دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا
ارزشگذاری صنعت بر پایه علم
![ارزشگذاری صنعت بر پایه علم](/mag/i/1/sogky.jpg)
در گام آغازین، سازمانها با ارزیابی وضعیت برند خود که به کمک روشهای علمیصورت میگیرد، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی میکنند. دستاورد اصلی این گام هدایت مدیران است. در این میان فعالیت ارزشگذاری و سپس رتبهبندی، به عنوان گام پایانی در این فرآیند بلندمدت مطرح بوده و به هیچ عنوان یک شبه قابل اجرا نیست.
آنچه نباید در این میان از آن غافل شد، این که ارزشگذاری و رتبهبندی نیازمند دسترسی به پایگاههای داده و اطلاعات جامع در بازه زمانی حداقل ۳ ساله است. دسترسی نداشتن به چنین منبع اطلاعاتی براساس دادههای مالی شرکتها و صنایع گوناگون، یکی از بزرگترین موانع اجرای این طرح در کوتاهمدت است. براین اساس، انجام فعالیتهای ارزیابی برند در دوره زمانی بلندمدت و تحلیل نتایج و دستاوردهای آن برای دستیابی به این هدف اقدامیگریزناپذیر به شمار میآید.
همچنین ارزشگذاری نیازمند دسترسی و تحلیل نتایج تحقیقات براساس نمونهگیری ملی و جامعه آماری گسترده است. بنابراین برپایه دانش و تجربیات متخصصان آمار و تحقیقات بازاریابی، نمونهگیریهای محدود نه تنها نتایج صحیح را فراهم نمیآورند، بلکه در برخی موارد نتایج غیرواقعی را ارائه میکنند و سازمانها با پیگیری از یافتههای این گونه تحقیقات که با نمونههای ناکافی انجام گرفتهاند، به خطا میروند.
در این میان ازآنجا که ارزشگذاری و رتبهبندی برندها مستلزم توجه به شاخصها و ضرایب خاص هر صنعت است، باتوجه به فضای قانونی و رقابتی متفاوت حاکم بر صنایع مختلف و ماهیت پیچیده بازار و تعامل خاص عرضه و تقاضا در هر صنعت، لازم است تحقیقات در سطح صنایع مختلف با توجه به متغیرهای خاص حاکم در هر صنعت و محیط کسب و کار آن صورت گیرد. همچنین لازم است نتایج تحقیقات همگی مستدل و قابل اعتماد باشد و پیشزمینههای ارزشگذاری و رتبهبندی در دورههای آتی فراهم شود.
بنابراین رتبهبندی براساس حروف الفبا غیرمنطقی و سادهلوحانه است. چرا که رتبهبندی براساس قدرت صورت میگیرد و آنهایی که از قدرت بالاتری برخوردارند، رتبه بالاتری را احراز میکنند. قدرت هر برند نیز با استفاده از تحقیقات گسترده و عمیقی که به صورت میدانی انجام میشوند، تعیین میشود. بدیهی است که حروف الفبا، هرگز ملاک معتبری برای رتبهبندی برندها در هیچ کجای جهان نبوده و نیست.
جذب اسپانسرهای مالی در هر فعالیت اجتماعی میتواند موجب کاهش فشارهای مالی شود. اما در بحث رتبه بندی برندها ، جذب اسپانسر و معرفی برند برتر کشور بر اساس میزان مبالغ دریافتی از هر یک از آنها ، اقدامی غیر علمی و غیر اخلاقی است و موجبات بیاعتمادی شرکتها و مخاطبان به این طرحها را فراهم میآورد .
براین اساس، دبیرخانه کنفرانس برند با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت صنایع و معادن، با هدف ترویج و گسترش فرهنگ برندسازی، در سطح صنایع مختلف و ایجاد بسترهای مناسب اطلاعاتی و تحقیقاتی برای ارزشگذاری و رتبهبندی برندها در آینده، اقدام به برپایی طرح ملی ارزیابی و انتخاب برندهای ایران در اردیبهشت ۱۳۸۸ کرده است. امید است با یاری یکدیگر عرصه فعالیت کسب و کارها را از هر گونه ابهام و اقدامات سودجویانه تهی و زمینه دستیابی به برندهای برتر در سطح ملی و جهانی را مهیا کنیم.
میراحمد امیرشاهی
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا
منبع : روزنامه جامجم
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی دولت چهاردهم دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رئیس جمهور سیاست
تهران آتش سوزی سازمان هواشناسی آلودگی هوا قتل شهرداری تهران کنکور سلامت آموزش و پرورش قوه قضاییه محیط زیست پلیس
قیمت دلار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو بورس قیمت سکه ایران خودرو واردات خودرو دلار بازار سرمایه
دفاع مقدس سینما سریال سینمای ایران کتاب برد پیت امام حسین (ع) تلویزیون رسانه ملی تئاتر دهه اول محرم اینستاگرام
وزارت علوم کنکور ۱۴۰۳ سازمان ملی سنجش فضا ربات باتری
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین روسیه فرانسه آمریکا انگلیس چین جو بایدن حماس دونالد ترامپ
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس یورو 2024 لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو نقل و انتقالات لیگ برتر علیرضا بیرانوند تیم ملی اسپانیا تیم ملی آلمان لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی اینترنت سرطان تبلیغات عیسی زارع پور تماس تصویری ناسا شیائومی گوگل فناوری سامسونگ نوآوری
تغذیه ویتامین طب سنتی کودک تب دانگ گرمازدگی صبحانه کاهش وزن آلزایمر سردرد