سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

طولانی‌ترین روز - The Longest Day


طولانی‌ترین روز - The Longest Day
سال تولید : ۱۹۶۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : داریل ف. زانوک
کارگردان : اندرو مارتن، کن آناکین، برنهارت ویکی و گرت آزوالد.
فیلمنامه‌نویس : کورنلیوس رایان و (صحنه‌های اضافی) رومن گای، جیمز جونز، دیوید پورسال و جک سدن.
فیلمبردار : ژان بورگوان، والتر ووتیتس، هانری پرسن و (نماهای هلیکوپتری) گی تاباری.
آهنگساز(موسیقی متن) : موریس ژار.
هنرپیشگان : (آمریکائی‌ها) جان وین، رابرت میچم، هنری فاندا، رابرت رایان، راد استایگر، رابرت واگنر، ریچارد بیمر، مل فرر، جفری هانتر، پل آنکا، سال مینو، رادی مک‌داول، استوارت ویتمن، ادی آلبرت، ادموند اوبراین، فابیان، رد باتنز، تام تراین، الکساندر ناکس، تامی سندز، ری دانتن و هنری گریس؛ (انگلیسی‌ها) ریچارد برتن، کنت مور، پیتر لافورد، ریچارد تاد، لیو جن، شان کنری، جک هدلی و کریستوفر لی؛ (فرانسوی‌ها) ایرینا دمیک، ژان لوئی بارو، کریستیان مارکوان، آرلتی، مادلن رنو، ژرژ ریوی‌یر، ژرژ ویلسون، ژان سروه، فرنان لودو، دانیل ژلن و فرانسواز رزی؛ (آلمانی‌ها) کورت یورگنس، ورنر هینتس، پاول هارتمان، پتر وان آیک و گرت فروبه.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۸۰ دقیقه.


جنگ جهانی دوم، سال ۱۹۴۴. "ژنرال دوایت د. آیزنهاور" (گریس) تصمیمی حیاتی می‌گیرد که نیروهای متفقین در ششم ژوئن به اروپا حمه کنند. در این روز، به‌دلیل هوای نامساعد، آلمانی‌ها انتظار هیچ‌گونه عملیاتی را ندارند. از طرف دیگر تصور می‌کنند حمله به شهر بندری "دوور" انجام خواهد شد؛ نیروی هوائی دچار پراکندگی است؛... و خود "هیتلر" قرض خواب خورده و دستور داده است که کسی مزاحمش نشود. در حالی که از اعضای نهضت مقاومت فرانسه خواسته شده سیم‌های تلگراف را قطع کنند و قطارهای حاوی مهمات جنگی را منهدم کنند؛... و چتربازی‌های عروسکی، برای گیچ کردن دشمن، به مناطق مختلف فرود آمده‌اند. سرانجام حمله به شرکت ۱۵۰ هزار سرباز آغاز می‌شود و متفقین در سه سرپل ساحل نورماندی نبرد را آغاز می‌کنند...
٭ فیلمی پرهزینه که در آن رئیس بزرگ تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد تا عملیات نورماندی را به زنده‌ترین و واقعی ترین شکل ممکن به تصویر در بیاورد. این‌جا، قهرمان واقعی نه هیچ یک از انبوه ستارگان رنگ وارنگ، بلکه خود عملیات است. در حالی که مشکل کار مثل فیلم بسیار بدتر پلی در دور دست (ریچارد آتن‌بارو، ۱۹۷۷) فقدان روح انسانی در صحنه‌هاست. تماشای فیلمی سه ساعته که تنها قرار است محیرالعقول بودن یک عملیات را نشان دهد، کسالت‌بار و خسته کنند است. با این همه، فیلم خوب فروش می‌کند.


همچنین مشاهده کنید