پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
پلی میان اسلام و دموکراسی
● درآمد:
بسام تیبی (Bassam Tibi) استاد روابط بینالملل دانشگاه گاتینگن آلمان است.او یك مسلمان سوری است كه از دوران جوانی برای تحصیل به غرب رفته و امروزه در میان اندیشمندان و فعالان اسلامی جهان و هواخواهان دموكراسی، نامی آشناست. او در این گفتار، به تفاوت میان اسلام و اسلامگرایی اشاره دارد و تحلیلی از چیستی و وضعیت اسلامگرایی ارائه میكند.
من مسلمانم. به دین اسلام اعتقاد دارم. اسلام بخشی از زندگی من است و با گوشت و خون من آمیخته شده است اما اسلامگرایی (Islamism) نوعی از تمامیتگرایی است. ما باید به مردم بیاموزیم كه اسلامگرایی با اسلام فرق میكند. من در دمشق تحت آموزش اسلامی رشد كردهام. قرآن را با جان و دل یاد گرفتهام. بعد از اینها، عقلگرایی (Rationalism) اسلامی را كشف كردم و این مساله در اروپا برای پیونددادن سنت روشنگری ـ یك سنت روشنگری هم در اسلام وجود دارد ـ و نبرد با تمامیتگرایی بسیار حائزاهمیت است. بهنظر من، اسلام میتواند با مدرنیته و دموكراسی سازگار باشد. یهودستیزی از اروپا به خاورمیانه وارد شد و این مساله از دهه سوم قرن گذشته بهراه افتاد. موج اخیر یهودستیزی در خاورمیانه، همان ملیگرایی عربی است؛ چیزی كه پیش از اسلامگرایی شكل گرفت. امروزه ملیگرایی عربی (Arab nationalism) تمام شده و به تاریخ پیوسته است. امروزه روزگار اسلامگرایی است و یهودستیزی رو به رشد گذاشته است. یهودستیزی، پارهای از ایدئولوژی سیاسی شده است. با مهاجرت مسلمانان به اروپا، این ایدئولوژی دوباره به خود اروپا برگشته و در قالب پراكندگیهای اسلام در دل شبكههای اسلامگرا به حیات خود ادامه میدهد. شبكههای اسلامگرا بر یك اقلیتی در درون یك اقلیت دیگر متكیاند اما این اقلیت بسیار نیرومند است.
میدانید كه وقتی یك ایدئولوژی به درون یك فرهنگ متفاوت انتقال مییابد، تغییر میكند، آن هم به انواع و انحای مختلف. بنابراین ذهنیت یهودستیز اسلامگرایان با ذهنیت نازیها یكسان نیست اما رویكرد یكی است. بر این اساس اگر شما یك گروهی از مردم را از انسانبودن ساقط كنید (Dehumanize)، حتی اگر نگویید كه میخواهید آنها را بكشید، مرتكب جنایت شدهاید، چرا كه انسانزدایی، ذاتا جنایت است. در اروپا بهویژه بعد از ۱۱ سپتامبر، یك اسلامهراسی (Islamophobia) وجود دارد و مردمی كه تحصیلات چندانی ندارند، نمیتوانند میان مفاهیم و جنبشهای مختلف، تفاوت قائل شوند. آنها فرق میان مسلمانان، جهادیون و اسلامگراها را نمیدانند، به همین جهت ما نیازمندیم كه اینجا این مسائل را به مردم یاد بدهیم و بفهمانیم. در میان گروههای پراكنده اسلامی میان اسلامگراها ـ كه منابع مالی فراوانی دارند و دارای قدرت زیادی هم هستند ـ و اصلاحگرایان اسلامی كه در اقلیت هستند، نبرد و نزاعی در جریان است، آنها از لحاظ فكری قدرتمندند اما از نظر منابع زیربنایی اقتصادی بسیار ضعیفند. به همین دلیل، اصلاحات اسلامی میتواند پلی باشد میان اسلام و دموكراسیهای اروپایی. اگر این برنامه با شكست روبهرو شود، این پل فرومیریزد و آینده اروپا چندان امیدواركننده و نویدبخش نخواهد بود.
منبع: Voices on Antisementism ۲۹ مارس ۲۰۰۷
بسّام تیبی
منبع : روزنامه تهران امروز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیسی رافائل گروسی حجاب مجلس زنان
قتل هواشناسی بارش باران تهران پلیس آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت وزارت بهداشت شهرداری سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو گاز خودرو مسکن مالیات حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینما کتاب تئاتر دفاع مقدس موسیقی فیلم
اینوتکس دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه روسیه جنگ غزه رفح حماس حمله به رفح نوار غزه مصر طوفان الاقصی
رئال مادرید فوتبال لیگ قهرمانان اروپا پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
هوش مصنوعی فیبرنوری زمین تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت سامسونگ گوگل آیفون آب ناسا
آسم سبک زندگی سنگ کلیه بیماران خاص بیمه آلرژی