دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
صنایع اتومبیلسازی ”چین“ به پا میخیزد
در چین چیزیکه ترافیک آن را شاید از بسیاری شهرهای دنیا متمایز میسازد این است که در کنار دو اتومبیل بسیار ارزانقیمت چین به نامهای ”تیانجین“ Xiali که یک خودروی هاچبک است و همینطور اتومبیل ”سانتا“، که ساخت چین و شهر شانگهای بوده، دو اتومبیل گرانقیمت و بسیار باارزش مرسدس S۶۰۰ و بامو ۷۶۰Li در حال حرکت هستند. امروزه دیگر تصویری از شهر پکن که انبوهی از دوچرخه در آن در حال حرکت هستند تقریباً از ذهن همه مردم پاک شده و انگار این موضوع مربوط به سالهای بسیار دور است. حالا دیگر بسیاری از بانوان چینی بهخصوص آنهائیکه به سنین میانسالی رسیدهاند رانندگی میکنند و این در حالی است که فقط یک نسل قبل از امروز، زنان در چین یا با پای پیاده و یا با دوچرخه تردد میکردند. امروزه خانوادهای که هم زن و هم شوهر در خارج از خانه کار میکنند و درآمد نسبتاً خوبی نسبت به درآمد متوسط در کشور چین دارند معمولاً در یک آپارتمان معمولی در پکن زندگی میکنند و یک اتومبیل بزرگترین و مهمترین چیزی است که یک خانواده چینی در خرید آن میکوشند.
درآمد یک خانواده متوسط در چین سالانه بیست هزاردلار است و بسیاری از چینیها علاقمند هستند اقدام به خریداری مدلی از فولکس پاسات بنمایند که در شانگهای تولید میشود و از نظر سطح تجهیزات متوسط است؛ اما در عین حال بعضی از چینیها نیز اتومبیلهای دیگر را ترجیح میدهند که از جمله آنها مزدای Fumeilai سدان است که براساس مدل ۳۲۳ فامیلیا ساخته شده و در حال حاضر بهترین مزدائی است که در چین تولید میشود.
بازار اتومبیل و تولید آن در چین را به بازار قارچ مانند تشبیه کردهاند چرا که هر روز در هر گوشهای از این کشور پهناور یک کمپانی خودروسازی همانند قارچ از روی زمین میروید.
در حال حاضر بیش از یکصد کمپانی خودروسازی در چین وجود دارد که هر کدام سعی میکنند رتبه اول را در این بازار بهخود اختصاص دهند، چرا که انتظار میرود میزان مصرف این بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی از بزرگترین بازار جهان یعنی آمریکا فراتر رود و بنابراین کسب رتبه اول در آن میتواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
مرکز نمایشگاههای بینالمللی در چین از مجموع ده ساختمان تشکیل شده که در هنگام برگزاری نمایشگاه اتومبیل، پر از هیاهو بوده و این هیاهو بعضاً آزاردهنده است. زیرا آنهائی که معمولاً تاکنون نمایشگاههای اتومبیل را در نقاط دیگر جهان دیدهاند آن را محیطی جذاب و گیرا یافتهاند ولی در پکن وضعیت فرق میکند چرا که در محل برگزاری نمایشگاه اتومبیل که غرفههای ارزان قیمت هم دارد همزمان محلهائی برای بازیهای تئاتر، پخش موسیقیهای بلند و تند و همینطور تعداد زیادی فروشگاه که کالاهای مختلف عرضه میکنند، در نظر گرفته شده است.
امروز مردم چین از طریق اینترنت از تمامی وقایع جهان و بهخصوص اتفاقاتی که در دنیای مد، میافتد مطلع هستند و دیگر نامهائی مانند گوچی، کریستین دیور و آرمانیکه نشانگر معروفترین مراکز طراحی دنیا هستند، در چین ناشناخته نیستند.
اکنون شهروندان چینی سوار بر ماشینهای اسپرت مانند پورشه میشوند.
از نظر غربیها این موضوع کاملاً واضح است و علیرغم آنکه چین کشوری است که زیر چتر کمونیست است اما حرکت آن در جهت مسیر سرمایهداری بوده و مقدار زیادی از این راه را نیز پیموده است. ولی در عین حال پیشقراولان اتومبیلساز و بهخصوص آنهائیکه مستقل هستند امر صادرات اتومبیلهای خود را به کشورهای جهان سومی مانند میانمار و سودان آغاز کردهاند و حتی تصمیم دارند تولیدات خود را به آنسوی اقیانوسها یعنی بازار آمریکا نیز صادر کنند.
پشبینیهای به انجام رسیده مبنی بر چگونگی ورود اتومبیلهای تولید چین به بازار آمریکا، که احتمالاً ظرف یک یا دوسال آینده اتفاق خواهد افتاد. احتمالاً اتومبیلهای چینی با نامهای عجیب و ناشناخته مانند Geely که قبلاً سازنده ماشینهای رختشوئی و قطعات موتورسیکلت بوده و یا BYD که یکی از بزرگترین سازندگان باطری تلفنهای همراه در جهان است عرضه خواهند شد.
اما اینکه آیا شهروندان آمریکا نیز تولیدات ارزانقیمت و بیکیفیت چین را مورد استقبال قرار خواهند داد متوسط چیزی است که هنوز نامشخص است.
بازار چین
بازار اتومبیل در چین در طی دهسال گذشته رشد عظیمی را شاهد بوده بهطوریکه در سال ۲۰۰۳ تبدیل به چهارمین بازار بزرگ اتومبیل در جهان گردیده است.
در آن سال میزان فروش اتومبیل به ۴/۴ میلیون دستگاه رسید که بیش از نیمی از آنها را اتومبیلهای شخصی تشکیل میدادند. اما رویداد بسیار مهم این است که تا پنج سال پیش بخش عمده اتومبیلهای تولیدی در چین را دولت آن کشور و یا بخش تجاری بهخود جذب میکرد اما امروز این روند کاملاً برعکس شده و خریداران خصوصی، بخش قابل توجهی از این تولیدات را خریداری میکنند.
پیشبینی میگردد که حجم این بازار تا سال ۲۰۱۲ به دو برابر و تا سال ۲۰۲۰ مجدداً به دوبرابر دیگر افزایش پیدا کرده و به تولید و فروش ۱۶ میلیون اتومبیل در سال برسد، که معادل ظرفیت فروش فعلی در بازار آمریکاست.
برای کمک به تأمین سوخت که بارزترین عامل رشد تلقی میشود، تولیدکنندگان و خودروسازان قدیمی چین روی به سازندگان چند ملیتی برای تکنولوژی آوردهاند و در صدد هستند کمکهای تکنولوژی در زمینه طراحی، مهندسی و دانش فنی را از آنها دریافت کنند.
در حال حاضر چند خودروساز بزرگ چینی وجود دارند که عبارتند از: First Automobile work, FAW و دیگری Shanghai Automotive Industry Corporation و آخری DFM یا Dong Feng Motor تمامی این تولیدکنندگان همکاری نزدیک با دو یا سه خودروساز بزرگ جهان دارند و متقابلاً آن خودروسازان بزرگ جهان معمولاً با بیش از یکی از این کمپانیها همکاری میکنند. بهطور مثال فولکس واگن با هر دو کمپانی FAW و SAIC همکاری دارد و SAIC علاوه بر فولکس واگن با جنرال موتورز آمریکا نیز مشارکت دارد.
کشور چین برای بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در جهان بهعنوان یک بازار مهم تلقی میشود که استراتژیهای آینده خود را براساس این بازار تدوین کردهاند.
فولکس واگن پیشبینی میکند که سهم این کمپانی در بازار چین از ۵۰ درصد فعلی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی آلمانیها اعلام کردهاند که برنامههای جاهطلبانهای برای یک سرمایهگذاری عظیم تا سقف بیش از ۷ میلیارد دلار دارند تا میزان تولید فعلی اتومبیل در این کشور را که بهوسیله آنها انجام میگیرد، به دو برابر افزایش داده تا سال ۲۰۰۸ به مرز ۶/۱ میلیون دستگاه در سال برسانند.
در حال حاضر پرفروشترین اتومبیلها در کشور چین انواعی هستند که در خود این کشور تولید میشوند و عبارتند از مدلهای مختلف فولکس پاسات، هوندای آکورد و بیوک ریگال. اما این خودروها حتی در استاندارد آمریکا نیز انواع گرانقیمتی هستند، بهطوری که قیمت فروش هوندای آکورد از ۲۸۰۰۰ دلار شروع شده و بیوک ریگال از ۲۷۰۰۰ دلار آغاز میشود.چنانچه از شهرهای بزرگ و پرجمعیت چین دور شوید ملاحظه خواهید کرد که تقاضا برای تولیدات چین افزونی میگیرد و اتومبیلهای کوچکی مانند Geely و BYD Flyer حرف اول را میزنند چرا که قیمت هر دو اتومبیل رقمی در حدود ۴۰۰۰ دلار است.
مشتریان چینی
اگر به تعداد قابل توجه انواع مرسدس بنز و بامو که در خیابانهای شهری بزرگ چین در حرکت هستند توجه کرده و آنها را مبنای قضاوت خود قرار دهیم، به این حقیقت خواهیم رسید که تعداد افراد ثروتمند و مرفه در این کشور روبهفزونی است و تمایل زیادی نیز دارند که با خریداری یک دستگاه اتومبیل لوکس غربی ثروت و توانمندی مالی خود را به رخ دیگران بکشند. به همین دلیل در حال حاضر دو خودروساز معروف آلمانی کارخانجات مونتاژ خود را در چین راهاندازی کردهاند و کادیلاک نیز به زودی به جمع آنها خواهد پیوست و بهدنبال آنها سایر مارکهای لوکس مانند رولزرویس و لکسس نیز نمایشگاههای متعددی را در نقاط مختلف کشور چین در حال ساخت دارند و اینطور بهنظر میرسد قبل از خشک شدن بتون آنها چینیها شاهد عرضه اتومبیلهای رولز رویس و لکسس در این نمایشگاهها باشند.
اما اینگونه از مشتریان فقط بخش کوچکی از انفجاری را که در پیش است تشکیل میدهند. چون خودروسازان تخمین میزنند که رشد انفجارگونهای در صنعت خودرو و تجارت آن در کشور چین در سالهای پیشرو رخ خواهد داد.
در آینده نزدیک آن گروه از مردم که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است و قصد دارند با ذخیره پولی خود برای نخستینبار اقدام به خریداری اتومبیل بکنند، بهسوی نمایشگاههای عرضه اتومبیل هجوم خواهند برد.
امروزه سطح حقوق چینیها بهخصوص افراد تحصیلکرده و متخصص نسبت به سابق قابل مقایسه نیست و از طرفی بانکها به متقاضیان خود وام با بهرههای بسیار پائین اعطا میکنند.
در بین این گروه که به آن اشاره شد، عمدتاً خریداران، مردانی هستند که میانگین سنی آنها حدود ۳۵ سال و شاید قدری کمتر باشد که درآمد ماهیانهای کمتر از ۱۰۰۰ دلار دارند، اما حاضرند برای خریداری اولین اتومبیل نو برای خود رقمی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار پرداخت کنند. این آماری است که توسط مؤسسه معروف JD پاورز و همکاران تهیه و تدوین شده است.
در حالیکه اغلب آنها متأهل هستند اما علاقهمندند که قبل از خریداری خانه اقدام به خرید اتومبیل نمایند.
ضمناً خریداران چینی توجه زیادی به جزئیات دارند و مشتریان بسیار آگاهی هستند که به کیفیت اهمیت زیادی میدهند. و بهطور مرتب از طریق اینترنت محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه میکنند.
بسیاری از این خریداران جدید تا قبل از خرید اتومبیل وسیله نقلیه موتوری بیش از دو چرخ را نراندهاند. البته بحث خانمها جداست و هنوز آماری در مورد آنها تعدادشان نیز بسیار زیاد بوده و تقریباً نیمی از جمعیت کشور چین را تشکیل میدهند منتشر نشده است.
خودروهای چینی
اگر به نامهائی که چینیها برای اتومبیلهای تولیدی خود میگذارند توجه کرده و آنها را ترجمه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که بسیاری از آنها نامهای زیبائی هستند که از جمله آنها Beauty Leopard ببر زیبا، و پسر شرقی، فرشته خوشحالی، خرس پاگنده و از این قبیل هستند. البته اتومبیلهائی که در حال حاضر در خود چین تولید شده و محصول این کشور هستد، از انواع نیستند که در آینده تأثیرگذار باشند. ولی بهنوعی معرف جهتگیری صنعت اتومبیلسازی چین در آینده میباشند.
صنعت اتومبیلسازی چین به شدت تحتتأثیر ژاپنیها و کرهای بوده است.
بازدیدکنندگان غربی از نمایشگاه اتومبیل پکن شاهد معرفی تولیدات کاملاً جدید و متفاوتی از این کشور بودند که برای آنها تقریباً تا قبل از آن ناشناخته بود مانند چانگان Changan و چری Chery که اتومبیلهائی مدرن و امروزی بودند که با سلیقه سنتی چینیها در مورد اتومبیل کوچکترین سنخیتی نداشتند و در مورد چری اتومبیلی چندمنظوره بوده که شباهت عجیبی به کرایسلر پاسیفیکا داشت. در چین حتی تولیدکنندگان درجه دو مانند کامپانی Hafei روبه متخصصان غربی مانند پینین فارینا آوردهاند تا برای آنها اتومبیلهائی زیبا و در عین حال ارزانقیمت طراحی کنند که از جمله آنها میتوان اتومبیل Lubao را نام برد که یک مدل هاچبک است که برای خریداران جوان چینی طراحی و ساخته شده تا این گروه از خریدارن را از ابتیاع مدلهای قدیمی تویوتا و هیوندائی نجات دهند.
تولیدات چینی هنوز از بسیاری جهات مانند کیفیت، کارآئی و رضایتبخش بودن به پای تولیداتی که با مشارکت خارجیها در این کشور صورت میگیرد نمیرسند.
کیفیت مونتاژ در بعضی از تولیدات چینی واقعاً خندهآور است بهطور مثال در اتومبیلی مانند Beiqi Leichi که یک SUV است صندلیها و پوششهای پلاستیکی را ملاحظه میکنید که اینطور بهنظر میرسد دستان یک کارگر ناشی تازهکار آنها را ساخته و نصف کرده است و به همین دلیل قیمت محصولات طراحی و تولید شده در خود چین به مراتب پائینتر از اتومبیلهائی مانند فولکس واگن، بیوک و هوندا است و قیمتی معمولاً در حدود ۴۰۰۰ دلار دارند.
قبل از آنکه محصولات سه کمپانی بزرگ چین شامل First Acto شانگهای اتو و دانگ فنگ راهی بازار آمریکا شوند، کمپانیهای درجه دو این کشور محصولات خود مانند Geely و Ghery که انواعی کوچکتر، پرمصرفتر و جاهطلبانهتر هستند را با قیمتهای کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار به این بازار راهی خواهند کرد.
اتومبیلهای تولیدی خود چین نمیتوانند اتومبیل زیبا با ساختار خوب باشند، اما همانند یوگووینی و اتومبیلهائی در آن ردیف، توجه افرادی را جلب خواهند کرد که توان خرید اتومبیل نو را ندارند و تا بهحال فقط در پی خرید اتومبیلهای دست دوم بودند.
قیمت اولین نسل اتومبیلهای وارد شده به بازار پرتراکم آمریکا که نامهای آنها عبارتند از:
Geely Uliou, Great Wall Safe, Geely Fengyun که همگی تولیدات بالنسبه خوبی بوده و دارای پیشرانههای چهارسیلندر بوده رقمی بین ۷۰۰۰ الی ۹۰۰۰ دلار خواهد بود. اما سؤالی که پیش میآید این است که تولیدات چین یعنی آنهائی که در چین طراحی و ساخته شدهاند (با توجه به اینکه چینیها دانش فنی در مورد مقررات ایمنی و همینطور کنترل موادخروجی از اگزوز را ندارند) چطور میتوانید اجازه تردد در آمریکا بهدست آورند؟ از طرف دیگر ایجاد یک شبکه فروش و خدمات بعد از فروش در کشوری مانند آمریکا نیازمند سرمایهگذاری بسیار هنگفت است است تا بتواند خدمات گارانتی را به مشتریان خود عرضه کند. در این مورد چینیها تصمیم گرفتهاند که اینکار را انجام دهند حتی اگر دهسال بهطول انجامد و مایلند تولیدات اتومبیل خود را در سراسر جهان به فروش برسانند و در مورد تکنولوژی هم آنها کمکهای زیادی از فولکس واگن و جنرال موتورز تاکنون دریافت کردهاند.
برگردان و نوشته: مهندس کیوان بنیهاشمی
منبع نشریه: AUTOMOBILE - OCTOBER ۲۰۰۴
درآمد یک خانواده متوسط در چین سالانه بیست هزاردلار است و بسیاری از چینیها علاقمند هستند اقدام به خریداری مدلی از فولکس پاسات بنمایند که در شانگهای تولید میشود و از نظر سطح تجهیزات متوسط است؛ اما در عین حال بعضی از چینیها نیز اتومبیلهای دیگر را ترجیح میدهند که از جمله آنها مزدای Fumeilai سدان است که براساس مدل ۳۲۳ فامیلیا ساخته شده و در حال حاضر بهترین مزدائی است که در چین تولید میشود.
بازار اتومبیل و تولید آن در چین را به بازار قارچ مانند تشبیه کردهاند چرا که هر روز در هر گوشهای از این کشور پهناور یک کمپانی خودروسازی همانند قارچ از روی زمین میروید.
در حال حاضر بیش از یکصد کمپانی خودروسازی در چین وجود دارد که هر کدام سعی میکنند رتبه اول را در این بازار بهخود اختصاص دهند، چرا که انتظار میرود میزان مصرف این بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی از بزرگترین بازار جهان یعنی آمریکا فراتر رود و بنابراین کسب رتبه اول در آن میتواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
مرکز نمایشگاههای بینالمللی در چین از مجموع ده ساختمان تشکیل شده که در هنگام برگزاری نمایشگاه اتومبیل، پر از هیاهو بوده و این هیاهو بعضاً آزاردهنده است. زیرا آنهائی که معمولاً تاکنون نمایشگاههای اتومبیل را در نقاط دیگر جهان دیدهاند آن را محیطی جذاب و گیرا یافتهاند ولی در پکن وضعیت فرق میکند چرا که در محل برگزاری نمایشگاه اتومبیل که غرفههای ارزان قیمت هم دارد همزمان محلهائی برای بازیهای تئاتر، پخش موسیقیهای بلند و تند و همینطور تعداد زیادی فروشگاه که کالاهای مختلف عرضه میکنند، در نظر گرفته شده است.
امروز مردم چین از طریق اینترنت از تمامی وقایع جهان و بهخصوص اتفاقاتی که در دنیای مد، میافتد مطلع هستند و دیگر نامهائی مانند گوچی، کریستین دیور و آرمانیکه نشانگر معروفترین مراکز طراحی دنیا هستند، در چین ناشناخته نیستند.
اکنون شهروندان چینی سوار بر ماشینهای اسپرت مانند پورشه میشوند.
از نظر غربیها این موضوع کاملاً واضح است و علیرغم آنکه چین کشوری است که زیر چتر کمونیست است اما حرکت آن در جهت مسیر سرمایهداری بوده و مقدار زیادی از این راه را نیز پیموده است. ولی در عین حال پیشقراولان اتومبیلساز و بهخصوص آنهائیکه مستقل هستند امر صادرات اتومبیلهای خود را به کشورهای جهان سومی مانند میانمار و سودان آغاز کردهاند و حتی تصمیم دارند تولیدات خود را به آنسوی اقیانوسها یعنی بازار آمریکا نیز صادر کنند.
پشبینیهای به انجام رسیده مبنی بر چگونگی ورود اتومبیلهای تولید چین به بازار آمریکا، که احتمالاً ظرف یک یا دوسال آینده اتفاق خواهد افتاد. احتمالاً اتومبیلهای چینی با نامهای عجیب و ناشناخته مانند Geely که قبلاً سازنده ماشینهای رختشوئی و قطعات موتورسیکلت بوده و یا BYD که یکی از بزرگترین سازندگان باطری تلفنهای همراه در جهان است عرضه خواهند شد.
اما اینکه آیا شهروندان آمریکا نیز تولیدات ارزانقیمت و بیکیفیت چین را مورد استقبال قرار خواهند داد متوسط چیزی است که هنوز نامشخص است.
بازار چین
بازار اتومبیل در چین در طی دهسال گذشته رشد عظیمی را شاهد بوده بهطوریکه در سال ۲۰۰۳ تبدیل به چهارمین بازار بزرگ اتومبیل در جهان گردیده است.
در آن سال میزان فروش اتومبیل به ۴/۴ میلیون دستگاه رسید که بیش از نیمی از آنها را اتومبیلهای شخصی تشکیل میدادند. اما رویداد بسیار مهم این است که تا پنج سال پیش بخش عمده اتومبیلهای تولیدی در چین را دولت آن کشور و یا بخش تجاری بهخود جذب میکرد اما امروز این روند کاملاً برعکس شده و خریداران خصوصی، بخش قابل توجهی از این تولیدات را خریداری میکنند.
پیشبینی میگردد که حجم این بازار تا سال ۲۰۱۲ به دو برابر و تا سال ۲۰۲۰ مجدداً به دوبرابر دیگر افزایش پیدا کرده و به تولید و فروش ۱۶ میلیون اتومبیل در سال برسد، که معادل ظرفیت فروش فعلی در بازار آمریکاست.
برای کمک به تأمین سوخت که بارزترین عامل رشد تلقی میشود، تولیدکنندگان و خودروسازان قدیمی چین روی به سازندگان چند ملیتی برای تکنولوژی آوردهاند و در صدد هستند کمکهای تکنولوژی در زمینه طراحی، مهندسی و دانش فنی را از آنها دریافت کنند.
در حال حاضر چند خودروساز بزرگ چینی وجود دارند که عبارتند از: First Automobile work, FAW و دیگری Shanghai Automotive Industry Corporation و آخری DFM یا Dong Feng Motor تمامی این تولیدکنندگان همکاری نزدیک با دو یا سه خودروساز بزرگ جهان دارند و متقابلاً آن خودروسازان بزرگ جهان معمولاً با بیش از یکی از این کمپانیها همکاری میکنند. بهطور مثال فولکس واگن با هر دو کمپانی FAW و SAIC همکاری دارد و SAIC علاوه بر فولکس واگن با جنرال موتورز آمریکا نیز مشارکت دارد.
کشور چین برای بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در جهان بهعنوان یک بازار مهم تلقی میشود که استراتژیهای آینده خود را براساس این بازار تدوین کردهاند.
فولکس واگن پیشبینی میکند که سهم این کمپانی در بازار چین از ۵۰ درصد فعلی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی آلمانیها اعلام کردهاند که برنامههای جاهطلبانهای برای یک سرمایهگذاری عظیم تا سقف بیش از ۷ میلیارد دلار دارند تا میزان تولید فعلی اتومبیل در این کشور را که بهوسیله آنها انجام میگیرد، به دو برابر افزایش داده تا سال ۲۰۰۸ به مرز ۶/۱ میلیون دستگاه در سال برسانند.
در حال حاضر پرفروشترین اتومبیلها در کشور چین انواعی هستند که در خود این کشور تولید میشوند و عبارتند از مدلهای مختلف فولکس پاسات، هوندای آکورد و بیوک ریگال. اما این خودروها حتی در استاندارد آمریکا نیز انواع گرانقیمتی هستند، بهطوری که قیمت فروش هوندای آکورد از ۲۸۰۰۰ دلار شروع شده و بیوک ریگال از ۲۷۰۰۰ دلار آغاز میشود.چنانچه از شهرهای بزرگ و پرجمعیت چین دور شوید ملاحظه خواهید کرد که تقاضا برای تولیدات چین افزونی میگیرد و اتومبیلهای کوچکی مانند Geely و BYD Flyer حرف اول را میزنند چرا که قیمت هر دو اتومبیل رقمی در حدود ۴۰۰۰ دلار است.
مشتریان چینی
اگر به تعداد قابل توجه انواع مرسدس بنز و بامو که در خیابانهای شهری بزرگ چین در حرکت هستند توجه کرده و آنها را مبنای قضاوت خود قرار دهیم، به این حقیقت خواهیم رسید که تعداد افراد ثروتمند و مرفه در این کشور روبهفزونی است و تمایل زیادی نیز دارند که با خریداری یک دستگاه اتومبیل لوکس غربی ثروت و توانمندی مالی خود را به رخ دیگران بکشند. به همین دلیل در حال حاضر دو خودروساز معروف آلمانی کارخانجات مونتاژ خود را در چین راهاندازی کردهاند و کادیلاک نیز به زودی به جمع آنها خواهد پیوست و بهدنبال آنها سایر مارکهای لوکس مانند رولزرویس و لکسس نیز نمایشگاههای متعددی را در نقاط مختلف کشور چین در حال ساخت دارند و اینطور بهنظر میرسد قبل از خشک شدن بتون آنها چینیها شاهد عرضه اتومبیلهای رولز رویس و لکسس در این نمایشگاهها باشند.
اما اینگونه از مشتریان فقط بخش کوچکی از انفجاری را که در پیش است تشکیل میدهند. چون خودروسازان تخمین میزنند که رشد انفجارگونهای در صنعت خودرو و تجارت آن در کشور چین در سالهای پیشرو رخ خواهد داد.
در آینده نزدیک آن گروه از مردم که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است و قصد دارند با ذخیره پولی خود برای نخستینبار اقدام به خریداری اتومبیل بکنند، بهسوی نمایشگاههای عرضه اتومبیل هجوم خواهند برد.
امروزه سطح حقوق چینیها بهخصوص افراد تحصیلکرده و متخصص نسبت به سابق قابل مقایسه نیست و از طرفی بانکها به متقاضیان خود وام با بهرههای بسیار پائین اعطا میکنند.
در بین این گروه که به آن اشاره شد، عمدتاً خریداران، مردانی هستند که میانگین سنی آنها حدود ۳۵ سال و شاید قدری کمتر باشد که درآمد ماهیانهای کمتر از ۱۰۰۰ دلار دارند، اما حاضرند برای خریداری اولین اتومبیل نو برای خود رقمی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار پرداخت کنند. این آماری است که توسط مؤسسه معروف JD پاورز و همکاران تهیه و تدوین شده است.
در حالیکه اغلب آنها متأهل هستند اما علاقهمندند که قبل از خریداری خانه اقدام به خرید اتومبیل نمایند.
ضمناً خریداران چینی توجه زیادی به جزئیات دارند و مشتریان بسیار آگاهی هستند که به کیفیت اهمیت زیادی میدهند. و بهطور مرتب از طریق اینترنت محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه میکنند.
بسیاری از این خریداران جدید تا قبل از خرید اتومبیل وسیله نقلیه موتوری بیش از دو چرخ را نراندهاند. البته بحث خانمها جداست و هنوز آماری در مورد آنها تعدادشان نیز بسیار زیاد بوده و تقریباً نیمی از جمعیت کشور چین را تشکیل میدهند منتشر نشده است.
خودروهای چینی
اگر به نامهائی که چینیها برای اتومبیلهای تولیدی خود میگذارند توجه کرده و آنها را ترجمه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که بسیاری از آنها نامهای زیبائی هستند که از جمله آنها Beauty Leopard ببر زیبا، و پسر شرقی، فرشته خوشحالی، خرس پاگنده و از این قبیل هستند. البته اتومبیلهائی که در حال حاضر در خود چین تولید شده و محصول این کشور هستد، از انواع نیستند که در آینده تأثیرگذار باشند. ولی بهنوعی معرف جهتگیری صنعت اتومبیلسازی چین در آینده میباشند.
صنعت اتومبیلسازی چین به شدت تحتتأثیر ژاپنیها و کرهای بوده است.
بازدیدکنندگان غربی از نمایشگاه اتومبیل پکن شاهد معرفی تولیدات کاملاً جدید و متفاوتی از این کشور بودند که برای آنها تقریباً تا قبل از آن ناشناخته بود مانند چانگان Changan و چری Chery که اتومبیلهائی مدرن و امروزی بودند که با سلیقه سنتی چینیها در مورد اتومبیل کوچکترین سنخیتی نداشتند و در مورد چری اتومبیلی چندمنظوره بوده که شباهت عجیبی به کرایسلر پاسیفیکا داشت. در چین حتی تولیدکنندگان درجه دو مانند کامپانی Hafei روبه متخصصان غربی مانند پینین فارینا آوردهاند تا برای آنها اتومبیلهائی زیبا و در عین حال ارزانقیمت طراحی کنند که از جمله آنها میتوان اتومبیل Lubao را نام برد که یک مدل هاچبک است که برای خریداران جوان چینی طراحی و ساخته شده تا این گروه از خریدارن را از ابتیاع مدلهای قدیمی تویوتا و هیوندائی نجات دهند.
تولیدات چینی هنوز از بسیاری جهات مانند کیفیت، کارآئی و رضایتبخش بودن به پای تولیداتی که با مشارکت خارجیها در این کشور صورت میگیرد نمیرسند.
کیفیت مونتاژ در بعضی از تولیدات چینی واقعاً خندهآور است بهطور مثال در اتومبیلی مانند Beiqi Leichi که یک SUV است صندلیها و پوششهای پلاستیکی را ملاحظه میکنید که اینطور بهنظر میرسد دستان یک کارگر ناشی تازهکار آنها را ساخته و نصف کرده است و به همین دلیل قیمت محصولات طراحی و تولید شده در خود چین به مراتب پائینتر از اتومبیلهائی مانند فولکس واگن، بیوک و هوندا است و قیمتی معمولاً در حدود ۴۰۰۰ دلار دارند.
قبل از آنکه محصولات سه کمپانی بزرگ چین شامل First Acto شانگهای اتو و دانگ فنگ راهی بازار آمریکا شوند، کمپانیهای درجه دو این کشور محصولات خود مانند Geely و Ghery که انواعی کوچکتر، پرمصرفتر و جاهطلبانهتر هستند را با قیمتهای کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار به این بازار راهی خواهند کرد.
اتومبیلهای تولیدی خود چین نمیتوانند اتومبیل زیبا با ساختار خوب باشند، اما همانند یوگووینی و اتومبیلهائی در آن ردیف، توجه افرادی را جلب خواهند کرد که توان خرید اتومبیل نو را ندارند و تا بهحال فقط در پی خرید اتومبیلهای دست دوم بودند.
قیمت اولین نسل اتومبیلهای وارد شده به بازار پرتراکم آمریکا که نامهای آنها عبارتند از:
Geely Uliou, Great Wall Safe, Geely Fengyun که همگی تولیدات بالنسبه خوبی بوده و دارای پیشرانههای چهارسیلندر بوده رقمی بین ۷۰۰۰ الی ۹۰۰۰ دلار خواهد بود. اما سؤالی که پیش میآید این است که تولیدات چین یعنی آنهائی که در چین طراحی و ساخته شدهاند (با توجه به اینکه چینیها دانش فنی در مورد مقررات ایمنی و همینطور کنترل موادخروجی از اگزوز را ندارند) چطور میتوانید اجازه تردد در آمریکا بهدست آورند؟ از طرف دیگر ایجاد یک شبکه فروش و خدمات بعد از فروش در کشوری مانند آمریکا نیازمند سرمایهگذاری بسیار هنگفت است است تا بتواند خدمات گارانتی را به مشتریان خود عرضه کند. در این مورد چینیها تصمیم گرفتهاند که اینکار را انجام دهند حتی اگر دهسال بهطول انجامد و مایلند تولیدات اتومبیل خود را در سراسر جهان به فروش برسانند و در مورد تکنولوژی هم آنها کمکهای زیادی از فولکس واگن و جنرال موتورز تاکنون دریافت کردهاند.
برگردان و نوشته: مهندس کیوان بنیهاشمی
منبع نشریه: AUTOMOBILE - OCTOBER ۲۰۰۴
منبع : مجله ماشین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج مجلس شورای اسلامی کردستان عراق دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه حجاب آموزش و پرورش فضای مجازی قتل پلیس سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
تئاتر سریال سریال افعی تهران محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب موسیقی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی سپاهان جواد نکونام لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت پهپاد اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه چاقی زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی