شنبه, ۲۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 15 March, 2025
مجله ویستا
اوقات فراغت در سیره و سنّت
كارشناسان مدیریت و دستاندركاران امور تربیتی، «اوقات فراغت» را پدیدهای دانستهاند كه از یك سو، مناسبترین بستر رشد و شكوفایی استعدادهای گوناگون و از سوی دیگر، زمینه ساز بسیاری از انحرافات و بزهكاریهاست. آنچه باعث این كاركرد دوگانه شده و به ظاهر تعارضاتی را ایجاد كرده؛ چگونگی گذران این اوقات و بهرهگیری از آن است. اینكه در این اوقات، افراد به چه كارها و فعالیتهایی مشغول شوند، تا چه حد این فعالیتها آزادانه باشد و تا چه حد تحت كنترل دیگران، با چه كیفیتی و در چه محیطهایی باشد، همه جزء چگونگی بهرهگیری از اوقات فراغت به حساب میآیند.
مفهومشناسی اوقات فراغت
از دیگر امور زیربنایی و اساسی در مدیریت اوقات فراغت، درك و فهم صحیح از اوقات فراغت است. شناساندن معنا و مفهوم صحیح فراغت به مردم، آن هم به صورت یك سنّت و فرهنگ سازی عمیق، خود از عوامل مهمّ استفاده بهینه از این اوقات است. بسیاری از افراد و خانوادهها، تصوّرشان از اوقات فراغت بسیار سطحی است. آنان این فرصتها را فرصتهای بیكاری به معنای بیهوده گذرانی و سرگرمیهای لغو و بیحاصل تلقّی كردهاند، در نتیجه در ایّام فراغت، فرزندانشان را به اختیار خود رها كرده و خودشان نیز در شهر دیگر و در سفر به سر میبرند، غافل از آنكه فرزندانشان در خانه و یا محیطهای دیگر به امور بیهوده و گاه مبتذل مشغول میشوند. فراغت در نظر اینان به مفهوم بطالت، تنبلی و سستی بوده، لذا خویشتن را منفعلانه به دست زمان میسپارند. این گونه برخورد با اوقات فراغت، زمینه ساز ركود، فساد و افتادن در منجلاب فساد است؛ زیرا آنچه موجب ركود است، سكون و بیحركتی است؛ آن چنان كه اگر آب در یك جا بیحركت بماند، به لجنزار بدل میگردد.
مفهوم صحیح اوقات فراغت
فراغت كه در لغت به معنی آسایش و آسودگی از كارهای الزامآور تعریف شده، در مفهوم صحیحاش عبارت است از: مشغول شدن به فعالیتهای خودجوش و مطلوب و دوست داشتنی؛ فعالیتهایی كه دو ویژگی اصلی آنها آزادی و تنوّع است. این مفهوم اوقات فراغت، جزء غنیترین اوقات زندگی انسان است و انسان را به نیازهای درونی، خودسازی و خودشناسی فرامیخواند.۱ آیا در «فرهنگ اسلامی» چیزی به نام اوقات فراغت وجود دارد؟
بدون تردید در زمانهای گذشته، فراغت به معنای امروزی آن وجود نداشته و انسانها، كه بیشتر در دل طبیعت زندگی میكردند، در همان جا هم ساعاتی به استراحت مشغول میشدند و تجدید قوا مینمودند. در نظر آنان بین كار و تفریح یك همبستگی ناگسستنی وجود داشت. با پیدایش و رواج شهرنشینی و گسترش شهرها و صنعتی شدن جوامع، چون انسانها وارد محیطهای پر سروصدا و پرجمعیت شدند و چون مجبور گشتند تن به كارهای یك نواخت و بیتحرّك بدهند و در اثر انجام كارهایی كه بدون علاقه و انگیزه مجبور به انجام آن بودند، در نتیجه روز به روز جسم و روحشان فرسودهتر شد و برای رهایی از عواقب این نوع كار، رو به تفریحات جدید آوردند. علت این رویكرد هم این بود تا بلكه كمی از آلام خود را كه در اثر تسلّط ماشین بر آنها وارد شده بود، بكاهند و خود را موقّتاً از قید و بندها آزاد كنند. اما فرهنگ اسلامی كه انسانیت و آزادگی انسان را تأمین میكند، هیچگاه به دلیل كار و تلاش، مسلمان با خود، بیگانه نمیشود و اختیار و اراده او سلب نمیگردد. در فرهنگ اسلامی طبق آنچه از قرآن و سنّت برداشت میشود، بین «كار»، «فراغت» و «استراحت» هماهنگی كامل وجود دارد. در فرهنگ اسلامی، انسان باید وقت شناس باشد، زمان مناسب هركار را تشخیص دهد و در فعالیتهای مختلف، همه جوانب شخصیت خود را مدّ نظر داشته باشد. كار و تلاشش به هنگام، عبادت و ارتباطش با خدا به جا و نیز ساعاتی را به ارتباط با مردم و مراوده با همكیشان خود اختصاص دهد و در مساجد در جمع آنها حاضر شود تا از اثرات معنوی آن بهرهمند گردد؛ نه آنكه كار، او را از یاد خدا و یا حضور در اجتماع مسلمانان بازدارد. قرآن كریم میفرماید: «یا ایّها الذین آمنوا اذا نُودی للصّلاهٔ من یوم الجمعهٔ فاسعوا الی ذكر اللّه و ذروا البیع ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»۲؛ ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هنگامی كه ندای نماز جمعه را شنیدید، به سوی ذكر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها كنید كه برای شما بهتر است اگر بدانید.
شاعر معاصر، دكتر قاسم رسا میسراید:
دانی چه وقت باشد خرّمترین اوقات وقتی كه اهل دل راست با اهل دل ملاقات
دیدار اهل دانش، گر ساعتی دهد دست آن ساعت است در عمر، از بهترین ساعات
خرّم كسی كه در دهر، عمری به نیكنامی در راه خدمت خلق، مصروف كرد اوقات۳
در فرهنگ اسلامی، اوقات و زمانهایی كه به غفلت سپری شود، جز حسرت و غم و اندوه برای صاحبش چیزی ندارد. عمر عزیز انسان گرانبهاتر از آن است كه به بیهودگی، غفلت و بطالت بگذرد.
عارف دلسوخته، الهی قمشهای میگوید:
رود عمر و ماند به جا حسرت و غم بر آن دل كه غافل ز یاد خدا شد
اگر بود عمری كه از دست ما شد دریغا كه یكسر به باد فنا شد
خوشا حال جانی كه با یادِ جانان به سر بُرد و با شوق او زین جهان شد. «الهی»، ز خوبان عالم طلب كن رفیقی كه روشن ز نور خدا شد.۴
زینت عابدان، امام سجّاد علیهالسلام میفرماید:
«اللّهمّ صلّ علی محمّد و آله و ارزقنی صحّهًٔ فی عبادهٔ و فراغاً فی زهادهٔ و علماً فی استعمال و ورعاً فی اجمال... نبّهنی لذكرك فی اوقات الغفلهٔ و استعملنی بطاعتك فی ایّام المهلهٔ.۵؛ خداوندا! برمحمّد و آل او درود فرست و صحّت در عبادتت را روزی من كن و فراغت مرا در بیمیلی نسبت به دنیا و علم مرا در عملی بر طاعتت و پرهیزگاری در نیكیها... و در ایّام غفلت مرا به ذكر و یاد خود آگاه كن و در ایّام مهلت در دنیا مرا به طاعت خود مشغول كن.»
اهمیّت شناخت وقت
انسان مسلمان، قدر بهترین سرمایهای كه در اختیار او گذاشته شده؛ یعنی عمر خود را میداند و هیچ گاه آن را بیهوده و بیثمر هدر نمیدهد؛ چه رسد به اینكه آن را در امور ناپسند و در معصیت و نافرمانی خداوند صرف كند. حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در وصایای خود به ابوذر غفاری میفرماید: «كُن علی عمرك اَشَحُّ منك ـ علی ـ دینارك و درهمك؛ ای ابوذر در مورد صرف عمرت از صرف كردن دینار و درهم بخیلتر باش و آن را به رایگان از دست مده.»۶ در سیره رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است كه بسیار سخت كوش و پركار بود؛ به گونهای كه یاران به او اعتراض میكردند. به ویژه آن حضرت ساعاتی را كه به عبادت و مناجات اختصاص میداد، گاه خود را به سختی میانداخت. یكی از اصحاب به او اعتراض كرد، حضرت به او فرمود:
«أفلا أكونُ عبداً شكوراً؛ آیا بندهای شكرگزار نباشم؟»در ارزش و اهمیت شناخت اوقات، همین بس كه مولی علی علیهالسلام فرمود:
«لا یعرف قدر ما بقی من عمره الاّ نبیٌّ أو صدّیقٌ؛ قدر و ارزش باقیمانده از عمر را نمیشناسد مگر پیامبر و صدّیقی از اولیاءالهی.»۷
تقسیم اوقات
انسان با توجّه به استعدادهای بالقوه، نیازها و آرزوهای خود، كه برآورده شدن آنها منجر به رشد و كمال او میگردد، بعد از شناخت ارزش وقت و عمر، لازم است بداند كه عمر خود را در چه اموری صرف كند تا ابعاد وجودیاش را به صورت هماهنگ و متعادل رشد دهد؛ چرا كه افراط یا تفریط در هریك از ابعاد وجود، او را از مسیر سعادت و فضیلت باز میدارد. برای این منظور بهتر است انسان سراغ الگوهای الهی، كه دارای علم و حكمت كامل بلكه منبع آن هستند، برود و باز برای صرفه جویی و استفاده كامل از اوقات خود، دستورالعملهای آنان را نصب العین خویش قرار دهد.
در این رابطه مولی الموحّدین علی بن ابیطالب علیهالسلام میفرماید:
«للمؤمن ثلاث ساعات؛ فساعهٌٔ یُناجی فیها ربّهُ؛ و ساعهٌٔ یَرُمُّ مَعاشَهُ؛ و ساعهٌٔ یُخلّی بین نفسه و بین لَذَّتها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ؛ مؤمن وقت و ساعات خود را به سه قسمت تقسیم میكند؛ ساعتی كه در آن با پروردگارش راز و نیاز مینماید، ساعتی كه در آن معاش خود را اصلاح میكند و ساعتی كه بین خود و بین لذّت و خوشی آنچه حلال و نیكو و زیبا است میگذارد.»۸
از این روایت، نكات زیبایی به دست میآید؛ از جمله اینكه:
اعتدال در برآوردن نیازهای روحی و جسمی و كار و تلاش برای اصلاح معاش كه در روایات دیگر، نشانه مروّت و مردانگی انسان مؤمن به شمار آمده است و ساعات لذّت، كه همه در یك جهت، یعنی طاعت و فرمانبری از ذات اقدس الهی است. انسانی كه ساعات روزش را با مناجات و ارتباط با خدا شروع میكند و با توكّل به او به دنبال كار و كسب و تلاش برای معیشت خود میرود، در پایان روز برای اطاعت امر حق با همسر خود با انس و الفت، اوقات میگذراند.
معیار طاعت
مروری مختصر و كوتاه در روایات امامان معصوم علیهمالسلام نشان میدهد كه آن بزرگواران در كلام گهربارشان زیباترین معیار برای گذران عمر به نحو صحیح را، همراهی اعمال و فعالیتهای انسان در جهت اطاعت و پیروی از فرامین حق میدانند. آنان خود را از هر نوع مشغولیتی؛ چه در كارهای رسمی و چه در اوقات فراغت كه مزیّن به طاعت الهی نباشد، پرهیز میدهند. نور چشم ناظران، اسوه عابدان، امام سجّاد علیهالسلام در بسیاری از دعاهای سجّادیّه به این نكته اشاره دارند؛ به عنوان مثال: «... ولا تشغلنی بما لا ادركه الاّ بك، عمّا لایُرضیك عنّی غیره.۹؛ خداوندا، مرا از آنچه (عبادتی كه) تو را از من جز آن خشنود نمیگرداند، به چیزی (طلب دنیا) كه آن را جز به كمك تو در نمییابم، مشغول مساز.»
در فراز دیگری آمده است:
«و استعمل بدنی فیما تقبلُهُ منّی و اشغل بطاعتك نفسی عن كلّ ما یَردُ عَلَیَّ حتّی لا اُحِبَّ شیئاً مِن سُخْطِك۱۰؛ و بدنم را در آنچه از من میپذیری، به كار دار و مرا از هرچه به من رو آورد، به طاعت و بندگیات وادار تا چیزی را كه تو را به خشم میآورد، دوست نداشته باشم.»
رعایت اولویّتها
از دیگر اموری كه در مدیریت زمان و بهرهوری صحیح از آن، مورد توجّه مدیران و كارشناسان قرار گرفته و سبب جلوگیری از اتلاف وقت میگردد، رعایت اولویّتها و مقدّم داشتن امور ضروری زندگی بر اموری است كه از اهمیّت كمتری در حیات و سعادت انسان برخوردار هستند. برای این منظور بسیاری از كارشناسان، تهیّه فهرست كارهای روزانه و نوشتن آنها را توصیه میكنند. در روایات اسلامی هم به این نكته اشاره شده است؛ از جمله علی علیهالسلام میفرماید: «مَن اشتغل بغیر ضرورته، فَوَّتْهُ ذلك مَنْفَعَتُهُ۱۱؛ هركه به كاری كه لازم نیست مشغول گردد، سود آن كار از دست او برود.» پس اشتغال به امور فرعی زندگی، در صورتی كه انسان را از كارهای ضروری كه شخصیت و رشد و تعالی وی به آنها بستگی دارد باز دارد، برای او سودی در پی نخواهد داشت؛ زیرا مثل خانهای است كه از پای بست ویران است و ما به ظاهر و آراستگی ظاهری آن میپردازیم. به عبارت دیگر، از این روایت برداشت میشود كه پرداختن به فعالیتهای فوق برنامه در اوقات فراغت، وقتی میتواند برای انسان، سازنده باشد كه او را از كارهای مهمّ زندگیاش باز ندارد؛ به عنوان مثال، كسی كه نمیتواند زندگیاش را از راه حلال تأمین كند و یا فرصت ارتباط با خدا را ندارد، پرداختن به كارهای هنری یا ورزشی و... نمیتواند سعادت او را تأمین كند و از این امور هم طرفی نمیبندد. در روایت دیگری آمده است:
«مَن اشتغل بغیر المهمّ ضیّع الأهم۱۲؛ هركه به كارهای مهم (دنیا) بپردازد، از كار اهمّ و برتر (آخرت) باز میماند.»
و روایتی دیگر نزدیك به این مضمون: «مَن اشتغل بالفضول، فاتَهُ مِن مُهِمِّه۱۳؛ هر كه خود را به اضافات زندگی مشغول سازد، آنچه مهم است، از دستش برود.»ساعت محاسبه
در روایات برگزیدگان الهی علیهمالسلام در كنار ساعت مناجات و ساعت استراحت، ساعت محاسبه نفس و حسابرسی انسان با خود نیز مطرح شده است كه در «عرفان اسلامی» از جایگاه ویژهای برخوردار است. اختصاص دادن ساعتی از اوقات به امر محاسبه نفس، در كلام مولی علی علیهالسلام از شایستهترین و ضروریترین ساعات شمرده شده كه انسان به بررسی آنچه برای دنیا و آخرتش ذخیره كرده، بپردازد و از خویشتن حساب بكشد. آن حضرت میفرماید: «ما أحقّ الانسان أن یكون له ساعهٌٔ لا یشغُلُهُ عنها شاغل یُحاسب فیها نفسه فینظُرُ فیما اكتسب لها و علیها فی لیلها و نهارها۱۴؛ چه قدر برای انسان شایسته است كه برایش ساعتی باشد كه در آن از خودش حساب بكشد و ببیند آنچه را كه در شب و روزش كسب كرده، به سود یا به زیان او است.» در روایت دیگری حضرت به تقسیم اوقات اشاره دارند و ساعت حسابرسی در كنار ساعت مناجات و ساعات مخصوص لذّتهای حلال، یاد شده است: «للمؤمن ثَلاثُ ساعاتٍ، ساعهٌٔ یُناجی فیها ربّهُ و ساعهٌٔ یُحاسِبُ فیها نفسه و ساعهٌٔ یُخَلّی بین نفسه و لذَّتُها فیها یَحِلُّ و یَجْمِلُ۱۵؛ برای مؤمن سه ساعت است: ساعتی كه در آن با خدایش مناجات میكند، ساعتی كه در آن از خودش حسابرسی میكند و ساعتی كه برای لذّت خلوت میكند در آنچه برایش حلال و نیكو است.»
بهترین رهنمود
در فرهنگ اسلام و تعالیم الهی چیزی ارزشمندتر از علم و معرفت نیست. علم همراه با حلم، زیباترین زیوری است كه جوانان مسلمان میتوانند با آن، خود را بیارایند و اوقات خود را پربار و غنی سازند. اینكه این علم چیست و متعلَّق آن، چه موضوعاتی است و كمّ و كیف آن چگونه است؟ بحث جداگانهای است كه مجال دیگری میطلبد. آنچه مهمّ است اینكه درنظر امامان معصوم علیهمالسلام گذراندن اوقات در اموری دیگر تفریط، كم كاری و كوتاهی شمرده شده و ضایع كردن عمر به حساب آمده و بالتّبع گناه و معصیت و عذاب الهی است. جوان مسلمان یا باید عالم باشد و بیاموزد و یا متعلّم و آموزنده باشد. بر طبق این روایت میتوان گفت: یكی از بهترین اموری كه در اوقات فراغت باید به آن مشغول شد، فراگیری علم و دانش و آموزش است. البته لازم است این آموزش اختصاص یابد به آموزش مهارتهای زندگی و راه و رسم ورود در اجتماع مؤمنان؛ چرا كه در اوقات رسمی و در آموزشهای مدرسه و كلاس، كمتر به آن پرداخته میشود.
و اما روایت از امام صادق علیهالسلام است كه فرمود:
«لستُ اُحِبُّ أن اری الشّابَّ منكم الاّ غادیاً فی حالین امّا عالماً او متعلّماً، فان لم یفعل، فَرَّطَ، فَاِنْ فَرَّطَ ضَیّعَ، فَإنْ ضَیَّع اَثِمَ و إنْ اَثِمَ سَكَنَ النّار۱۶؛ دوست ندارم ببینم جوانی از شما را مگر اینكه صبح كند در دو حالت: یا عالم و دانشمند باشد و یا متعلّم و آموزنده؛ پس اگر در هیچ كدام از این دو حال نبود، كم كاری و كوتاهی كرده و در آن صورت عمر خود را ضایع نموده و گناهكار است و نتیجه آن عذاب الهی خواهد بود.»
فراغت شایسته
در فرهنگ اسلامی، فراغت به معنای بیكاری، بطالت و تنبلی وجود ندارد. انسان مسلمان نمیتواند وقت را به بیهودگی بگذراند. خداوند كریم به حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید:
«اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً، فاذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ اِلی رَبِّكَ فَارْغَبْ»؛ همانا همراه سختیها، آسانی و آسودگی است؛ پس هرگاه فراغت پیدا كردی، خود را به كار دیگری مشغول كن و تن پروری و تنبلی پیشه مكن و به سوی خدا و رضایت او رغبت كن. در اینكه منظور از «فَانْصَبْ» چه كاری است، مفسّران نظرات مختلفی ابراز داشتهاند. آنچه لازم به ذكر است، اینكه فراغت شایسته و سالم در فرهنگ قرآن، تنبلی و بیكار نشستن نیست. در یكی از دعاهای امام سجّاد علیهالسلام میخوانیم: «اِنْ قدّرت لنا فراغاً من شغلٍ فاجعله فراغ سلامهٔ لا تُدركنا فیه تبعهٔ و لاتلحقنا فیه سئمهٔ؛ خداوندا! هرگاه برای ما فراغتی از كارها مقدّر نموده باشی، پس آن را با سلامتی (از آفات) قرارده كه در آن به گناهی آلوده نشویم و خستگی به ما رو نیاورد.» نكته جالب در سخن امام سجاد علیهالسلام اینكه فراغتِ به معنای بطالت، خستگی و فرسودگی ایجاد میكند و روح و جسم را آزار میدهد. و این نكتهای است كه پدر و مادر و تمام دستاندركاران اوقات فراغت باید به آن توجّه داشته باشند كه همیشه فرزندانشان را به كارهای متنوّع مشغول كنند. امام باقر علیهالسلام در روایتی میفرماید: حضرت موسی علیهالسلام در مقام مناجات عرض كرد: پروردگارا! مبغوضترین بندگان تو كدامند؟ خداوند فرمود: «جیفهٌٔ باللّیل و بطال بالنّهار۱۷؛ آنان كه همه شب را همچون مردار و در روز بیكار هستند.»
البته در سخنان امامان علیهمالسلام ـ از جمله كلام امام سجاد علیهالسلام ـ از یك نوع فراغت سخن گفته شده كه «فراغتِ ممدوح» است. آن حضرت از خداوند میخواهد كه طعم شیرین چنین فراغتی را با وسعت در رزق و روزی به او بچشاند: «و أذقنی طعم الفراغ لما تُحِبُّ بِسَعَهٍٔ من سَعَتِك...»۱۸.
بسیاری از سختیها و رنجهای ما، كه موجب فشارهای روحی و روانی ما میشوند، از زیادهطلبی و حرص و طمعِ زیاد ناشی میگردند. حضرت از خدا میخواهد كه با وسعت در روزی كه خداوند به او عطا میكند، طعم و مزّه فراغت و آسودگی را به او بچشاند؛ زیرا این امور، انسان را آن چنان مشغول میكند كه از یاد و ذكر خدا غافل میشود.
پینوشتها:
۱. مجلّه پیوند، دكتر عبدالعظیم كریمی، تابستان ۱۳۸۲ ش.
۲. جمعه / ۹ و ۱۰.
۳. دیوان دكتر قاسم رسا، ص ۲۶۸.
۴. دیوان الهی قمشهای، ص ۶۳۶.
۵. صحیفه سجّادیّه، فیض الاسلام، دعای ۲۰، ص۱۴۰ و ۱۴۱.
۶. بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۷۸.
۷. غررالحكم، ج ۲، ص ۳۶۵ و ۸۴۸.
۸. نهج البلاغه، دشتی، ص ۷۲۴، حكمت ۳۹۰.
۹. صحیفه سجّادیّه، دعای ۴۷، ص ۳۴۹.
۱۰. همان، دعای ۲۱، ص ۱۴۵.
۱۱. غررالحكم، ج ۲، ص ۶۸۱، ح ۱۱۰۳.
۱۲. همان، ص ۶۶۷ و ۶۶۸، ح ۹۴۴.
۱۳. همان، ص ۶۶۹ و ۶۷۰، ح ۹۷۰.
۱۴. همان، ص ۷۵۳، ح ۲۴۱.
۱۵. همان، ص ۵۸۵، ح ۵۵.
۱۶. بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۷۰.
۱۷. سفینهٔالبحار، ج ۵، ص ۳۶۸.
۱۸. صحیفه سجّادیّه، دعای ۴۷، ص ۳۵۵.
منبع:مجله كوثر، شماره ۵۸
مفهومشناسی اوقات فراغت
از دیگر امور زیربنایی و اساسی در مدیریت اوقات فراغت، درك و فهم صحیح از اوقات فراغت است. شناساندن معنا و مفهوم صحیح فراغت به مردم، آن هم به صورت یك سنّت و فرهنگ سازی عمیق، خود از عوامل مهمّ استفاده بهینه از این اوقات است. بسیاری از افراد و خانوادهها، تصوّرشان از اوقات فراغت بسیار سطحی است. آنان این فرصتها را فرصتهای بیكاری به معنای بیهوده گذرانی و سرگرمیهای لغو و بیحاصل تلقّی كردهاند، در نتیجه در ایّام فراغت، فرزندانشان را به اختیار خود رها كرده و خودشان نیز در شهر دیگر و در سفر به سر میبرند، غافل از آنكه فرزندانشان در خانه و یا محیطهای دیگر به امور بیهوده و گاه مبتذل مشغول میشوند. فراغت در نظر اینان به مفهوم بطالت، تنبلی و سستی بوده، لذا خویشتن را منفعلانه به دست زمان میسپارند. این گونه برخورد با اوقات فراغت، زمینه ساز ركود، فساد و افتادن در منجلاب فساد است؛ زیرا آنچه موجب ركود است، سكون و بیحركتی است؛ آن چنان كه اگر آب در یك جا بیحركت بماند، به لجنزار بدل میگردد.
مفهوم صحیح اوقات فراغت
فراغت كه در لغت به معنی آسایش و آسودگی از كارهای الزامآور تعریف شده، در مفهوم صحیحاش عبارت است از: مشغول شدن به فعالیتهای خودجوش و مطلوب و دوست داشتنی؛ فعالیتهایی كه دو ویژگی اصلی آنها آزادی و تنوّع است. این مفهوم اوقات فراغت، جزء غنیترین اوقات زندگی انسان است و انسان را به نیازهای درونی، خودسازی و خودشناسی فرامیخواند.۱ آیا در «فرهنگ اسلامی» چیزی به نام اوقات فراغت وجود دارد؟
بدون تردید در زمانهای گذشته، فراغت به معنای امروزی آن وجود نداشته و انسانها، كه بیشتر در دل طبیعت زندگی میكردند، در همان جا هم ساعاتی به استراحت مشغول میشدند و تجدید قوا مینمودند. در نظر آنان بین كار و تفریح یك همبستگی ناگسستنی وجود داشت. با پیدایش و رواج شهرنشینی و گسترش شهرها و صنعتی شدن جوامع، چون انسانها وارد محیطهای پر سروصدا و پرجمعیت شدند و چون مجبور گشتند تن به كارهای یك نواخت و بیتحرّك بدهند و در اثر انجام كارهایی كه بدون علاقه و انگیزه مجبور به انجام آن بودند، در نتیجه روز به روز جسم و روحشان فرسودهتر شد و برای رهایی از عواقب این نوع كار، رو به تفریحات جدید آوردند. علت این رویكرد هم این بود تا بلكه كمی از آلام خود را كه در اثر تسلّط ماشین بر آنها وارد شده بود، بكاهند و خود را موقّتاً از قید و بندها آزاد كنند. اما فرهنگ اسلامی كه انسانیت و آزادگی انسان را تأمین میكند، هیچگاه به دلیل كار و تلاش، مسلمان با خود، بیگانه نمیشود و اختیار و اراده او سلب نمیگردد. در فرهنگ اسلامی طبق آنچه از قرآن و سنّت برداشت میشود، بین «كار»، «فراغت» و «استراحت» هماهنگی كامل وجود دارد. در فرهنگ اسلامی، انسان باید وقت شناس باشد، زمان مناسب هركار را تشخیص دهد و در فعالیتهای مختلف، همه جوانب شخصیت خود را مدّ نظر داشته باشد. كار و تلاشش به هنگام، عبادت و ارتباطش با خدا به جا و نیز ساعاتی را به ارتباط با مردم و مراوده با همكیشان خود اختصاص دهد و در مساجد در جمع آنها حاضر شود تا از اثرات معنوی آن بهرهمند گردد؛ نه آنكه كار، او را از یاد خدا و یا حضور در اجتماع مسلمانان بازدارد. قرآن كریم میفرماید: «یا ایّها الذین آمنوا اذا نُودی للصّلاهٔ من یوم الجمعهٔ فاسعوا الی ذكر اللّه و ذروا البیع ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون»۲؛ ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هنگامی كه ندای نماز جمعه را شنیدید، به سوی ذكر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها كنید كه برای شما بهتر است اگر بدانید.
شاعر معاصر، دكتر قاسم رسا میسراید:
دانی چه وقت باشد خرّمترین اوقات وقتی كه اهل دل راست با اهل دل ملاقات
دیدار اهل دانش، گر ساعتی دهد دست آن ساعت است در عمر، از بهترین ساعات
خرّم كسی كه در دهر، عمری به نیكنامی در راه خدمت خلق، مصروف كرد اوقات۳
در فرهنگ اسلامی، اوقات و زمانهایی كه به غفلت سپری شود، جز حسرت و غم و اندوه برای صاحبش چیزی ندارد. عمر عزیز انسان گرانبهاتر از آن است كه به بیهودگی، غفلت و بطالت بگذرد.
عارف دلسوخته، الهی قمشهای میگوید:
رود عمر و ماند به جا حسرت و غم بر آن دل كه غافل ز یاد خدا شد
اگر بود عمری كه از دست ما شد دریغا كه یكسر به باد فنا شد
خوشا حال جانی كه با یادِ جانان به سر بُرد و با شوق او زین جهان شد. «الهی»، ز خوبان عالم طلب كن رفیقی كه روشن ز نور خدا شد.۴
زینت عابدان، امام سجّاد علیهالسلام میفرماید:
«اللّهمّ صلّ علی محمّد و آله و ارزقنی صحّهًٔ فی عبادهٔ و فراغاً فی زهادهٔ و علماً فی استعمال و ورعاً فی اجمال... نبّهنی لذكرك فی اوقات الغفلهٔ و استعملنی بطاعتك فی ایّام المهلهٔ.۵؛ خداوندا! برمحمّد و آل او درود فرست و صحّت در عبادتت را روزی من كن و فراغت مرا در بیمیلی نسبت به دنیا و علم مرا در عملی بر طاعتت و پرهیزگاری در نیكیها... و در ایّام غفلت مرا به ذكر و یاد خود آگاه كن و در ایّام مهلت در دنیا مرا به طاعت خود مشغول كن.»
اهمیّت شناخت وقت
انسان مسلمان، قدر بهترین سرمایهای كه در اختیار او گذاشته شده؛ یعنی عمر خود را میداند و هیچ گاه آن را بیهوده و بیثمر هدر نمیدهد؛ چه رسد به اینكه آن را در امور ناپسند و در معصیت و نافرمانی خداوند صرف كند. حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در وصایای خود به ابوذر غفاری میفرماید: «كُن علی عمرك اَشَحُّ منك ـ علی ـ دینارك و درهمك؛ ای ابوذر در مورد صرف عمرت از صرف كردن دینار و درهم بخیلتر باش و آن را به رایگان از دست مده.»۶ در سیره رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است كه بسیار سخت كوش و پركار بود؛ به گونهای كه یاران به او اعتراض میكردند. به ویژه آن حضرت ساعاتی را كه به عبادت و مناجات اختصاص میداد، گاه خود را به سختی میانداخت. یكی از اصحاب به او اعتراض كرد، حضرت به او فرمود:
«أفلا أكونُ عبداً شكوراً؛ آیا بندهای شكرگزار نباشم؟»در ارزش و اهمیت شناخت اوقات، همین بس كه مولی علی علیهالسلام فرمود:
«لا یعرف قدر ما بقی من عمره الاّ نبیٌّ أو صدّیقٌ؛ قدر و ارزش باقیمانده از عمر را نمیشناسد مگر پیامبر و صدّیقی از اولیاءالهی.»۷
تقسیم اوقات
انسان با توجّه به استعدادهای بالقوه، نیازها و آرزوهای خود، كه برآورده شدن آنها منجر به رشد و كمال او میگردد، بعد از شناخت ارزش وقت و عمر، لازم است بداند كه عمر خود را در چه اموری صرف كند تا ابعاد وجودیاش را به صورت هماهنگ و متعادل رشد دهد؛ چرا كه افراط یا تفریط در هریك از ابعاد وجود، او را از مسیر سعادت و فضیلت باز میدارد. برای این منظور بهتر است انسان سراغ الگوهای الهی، كه دارای علم و حكمت كامل بلكه منبع آن هستند، برود و باز برای صرفه جویی و استفاده كامل از اوقات خود، دستورالعملهای آنان را نصب العین خویش قرار دهد.
در این رابطه مولی الموحّدین علی بن ابیطالب علیهالسلام میفرماید:
«للمؤمن ثلاث ساعات؛ فساعهٌٔ یُناجی فیها ربّهُ؛ و ساعهٌٔ یَرُمُّ مَعاشَهُ؛ و ساعهٌٔ یُخلّی بین نفسه و بین لَذَّتها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ؛ مؤمن وقت و ساعات خود را به سه قسمت تقسیم میكند؛ ساعتی كه در آن با پروردگارش راز و نیاز مینماید، ساعتی كه در آن معاش خود را اصلاح میكند و ساعتی كه بین خود و بین لذّت و خوشی آنچه حلال و نیكو و زیبا است میگذارد.»۸
از این روایت، نكات زیبایی به دست میآید؛ از جمله اینكه:
اعتدال در برآوردن نیازهای روحی و جسمی و كار و تلاش برای اصلاح معاش كه در روایات دیگر، نشانه مروّت و مردانگی انسان مؤمن به شمار آمده است و ساعات لذّت، كه همه در یك جهت، یعنی طاعت و فرمانبری از ذات اقدس الهی است. انسانی كه ساعات روزش را با مناجات و ارتباط با خدا شروع میكند و با توكّل به او به دنبال كار و كسب و تلاش برای معیشت خود میرود، در پایان روز برای اطاعت امر حق با همسر خود با انس و الفت، اوقات میگذراند.
معیار طاعت
مروری مختصر و كوتاه در روایات امامان معصوم علیهمالسلام نشان میدهد كه آن بزرگواران در كلام گهربارشان زیباترین معیار برای گذران عمر به نحو صحیح را، همراهی اعمال و فعالیتهای انسان در جهت اطاعت و پیروی از فرامین حق میدانند. آنان خود را از هر نوع مشغولیتی؛ چه در كارهای رسمی و چه در اوقات فراغت كه مزیّن به طاعت الهی نباشد، پرهیز میدهند. نور چشم ناظران، اسوه عابدان، امام سجّاد علیهالسلام در بسیاری از دعاهای سجّادیّه به این نكته اشاره دارند؛ به عنوان مثال: «... ولا تشغلنی بما لا ادركه الاّ بك، عمّا لایُرضیك عنّی غیره.۹؛ خداوندا، مرا از آنچه (عبادتی كه) تو را از من جز آن خشنود نمیگرداند، به چیزی (طلب دنیا) كه آن را جز به كمك تو در نمییابم، مشغول مساز.»
در فراز دیگری آمده است:
«و استعمل بدنی فیما تقبلُهُ منّی و اشغل بطاعتك نفسی عن كلّ ما یَردُ عَلَیَّ حتّی لا اُحِبَّ شیئاً مِن سُخْطِك۱۰؛ و بدنم را در آنچه از من میپذیری، به كار دار و مرا از هرچه به من رو آورد، به طاعت و بندگیات وادار تا چیزی را كه تو را به خشم میآورد، دوست نداشته باشم.»
رعایت اولویّتها
از دیگر اموری كه در مدیریت زمان و بهرهوری صحیح از آن، مورد توجّه مدیران و كارشناسان قرار گرفته و سبب جلوگیری از اتلاف وقت میگردد، رعایت اولویّتها و مقدّم داشتن امور ضروری زندگی بر اموری است كه از اهمیّت كمتری در حیات و سعادت انسان برخوردار هستند. برای این منظور بسیاری از كارشناسان، تهیّه فهرست كارهای روزانه و نوشتن آنها را توصیه میكنند. در روایات اسلامی هم به این نكته اشاره شده است؛ از جمله علی علیهالسلام میفرماید: «مَن اشتغل بغیر ضرورته، فَوَّتْهُ ذلك مَنْفَعَتُهُ۱۱؛ هركه به كاری كه لازم نیست مشغول گردد، سود آن كار از دست او برود.» پس اشتغال به امور فرعی زندگی، در صورتی كه انسان را از كارهای ضروری كه شخصیت و رشد و تعالی وی به آنها بستگی دارد باز دارد، برای او سودی در پی نخواهد داشت؛ زیرا مثل خانهای است كه از پای بست ویران است و ما به ظاهر و آراستگی ظاهری آن میپردازیم. به عبارت دیگر، از این روایت برداشت میشود كه پرداختن به فعالیتهای فوق برنامه در اوقات فراغت، وقتی میتواند برای انسان، سازنده باشد كه او را از كارهای مهمّ زندگیاش باز ندارد؛ به عنوان مثال، كسی كه نمیتواند زندگیاش را از راه حلال تأمین كند و یا فرصت ارتباط با خدا را ندارد، پرداختن به كارهای هنری یا ورزشی و... نمیتواند سعادت او را تأمین كند و از این امور هم طرفی نمیبندد. در روایت دیگری آمده است:
«مَن اشتغل بغیر المهمّ ضیّع الأهم۱۲؛ هركه به كارهای مهم (دنیا) بپردازد، از كار اهمّ و برتر (آخرت) باز میماند.»
و روایتی دیگر نزدیك به این مضمون: «مَن اشتغل بالفضول، فاتَهُ مِن مُهِمِّه۱۳؛ هر كه خود را به اضافات زندگی مشغول سازد، آنچه مهم است، از دستش برود.»ساعت محاسبه
در روایات برگزیدگان الهی علیهمالسلام در كنار ساعت مناجات و ساعت استراحت، ساعت محاسبه نفس و حسابرسی انسان با خود نیز مطرح شده است كه در «عرفان اسلامی» از جایگاه ویژهای برخوردار است. اختصاص دادن ساعتی از اوقات به امر محاسبه نفس، در كلام مولی علی علیهالسلام از شایستهترین و ضروریترین ساعات شمرده شده كه انسان به بررسی آنچه برای دنیا و آخرتش ذخیره كرده، بپردازد و از خویشتن حساب بكشد. آن حضرت میفرماید: «ما أحقّ الانسان أن یكون له ساعهٌٔ لا یشغُلُهُ عنها شاغل یُحاسب فیها نفسه فینظُرُ فیما اكتسب لها و علیها فی لیلها و نهارها۱۴؛ چه قدر برای انسان شایسته است كه برایش ساعتی باشد كه در آن از خودش حساب بكشد و ببیند آنچه را كه در شب و روزش كسب كرده، به سود یا به زیان او است.» در روایت دیگری حضرت به تقسیم اوقات اشاره دارند و ساعت حسابرسی در كنار ساعت مناجات و ساعات مخصوص لذّتهای حلال، یاد شده است: «للمؤمن ثَلاثُ ساعاتٍ، ساعهٌٔ یُناجی فیها ربّهُ و ساعهٌٔ یُحاسِبُ فیها نفسه و ساعهٌٔ یُخَلّی بین نفسه و لذَّتُها فیها یَحِلُّ و یَجْمِلُ۱۵؛ برای مؤمن سه ساعت است: ساعتی كه در آن با خدایش مناجات میكند، ساعتی كه در آن از خودش حسابرسی میكند و ساعتی كه برای لذّت خلوت میكند در آنچه برایش حلال و نیكو است.»
بهترین رهنمود
در فرهنگ اسلام و تعالیم الهی چیزی ارزشمندتر از علم و معرفت نیست. علم همراه با حلم، زیباترین زیوری است كه جوانان مسلمان میتوانند با آن، خود را بیارایند و اوقات خود را پربار و غنی سازند. اینكه این علم چیست و متعلَّق آن، چه موضوعاتی است و كمّ و كیف آن چگونه است؟ بحث جداگانهای است كه مجال دیگری میطلبد. آنچه مهمّ است اینكه درنظر امامان معصوم علیهمالسلام گذراندن اوقات در اموری دیگر تفریط، كم كاری و كوتاهی شمرده شده و ضایع كردن عمر به حساب آمده و بالتّبع گناه و معصیت و عذاب الهی است. جوان مسلمان یا باید عالم باشد و بیاموزد و یا متعلّم و آموزنده باشد. بر طبق این روایت میتوان گفت: یكی از بهترین اموری كه در اوقات فراغت باید به آن مشغول شد، فراگیری علم و دانش و آموزش است. البته لازم است این آموزش اختصاص یابد به آموزش مهارتهای زندگی و راه و رسم ورود در اجتماع مؤمنان؛ چرا كه در اوقات رسمی و در آموزشهای مدرسه و كلاس، كمتر به آن پرداخته میشود.
