باید کل محاسبات هندسی یک محیط را مورد پردازش قرار دهد.
● Alternative Frame Rendering
حالت پردازشی AFR،سریع ترین نوع پردازش موجود است.در این روش هر فریم توسط یک کارت گرافیکی پردازش می شود،در این حالت کارت گرافیکی اصلی فریم های فرد را مورد پردازش قرار می دهد و فریم های زوج نیز توسط کارت گرافیکی ثانویه مورد پردازش قرار میگیرد.برخلاف حالت پردازشی Super Tiling و Scissor که هر کارت مجبور به پردازش هندسی تمام صفحه بود،در حالت AFR هر کارت فقط نیمی از حالت هندسی صفحه را مورد پردازش قرار می دهد و در این حالت هر کارت فقط پردازش هندسی و سایه زنی مربوط به فریم خود را انجام می دهد و نیاز به پردازش تمام صفحه ندارد.
تعداد زیادی از بازی ها از این ویژگی بهره می برند،این ویژگی باعث ایجاد افکتهایی مانند حجم قابل تغییر Volmetric Fog ،افکت های قوسی و مربعی پیچیده و همچنین باعث ایجاد بازتاب های پیچیده و منابع نوری فوق العاده در بازی می شود و بدون وجود اینگونه پردازش های مناسب،بازی ها نمی توانند تاثیری چنین حیرت آوری را روی بازیکنان ایجاد کنند.
● Super AA
علاوه بر حالتهای پردازشی قبل،شرکت Ati تکنیک دیگری را به نام Super AA به شما پیشنهاد می کند.این حالت برخلاف روشهای پردازشی قبل باعث افزایش در سرعت اجرای بازی نمی شود ولی در عوض این ویژگی تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیتی تصویر به میزان چشم گیری می شود.Super AA اوج کیفیت فریمی که ترکیب دو فریم که هر کدام در یک کارت مورد پردازش قرار گرفته اند به دست می آید که این فریم ها در چپ ست ترکیب کننده داده با یکدیگر ترکیب می شوند و بصورت یک فریم با کیفیت فوق العاده در می آیند.
بر اساس گفته های شرکت ATI این حالت پردازش، باعث ایجاد کیفیت تصویری در حد تصحیح سطوح ناصاف تا ۸ مرحله می شود.در صورتی که این حالت باعث کاهش کارایی سیستم تا ۴ مرحله تصحیح سطوح ناصاف می شود.شرکت ATI اعلام کرده است که ویژگی FSAA (تصحیح سطوح بافتی)در کارت های سری X۸XX قابل برنامه ریزی است،بنابر این کارت های مدل Cross Fire از نمونه ای FSAA متفاوت با کارت های استاندارد سری X۸XX استفاده نمی کند.
منبع : رایانمهر