پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
مدارس غیرانتفاعی و لزوم تأسیس سازمانی مستقل
تاکنون هرگاه صحبت از مشارکت مردم به میان آمده، چه در ذهن مردم و چه در ذهن مسئولان فقط مشارکت مادی با عنوان کمک به مدرسه اعم از نقدی یا غیرنقدی شکل گرفتهاست که این خود یک مانع بسیار مهم و جدی در جهت جلب و جذب مشارکت است.
بهخصوص اگر این مشارکت به بزرگترین و پروسعتترین نهاد اجتماعی یعنی مدرسه مربوط شود و چه بسا اینکه بخواهیم این مشارکت را در جهت توسعه مدارس غیرانتفاعی (غیردولتی) مربوطسازیم.
در واقع با رشد فزایندهای که جوامع از لحاظ جمعیتی و بهدنبال آن هزینههای مربوطه دارند بدون مشارکت همهجانبه مردم نمیتوان به یک آموزش و پرورش پویا دست یافت و با عنایت بهفزونی تغییرات در جهان امروز و لزوم هماهنگی با دنیا و با توجه به گسترش ارتباطات، بدون چنین آموزش و پرورشی همراهی و همگامی با تغییراتی که در جهان رخ میدهد بسیار مشکل است، لذا آموزش و پرورش بهعنوان یک نهاد اجتماعی بسیار معتبر در ایفای رسالت خود باید با بهکارگیری منابع مالی و مادی و انسانی قابلتوجهی به این مهم دست یابد که تامین این منابع به سطح اقتصادی و میزان اهمیتی که جامعه برای آموزش و پرورش قائل است مربوط میشود.
در این خصوص توجه بیش از پیش به مدارس غیردولتی از جانب دولت و تدوین قوانینی که حمایت از مشتاقان ورود به این عرصه را در نظر دارند و نیز جلب و تقویت افکار عمومی برای حضور همهجانبه در این مشارکت جدی بهنظر میرسد و از طرفی نهتنها گسترش کمی آموزش بلکه بالندگی و اعتلای کیفیت آن نیز نیازمند منابع مالی و انسانی است که این فرایند زمانی مؤثر واقع میشود که موجبات احساس مسئولیت و توجه بیشتر خانوادهها، نیروهای محلی و بازار کار و مشارکت مردم با حمایت دولت تطبیق داشته باشد و مشارکت مردم زمانی مفهوم پیدا میکند که آنان داوطلبانه و آگاهانه خود را در تصمیمگیریها و اقدامات آموزشی شریک بدانند و فعالانه در آن شرکت کنند و میان نیاز خود، جامعه و مسئولان و دستاندرکاران تضاد و تباینی نبینند.
اینجاست که باید هدف از مشارکت را روشن ساخت و مدارس غیردولتی را آنطور که باید و شاید به جامعهشناساند و در جهت تحکیم آن با عزمی جدی و ملی و با پشتوانه تشکل و سازمانی قوی اقدام کرد و باید بر این عقیده استوار بود که غیردولتی شدن مدارس نهتنها لطمهای به آموزش و پرورش نمیزند بلکه به بهبود کیفیت آموزشی کمک میکند زیرا اینگونه مدارس از یک طرف از مدیریت و کنترل و نظارت مردمی برخوردارند و از سویی دیگر از برنامهریزیهایی که دولت بهصورت کلان و جامع براساس منابع و مصالح عمومی آموزش و پرورش انجام میدهد سود میبرند و تا حدی تابع دستورالعملهایی هستند که نظام کلان آموزش و پرورش آن را توصیه کرده است.
حرکتهای خیرخواهانه بعضی افراد یا سازمانها بهصورت اهدا یا وقف زمین و ساختمان و دیگر مشارکتهای فکری وجود اینگونه مدارس را بیش از پیش تقویت میکند و نظر به اینکه توسعه ملی در کشورهای در حال توسعه بیش از هر چیز به مشارکت فعال و مؤثر افراد جامعه وابسته است و فقدان این مشارکت زمینه تضاد میان عملکرد دو بخش عمومی و خصوصی را در حرکتهای اقتصادی و اجتماعی فراهم میآورد، در نتیجه بخش اعظم منابع اعم از مادی و انسانی و فکری این کشورها صرف مقابله با عوارض نامطلوب این تضاد میشود از اینرو نگرش و دیدگاه برنامهریزیان و دولتمردان باید معطوف به ابزارهایی باشد که با استفاده مؤثر از آنها نقش مؤثر مردم را در فرایند توسعه ملی افزایش دهد و همین جاست که تأسیس سازمانی مستقل تحت عنوان سازمان مدارس غیردولتی لازم و ضروری بهنظر میرسد تا ضمن اینکه قوانین و بودجه مستقل و درخور نام خود را داشته باشد از پشتوانه عظیم اعتماد مردم نیز برخوردار شود و مؤسسان و فعالان در اینگونه مدارس نیز ضمن برخورداری از حمایتهای همهجانبه دولت و مجلس و با تکیه بر اندیشه صاحبنظران در امر تعلیم و تربیت و اعتبار افکار عمومی اشتیاق بیشتری برای ورود به عرصه فرهنگی را داشته باشند.
▪ سازمانی که؛
- تحقق اهداف عالی و کلان نظام تعلیم و تربیت را تسهیل کند.
- موجبات رشد و تعالی فرهنگ جامعه را فراهم آورد.
- نسبت به شناخت برنامههای کهنه آموزشی و جایگزینی ضرورتهای زمان منطبق با دنیای روز اقدام کند.
- سرمایههای هنگفت انسانی و مادی و فکری را تجمیع و در جهت فرهنگسازی مناسب سوق دهد.
- فراگیران را در پیدا کردن زندگی مطلوب و کوشش در جهت بهبود روابط اجتماعی شایسته و همهجانبه اجتماع یاری دهد.
- نسبت به توسعه کمی و کیفی اینگونه مدارس اقدام کند.
- قانون شوراهای آموزش و پرورش را بهعنوان مهمترین مظهر مشارکت مردم با نهاد تعلیم و تربیت عملی سازد.
- در جهت آمادهسازی افکار عمومی برای غیرمتمرکز کردن آموزش و پرورش اقدام کند.
- موجبات ارتقای انگیزه و کارایی درونی و بیرونی آموزش و پرورش و تقویت بنیه معنوی اینگونه مدارس را فراهم آورد.
- و کلام آخر اینکه زمان را به روز و روز را به لحظهها پیوند زند و با تغییرات سریعالسیر دنیا همراه و همگام شود.
● اهداف مدارس غیرانتفاعی
افزایش کیفیت آموزش، ارضای نیازهای متنوع مردم و فراگیران، ایجاد و تنوع در محتوا و خدمات آموزشی، تنوع در روشهای عرضه مطالب، کاهش فشارهای ناشی از انتظار مردم از دولت و استحکام بیشتر نظام آموزش و پرورش ضرورت توجه جدی دولت به حمایت از مدارس غیرانتفاعی و تشکیل سازمانی مستقل برای آنها را ایجاب میکند.
خوشبختانه مدارس غیرانتفاعی از اقبال عمومی نیز برخوردار است زیرا که والدین این مرز و بوم در هر شرایطی درزمینه آموزش فرزندان خود ایثار میکنند و درصورتی که شاهد کارایی آموزش و پیشرفت یادگیری فرزندان خود باشند حاضرند هزینه آن را به هر قیمت پرداخت کنند.
منبع : روزنامه همشهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست