شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
وقتی آیهها زنده میشوند!
● بخشی از مقدمه:
آنها که هستی و زندگیشان را در رفتنها دیدهاند و ماندن را گندیدن و پوسیدن، اینها در این جریان، در این حرکت، در این رفتن، با مانعها و درگیریهایی روبرو میشوند؛ مانعها و درگیریهایی که همه جا خانه گرفتهاند، در درون آنها، در خانه آنها، در محل و شهر و جامعه و در تمام جبههها.
این درگیریهای مستمر، ناچار بحرانها، التهابها، اضطرابها و زلزلههایی، به وجود میآورند و روحها هرچند به قدرت کوهها باشند، با چنین زلزلههایی همراه خواهند شد.
و در این حرکت و در این درگیریهای وسیع و در کنار تحولها و تغیرهای مستمر، آنها که در کنار متغیرها لرزیدهاند و زیر و رو شدهاند، ناچار به ثابت و حق؛ به الله نزدیک میشوند و اوست که آنها را به ثبات میرساند و به آنها امن را میبخشد، که : ان المتقین فی مقام امین و یثبت الله الذین آمنو بالقول الثابت
سرچشمه اصلی این قطرههای امن و امان دو چیز است : یکی قرآن و دیگر پیوند و دعا.
این دو چشمه برای آنهایی معنی دارد که تشنه هستند و عطش راه، آنها را سوزانده است. کسانی که به نیازهای عظیم در هنگام درگیری نرسیدهاند به چنین عوامل ثباتی هم نیازمند نیستند.
● قرآن
قرآن را گاهی برای رسیدن به تسلط و آشنا شدن با تمامش میخوانیم، در این مرحله باید قرائت زیاد باشد و مستمر تا آنجا که قرآن همچون سرودی آشنا در تو جریان بگیرد.
پس از مرحلهی تسلط، مرحلهی تثبیت و بهره برداری، در هنگام تزلزلهاست.
ناچار آنها که بر دو مرحلهی آیه مسلط هستند، هنگام بحران آیهای را میبینند که در آنها بزرگ شده و بر آنها جلوه کرده و تمام وجود آنها را گرفته است .
شاید اوایل بلوغم بود که کارهایم را حساب میکردم و قلههایم را تخمین میزدم و راهم را ارزیابی میکردم. و پس از این همه به خودم رو میآورم که چه دارم. در این هنگام به امکانات و وابستگیها از قدرت و ثروت و دوستها و خویشها و حتی دست و پا و مغز و شعور و استعدادهای خودم فکر میکردم و میدیدم که اینها چقدر هنگام احتیاج از من دور میشوند.
اینگونه قرآن خواندن است که تو را ثبات میدهد و به امن میرساند تا در اوج بحران آرم باشی و در متن معرکه چون کوه.
و میدیدم قدرتهایی که به ضعف رسیدند. و بهارهایی که پاییزشان رسید.
و میدیدم که تمام خلق زنده را من باید همراهی کنم . خلقی که دو دسته اند: یا نمیخواهند کاری کنند و یا نمیتوانند.
با این دیدارها از قلهها و راه های دشوار و از این نیروها و همراههای بی خیال، سرم گیج میرفت و وحشت، توانم را میگرفت که چگونه با این مردهها و ثروت و قدرت و دوستها و خویشها و و و... کارم و راهم را شروع کنم؟ پس از این دیدارها و وحشتها و تنهاییها، گویا این آیه دوباره و تازه نازل شده باشد، در من بزرگ میشد. گویا از تمام هستی میشنیدی که اگر ضعیفی و تکیهگاه میخواهی توکل ... توکل علی الهی الذی لایموت . (۱) بر زندهی که نمیمیرد، بر شنوایی که نزدیک است و جواب میدهد تکیهکن.
راستی که قدرت و نیروی این تکیهگاه، قدرت دیگری است حتی در برابر شکستها از پا نمینشیند؛ چون برای تو مهم درست رفتن و با او رفتن است. و آنها که این گونه شروع میکنند با شروعشان رسیدهاند و پیروزی و شکستشان یکی است و سود و زیانشان برابر.
اینگونه قرآن خواندن است که تو را ثبات میدهد و به امن میرساند تا در اوج بحران آرم باشی و در متن معرکه چون کوه.
همچون رسول که بدون سلاح نزدیکترین افراد به دشمن بود و آسمانی بود که هیچ ابری او را نمی پوشاند.
این علی است که میگوید: اذا حمی الوطیس لذنا برسول الله. (۲) هنگامی که تنور جنگ گرم میشد، ما به رسول پناه میآوردیم و در این برج عظیم امن و در این قلهی بزرگ امان، آرام میگرفتیم، که رسول با قرآن به ثبات رسیده بود و آیهها که در جایگاههای مناسب و قطعه قطعه نازل میشدند، او را به ثبات و امن رسانده بودند.
دشمنها میگفتند: چرا قرآن یک باره نازل نمیشود
گویا از تمام هستی میشنیدی که اگر ضعیفی و تکیهگاه میخواهی توکل ... توکل علی الهی الذی لایموت . (۱) بر زندهی که نمیمیرد، بر شنوایی که نزدیک است و جواب میدهد تکیهکن.
د و تکه تکه میآید. این گونه تنزیل به خاطر این است که سینه و قلب رسول را آرام کند؛ کذالک لنثبت به فؤ ادک و رتلناه ترتیلا.(۳) کسانی که تمام قرآن را در خود جاری ساختهاند، در لحظههای مناسب، آیههای لازم، در آنها جان میگیرد و آنها را جان میدهد و زنده میکند و گویا دوباره بر آنها نازل میگردد.
قرائت مستمر قرآن و قرائت ترتیل قرآن دو مرحلهی نیازمند به یکدیگر هستند، مادام که آن تسلط بدست نیامده باشد، این تثبیت و ترتیل آیهها در تو شکل نمیگیرد و در اینجاست که باید دیگری برای تو آیههای مناسب را تلاوت کند و در هنگام مناسب آن را بر تو بخواند، که تو خودت آن مرحله را نگذراندهای.
۱- فرقان ۵۸.
۲- صبحی صالح ، نهج البلاغه ، من غریب کلامه ح ۹، ص ۵۱۵.
۳-فرقان ، ۳۲.
با تصرف از کتاب: بشنو از نی؛ علی صفایی حائری
۲- صبحی صالح ، نهج البلاغه ، من غریب کلامه ح ۹، ص ۵۱۵.
۳-فرقان ، ۳۲.
با تصرف از کتاب: بشنو از نی؛ علی صفایی حائری
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست