یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
تدلیس های شیطان

عیسی پیش از این که مسیح شدن خود را دریابد، با جاه طلبی معنوی مواجه می شود. عیسی وقتی به بالای کوه میرود و وسوسه میشود تا روزه خود را بشکند، آن تمایلی شیطانی نیست، بلکه کششی کاملاً انسانی است. وسوسههای شیطانی، ماهیتی فراانسانی دارند، از این روی در خواستههای فرا انسانی نهفتهاند. هنگامی که عیسی کوچک بوده، پیشگویی به وی گفته است که او پادشاه یهودیان (مسیح به روایت یهودیان) خواهد شد. آری، آن وسوسه همچون گردابی او را به سمت خود میکشد. اما آن وسوسه با نادیده گرفتن از بین نمیرود، بلکه ازطریق مواجه شدن با آن است که فروکش خواهد نمود. از این روی عیسی به بیابان میزند تا در خلوتش با وسوسهها رو به رو شود. عیسی در بیابان، دایرهای به دور خود میکشد و منتظر وسوسهها مینشیند. این به معنای آن است که عیسی کاملاً با تجارب وسوسهها عجین نمیشود، بلکه همواره حدودی از فاصله را با آنها حفظ میکند. خط باریکی که تمام ظرافت تمایز تجارب یک پیامبر با مردم دیگر را ترسیم میکند و عمدتاً نادیده گرفته میشود. شیری به عنوان نماد برتریجویی بر او ظاهر میشود. احساسی از درون او که در پیشگویی آن غیبگو نیز نهفته بود. آیا او با اعلام مسیح بودنش، سرور و آقای همگانخواهد شد و همه کس در زیر سیطره قدرت وی خواهند بود!! به بیان دیگر، شیطان از درون الهیترین انگیزهها، که مسیح شدن است، سر علم میکند و کسی را یارای تشخیص آن نیست، مگر مسیح. پس عیسی پس از این که تجربه آن لذت را در روحش مزمزه میکند، درمییابد که او در درونش، سروری خود را نمیخواهد، بلکه نجات مظلومان، رانده شدگان و بیپناهان برایش از اهمیت والاتری برخوردار است و رنجهای آنان، لبخند لذت سروریش را به یخ بدل میسازد. پس از تجربه با فاصله آن آزمون، توانا بیرون میآید و پس از سوار شدن بر آن خواسته دل، لگامی که شایستهاش است، بر آن میزند.
اما وسوسه خطرناکتر هنوز قد علم نکرده است. آن از درون همان شمشیری فوران میکند که پیش از این وسوسه پادشاهی را با آن سرنگون ساخته است: "پسر خداوند". آیا استعاره ارتباط روحی انسان با عالم بالا در قالب رابطه پسر و پدر، معنای لذتبخش پسرخداوند را در زیر زبانش مزمزه نمیدهد!؟ ای وای، اگر او بر این هیولای قدرتمند درونش پیروز نشود، همچون شیادی موفق به فریب دلها خواهد شد. تمامی توان درون، در هضم این لذت بینهایت، از توان خدایی در درون حکایت دارد که مدام نفس خود را سر میزند و هربار با فروتنی خود را به صلیب میکشد. پس عیسی با خاکستر برخاسته از این مبارزه خویش، که همان مصلوب شدن است، به سوی انسانها میرود تا توشه خود را تقدیم آنان کند.
هنگامی که سلیمان به جای این که شکست دشمنان و پیروزی و دولت برای خود را طلب کند، از خداوند خواست به او دل فهیم عطا کند تا مردم را به عدالت داوری کند. و خداوند صراحتاً به او می فرماید که چون دولت برای خود و جان دشمنانت را از من نخواستی، هم دل حکیم به تو داده خواهد شد و هم دولت و جلال. عهد عتیق (کتاب مقدس)، کتاب اول پادشاهان، باب سوم، آیات ۵ ـ ۱۵. چون سلیمان به جای انتقام کشیدن و زهر چشم گرفتن، و خوشبختی و جاه و مقام برای خود، راه عدالت ورزیدن را جستجو کرده بود. در زمان اوست که بسیاری از وعدههای عهد عتیق به یهودیان محقق میشود. بسیاری در عهد عتیق به دنبال اسمی هستند که وعدهها در زمان او به وقوع پیوسته باشد، غافل از این که راز آن در منشی است که اشخاص اختیار میکنند. در بسیاری از آیات کتب مقدس دیگر نیز میتوان آن را کشف رمز کرد. همچون جایی که ابراهیم از خداوند برای فرزندانش طلب برخی از وعدههایی میکند که به او داده است و خداوند خطاب بهوی میگوید: «... عهد من به ستمکاران نمیرسد».
درباره پطرس حواری مسیح اظهارنظرهای مختلفی کردند که پاره ای درست و برخی نادرست اند. اما من شیفته تنها یک رفتار وی در آخر عمرش شدم. هنگامی که خواستند او را برای تبلیغ مسیحیت مصلوب کنند، او گفت که استحقاق (جایگاه معنوی) آن را ندارد که چون مولای خود، عیسی مسیح او را مصلوب کنند و از قاتلانش خواست تا او را برعکس به صلیب میخکوب کنند!! تنها همین یک رفتار کافی است تا نشان دهد، انسانی به چه اوج رستگاری دست یافته است.
بگذارید تا برایتان بگویم که یک رفتار امام حسن مرا مجذوب خود کرد. او نه تنها پول و مقام دنیوی، که حتی خلافتی را که مقامی اخروی شمرده می شد؛ به طوری که خلیفه جانشین پیامبر اسلام به حساب می آمد، با آن که حق اش بود، در کمال وارستگی بخشید! از این روی با آن که در روایت متشرعین شیعه داریم که مهدی از فرزندان امام حسین است، امام شخصیتی با منش امام حسن است که بدنبال قدرت نیست. والاترین آزمون های معنوی هنگامی پس داده نمی شود که چیزی را با تمام وجود طلب کنیم، بلکه هنگامی است که بدون تعارف و از کنه وجود چیزی را ببخشیم، آن گاه خداوند وعده می دهد که "بیشتر از آن به شما داده خواهد شد".
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکترای فلسفه و ادیان از تگزاس آمریکا
دکترای فلسفه و ادیان از تگزاس آمریکا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست