یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۳ / 6 October, 2024
مجله ویستا
وقتی کامپیوتر سکته میکند
سیستم یك كامپیوتر ایدهآل باید سریع باشد و همیشه كار كند اما چقدر وحشتناك است وقتی كه این سیستم از كار بیفتد و شما را با یكسری خرابیها مانند: سوختن مانیتور، آسیب دیدن درایو دیسكسخت و نچرخیدن سیدیرام تنها بگذارد.
اگر چه تولیدكنندگان كامپیوتر ۲ تا ۳ سال ضمانت آن را به عهده میگیرند اما بسیاری از كاربران بیش از سه سال از سیستم خود استفاده میكنند و به محض تمام شدن مدت ضمانت، سیستم جدیدی تهیه نمیكنند و به این ترتیب تعمیر كامپیوتر امری اجتنابناپذیر میگردد. برای بسیاری بردن كامپیوتر به نزد متخصص با نگرانیهایی همراه است و تصورات ترسناكی ذهن كاربر را احاطه میكنند مانند اینكه آیا متخصص از شما خواهد خواست كه قطعات دیگری را تهیه كنید، آیا ایراد كامپیوترتان نقص كلی در درایو دیسك سخت است، آیا متخصص عیب كامپیوترتان را بیش از آنچه هست بزرگ خواهد كرد و ...
البته نباید تصور كرد كه متخصص فردی است كه منتظر فرصتی برای خالی نمودن جیب شماست، راهنماییهای ما را در ارتباط با بردن كامپیوتر به تعمیرگاه به كار ببندید تا از یك تعمیر با كیفیت بالا برخوردار شوید. این پیشنهادات از تعمیرگاههای محلی، مراكز تعمیر بزرگ، فروشگاههای بزرگ كامپیوتر و اینترنت جمعآوری شده است. برای اینكه بتوانید از امكانات ضمانت خرید كامپیوترتان استفاده كنید، مدارك خرید را در جایی مطمئن نگهداری كنید.
با صرف اندكی وقت میتوانید كارت ثبتنام و فرم ضمانتنامه را پر كرده و به این ترتیب به حفاظت از كامپیوتر محبوبتان در آینده بپردازید. بعضی از كارخانجات تولیدكننده كامپیوتر از طریق شبكه كارت ثبتنام را ارائه میكنند اما بهتر است كه از این كارت ثبتنام یك كپی تهیه كرده و همراه با قبض دریافت كامپیوتر نگهداری كنید.
همه قبضها و ضمانتنامهها را در یكجا جمع كرده و نگهداری نمایید، خصوصا برای زمانی كه برای هر كدام از اجزای كامپیوتر مانند: مودم، پردازشگر، برد اصلی و مانیتور و... ضمانتنامه جداگانهای وجود داشته باشد. هنگامی كه كامپیوتر را خریداری میكنید آخرین چیزی كه باید در نظر داشته باشید، مساله تعمیر آن در آینده است یعنی اینكه شركت، تعمیر كامپیوتر را كه به فروش رسانده هنگام خرابی آن میپذیرد یا خیر.
موضوع بعدی این است كه بسیاری از تعمیرگاههای محلی تنها برای تشخیص خرابی كامپیوتر حتی اگر ضمانت هم داشته باشد، مبلغی را دریافت میكنند.بنابراین دقت در مورد ضمانتنامه و در نظر گرفتن مدت اعتبار آن موجب میشود كه در آینده وقت و پول كمتری را هدر دهید. اگر اطلاعات كافی در مورد كامپیوتر نداشته باشید، به هنگام خرابی آن نمیتوانید مشكل را تشخیص دهید، هنگامی كه مشكل در كامپیوتر پیش میآید ابتدا پیامهای خطایی كه سیستم نشان میدهد یادداشت كنید.
اگر اطلاعات شما از كامپیوتر كافی باشد، همین پیامها به شما كمك خواهند كرد كه عیب را زودتر بیابید، البته گاهی این پیامها مستقیما به خود خرابی اشاره میكنند. بنابراین جزئیاتی كه به هنگام خرابی كامپیوتر به یاد میآورید و پیامهایی را كه روی صفحه مشاهده كردید، همه را یادداشت كنید چرا كه این اطلاعات میتوانند به متخصص كمك زیادی كنند.
هنگامی كه برای رفع عیب كامپیوتر به جایی مراجعه میكنید، سوالاتی درباره رنگ صفحه نمایش به هنگام خرابی و پیامهای خطایی كه ظاهر شدهاند از شما میپرسند. دانستن پاسخ چنین سوالاتی حتی اگر مفهوم آنها را ندانید بسیار باارزش است. قبل از بردن كامپیوتر به تعمیرگاه ببینید آیا سیستمتان هنوز دارای ضمانت است یا خیر.
چرا كه اگر از این موضوع اطلاع نداشته باشید، شاید متخصص در اینباره چیزی به شما نگوید. بعضی از افراد به محض اینكه كامپیوترشان خراب میشود آن را برداشته و به سراغ محلی میروند كه آن را خریداری كردهاند، اما اگر شما این كار را میكنید باید قبلا فرمهای ثبتنام و ضمانتنامه را دریافت كرده باشید در غیر این صورت علاوه بر پرداخت یك مبلغ بسیار بالا، مجبورید مدتزمان زیادی انتظار بكشید تا كامپیوترتان تعمیر شود.
در چنین مواقعی از چند تعمیرگاه دیگر بهخصوص مغازههای كوچكتر نیز پرسوجو كنید و اطلاعات لازم درباره مبلغی كه برای تشخیص مشكل دستگاه باید بپردازید، هزینه تعمیر و مابقی هزینهها را به دست آورید. تعمیرگاههای كوچكتر معمولا به خاطر رقابت با تعمیرگاههای بزرگتر كه دارای سرویسدهی مجهزتری هستند، مبالغ كمتری را دریافت میكنند.
حتی تعمیرگاههای بزرگ هم برای تشخیص مشكل دستگاه مبلغی را دریافت میكنند خصوصا اگر زمان ضمانتنامه تمام شده باشد. هنگامی كه برای تعمیر كامپیوترتان به جایی زنگ میزنید به نحوه برخورد سرویسدهندگان از طریق تلفن دقت كنید، مثلا چقدر پشت خط منتظر میمانید. نحوه صحبت كردن افرادی كه پشت خط هستند، همچنین میزان علاقهمندی آنها به تعمیر كامپیوتر شما چقدر است. بعضی از شركتهای كامپیوتری تعمیرات رایگانی را ارائه میدهند و تعمیرگاههایی را هم در محدوده منزل شما معرفی میكنند تا شما مستقیماً به آنجا مراجعه كنید. این تعمیرگاهها ضمانتنامه شركت مذكور را میپذیرند.
بعضی از شركتها حتی شماره تلفن رایگانی را ارائه میدهند كه شما برای تعمیر كامپیوترتان به آن شماره زنگ بزنید. هنگام زنگ زدن به اینگونه تعمیرگاهها حتماً باید شماره مدل و سریال كامپیوترتان را بدانید تا كارها آسانتر و سریعتر پیش بروند. هنگامی كه كامپیوتر خود را برای تعمیر به مغازهای میبرید، ابتدا متخصص، مشكل سیستم را شناسایی میكند تا بعد دیگران آن را تعمیر كنند.
اوست كه تصمیم میگیرد چه قسمتی نیاز به تعمیر دارد، از یك كابل ساده برق گرفته تا درایو دیسك خراب شده، معمولاً برای تشخیص خرابی كامپیوتر مبلغ مشخصی دریافت میشود، یعنی این مبلغ تنها برای اینكه به شما گفته شود عیب كامپیوترتان چیست از شما گرفته میشود. البته بعضی از تعمیرگاهها برای تشخیص مشكل دستگاه، پولی دریافت نمیكنند. خدمات بعضی از تعمیرگاهها از طریق پایگاههایی كه روی وب قرار دارند قابل دسترسی است.
این پایگاههای تعمیر موجب صرفهجویی در وقت شما میشوند و دیگر نیازی نیست كه در خیابان به دنبال تعمیرگاه بگردید اما در عوض مبلغ بسیار بالایی را باید بپردازید. در چنین پایگاههایی مبلغی برای بردن كامپیوتر به تعمیرگاه دریافت میشود و سپس از زمان ورود به تعمیرگاه تا زمانی كه كامپیوتر تعمیر شود مبلغی را كه باید بپردازید ساعتی حساب میكنند البته بعضی از پایگاهها برای بردن كامپیوتر به تعمیرگاه پولی را دریافت نمیكنند.
گاهی پیش میآید كه ك امپیوترتان را چند جا برده باشید و تصمیمگیری برایتان مشكل شده باشد، شاید در تعمیرگاه به شما گفته باشند كه زمان ضمانتنامه كامپیوترتان تمام شده است و یا بعضی از قطعات دیگر موجود نیستند. چنین اخبار ناخوشایندی را خیلی جدی نگیرید و زیاد نگران نشوید بلكه سعی كنید كه به دنبال راهحل بگردید. ابتدا به شركتی كه هر قسمت خراب شده از كامپیوترتان را طراحی كرده است زنگ بزنید و بپرسید كه آیا آن قسمت از كامپیوترتان هنوز دارای گارانتی است یا خیر؟
یا اینكه آیا شركت مورد نظر بخش خراب شده كامپیوترتان را با یك نوع جدید آن معاوضه میكند و اگر این كار را انجام میدهد آیا تخفیفی هم قائل میشود؟ اگر چنین امكانی وجود داشت از پرداختن یك مبلغ اضافی رها شده و تنها نیاز دارید كه مبلغی را برای نصب قسمت نو شده بپردازید. قبل از اینكه سیستمتان را از هم باز كرده و به تعمیرگاه ببرید نكات زیر را رعایت كنید:
▪ اگر كامپیوترتان قابل دستیابی بود، از همه دادههایتان یك پشتیبان تهیه كنید.
▪ شماره سریالهای درایو دیسك سخت، درایو سیدی رام، مودم و قسمتهای دیگر را یادداشت كنید تا پس از تعمیر مطمئن شوید كه هیچ بخشی از كامپیوترتان برداشته و با یك مدل دیگر جابهجا نشده است.
▪ روی كامپیوترتان شماره تلفن و نام خود را بچسبانید تا در صورت گم شدن، شخص یابنده بتواند با شما تماس بگیرد.
● حرف آخر
مطالب گفته شده شاید ساده بهنظر برسند اما به كار بردن و در نظر داشتن تمام این نكات ساده میتوان از بسیاری از نگرانیهای شما در ارتباط با بردن كامپیوتر به تعمیرگاه بكاهد. شاید بخواهید كه خیلی زود كامپیوترتان تعمیر شود اما این نباید باعث شود كه شما آن را به اولین تعمیرگاهی كه میرسید تحویل دهید.
بهخاطر داشته باشید كه تعمیركار برای شما كار میكند و بابت كاری كه انجام میدهد پول دریافت مینماید، پس نباید از پرسوجو كردن و یا برآورد كردن خدماتی كه قرار است ارائه شوند بترسید. اگر كمی وقت صرف كنید، به تعمیرگاههای مختلف سر بزنید و مراحل مختلفی كه گفته شد را رعایت كنید، كمی از نگرانیهای شما به هنگام بردن كامپیوتر به تعمیرگاه كاسته خواهد شد.
میثم كریمپور
منبع : روزنامه تهران امروز
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست