چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
اخلاق فمینیستی
![اخلاق فمینیستی](/mag/i/2/vc1k3.jpg)
توجه اخلاق فمینیستی از رویكرد پیشین كه به موضوعاتی از قبیل سقط جنین[ ۴ ] و تبعیض مثبت[ ۵ ] تأكید داشت، به نظریهپردازی وسیع، كثرت گرایانه و چند سطحی معطوف گردیده است. اگر چه اخلاق فمینیستی از زندگی زنان الهام گرفته شدهاما صرفاً به زندگی زنان مربوط نیست و به خوب زندگی كردن در این جهان میپردازد و حیطه موضوعات مورد توجه آن از مسائل خانوادگی تا مسائل مربوط به محیط زیست را دربر میگیرد.
در سال ۱۹۷۵، لورین هانس بری (۶۵ ـ ۱۹۳۰) نمایش نامه نویس سیاهپوست آمریكائی، نامهای به یك مجله مربوط به زنان هم جنسگرا، به نام نردبان[ ۶ ] نوشت و از زنان درخواست كرد كه سؤالات اخلاقی راكه توسط فرهنگ مرد محور[ ۷ ] مطرح شده است، تحلیل نمایند (كارد، ۱۹۹۱). سیمون دوبوار، (۸۶ ـ ۱۹۰۸) فیلسوف فرانسوی، قبلاً و خیلی پیش از آنكه این عمل عنوانی یافته باشد به چنین كاری مبادرت نموده بود. موج دوّم تفكر سیاسی فمینیستی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، تأثیر شدیدی بر اخلاق فمینیستی پس از خود گذاشت. در سال ۱۹۷۸، سارا هوگلند، اصطلاح «اخلاق همجنس گرایی زنانه»[ ۸ ] را در كارگاهی در مؤسسه كارآموزی زنان در ناحیه میدن راك در ویسكانسین به كار برد و در بوستون، مری دیلی عنوان فرعی رساله پزشكی زنان خود را «فرا اخلاق فمینیسم رادیكال»[ ۹ ] نهاد. اصطلاح «اخلاق فمینیستی» به زودی در واكنشهای فمینیستی نسبت به تحقیق كارول گیلیان درباره الگوهای رشد اخلاقی زنان به گوش رسید.
اخلاق فمینیستی از همان اوایل با تنشهای میان عصیان بر علیه زنانگی مخرّبی كه به نحو مرد سالارانه[ ۱۰ ] طراحی یافته و تأكید بر احترام به نظرات زنان در هر كجا كه به گوش میرسد و همینطور میان تأكید بر آنچه زنان به آن تن در دادهاند و تأكید بر آنچه زنان انجام دادهاند، درگیر شد. تلاش اخلاق فمینیستی برانگیختن حس احترام نسبت به زنانی است كه قرنها در آثار فلسفی، هیچ ذكری از آنها به میان نیامده و علاوه بر این، سعی دارد كه در این تلاش از مهم جلوه دادن تجربه زنان و یا از اینكه زنان را صرفاً به عنوان قربانی معرفی نماید، اجتناب نماید.
در اخلاق فمینیستی، میزان انتزاعی بودن نظریهپردازیها، متفاوت است و بر این اساس، در این اخلاق سنتهای بسیاری به وجود آمدهاند. بسیاری از این سنتها به شرح و نقد موضوعات حوزههای خاصی مثل تولید مثل، تعلیم و تربیت، اشتغال حكومت، جنسیت، دفاع شخصی، دوستی، معنویت یا غذا میپردازند. بعضی درخواستهای خود را در سنت اخلاق كاربردی[ ۱۱ ] كه از متون و اصول قدیمی برداشت شده است، عرضه میكنند؛ دیگرانی مثل جانیس ریموند یافتهای خود را مبنایی برای نظریهپردازی جدید میدانند. سنتهای تاریخ محور، متون قدیمی را به نحوی نقادّانه مورد بازنگری قرار میدهند، همان كاری كه الیزابت وی. اسپلمان (۱۹۸۸) با افلاطون و ارسطو، انجام داد. او علاه بر آشكار ساختن زن ستیزی و تصورات قالبی (موجود در آثار این فیلسوفان)، پیش فرضهای بررسی نشده یا حتی آرمانهای آشكارا حمایت شدهای را یافت كه ساختارهای اجتماعی غیرعادلانه را تأیید میكنند؛ یا همان كاری كه آنت بایر (۱۹۸۵) در مورد دنه دكارت انجام داد و استدلال كرد كه ما پیش از هر چیز «دوم شخصهایی»[ ۱۲ ] هستیم كه توسط مراقبانی[ ۱۳ ] كه ما را با جامعه سازگار میكنند، با «تو»[ ۱۴ ] مورد خطاب قرار میگیریم. برخی به احیاء مجدد دفاعیاتی كه در گذشته در برابر رویكردها و اعمال جنسیتی از زنان به عمل آمدهاند، مثلاً دفاعیات مری ولستون كرانت و جان استوارت میل پرداختهاند، یا در جستجوی مواضع یا ارزشهایی هستند كه حامی آرمانهای فمینیستی باشند. همان كاری كه آنت بایر با اخلاق دیوید هیوم انجام داد (كیتی و میرز، ۱۹۸۷).
با این حال نظریه پردازان دیگری آرزو میكنند كه دوباره از نو آغاز نمایند، نظریات جدیدی بیان كرده، اصول جدیدی بیابند، مفاهیم اخلاقی روزمره را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند و مفاهیمی از قبیل ناخشنودی[ ۱۵ ] و عشق دلسوزانه[ ۱۶ ] را كه در نظریات نافذ قبلی محوریت نداشتهاند، مورد تحلیل قرار دهند. یك سنت مهم در این شیوه، اخلاق مراقبت فمینیستی[ ۱۷ ] است، سنتی كه به ارزیابی مجدد، تحلیل و گسترش مراقبت[ ۱۸ ] به عنوان یك ارزش اخلاقی مبنایی پرداخته، آن را رابطهای برجسته میداند كه در زندگی بسیاری از زنان دوستیهای زنانه، روابط مادر و فرزندی، پرستاری، پیوند هم جنس گرایانه محوریّت دارد. اخلاق مراقبت به روابطی كه با افراد خاص دیگر (برقرار میگردد) توجه كرده بااشخاص واقعی مواجه میشود. این اخلاق به واكنشهای عاطفی ارزش داده به نیازهای جسمانی توجه میكند. اخلاق مراقبت به خاطر توجهی كه به [مفهوم] یاری دارد، بر خلاف نظریات وظیفه گرای عمل محور و نظریات نتیجه گرای عصر جدید (نگاه كنید به مقاله نتیجه گرایی)، با اخلاق منش پیوند مییابد. در اخلاق مراقبت، مسئوولیت، حاكی از حساسیت متقابل نسبت به نیازهاست و نه وظیفه یا الزامی كه به حقوق دیگران مربوط میشود.
با این حال اخلاق مراقبت همیشه فمینیستی نیست. آن نوع از زنانگی كه به نحو مرد سالارانه طراحی شده، در بردارنده نوعی از اخلاق مراقبت است كه خدمت و پیوند عاطفی همسران را نسبت به شوهران و فرزندان الزامی میداند، همانطور كه جمعیت خیریه در هر كجا كه مناسب بوده است. زنان ازدواج نكرده را ملزم نموده كه خود را وقف خدای مردانه[ ۱۹ ] یا نزدیكترین خویشاوند زمینی خود نمایند. نظرات زنانی كه در چنین شرایطی و بدون دید فمینیستی سخن میگویند، این الزامات را به سادگی تأیید میكند. از آنجا كهامكان دارد اخلاق مراقبت به جای آنكه یك اخلاق نقادانه فمینیستی[ ۲۰ ] باشد به نحو سنتی زنانه[ ۲۱ ] باشد، این پرسشهای اساسی در مورد هر اخلاق فمینیستی مفروضی مطرح میگردد: اینكه آیا انقیاد زنان را به عنوان پیش خدمت تأیید میكند و آیا از زجر زنان تجلیل میكند (یا اینكه به سهولت میتواند در انجام هر دو مورد كارآیی داشته باشد.) آن نوع از اخلاق مراقبت كه بر تجربیان گذشته زنان به عنوان مادران یا پرستاران مبتنی است، در معرض ایناشكالات قرار دارد.
در هر حال مادری[ ۲۲ ] مهمترین بخش سرگذشت بسیاری از زنان است و بنابراین فمینیستها آن تجربه را به خاطر افكار خردمندانهای كه میتواند به بار آورد، مورد بهرهبرداری قرار میدهند. سارا رادیك به واسطه آگاهی از خطرهای تأیید بردگی یا تجلیل از زجر، نظریه «تفكر مادرانه»[ ۲۳ ] را مطرح میسازد و در مورد الحاق آن به حوزه روابط بینالمللی به بحث میپردازد. ویرجینیا هلد، اصول اخلاقی فمینیستی[ ۲۴ ] را مطرح میسازد كه در آن پیوندی كه مشخصه خانوادههای پساپدر سالارانه[ ۲۵ ] است، ممتاز شناخته میشود. تفكر مادرانه سارا رادیك، تجسم بخش آرمانهایی چون «عشق دلسوزانه» است (به تبعیت از سیمون ویل و آیریش ماردوچ) كه از نظر او در سه وظیفهای كه در مجموع مادری زن به عنوان یك عمل[ ۲۶ ] تعیین میكنند، آشكارند. این وظایف حفظ زندگی كودكان، بزرگ كردن آنها و مقبول ساختن آنها برای جامعهای است كه بزرگتر از خانواده اصلی آنهاست.
آرمان او جهانی صلحآمیز است كه در آن صلح، نتیجه دائمی فضائل حاصل از تفكر مادرانه است نه نتیجه ناپایدار حل تعارضی خصمانه به وسیله توافق دوجانبه.ویرجینیا هلد در اخلاقیان فمینیستی كه برای یك جامعه غیر قراردادگرا[ ۲۷ ] مطرح میسازد، مادری پساپدرسالارانه را در میان بسیاری الگوهای دیگر، از سلطه الگوهای قرارداد گرایانه روابط انسانی كه در اخلاق اروپایی جدید حاكم است، خارج میسازد. جنبههایی از مادری و زندگی خانوادگی كه از نظر او برای اخلاق مهم هستند، ماهیت عاطفی پیوند خانوادگی، ویژگی ذاتی ارزش این روابط، (درست برخلاف ویژگی ابزاری روابط قراردادی) و همینطور میزان غیرارادی بودن این روابط است، همه این ویژگیها ابعادی از روابط اجتماعی هستند كه با الگوهای قراردادی بهطور كامل به دست نمیآیند.
اخلاق هم جنسگرایی زنانه كه توسط سارا هوگلند مطرح شده، جایگزینی برای الگوی مادری است، نوعی اخلاق مراقبت فمیستی كه روابط میان زنان هم جنس گرایی[ ۲۸ ] را كه عمدتاً با خودشان و نه با مردان پیوند برقرار میكنند، ممتاز میداند. او الگوهای مادر و فرزندی را به نفع اخلاق ارتباط بزرگسالان انكار كرد، چرا كه چنین روابطی نمونه مراقبت غیر دوجانبه[ ۲۹ ] است، مشكلی كه در جوامع طرفدار تبعیض جنسی[ ۳۰ ] ، در روابط زنان با سایر بزرگسالان وجود دارد (كارد، ۱۹۹۱). اگر چه او زندگی اجتماعی زنان هم جنس گرا را با یكدیگر را مورد توجه قرار میدهد و الهام بخش كار او، نیاز به رفع تعارضی است كه سبب حفظ پیوندهای هم جنس گرایانه و جامعه هم جنس گرایان زن گردد. جامعه مورد نظر او مفهوم جغرافیایی ندارد و او پاسخ به این پرسش را كه آیا این زنان باید چنین اخلاقی را ارزشمند نیز بدانند، به عهده دیگران میگذارد. او همانند سارا رادیك «خدمت كردن»[ ۳۱ ] را به عنوان صورتی از مراقبت اخلاقی كه مامایی[ ۳۲ ] نمونه از آن است مورد بررسی قرار داده، آن را به عنوان جایگزینی برای گرایش كنترل اجتماعی[ ۳۳ ] كه در اخلاق جدید مورد توجه است، پیشنهاد میكند. وی همانند ویرجینیا هُلد به شرایطی توجه میكند كه ما انتخاب نكردهایماما میتوانیم در آنها دست به انتخابهای مهمی بزنیم.
طرفداران اخلاق مراقبت فمینیستی درباره ارزش عدالت[ ۳۴ ] ، حقوق[ ۳۵ ] ، انصاف[ ۳۶ ] و سنتها[ ۳۷ ] توافق ندارند، مفاهیمی كه یادآور آنچه سیلابن حبیب به institutonsجای آنكه آن را «دیگری خاص»[ ۳۸ ] با روابط انسانی خاص بنامد، «دیگری عام»[ ۳۹ ] نامید (كیتی و میوز، ۱۹۸۷). سارا هوگلند، مفاهیم عدالت و حقوق را برای جامعه زنان هم جنسگرا مفید نمیداند. نل نودینگز معتقد است كه در هر جامعه عدالت، جانشین ضعیفی برای مراقبت است. ویرجینیا هلد عدالت را اجتنابناپذیر میدانداما معتقد است كه باید به وسیله مراقبت تكمیل شود. جاینس ریموند، سرگذشت دوستیهای زنانه «مهر زنانه» را مورد تأمل قرار داده، در مییابد كه نهادهای حمایت كننده،[ ۴۰ ] پیوند زنانه را تسهیل میكنند. همچنین ماریلین فردمن، تصدیق میكند كه یكی ازمحدودیتهای مفهوم اجتماعی خود ناتوانی آن در بنیان نهادن یك ارتباط جهانی بیواسطه[ ۴۱ ] است (كارد ۱۹۹۱)
مشخصه عدالت آن است كه حداقل تا حدودی مستقل از انگیزه عامل است. همه كسانی كه عدالت را انكار میكنند فرض مشتركی دارند كه مراقبت، درمان یا راه پیشگیری از خشونت[ ۴۲ ] ، خصومت[ ۴۳ ] و فراموش شدگی[ ۴۴ ] است. بعضی از دادههای مربوط به مادری، پرستاری و دوستی، این نظر را تأیید میكنند؛ بعضی از اطلاعات مربوط به روابط غیر هم جنس گرایانه و حتی روابط زنان با زنان به عنوان عاشقان یا در اصل مراقبان، مشبههایی در مورد آن ایجاد میكند. اگر خشونت، خصومت و فراموش شدگی را نیز تا حدودی مستقل از انگیزهها معنی كنیم، ممكن است برای توجه كافی به آنها، به مفهومی همچون عدالت نیاز پیدا كنیم، بنابراین نظریه پردازانی همچون آیریش یانگ و پاتریشیا ویلیامز، در باب عدالت به یك نظریه غیر نژاد پرستانه[ ۴۵ ] نیاز دارند كه از دید كسانی كه اندك عاطفهای برایشان باقی مانده است مطرح شده باشد نه از منظری تبعیضآمیز[ ۴۶ ] . پاتریشیا ویلیامز (۱۹۹۱)
پس از تأمل بر روی قبض حساب فروش جد بزرگ مادریاش كه در سن یازده سالگی توسط مالك سفید پوستش باردار شده بود، دریافت كه صدای حق «به نحو مطبوعی قدرت بخش»[ ۴۷ ] است. آیریش یانگ (۱۹۹۰) در جستجوی نظریهای در باب عدالت است كه همانند نظریات جدید بر موضوعات توزیعی[ ۴۸ ] تمركز نیافته باشد بلكه به موضوعاتی همچون تصمیمگیری، تقسیم كار و فرهنگ، توجه كرده سلطهگری و ظلم را عین بیعدالتی بداند نه اینكه آن را صرفاً نوعی بیانصافی در نظامهای سیاسی و حقوقی لحاظ كند.
ماریا لوگونز، تكثیر گرایی فرهنگی[ ۴۹ ] را محور نظریهپردازیهای خود قرار داده، مفهوم «جهان گردی»[ ۵۰ ] را كه به حل و فصل روابط مراقبت و عدالت كمك میكند مطرح میسازد. جهان گردی یك تغییر پذیری عمدی است كه اعضاء اقلیت[ ۵۱ ] یك جامعه ظالمانه، خود به خود آن را آموختهاند، نوعی تغییر ادراكی[ ۵۲ ] و عاطفی[ ۵۳ ] در ساختار زندگی [عبور] از ساختاری كه در آن شخص از بسیاری افراد دیگر را بیگانه و خود را در وطن حس میكند، به ساختار دیگری آن در آن، بیگانگان قبلی را در وطن میداند و ممكن است خود را بیگانه احساس كند. ماریا لوگونز در مییابد كه جهان گردی، درمان تكبری[ ۵۴ ] است كه مانع محبت و عدالت است و به همین دلیل به حمایت از فعال ساختن نوعی جهان گردی با نشاط و بدون زحمت میپردازد. او گزارشی از مسافرت خود به جهان مادرش ارائه كرده، توضیح میدهد كه تا پیش از وارد شدن به این جهان، نمیتوانسته مادرش را دوست بدارد.
دیدگاههای فمینیستی مربوط به عدالت در اخلاق زیست محیطی فمینیستی[ ۵۵ ] (یا اخلاق زیست پزشكی)[ ۵۶ ] رسوخ كردهاند، تصورات فمینیستی مربوط به مراقبت نیز بر فمینیسم بومی[ ۵۷ ] (فمینیسم بوم شناختی)[ ۵۸ ] حكم فرما هستند. سوزان شروین دریافت كه اخلاق زیستی پیش فمینیستی[ ۵۹ ] ، سؤالاتی درباره عدالت مطرح نموده و حق دسترسی به نظام مراقبت بهداشتی سنتی را مورد توجه قرار داده استاما از نیت سوء این نظامها غافل بوده است. نظامهایی كه پاسخگوی نیازهایی بودند كه نظام اجتماعی ظالمانه برای گروههای بسیاری از زنان ایجاد كرده بود، زنانی كه از همسران خود كتك خورده بودند یا به خاطر رشد اعتیاد و یا فقدان خوراك مغذی كافی در معرض خطر بودند. جان ریموند توجه آزادی خواهی تولید مثلی[ ۶۰ ] را بر مسأله انتخاب مورد چالش قرار داده، معتقد است كه حامیان و طرفداران تولید مثل فنی و قراردادی، حقوق تولید مثلی زنان را تضعیف میكنند. هر دوی آنها مسأله معروف به نیابت[ ۶۱ ] (حاملگی قراردادی[ ۶۲ ] ) و فنآوریهای تولید مثلی جدید (اِن. آر، تی[ ۶۳ ] ) را به ویژه در لقاح آزمایشگاهی[ ۶۴ ] (آی، وی، اف[ ۶۵ ] ؛ «بچههای آزمایشگاهی[ ۶۶ ] ») (نگاه كنید به مقاله ژنتیك و فنآوریهای باروری) مورد نقد قرار میدهند و در خلال آنها به موضوعات دیگری میپردازند كه از تنش پیش از قاعدگی و ساختار پزشكی هم جنسگرایی تا قاچاق بینالمللی بافت جنینی و همینطور قاچاق زنان و كودكان برای عمل پیوند، وسعت دارد.
فمینیسم بومی به اخلاق زیستی كلنگر[ ۶۷ ] ملحق میشود كه نوعی حساسیت فمینیستی نسبت به تشابهاتی است كه بین تعدی به زنان و تعدی به حیوانات و محیط طبیعی وجود دارد. گیاه خواری[ ۶۸ ] كه كارول آدامز با شدت تمام از آن دفاع میكند، عینیترین موضوعی است كه به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است. (به مقاله نوع گرایی مراجعه كنید). از جهات دیگر، فمینیسم بومی بسیار انتزاعیتر از اخلاق زیستی فمینیستی است چرا كه حیطه موضوعات مورد بررسی آن از شخص (یا شئ) اخلاقاً قابل توجه[ ۶۹ ] تا بررسیامكان دوگانگیهای فلسفی سنتی[ ۷۰ ] مثل دوگانگی عقل و احساس (یا عاطفه، ذهن و ماده، فرهنگ و طبیعت، گسترده شده است. كارن وارن «منطق استیلا»[ ۷۱ ] را مطرح میسازد كه در تعدی به زنان و طبیعت مشترك است. وال پلام وود، صورتهای اصلی عقل گرایی[ ۷۲ ] را نقد كرده، استدلال میكند كه دوگانگیهای فلسفی، به این دلیل مورد حمایت قرار گرفتهاند كه وابستگی بشر به طبیعت و وابستگی به مردان به زنان، مورد تأیید قرار نگیرد.[همچنین به مقاله: فمینیسم و فلسفه، مراجعه نمائید] ۷۲
نویسنده: كلودیا كارد
پینوشتها:
۱. Motivations
۲. histories
۳. oppression
۴. ABORTION
۵. AFFIRMATIVE ACTLON.: سیاستی برای جبران بیعدالتیهای گذشته نسبت به اقلیتها، مثلاً ایجادامكانات خاصی برایاشتغال آنان
۶. The Liadder
۷. mail ـ dominated
۸. lesbian ethics"
۹. The metae thics of Radical Feminism"
۱۰. patriavchally
۱۱. APPLIED ETHICS
۱۲. second persons
۱۳. care takevs
۱۴. you"
۱۵. bitterness
۱۶. attentive love
۱۷. feminist cave ethics
۱۸. care: مفهوم مراقبت از لحاظ ریشه شناسی با مفهوم محبت هم معناست. این واژه عموماً به معنای دلمشغولی و توجه به حوائج دیگران است. توجهی كه به فردیت دیگران كاملاً احترام میگذارند نه اینكه با آنها صرفاً مطابق قوانین انتزاعی عدالت رفتار كند.
۱۹. masculine God
۲۰. crtitically feminist
۲۱. traditionally feminie
۲۲. mothering
۲۳. maternal thinking"
۲۴. feminist morality
۲۵. post patriarehal
۲۶. activity
۲۷. non contractual
۲۸. lesbians
۲۹. nonreciprocal caring
۳۰. sixist societies
۳۱. attinding"
۳۲. midwifery
۳۳. social ـ control orientation
۳۴. Justice
۳۵. RIGHTS
۳۶. IMPARTIALITY
۳۷.
۳۸. concrete ather"
۳۹. generalized"
۴۰. supportive institution
۴۱. unmediated
۴۲. VIOLENCE
۴۳. hostility
۴۴. neglect
۴۵. antivacist
۴۶. privilege
۴۷. deliciously empowering"
۴۸. distributive issves
۴۹. cultural Pluralism
۵۰. world۰۳۹; traveling"
۵۱. members of aminority
۵۲. perceptual
۵۳. emotionall
۵۴. arrogance
۵۵. feminist bioethics
۵۶. BIOMEDICAL ETHICS
۵۷. ecofeminism
۵۸. ecological feminism
۵۹. prefemist bioethics
۶۰. reproductive liberalism
۶۱. surrogacy
۶۲. contractual pregnancy
۶۳. NRT
۶۴. vitro fertilization
۶۵. IVF
۶۶. test tube babies"
۶۷. holistic ENVIRONMENTAL ETHICS
۶۸. vegetaranism
۶۹. morally considerable"
۷۰. traditional philosophical dualisms
۷۱. logic of domination"
۷۲. RATLONALITY
مترجم: زهرا جلالی
منبع:نشریه حورا، شماره ۶
پینوشتها:
۱. Motivations
۲. histories
۳. oppression
۴. ABORTION
۵. AFFIRMATIVE ACTLON.: سیاستی برای جبران بیعدالتیهای گذشته نسبت به اقلیتها، مثلاً ایجادامكانات خاصی برایاشتغال آنان
۶. The Liadder
۷. mail ـ dominated
۸. lesbian ethics"
۹. The metae thics of Radical Feminism"
۱۰. patriavchally
۱۱. APPLIED ETHICS
۱۲. second persons
۱۳. care takevs
۱۴. you"
۱۵. bitterness
۱۶. attentive love
۱۷. feminist cave ethics
۱۸. care: مفهوم مراقبت از لحاظ ریشه شناسی با مفهوم محبت هم معناست. این واژه عموماً به معنای دلمشغولی و توجه به حوائج دیگران است. توجهی كه به فردیت دیگران كاملاً احترام میگذارند نه اینكه با آنها صرفاً مطابق قوانین انتزاعی عدالت رفتار كند.
۱۹. masculine God
۲۰. crtitically feminist
۲۱. traditionally feminie
۲۲. mothering
۲۳. maternal thinking"
۲۴. feminist morality
۲۵. post patriarehal
۲۶. activity
۲۷. non contractual
۲۸. lesbians
۲۹. nonreciprocal caring
۳۰. sixist societies
۳۱. attinding"
۳۲. midwifery
۳۳. social ـ control orientation
۳۴. Justice
۳۵. RIGHTS
۳۶. IMPARTIALITY
۳۷.
۳۸. concrete ather"
۳۹. generalized"
۴۰. supportive institution
۴۱. unmediated
۴۲. VIOLENCE
۴۳. hostility
۴۴. neglect
۴۵. antivacist
۴۶. privilege
۴۷. deliciously empowering"
۴۸. distributive issves
۴۹. cultural Pluralism
۵۰. world۰۳۹; traveling"
۵۱. members of aminority
۵۲. perceptual
۵۳. emotionall
۵۴. arrogance
۵۵. feminist bioethics
۵۶. BIOMEDICAL ETHICS
۵۷. ecofeminism
۵۸. ecological feminism
۵۹. prefemist bioethics
۶۰. reproductive liberalism
۶۱. surrogacy
۶۲. contractual pregnancy
۶۳. NRT
۶۴. vitro fertilization
۶۵. IVF
۶۶. test tube babies"
۶۷. holistic ENVIRONMENTAL ETHICS
۶۸. vegetaranism
۶۹. morally considerable"
۷۰. traditional philosophical dualisms
۷۱. logic of domination"
۷۲. RATLONALITY
مترجم: زهرا جلالی
منبع:نشریه حورا، شماره ۶
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست