جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

صحرا - SAHARA


صحرا - SAHARA
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : انگلستان، اسپانیا، آلمان و آمریکا
محصول : میس نویفلد، هوارد بالدوین و استفانی اوستین
کارگردان : برک آیسنر
فیلمنامه‌نویس : جیمز و. هارت، جان ریچاردز، جاشوآ اوپنهایمر و توماس دین دانلی، برمبنای رمانی نوشتهٔ کلایو کاسلر
فیلمبردار : سیمس مک‌گاروی
آهنگساز(موسیقی متن) : کلینت منسل
هنرپیشگان : ماتیو مکانگی، پنه‌لوپه کروس، دلروی لیندو، ویلیام هـ میسی، گلین ترمن، استیو زان و لنی جیمز
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه


̎درک پیت̎ (مکانگی)، باستان‌شناسی است که برای آژانس ملی کاوش‌های زیردریائی کار می‌کند ـ تشکیلاتی خصوصی که تخصص‌اش کشف و بیرون کشیدن گنج‌ها از زیر دریاست. فکر و ذکر ̎درک̎ پیدا کردن بقایای کشتی زره‌پوشی است که در جنگ داخلی آمریکا، نیروهای کنفدراسیون از آن استفاده می‌کردند. او به این نتیجه رسیده که در کشتی در نهایت سروکارش به رودخانه‌ای در نیجریه افتاده است. برای انجام تازه‌ترین مأموریتش در لاگوس، ̎درک̎ اسنادی می‌یابد که نظریه‌اش را ثابت می‌کنند. او رئیس‌اش، ̎سندلر̎ (میسی) را راضی می‌کند قایق تندروئی در اختیارش بگذارد تا در این زمینه تحقیق کند. ̎درک̎ به اتفاق هم‌کارانش، ̎آل̎ (زان) و ̎کارل̎ (لیندو) و ̎اوا̎ (کروس) و ̎فرانک̎ (ترمن) (پزشکان سازمان بهداشت جهانی، که به‌رغم مخالفت دیکتاتور حاکم بر مالی، ̎ژنرال کاظم̎/ جیمز مایلند به آن‌جا بروند تا دربارهٔ علت شیوع یک بیماری مرموز تحقیق کنند) مسیر رودخانه را می‌پیماید. پس از پیاده کردن ̎اوا̎ و ̎فرانک̎ سربازهای مالی سه باستان‌شناس را تحت تعقیب قرار می‌دهند. ̎درک̎ و ̎آل̎، ̎کارل̎ را به لاگوس می‌فرستند و خودشان به بیابان می‌زنند تا ̎اوا̎ و ̎فرانک̎ را پیدا کنند چون حدس می‌زنند که آنان نیز احتمالاً در معرض تهدید مردان ̎کاظم̎ قرار دارند. ̎درک̎ و ̎آل̎، ̎اوا̎ را پیدا می‌کنند که از ترس سربازها پنهان شده ولی سربازها باقی افراد تیم را به قتل رسانده‌اند. ̎درک̎ و ̎آل̎، ̎اوا̎ را نجات می‌دهند اما بعداً افراد قبیله‌ای آنها را دستگیر می‌کنند به دهکده‌شان می‌برند. رئیس قبیله توضیح می‌دهد که مردمش را ̎ژنرال کاظم̎ اذیت و آزار می‌کند و مبتلا به همان بیماری مرموزی شده‌اند که ̎اوا̎ دربارهٔ علت شیوعش تحقیق می‌کند. ̎اوا̎ پی می‌برد که این بیماری به خاطر آلودگی آب منطقه پدید آمده است. ̎درک̎ نیز جای احتمالی کشتی گم‌شده را پیدا می‌کند. به این تصور که پیدا کردن آن کشتی باعث خواهد شد تا سرچشمهٔ ذخیرهٔ آن آب زیرزمینی را پیدا کنند. سه نفری راهی منطقه‌ای می‌شوند که احتمال می‌دهند کشتی در آن‌جاست. در آن‌جا یک کارخانهٔ عظیم پیدا می‌کنند که از نور خورشید انرژی می‌گیرد و صاحبش، تاجری فرانسوی به نام ̎ایو̎، قصد دارد بقایای آشغال‌های غرب را در آن‌جا بازیافت کند. ̎درک̎، ̎آل̎ و ̎اوا̎ مخفیانه وارد کارخانه می‌شوند و پی می‌برند که ̎ایو̎ مقدار زیادی محصولات سمی در زیر زمین پنهان کرده و همین مواد سمی هستند که نشت کرده و رودخانه‌های زیرزمینی را آلوده کرده است. هر سه نفر بازداشت می‌شوند؛ ̎درک̎ و ̎آل̎ را می‌برند تا بکشند و ̎ایو̎، ̎اوا̎ را وادار می‌کند نزدش بماند. ̎درک̎ و ̎آل̎ فرار می‌کنند و به کارخانه برمی‌گردند. ̎درک̎، ̎اوا̎ را نجات می‌دهد و در همان حال ̎آل̎، توده‌های مواد سمی را نابود می‌کند و از یک فاجعهٔ محیط زیستی جهانی جلوگیری می‌کند. ̎کاظم̎ که خیال داشته از نقشه‌های ̎ایو̎ سود ببرد، سه نفر غربی را تعقیب می‌کند ولی آنان به همان کشتی زره‌پوش پناه می‌برند. ̎درک̎ با استفاده از توپ‌های کشتی، هلی‌کوپتر ̎کاظم̎ را ساقط می‌کند و او را از بین می‌برد.
● صحرا قرار بود نخستین بخش از چندگانه‌ای باشد که براساس مجموعه کتاب‌های کاسلر ساخته می‌شود؛ کتاب‌هائی با محوریت شخصیتی ماجراجو به نام ̎درک پیت̎ که قصهٔ اولش در آفریقا می‌گذشت. پروژه‌ای که پارامونتی‌ها روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده بودند و البته عاقبت یک‌سری فیلم که قرار است ̎ایندیانا جونز̎ش را مکانگی بازی کند کاملاً مشخص است. در واقع صحرا قربانی مدت طولانی تولیدش شد و در طول سه سال، فیلم‌نامه آن‌قدر ستارگان متعددی به خود دید ـ از جرج کلونی و هیو جکمن گرفته تا تام کروز که قراردادش را فسخ کرد ـ تا سرانجام پارامونت ترجیح داد با مکانگی طلسم را بشکند. فیلم با بودجه‌ای در حدود ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شد، اما خرجش را برنگرداند و کارگردانش، آیسنر در نخستین گام به فهرست سیاه کمپانی‌ها منتقل شد. فیلم‌نامهٔ اولیه را هارت (نویسندهٔ فیلم‌نامهٔ دراکولای برام استوکر فرانسیس فرود کاپولا، ۱۹۹۲) نوشت که در بازنویسی‌های متعدد، قربانی نگاه استودیوئی شد و ویژگی‌های اصلی‌اش از دست رفت. خارج از سینما، فیلم مثل بسیاری از کارهای دیگر کروس، بیشتر به‌عنوان فیلم آغاز رابطهٔ کوتاه مدت کروس با یک ستاره ـ مکانگی ـ شناخته می‌شود.