و اما روایت از امام صادق علیهالسلام است كه فرمود:
«لستُ اُحِبُّ أن اری الشّابَّ منكم الاّ غادیاً فی حالین امّا عالماً او متعلّماً، فان لم یفعل، فَرَّطَ، فَاِنْ فَرَّطَ ضَیّعَ، فَإنْ ضَیَّع اَثِمَ و إنْ اَثِمَ سَكَنَ النّار۱۶؛ دوست ندارم ببینم جوانی از شما را مگر اینكه صبح كند در دو حالت: یا عالم و دانشمند باشد و یا متعلّم و آموزنده؛ پس اگر در هیچ كدام از این دو حال نبود، كم كاری و كوتاهی كرده و در آن صورت عمر خود را ضایع نموده و گناهكار است و نتیجه آن عذاب الهی خواهد بود.»
فراغت شایسته
در فرهنگ اسلامی، فراغت به معنای بیكاری، بطالت و تنبلی وجود ندارد. انسان مسلمان نمیتواند وقت را به بیهودگی بگذراند. خداوند كریم به حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید:
«اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً، فاذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ اِلی رَبِّكَ فَارْغَبْ»؛ همانا همراه سختیها، آسانی و آسودگی است؛ پس هرگاه فراغت پیدا كردی، خود را به كار دیگری مشغول كن و تن پروری و تنبلی پیشه مكن و به سوی خدا و رضایت او رغبت كن. در اینكه منظور از «فَانْصَبْ» چه كاری است، مفسّران نظرات مختلفی ابراز داشتهاند. آنچه لازم به ذكر است، اینكه فراغت شایسته و سالم در فرهنگ قرآن، تنبلی و بیكار نشستن نیست. در یكی از دعاهای امام سجّاد علیهالسلام میخوانیم: «اِنْ قدّرت لنا فراغاً من شغلٍ فاجعله فراغ سلامهٔ لا تُدركنا فیه تبعهٔ و لاتلحقنا فیه سئمهٔ؛ خداوندا! هرگاه برای ما فراغتی از كارها مقدّر نموده باشی، پس آن را با سلامتی (از آفات) قرارده كه در آن به گناهی آلوده نشویم و خستگی به ما رو نیاورد.» نكته جالب در سخن امام سجاد علیهالسلام اینكه فراغتِ به معنای بطالت، خستگی و فرسودگی ایجاد میكند و روح و جسم را آزار میدهد. و این نكتهای است كه پدر و مادر و تمام دستاندركاران اوقات فراغت باید به آن توجّه داشته باشند كه همیشه فرزندانشان را به كارهای متنوّع مشغول كنند. امام باقر علیهالسلام در روایتی میفرماید: حضرت موسی علیهالسلام در مقام مناجات عرض كرد: پروردگارا! مبغوضترین بندگان تو كدامند؟ خداوند فرمود: «جیفهٌٔ باللّیل و بطال بالنّهار۱۷؛ آنان كه همه شب را همچون مردار و در روز بیكار هستند.»
البته در سخنان امامان علیهمالسلام ـ از جمله كلام امام سجاد علیهالسلام ـ از یك نوع فراغت سخن گفته شده كه «فراغتِ ممدوح» است. آن حضرت از خداوند میخواهد كه طعم شیرین چنین فراغتی را با وسعت در رزق و روزی به او بچشاند: «و أذقنی طعم الفراغ لما تُحِبُّ بِسَعَهٍٔ من سَعَتِك...»۱۸.
بسیاری از سختیها و رنجهای ما، كه موجب فشارهای روحی و روانی ما میشوند، از زیادهطلبی و حرص و طمعِ زیاد ناشی میگردند. حضرت از خدا میخواهد كه با وسعت در روزی كه خداوند به او عطا میكند، طعم و مزّه فراغت و آسودگی را به او بچشاند؛ زیرا این امور، انسان را آن چنان مشغول میكند كه از یاد و ذكر خدا غافل میشود.
پینوشتها:
۱. مجلّه پیوند، دكتر عبدالعظیم كریمی، تابستان ۱۳۸۲ ش.
۲. جمعه / ۹ و ۱۰.
۳. دیوان دكتر قاسم رسا، ص ۲۶۸.
۴. دیوان الهی قمشهای، ص ۶۳۶.
۵. صحیفه سجّادیّه، فیض الاسلام، دعای ۲۰، ص۱۴۰ و ۱۴۱.
۶. بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۷۸.
۷. غررالحكم، ج ۲، ص ۳۶۵ و ۸۴۸.
۸. نهج البلاغه، دشتی، ص ۷۲۴، حكمت ۳۹۰.
۹. صحیفه سجّادیّه، دعای ۴۷، ص ۳۴۹.
۱۰. همان، دعای ۲۱، ص ۱۴۵.
۱۱. غررالحكم، ج ۲، ص ۶۸۱، ح ۱۱۰۳.
۱۲. همان، ص ۶۶۷ و ۶۶۸، ح ۹۴۴.
۱۳. همان، ص ۶۶۹ و ۶۷۰، ح ۹۷۰.
۱۴. همان، ص ۷۵۳، ح ۲۴۱.
۱۵. همان، ص ۵۸۵، ح ۵۵.
۱۶. بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۷۰.
۱۷. سفینهٔالبحار، ج ۵، ص ۳۶۸.
۱۸. صحیفه سجّادیّه، دعای ۴۷، ص ۳۵۵.
منبع:مجله كوثر، شماره ۵۸
منبع : خبرگزاری فارس

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست